Torque-tube

Ik heb een probleem, heb onlangs mijn trex 500esp onzacht laten kennismaken met de grond waarbij de tailboom en torquetube kapot waren. Heb nu de torquetube vervangen en de staart en rotorkop de assen vervangen. nu blijf ik met en trilling in de staart zitten. Ik heb een vermoeden dat dit komt door de torquetube, en meer bepaalt die lager die je halverwege de tube moet vastlijmen en dan met dat rubbertje door de tailboom duwen. Is er een manier om dat perfect te doen? Want het lijkt dat als die lager niet perfect geplaatst is dat voor trillingen zorgt die je nooit gaat wegkrijgen.
Met de gain en delay krijg ik de trilling er echt niet uit dus moet het ergens anders zitten. Naar mijn gevoel is alles mechanisch nu tiptop in orde, er zit nergens speling op de staart en de rotorkop. enkel dus de twijfel om die lager in de torquetube... Kan dit de oorzaak zijn of zoek ik het te ver?

ps:Had deze heli overgenomen van Rogier Jansen, die beweerde dat hij ingevlogen was door een leraar maar daar geloof ik niks van omdat bij thuiskomst met de heli bleek dat de staartrotorholder vastzat op een halve centimeter voor het einde van de shaft waardoor hij zo goed al niet naar links kon draaien. Deze stukken heb ik dan ook onmiddelijk moeten vervangen. (jammer dat r zulke mensen zaken kunnen doen op het forum, maar dit terzijde)

Ik heb een probleem, heb onlangs mijn trex 500esp onzacht laten kennismaken met de grond waarbij de tailboom en torquetube kapot waren. Heb nu de torquetube vervangen en de staart en rotorkop de assen vervangen. nu blijf ik met en trilling in de staart zitten. Ik heb een vermoeden dat dit komt door de torquetube, en meer bepaalt die lager die je halverwege de tube moet vastlijmen en dan met dat rubbertje door de tailboom duwen. Is er een manier om dat perfect te doen? Want het lijkt dat als die lager niet perfect geplaatst is dat voor trillingen zorgt die je nooit gaat wegkrijgen.
Met de gain en delay krijg ik de trilling er echt niet uit dus moet het ergens anders zitten. Naar mijn gevoel is alles mechanisch nu tiptop in orde, er zit nergens speling op de staart en de rotorkop. enkel dus de twijfel om die lager in de torquetube... Kan dit de oorzaak zijn of zoek ik het te ver?

ps:Had deze heli overgenomen van Rogier Jansen, die beweerde dat hij ingevlogen was door een leraar maar daar geloof ik niks van omdat bij thuiskomst met de heli bleek dat de staartrotorholder vastzat op een halve centimeter voor het einde van de shaft waardoor hij zo goed al niet naar links kon draaien. Deze stukken heb ik dan ook onmiddelijk moeten vervangen. (jammer dat r zulke mensen zaken kunnen doen op het forum, maar dit terzijde)

heb je het lager ook op de aangegeven plaats vast gelijmt de afmetingen kun je vinden in het bouw boekje:D

Wil nog niet zeggen dat hij toen goed zat :mrgreen:

Een tt lager mag niet in het midden geplaatst worden.
zet hem er minimaal 5 cm uit het midden, verder maakt het weinig uit.
Qua vastlijmen, dat maakt wel uit...
Een piets lijm in het lager en je hebt een uitdaging

Verder, als je de staart er even afhaalt en optoert zonder bladen, zit die trilling er dan nog in?

heb je de TT bij het installeren iets ruimte gegeven om heen en weer te gaan (hij mag niet strak zitten tussen de twee kroonwielen)

Wat voor trilling hebben we het hier helemaal precies over, ik heb nl nog nooit een trilling gezien die met gain of delay weg te krijgen was...
OF je hebt een hunt/onrustige niet gewillige staart, dan gaat het spul links/rechts heen en weer (gain/delay/demping kwestie)
OF je hebt trilling, dan kan de staart an sich best strak zijn, alleen trilt het spul gewoon. En dan heb je hoogfrequent, wat meestal alleen op de staartvin te zien is (trilt alleen de vin er snel)
Of je hebt laagfrequent (zie je in heel de heli, voornamelijk in het landingsgestel)

Waar praten we precies over?

