Torque-tube

M'n probleem is niet opgelost maar twas toch een toffe middag, dankzij Teunis weer wat dingen kunnen uitsluiten. Op een dag ga ik het écht vinden, zeker weten :D
Merci voor de expertise en laat maar iets weten wanneer jullie iets organiseren daar op het veld, dan kom ik af,
Grtz

Was inderdaad erg jammer dat we hem niet hebben kunnen vinden...

Zoals gezegd, ik heb dit bij mn 250 en 450 ook gehad, en met constant een beetje schaven heb ik het op een gegeven moment gekregen zoals ze nu zijn

Een haartje bewegen doet het altijd wel, maar die tikken die jij hebt zijn gewoon irritant om te zien
Technisch kan het geen kwaad, hij zal er ook niet zomaar uitklappen oid

@ anderen
Nog ideeen?

Wat we hebben gedaan en uitgesloten:
- stroefheid aansturing. Is nu een stuk losser (die van mij zijn ongeveer net zo los) maar zou nog een haartje losser kunnen evt door die busjes etc even te checken op stroef lopen
- motor&aandrijflijn: zover te checken op het veld waren deze ok
- gain: ok
- speling: ok
- trilling: ok
- plaatsing gyro: ok, draden ook ok

Gyro nog naar kleine heli gezet, mocht niet baten

Dus ik was een beetje door mn opties heen.
Vaak bij ernstig aanwezige problemen heb je zo een pijnpunt te pakken, hier lijkt het een combinatie van zaken te zijn

Wel ff opletten dat je de ball links vervangt aangezien ze een keer verkeerdom op de ball hebbe ngezeten.
Het kan een paar vluchten duren, maar ze komen er af

@ anderen
Nog ideeen?

Al een andere tail servo geprobeerd?
Loopt de Pitch Slider soepel?

Aan het eerder geposte filmpje lijkt het in ieder geval niet aan de esc/motor te liggen. Gyro lijkt met de test op de kleine heli meer dan prima te werken. Ontvanger lijkt ook goed te werken, kans dat alleen de tail problemen vertoont daardoor is minimaal.

Pitch slider loop vergelijkbaar met mijn heli's...
Goed dus. Er is nog wel wat eer te halen, maar het loopt zeker soepel genoeg

Zou ik misschien toch de lagers van de staart/torquetube eens allemaal vervangen?

Probeer toch eens een andere staartservo... Als je die op voorraad hebt, neem eventueel genoegen met een niet digitale, puur om te testen. Let wel even op dat je je Gyro dan op non-digital zet, bij de 401 met een kleine schakelaar

Nieuwe info die bij de diagnose kan helpen: als ik de gyro op analoog signaal zet (maar wel met dezelfde ds520 die er zat) dan heeft hij die tik elke zoveel seconden niet meer:rolleyes:
Is dit omdat op analoog zowiezo alles trager werkt en daarom "vergevingsgezinder" is dan op digitaal? waarschijnlijk wel me dunkt.
Kwas te laat om vandaag nog een gearset te kopen voor de ds510 die ik nog heb, dus dat wordt iets voor dinsdag. Ik weet niet zeker maar ik denk dat de ds520 op analoog trager werkt dan de ds510 met de gyro op digitaal. Dus afhankelijk van dat resultaat weten we oo,k weer wat meer:rolleyes:
Soit, ik kan nu wel al rustig gaan vliegen mét een strakke (welliswaar tragere) staart...;)
Wordt vervolgd...

Koen,

Vooropgesteld; ik heb niet het hele draadje gelezen, maar zoals ik vrijdag al zei, denk ik dat het in de instellingen van je gyro zou kunnen zitten omdat in rate-mode de staart wel snaar strak is. Misschien dat de andere forumlezers (niet zijnde Teunis, want daar ben ik per definitie niet mee eens:D:D:D) hier een mening over kunnen geven?

Oh ja, de "aftermath" van mijn kleine crash...
[media=youtube]tlL2D7zvvxs[/media]

Hij vliegt weer met een oud landingsgestelletje wat ik nog had liggen...

Laatst bewerkt door een moderator:
Zou haast vanwege "tikken" aan statische elec denken.

