Cylinderblok en uitlaat
Starter, luchtfilter, zuiger/drijfstangen, inlaatmanifold en krukas
Vliegwiel en starterkrans, poelies en riem, waterpomp en klein grut
Tuimelaars, nokkenassen, tussenlagers +lagerkappen, klep-openers klein grut
Boutjes en moertjes, carburateurs
Cylinderkoppen en carterpan
Kleppendeksels, zuigerveercompressor, onbegrepen stukken.
Krukas, ter grootte vergelijk (eerlijkheidshalve: Ik heb Donald Trump handjes)
Zuigers en drijfstangen.
Cylinderkop
Wat nu volgt is weliswaar mijn eigen schrijfsel, maar via vertaal goochelen uit het engels, dus wellicht wat rare woorden. Sorry daarvoor.
Bedoeling is natuurlijk om hem op spark&gas te laten lopen. De kwaliteit van de bewerking is geweldig. Het is echt. Alles is gefreesd en twee van mijn vrienden (beiden gespecialiseerde machinisten) waren verbaasd dat bijvoorbeeld het logo op de rockercover heel fijn was uitgefreesd, maar zonder enige zichtbare tracering van de router op het basisvlak.
Ook werden bijvoorbeeld de landingsvlakken van de kop en cilinderblokken machinaal bewerkt tot een spiegelachtig oppervlak zonder enige bewerkingssporen. In principe zijn nergens bewerkingssporen zichtbaar, alleen op de nokken, en dat valt zo op dat ik eerder geneigd ben dat dat expres is omdat de fabriek daar vetsmering voor ogen heeft (betere hechting van het vet).
De kit wordt geleverd met gereedschappen die volledig onbruikbaar zijn (de inbussleutel van 1,5 mm hield precies 3 bouten vast voordat hij rondde), en een beetje een domper is dat ondanks echt mooie bewerkingen, ontbramen en schoonmaken minder grondig is: ik zag metalen spanen in de plugdraden van de ene kop, de andere kop was de verbrandingszijde van de pluggaten helemaal niet ontbraamd.
De zuigers zien er mooi uit, en wat opmerkelijk is: in tegenstelling tot ELKE andere motor die ik van deze schaal heb gezien, zijn de zuigerpennen een perspassing, bijna zoals bij "grote" motoren. Geen pads of clips om ze op hun plaats te houden, ze zijn ingedrukt.
De bigends zijn van een bus voorzien ("shelled" zou het betere woord zijn) en de bigend-doppen zijn gemarkeerd tegen omgekeerde montage. Er is een oliegat in de bigend, unidirectioneel, wat betekent dat de zuigers moeten worden geïnstalleerd met het oliegat in de goede richting, anders zal de bigend kapot gaan.
De carburateurs zijn tot mijn verbazing van een pompje voorzien, maar niet drukgeregeld, maar het is mij een beetje een raadsel hoe de pompen worden aangedreven, het lijkt alsof de pompen op inlaatvacuüm werken maar die poort sluit boven een bepaalde gasklepstand, dus dat heeft volgens mij niet zoveel zin. De membranen lijken Mylar of iets dergelijks te zijn. Geen idee of ze benzinebestendig zijn of niet.
De carburateurs zijn verder gewoon tweenaalds, met de conventionele zijwaartse beweging van de gasklep.
Inlaatspruitstuk heeft hele kleine boringen en doorgangen, geen idee hoe dat standhoudt.
De motor is mengselgesmeerd zoals elke gloeimotor, en aanvankelijk vroeg ik me af hoe de tussenliggende kruklagers olie zouden ontvangen, maar de lagerschotten zijn zo geplaatst dat een deel van de olie die de ring passeert langs die schotten zal stromen, dus ik denk dat is hoe, maar als je het mij vraagt, is het een beetje "dubieus".