Bij de weg, het kan best ingevlogen zijn hoor...
als ik een heli invlieg voor iemand, stel ik hem in om te hooveren maar ga er verder geen gekke dingen mee doen.
Misschien maak ik een bochtje of een acht, verder is het aan hem om de instelling te bepalen.
Of hij moet echt letterlijk vragen of ik er verder mee wil spelen...
Het is weer wel apart dat de beste man het niet gezien heeft, staart is bij mij tenminste een punt wat ik best goed nakijk bij vreemde heli's

OF je hebt trilling, dan kan de staart an sich best strak zijn, alleen trilt het spul gewoon. En dan heb je hoogfrequent, wat meestal alleen op de staartvin te zien is (trilt alleen de vin er snel)

Bij de weg, het kan best ingevlogen zijn hoor...
als ik een heli invlieg voor iemand, stel ik hem in om te hooveren maar ga er verder geen gekke dingen mee doen.
Misschien maak ik een bochtje of een acht, verder is het aan hem om de instelling te bepalen.
Of hij moet echt letterlijk vragen of ik er verder mee wil spelen...
Het is weer wel apart dat de beste man het niet gezien heeft, staart is bij mij tenminste een punt wat ik best goed nakijk bij vreemde heli's[/QUOTE]

De trilling zit echt in de staart volgens mij, bij het optoeren zie je dat hij op verschillende toerentallen tijdens het versnellen begint te schudden. Het is een standaard esp met een 13t tandwiel en vlieg op 100% throttle...

En ingevlogen lijkt me echt sterk, die tailvinnen draaiden mischien 2graden naar links, zelf te weinig om het hooveren te corrigeren volgens mij.

Maar, we hebben het hier dus echt over een trilling in de staart?
De rest van de heli trilt niet mee?

Toen je met de gain en delay aan het spelen was, had dit geen enkele invloed?
Sorry voor de rare vragen, maar ik moet gewoon even 100% zeker weten waar we het over hebben

Zijn je staartbladen en hoofdbladen gebalanceerd?

Tt heeft toch een piets ruimte, de as zelf moet een beetje heen en weer kunnen?

Zit je frame 100% vast, dus niet dat er de framehelften onderling heen en weer kunnen

Het is de staart die schud, maar daardoor beweegt de heli natuurlijk ook wat;)
Heb nu en extra dubbelzijdigklevend schuimpje onder de gyro gezet met tussen de 2 schuimpjes een metalen plaatje(als je het wil weten een stuk stanleymes, omdat ik niets anders vond:rolleyes:) en nu is de staart al veel stabieler, kzou zeggen bijna perfect na wat spelen met de gain op m'n zender. Kvlieg hem met een mx12 en die gain loopt van -125 naar +125. Zat met mijn hk500 met zelfde gyro en servo met een gain van -85 en die hield perfect. Nu heb ik da gain tot -113laten gaan en de staart houd goed. Hem hem wel enkel in de tuin getest dus moet nog zien of hij bij full-pitch niet gaat doorslaan.

En ingevlogen lijkt me echt sterk, die tailvinnen draaiden mischien 2graden naar links, zelf te weinig om het hooveren te corrigeren volgens mij.[/QUOTE]

heb je je eind punten opnieuw ingesteld?
al zou dat eigelijk niks met trilling te maken mogen hebben.
zat die trilling er van te voren ook al in?
weet je zeker dat er geen speling op de blad houders zit van de staart.
wat student al zei bladen gebalanceerd?
en loopt het lager wat je opnieuw gelijmt hebt ook nog wel soepel?

heb je je eind punten opnieuw ingesteld? Jawel
al zou dat eigelijk niks met trilling te maken mogen hebben.
zat die trilling er van te voren ook al in? Jawel, maar toen was ik de gyro nog aan het instellen en dacht ik dat dat het probleem was, zo leek het ook, door dat links en recht zwiepen. Ben toen helaas gecrasht tijdens het afstellen.
weet je zeker dat er geen speling op de blad houders zit van de staart.Ja, daar zit geen "nanometertje" speling in.
wat student al zei bladen gebalanceerd? Nee, dacht dat ik daarvoor wel op de kwaliteit van de Align mocht rekenen dat dat zowiezo goed zit.
en loopt het lager wat je opnieuw gelijmt hebt ook nog wel soepel? Ja, al zit er aan en zijde wat lijm aan de buitenste rand maar dat lijkt me niet te hinderen. Heb hem er daarstraks nog eens uitgehaald en die draait mooi soepel en zit goed war hij moet zitten qua afstanden.
Denk ook niet dat de torquetube te vast zit in de uiteinden, het staartstuk ging er makkelijk op, heb niet moeten wringen ofzo.
Zal de tailblades eens proberen balanceren, al heb ik daar geen gerief voor nu.

het kunnen ook de lagers zijn, deze waar de staartas mee vast zit deze kunnen namelijk ook niet veel hebben.

heb je de staartservo getest of deze nog naar behoren werkt? een tandje mist bijvoorbeeld.deze moet je soepel met de hand na voren en na achteren kunnen trekken/duwen.
heb dit zelf een keer gehad;)

ps wat de bladen betreft van align zouden van goede kwaliteit moeten zijn maar even testen is zeker niet overbodig.ook bij align kan een produktie fout gebeuren.

