Nou... we hebben de afgelopen dagen "een beetje geknutseld".
Eerst maar eens wat onderdeeltjes gesorteerd uitgestald. De "lagerschalen" gemerkt zoals ze in de verpakking zaten, voor het geval ze niet 100% zuiver zijn.
Als eerste heb ik de lagers met een drupje loctite in hun groeven gelegd en de kappen er overheen vastgezet, en zo een uurtje laten uitharden.
Of dat nodig is, weet ik werkelijk niet, maar mijn gevoel zegt me dat die nogal dunne kappen niet echt veel in de melk te brokkelen hebben als het gaat om het voorkomen van meedraaiende lagers.
Daarna de lagers weer los, de krukas in het blok gelegd, en de kappen er weer overheen. Uiteraard alles flink in de olie gezet.
Dat draaide bepaald niet echt soepel maar ik krijg sterk de indruk dat de meeste weerstand in de rubber seals zit, want de boormachine er even op, liet een heel klein beetje verkleurde olie zien (dus "iets schuurde heel even langs elkaar heen blijkbaar) maar bovenal rook ik een bekend geurtje van drooglopend rubber. Flink olie op de seals en as gesmeerd, de geur bleef daarna weg maar echt soepeler lopen deed het niet.
Daarna maar aan de plaatsing van zuigers en drijfstangen begonnen:
Ik heb even flink zitten puzzelen, want ik meende aanvankelijk dat de drijfstangen in twee setjes van vier in de kit zaten (met als verschil de richting van het oliegaatje), maar blijkbaar is dat dus niet zo, alle drijfstangen zijn identiek, dus dat maakt het al iets minder ingewikkeld.
Het BLIJFT goed opletten, want je kunt ze dus wel degelijk verkeerdom monteren. Dit klusje vergde toch wel dusdanig veel concentratie dat ik er halverwege maar even mee gestopt ben.
De manual zegt namelijk dat de zuigerveren gematched zijn met de voeringen (blijkbaar zijn die dus niet zo heel erg maatzuiver) en de veren zitten reeds in de cylinders gestoken, dus je moet echt per cylinder eerst de veer er uit vissen, om een zuiger leggen, de zuiger in het veercompressortje duwen, en dan de zuiger van bovenaf plaatsen. Dat klinkt allemaal heel makkelijk (en het is ook niet heel erg ingewikkeld op zich) maar in de praktijk is het best lastig: De veren hangen vrij los om de zuigers, en bewegen nogal stug in de veercompressor ongeacht hoeveel olie je gebruikt, dus het is erg oppassen dat je niet probeert de veer net náást zijn sponning te persen.
Daarna moet de zuiger dóór de compressor heen de voering in, en die overgang gaat ook ERG stug. Dat vergt echt nogal gepiel, gewrik, en gemorrel.
De eerste zuiger van een V-paar gaat vrij soepel om de krukpen, maar de tweede drijfstang van zo'n paar is gewoon ronduit lastig, want de zuiger hoeft maar een heel klein beetje te verdraaien en dat bigend zoekt niet meer uit zichzelf zijn plekje. En dan zit je met tandenstoker te pielen om dat ding weer recht te draaien.
Uiteindelijk lukt dat dan wel, maar het is een beetje "stressvol" om het zo maar eens te zeggen, want het aluminium voelt vrij zacht aan.
Het vastzetten van de lagerkappen is een gevoelsklusje. Die electrische momentschroevendraaier uit het filmpje van JohnnyQ90 zet gewoon veel te weinig kracht.
Dat heb ik handmatig gedaan.
Daarna kan de carterpan er onder, en dan ziet het er zo uit:
Verder met de cylinderkoppen: Die kun je het beste éérst op het blok monteren, dan zijn de bouten beter bereikbaar. Je kunt wel eerst alles assembleren en daarna de koppen vasttrekken, maar dan is het plaatsen van die bouten minder makkelijk.
Dus, zo gezegd, zo gedaan, eerst die koppen gemonteerd. Ik wilde dat niet zonder momentschroevendraaier doen, maar ondertussen heb ik zo'n ding (met dank aan "Beton") en daar blijk ik geen passende bitjes voor te hebben.
SHIT! Dus toch maar zo goed mogelijk met de hand gedaan. Ik denk wel dat dat gelukt is.
Hier bleek dat er in enkele draadgaten in het blok, toch nog troep achter gebleven was van het tappen. Leverde geen echte problemen op, maar mooi en netjes is anders.
De cylinderkoppen zitten vast met onderling verschillende bouten, dus het is even opletten dat je de juiste bouten op de juiste plek zet.
Zowel koppen als koppakkingen zijn niet onderling uitwisselbaar, maar dat wijst zichzelf. Dat kun je niet echt verkeerd doen.
Helaas heb ik geen foto's van de montage van de koppen, en ook niet van het assembleren. Beetje dom van mij.
De assemblage van de koppen is "redelijk zelfwijzend". Eerst moeten de nokkenassen op hun plek. Ook die kunnen er maar op een manier in, maar het plaatsen van seals en lagers is een beetje een truukje, waarbij je op moet passen de seals niet te beschadigen.
Ik heb éérst het seal aan de distributiezijde min of meer op zijn plek geduwd, met het lager er achteraan. Daarna vanaf de andere kant de nokkenas op zijn plek gestoken (voorzichtig met het passeren van de circlip groeven door het seal heen, die groeven zijn vrij scherp) en daarna die as zo ver doorgetrokken dat het korte uiteinde van de nokkenas helemaal in de kop verdwijnt. Daarna het seal en lager aan de vliegwielzijde op hun plek getikt, en de nokkenas weer terug tot hij uiteindelijk op zijn plek zit. Circlipjes plaatsen en klaar.
Vervolgens de cupjes over de kleppen geplaatst, wat nogal simpel werk is. Veel olie.
De tuimelaars zijn even een truukje. Aanvankelijk assembleerde ik een setje tuimelaars buiten de kop om dat setje als geheel te monteren, maar het bleek stukken makkelijker te zijn om éérst het asje in de kop te monteren, en daarna simpelweg de tuimelaars op hun plek te schuiven en de circlipjes te plaatsen.
Dat is het tot hier voor wat betreft deze post. Ik ben al wel verder gevorderd dan dit, maar daar moet ik nog even de foto's voor uitzoeken.