De pluggaten zijn opmerkelijk diep, zelfs als een lange plug volledig is ingeschroefd, zou hij nog steeds bijna 5 mm verzonken zijn. Op de een of andere manier lijkt me dat niet helemaal goed, maar hey, het is wat het is.
De koelwatermantel is prachtig gemaakt, maar de water in en uitlaten zijn extreem klein, en ik vraag me echt af of deze doorgangen voldoende waterstroom toelaten. Daar zou ik een rekensommetje van moeten maken. De koelwaterpomp is een tandwielpompje, en lijkt me extreem klein, als ik zou moeten schatten dat het misschien een halve liter per minuut doet. Ik weet het echt niet.
De starter is een vrij stevige borstelmotor, wat betekent dat ie groter is dan wat mogelijk zou zijn met een borstelloze starter, maar het bespaart in ieder geval een ESC. Helaas is het vliegwiel van staal, dus ik moet een distributieschijf voor de ontsteking aan het riemuiteinde van de krukas bevestigen, wat een beetje jammer is, omdat dat een consistente timing wat moeilijker maakt (maar gemakkelijker af te stellen, OKÉ... )
De nokkenassen lopen over de hele lengte vrij, en ik heb mijn twijfels hoe dat gaat uitpakken, maar het zou mogelijk moeten zijn om tot 5 tussenlagers te installeren, maar dat zal zeker wat precisiewerk vergen. Ik zal het eerst zonder proberen, aangezien ik video's van deze motoren heb gezien met al behoorlijk wat runtime (allemaal onbelast weliswaar, MAAR op behoorlijk hoge RPM), dus het lijkt goed te blijven.
Wat ik niet leuk vind, is dat ik niet kan zien of de kleppen een goede zitting hebben of recht op het aluminium van de kop landen. Dat wordt echt een kwestie van "afwachten", maar voor gloeimotoren is het niet ongebruikelijk om een klepgeleider en zitting uit één enkel inzetstuk te hebben, mogelijk is dat hier ook gedaan. Voor mij te klein om goed te kunnen zien. (EDIT: vergrootglas eruit gehaald en er lijken inderdaad stoel- / gids-inzetstukken te zijn).
een paar vlugge testpassingen lieten een enorme hoeveelheid weerstand op de zuigerveren en de krukasaslagers, waarvan ik hoop dat dat vermindert met het inlopen. Ik zal daar heel, heel voorzichtig mee zijn.
Aangezien de motor een 8-cilinder is (een ontsteking om de 90 graden krukrotatie), zou deze theoretisch in staat moeten zijn om een zeer laag toerental te draaien ondanks interne weerstand, omdat er geen echte perioden zijn waarin massatraagheid de motor door aandrijvingsloze momenten moet voeren.
Mijn plannen voor de motor zijn om op zijn minst een manier te vinden om de afgewerkte olie van het carter naar de rockerboxen te brengen, maar vanwege de crossplane krukas, denk ik dat er geen pompactie is in het carter, dus ik heb nog geen duidelijk idee van hoe dat te doen.
Zoals ontworpen, is het koelcircuit als volgt: Pomp zuigt vanaf de linker cylinderrij en levert af aan de rechter, wat betekent dat de linker rij onder negatieve druk staat en koud water ontvangt, van nature goed ontluchtend (inlaat lager dan uitlaat), maar de rechter rij krijgt niet alleen voorverwarmd water maar ontlucht ook niet natuurlijk (inlaat hoger dan uitlaat). Dat wordt de eerste modificatie, parallelle stroom door beide rijen, en van onder naar boven.
Als en wanneer dit ding zal werken, ben ik van plan het in een boot te installeren, met een gesloten temperatuurgecontroleerd koelsysteem en warmtewisselaar. Ik heb geen idee wat de prestaties zullen zijn, maar in standaard uitvoering en omgebouwd naar benzine, zou het me verbazen als ik 1 pk zou halen.
Het wordt een uitdaging, maar daar hou ik wel van...