Koen,

Ik vraag al 2 keer hoe je trilling er uit ziet, 2 keer geef je GEEN antwoord.
Alleen een door jezelf gestelde diagnose, maar daarvoor kwam je juist hier, omdat er iets niet klopte...

Je hebt nu die waardes verandert.
Denk s ff wat er nu verandert, en daarna wat ik gevraagd heb.
Door die waardes te veranderen, heb je de 100% die je normaal gesproken hebt, ipv van de uitgesmeerde 250 punten verkleint naar minder.
Dus, de bv 20% gain is opeens 25% gain.

Tweede
Die foampies
Een stalen plaat stop je ertussen om trilling uit te vlakken. Door het gewicht van de plaat zullen de trillingen minder snel naar boven , dus richting gyro gaan.
Door stanley messen te gebruiken heb je dus 0 gewicht toegevoegd, heb je dus hetzelfde effect als de twee foams recht op elkaar.

En die combinatie werkt volgens je eigen bevindingen.
Daarom vroeg ik je dus regelmatig hoe het nou in elkaar zat, je hebt gewoon domweg een trilling probleem.
Een electro zou gewoon moeten werken met 1 foampje.
Gain moet je altijd afstellen, die tel ik niet mee als probleem.
Werkt de gyro niet lekker, krijg je hem niet strak en blijkt die superdikke laag foam te helpen is trilling het probleem

Zoek naar kromme assen, ongebalanceerde bladen, kapotte lagers.
Maar ik wordt vaker genegeerd...
Je komt het vanzelf tegen, zoveel trilling in een electro is nooit goed voor het geheel en breekt het spul vanzelf op.
Trouwens, ruimte op de tt is dus niet te peilen door te zeggen dat het past.
Dat check je gewoon, niet van uitgaan dat alles door een rare maandagchinees goed gefreesd is.

Trouwens, bladen balenceren is het eerste wat gedaan MOET worden bij een cp, en ik maak uit je verhaal op dat dit nog niet gedaan is?
En ik het al een keer gemeld heb, ga je een 5 minuten klus niet doen, maar ga je wel alle lagers vervangen?

Koen,

Ik vraag al 2 keer hoe je trilling er uit ziet, 2 keer geef je GEEN antwoord. Zoals ik toch al aangaf is het de staart die links en rechts schud, dan weer hevig, dan weer zachter. laten we zeggen 10cm heen en weer. En niet constant, enkel bij hooveren zie je het, bij rondvliegen houdt hij het vreemd genoeg beter. Alleen een door jezelf gestelde diagnose, maar daarvoor kwam je juist hier, omdat er iets niet klopte...

Je hebt nu die waardes verandert.
Denk s ff wat er nu verandert, en daarna wat ik gevraagd heb.
Door die waardes te veranderen, heb je de 100% die je normaal gesproken hebt, ipv van de uitgesmeerde 250 punten verkleint naar minder.
Dus, de bv 20% gain is opeens 25% gain.

Tweede
Die foampies
Een stalen plaat stop je ertussen om trilling uit te vlakken. Door het gewicht van de plaat zullen de trillingen minder snel naar boven , dus richting gyro gaan.
Door stanley messen te gebruiken heb je dus 0 gewicht toegevoegd, heb je dus hetzelfde effect als de twee foams recht op elkaar. Heb er 3schuimpjes opzitten, maar geen orginele gyro foampjes, gewoon uit de doe het zelf dubbelklevende dunne schuimpjes, tussen de eerste 2 zit nu een oud muntstuk:rolleyes: en tussen de andere 2 een stuk stanleymes:rolleyes:

En die combinatie werkt volgens je eigen bevindingen.
Daarom vroeg ik je dus regelmatig hoe het nou in elkaar zat, je hebt gewoon domweg een trilling probleem.
Een electro zou gewoon moeten werken met 1 foampje.
Gain moet je altijd afstellen, die tel ik niet mee als probleem.
Werkt de gyro niet lekker, krijg je hem niet strak en blijkt die superdikke laag foam te helpen is trilling het probleem

Zoek naar kromme assen, ongebalanceerde bladen, kapotte lagers. Dat ga ik dus doen ja, de tailbladen balanceren en die lagers checken.
Maar ik wordt vaker genegeerd... Ik negeer je niet man, ik apprecieer het dat ge uw kennis deelt hoor;)
Je komt het vanzelf tegen, zoveel trilling in een electro is nooit goed voor het geheel en breekt het spul vanzelf op.
Trouwens, ruimte op de tt is dus niet te peilen door te zeggen dat het past.
Dat check je gewoon, niet van uitgaan dat alles door een rare maandagchinees goed gefreesd is. Welke ruimte bedoel je nu? de lager zit in eder geval op de juiste plek, heb ik nagemeten.

