Torque-tube

Heb de ballink eentje dichter bij het midden gezet, de trilling is weer iets minder maar is er nog steeds. Heb de gyro ook op de bodemtray gezet en de arm staat mooi op 90°. Heb m'n vriendin ff laten filmen, zal het posten en hopelijk zie jij er iets aan...
 
Wat ik op t filmpje zag komt door een zwaar lopende staart.. check dus of er niks aanloopt, en alle lagers goed om zitten.;)
 
Voor een idee, als je de rotorkop zelf een zet geeft, moet hij minimaal een keer of 7 rond gaan voor hij stil komt te staan

Alles eerder houd een zwaar lopende aandrijving in
En de staart is daar een verschrikkelijk onderdeel in
 
Ik had t dus niet over het ronddraaien, maar over het mechaniek.. dus pitchslider/grips etc.
Dat had ik wel begrepen;)
Heb dat in het begin al gecheckt en naar mijn gevoel zit er nergens speling op, alles zit echt strak en geeft niet mee als ik er aan trek/duw... bladegrips zitten superstrak en kdenk dat als ik nog harder ga aandraaien dat ik de moertjes ga stukdraaien. Die pitchslider daar zit wel een minieme speling op maar dat krijg je toch nooit weg lijkt me? Of ik moet er een upgrade pitchslider opzetten?
Soit, ben tegen 14u thuis en dan loop ik alles nog maar eens na :rolleyes:... Op een dag ga ik het toch moeten vinden he;)



@Bob: Specialist in naar de kl**te helpen zult ge bedoelen? :D
Mail me maar als ge de stukken binnenhebt he, dan kom ik wel af, grtz...
 
Vast is vast he, zeker met locktite, als ze zo vastzitten kan het probleem ook daar zitten. Ik draai ze vast tot ik weerstand voel, dan nog een kleine sla, klaar. Wel MET locktite.
 
Wat bij de aligns nog wel gebeurd, is dat de centrale hub, het pieletje waar allebei de staartbladhouders op geschroefd zitten, net een tikkie te lang is.
Dan heeft de bladhouder dus een tikkie ruimte, terwijl de schroef helemaal vast zit.

of bij de kunststof overbrenging net voor de bladhouders, samen met de koper busjes wil dit nog wel eens klemlopen.

Het is niet simpelweg een schroefje aandraaien...
 
Wat bij de aligns nog wel gebeurd, is dat de centrale hub, het pieletje waar allebei de staartbladhouders op geschroefd zitten, net een tikkie te lang is.
Dan heeft de bladhouder dus een tikkie ruimte, terwijl de schroef helemaal vast zit.

of bij de kunststof overbrenging net voor de bladhouders, samen met de koper busjes wil dit nog wel eens klemlopen.

Het is niet simpelweg een schroefje aandraaien...

Wel dat is inderdaad zo, die centrale hub is een fractie te lang waardoor er een beetje speling zit met de bladeholders. Hoe valt dit op te lossen? En zou dat dan de oorzaak zijn van die tailwag waar ik met zit? Heb geprobeerd met kleine rondelletjes maar dan draai ik het ofwel te vast, ofwel heb ik nog meer speling:rolleyes:... Kan toch niet zijn dat ik voor een nieuwe heli al direkt een beroep moet gaan doen op dure upgrades om hem deftig vliegend te krijgen? Daarom ben ik juist van de HK vanaf :(
En Teunis, de governer stond en staat af. Daar had je ook iets over gezegd he... Dat is het dus niet:rolleyes:...
 
Dus dan heb je wel speling :mrgreen:

Of het de reden van je wag is?
Geen idee.

Probeer eerst alles echt soepel te laten lopen
Beetje logisch nadenken dan kom je er best uit

Ik heb toendertijd een beetje kunststof aan de bovenkant weggehaalt
Als je het schroefje aandraait moet ie klemmen op het koper busje, het kunststof moet erdan vrij omheen draaien
Vaak is dat kunststof iets te dik, waardoor je de koper bus en het kunststof klemt, dan loopt het dus niet soepel.

Maar zoek ff, wie weet vind je nog meer speling die je eerst niet gezien hebt :mrgreen:
 
Wat ik op t filmpje zag komt door een zwaar lopende staart.. check dus of er niks aanloopt, en alle lagers goed om zitten.;)
Alles loopt echt soepel, als ik de bladen ronddraai dan blijft de kop zo'n 8tot10 keer rondgaan, dus dat lijkt me echt wel soepel genoeg. Heb de moertjes van de bladeholders op de staart nu zo strak getrokken, als ik nog verder ga dan breekt ofwel de moer ofwel mijn inbussleutel:rolleyes: De speling is echt tot het minimum herleid. Op mijn HK zat daar meer speling en die vloog strakker dan dat ik de trex nu krijg...
Die gyro op de bodemtray haalt volgens mij niks uit, behalve dat het nu echt lastig is om iets aan de delay te veranderen, dus die ga ik toch maar weer bovenop zetten...
Wat ik wel vind is dat er toch wat speling zit op de tandwielen die de torquetube aandrijven, maar dat kan je niet aanpassen toch? ik kan de punt van m'n tailblades zo'n 1.5cm bewegen voor de tailgear op de mainas in beweging komt... Kan het dit zijn? en wat die ik daar dan aan?
 
Word er gek van!!!
Heb die moer stukgedraaid in de centerhub en ben me een nieuwe centerhub met plastik bladeholders gaan halen:-( Heb ook in de modelbouwwinkel eens aan de staart van de uitgestalde trex'en gevoeld en daar zit minstens zoveel speling op als bij mij, zowel op de tailbladeholders als in de torquetube-overbrenging. Volgens die kerel zit daar niet het probleem. Hij opperde dat het misschien de regelaar of motor kan zijn, nu weet ik het echt niet meer:confused:
Het is verdorie een nieuwe heli!
Als het nog lang duurt dan gaat hij in de verkoop en koop ik er eentje die ik eerst heb zien vliegen!
Grtz een lichtjes gefrustreerde Koen
 
Kom dan langs of ga langs bij iemand die er meer van weet.....

Doe die gyro onderop, scheelt vibraties, en dat kan de oorzaak zijn.
 
Die gyro had ik op uw aanraden onderaan gezet maar dat veranderde niets aan mijn probleem, dus heb hem opnieuw bovenop geplaatst:rolleyes:...
Ja, misschien moet ik er toch maar eens mee lansgkomen, want ik weet het nu écht niet meer...
 
Volgens mij had ik je ook gezegd van de schroeven in de hub af te blijven...

Kom ff langs.
Helpt meestal erg veel
 
Back
Top