Even over bespannen met papier, bespannen met tissue vind ik zelf het leukst, maar het is wel een beetje een kunst die je moet beheersen. Gebruik spanlak die je 50% verdunt met thinner. Eerst de voor- en achterlijst en tippen tweemaal spanlakken en laten drogen. Dan eerst een stuk tissue ter grootte van de onderkant uitknippen met een overlap van 2 cm rondom. Vastzetten met spanlak door het papier heen. Nog verder niet lakken! Na drogen de bovenkant doen, liefst in twee delen, eerst ene, dan andere vleugelhelft, en tenslotte de tippen. NB: NIET bevestigen op de ribben, anders gaat de vleugel bij het spannen kromtrekken zonder dat je dat nog kunt corrigeren. Als het geheel bekleed is besproeien met water uit een plantenspuit, goed vochtig, maar ook niet echt nat. Bij drogen kan het krom trekken, zeker als je het op de verwarming laat drogen, dus niet doen. Je zou de vleugel met spelden op de bouwplank kunnen bevestigen om dat te voorkomen, maar door de V-stelling is dat lastig. Als het kromtrekt kun je het naderhand (als de vleugel gelakt is) ook wel in de stoom uit een fluitketeltje (of electrische waterkoker) recht krijgen (in de tegengestelde richting draaien en zo even vasthouden).
Als het vochtig gemaakte tissue droogt trekt het als het goed is mooi strak (zo niet heb je toch niet strak genoeg bekleed). Je lakt dan twee keer met 50/50 verdunde spanlak en tussendoor laat je drogen. Als je eerst de bovenkant lakt en dan de onderkant gaat het kromtrekken doordat de ene kant eerder droogt dan de andere. Ik doe begin daarom aan de ene tip en lak de ruimte tussen twee ribben eerst aan de boven en dan aan de onderkant en dan de volgende ruimte tussen twee ribben. Het klinkt allemaal misschien niet zo moeilijk, en veel ervaren modelbouwers vinden dat misschien niet zo, maar ik vond het bij mijn eerste vleugels eerlijk gezegd maar wát moeilijk om een goed resultaat te bereiken. Succes, PP