Bij zo'n hardnekkig probleem zou je de hulp kunnen gebruiken van iemand met dezelfde heli
(die het wel doet)
Of een identieke reserve heli

Heb op de club eens vriend met een 450 kunnen helpen. 1e de hele mainrotor unit vervangen, was het niet, daarna staart, was het wel, enz
Tot we zeker wisten dat het staartas/bladhouders moesten zijn.

Daar was overigens niets aan te zien.

Hij wilde alleen mn onderdelen niet teruggeven maar bood geld

Oh ja, de "aftermath" van mijn kleine crash...
[URL="
Heli crash, motor keeps running - YouTube[/URL]

Hij vliegt weer met een oud landingsgestelletje wat ik nog had liggen...

Gelukkig had je nog niet veel snelheid en viel hij mooi recht naar beneden want dat had wel eens heel wat minder kunnen aflopen. Met enkel een landingsgestelletje kom je goed weg ;)
Best wel ok die kwaliteit van dat cameraatje op je pet.

En heb ff genoeg van prullen met de instellingen, ik laat hem nu ff op analoog staan en test de gyro later wel met een andere snelle digitale servo. Nu eerst maar weer wat lekker gaan vliegen :-)

Wat een mongool ben ik toch, dacht dat het probleem weggegaan was door de gyro op analoog te zetten, blijkt nu dat ik de gyro ook in normal/rate-mode had staan:hammer:... Als ik hem weer in HH zet dan is die zwabber er weer...
Heb een bod gedaan op een spartan met futaba servo, eens kijken of dat makkelijker gaat... En als dat niet werkt dan moet het toch iets mechanisch zijn...
Wordt vervolgd...

Heb je al getest met de delay te veranderen? Kan zijn dat de huidige servo te traag is en dat de servo dus achterloopt op de bevelen van de gyro.

Jup, daar hebben we toen ook al aan zitten sleutelen..

Het stomme is, dat het een onregelmatige zwabber is, die zich alleen in hooverende zaken naar voren dringt
De zwabber zelf an sich is ongeveer 2 tot 5 mm dat hij even uitslaat

Tijdens vlucht geen last

Dan zou je zeggen dat hij na misschien een kleine verstelling van de servo even doorbounced oid, maar dat is een puntje speling, en die zit er niet overmatig in
Stroef lopen kan ook, dat ie net in het hoovergebied precies op de plakkende stukkie zit en dus die precieze verstelling niet lekker voor elkaar krijgt. Maar dat is hier ook niet het geval.

dus mijn vermoeden is dat het een combinatie van een aantal zaken is
trilling is gewoon netjes, speling etc ook
dus wat nu aan te passen..

Leuk, gyro's :mrgreen:

Heb je al getest met de delay te veranderen? Kan zijn dat de huidige servo te traag is en dat de servo dus achterloopt op de bevelen van de gyro.

ik vlieg met de zelfde set up ds520 in combinatie met de GP780 hier geen problemen dus aan de servo kan het na mijn mening niet liggen, al zou ik wel de andere ds520 die de TS heeft liggen proberen. je weet maar NOOIT:p

met welke zender vlieg je Koen ?
ik had eerst een KDS zender had toen ook dit probleem leek net of de verbinding voor een mili seconde weg viel.
vlieg nu met een DX7 SE

ps heb je de lagers al vervangen deze bij de staart as , zou hier toch eens mee beginnen

Koen ik had zelf ook een tik in mijn staart, zo'n beetje hetzelfde als hier wordt beschreven.
Van alles vervangen, opnieuw afgesteld en nog 10x controleren en afstellen.
Afgelopen weekend is het eindelijk verholpen.
Bleek dat de governer van de ESC (standaard Align) het probleem was.
Misschien even de esc opnieuw instellen zonder governer.

in mijn 450 zette de governor zichzelf wel eens aan..
echt vervelend, je weet nl zeker dat je hem uitgezet hebt
en dan ga je een keer uit pure frustratie de piepjes tellen, en dan kom je er achter..

Teunis heeft mij er ook wel eens op gewezen dat mijn governer was aangefloept. Helaas had hij hierin gelijk. Ik zou dus ook zeggen: check je esc!

Back