Trouwens, bladen balenceren is het eerste wat gedaan MOET worden bij een cp, en ik maak uit je verhaal op dat dit nog niet gedaan is?
En ik het al een keer gemeld heb, ga je een 5 minuten klus niet doen, maar ga je wel alle lagers vervangen? De mainblades zijn uiteraard gebalanceerd, de tailblades niet. Ik ga ook niet alle lagers vervangen, enkel die in de staart.

Ik ga straks eens naar men veld om hem wat heviger rond te smijten dan gisteren in de tuin. Als hij het mooi houdt nu met dat extra foampje en de gain op 115 dan doe ik er niks meer aan en vlieg ik zo.
Mvg, Koen

Toen je met de gain en delay aan het spelen was, had dit geen enkele invloed? Uiteraard had dat invloed, dan schudde hij heviger en en over grotere afstand links en rechts. Had echter nooit de gain over de -100 gezet omdat ik dacht dat -100 de minimum was, maar blijkbaar loopt die dus van -125 tot +125. Nu op -115 hield hij het goed in de tuin toen ik hem snel op en neer liet gaan.
Sorry voor de rare vragen, maar ik moet gewoon even 100% zeker weten waar we het over hebben

Zijn je staartbladen en hoofdbladen gebalanceerd?

Tt heeft toch een piets ruimte, de as zelf moet een beetje heen en weer kunnen? Hoe kan ik dat dan nakijken?

Zit je frame 100% vast, dus niet dat er de framehelften onderling heen en weer kunnen Frame zt perfect in mekaar
Grtz

Nogmaals, 3 foampies is veels te veel.
1 is zat, en graag echte gyro foampjes. Futaba heeft ze, zijn een beetje zacht en plakken als de neten. Microbeast heeft ze trouwens ook.

Align heeft goede bladen, alleen mijn persoonlijke (en nog een paar mensen) conclusie is dat de bladen uit de kits gewoon slecht in balans zijn.
naderhand bestelde bladen zijn vaak goed, maar die in de kit...
Ook staartbladen willen nog wel eens redelijk uit balans lopen..

ruimte in de tt, daarmee bedoel ik de tt as zelf.
de tandwielen zitten er een soort van los op, daar moet een tik ruimte in zitten en mag dus niet strak in elkaar geduwt zitten. een beetje rommelen met het tandwiel zegt vaak al een hoop

Dus, heb de lagers van de hoofdas vervangen, de bladen wegen tot een honderste gram hetzelfde, zowel de staart als de mainblades, de gyro zit nu met 1foampje vast, de staartbuis heb ik helemaal in het frame geduwd en dan een beetje teruggetrokken en vastgezet dus die heeft wat speling, de mainshaft en featheringshaft zijn nieuw, dempers ook, bladen mooi uitgelijnd en toch krijg ik de staart niet zoals ik hem wil. Bij full-pitch draait de staart veel te ver door en bij hooveren met throttle op 100% blijf ik een onregelmatig geschud in de staart zien. Begin te denken dat ik niet meer moet verwachten van deze gyro-servo combo...
Zie ik iets over het hoofd? Kan een spatje lijm aan de zijkant van het lagertje dat op de torquetube zoiets veroorzaken?

Alles kan.

Maar puntje van aandacht, uitbalanceren doe je dus absoluut niet met een weegschaal...
Op helifreak staat er een goed filmpje over, iets van banacing 101
Zwaartepunt en gewichtbalanceren kom je dan tegen.

Voor de andere zaken, ik ga er van uit dat gain dus niet het antwoord is, ik ga er even van uit dat je dat al hebt geprobeert.
Dat de staart wegdraait bij vol pitch kan een paar dingen inhouden.
- toerental te laag, staart heeft dan te weinig authority
- eindpunten niet goed ingesteld, zelfde verhaal
- pitch op de kop te groot
- te kleine staartbladen (je hebt een paar maten)

Qua onrust in hoover
- normal setup. Sommige gyro's vinden het erg prettig als je eerst de normal modus insteld, en daarna pas de hh.
- speling. Door speling wil de staart ook wel eens wapperen in hoover. In vlucht is er dan niets van te zien..
- governor UIT. Een slechte governor veroorzaakt dit ook.

Qua tt, ik denk niet dat deze de problemen veroorzaakt.
Maar via het internet is dit altijd lastig te bepalen
Wat jij hebt heeft mij op twee heli's vele uren testen en sleutelen gekost...
Ik heb nu het meeste er uit, vaak is het een combinatie van zaken
Speling, gyro 100% correct instellen en soepele aansturing zijn sleutelwoorden
Beetje spelen met staartbladmaten kan ook schelen

Back