Tragisch rc heli ongeval in Zwitserland

Afschuwelijk bericht....

Hopelijk doet dit mensen er een beetje over nadenken of in je eentje vliegen nu wel zo verstandig is....
Het kán gebeuren, en nu is het eindelijk gebeurd....

Groet, Bert

Tragisch nieuws inderdaad.

Heb vandaag op de club zeker 3 keer gezegd dat ik de 6hv niet vlieg als ik alleen ben.

Gelukkig kwam er telkens iemand opdagen net voor de laatste weer vertrok.

inderdaad afschuwelijk nieuws , zo word je weer even wakker geschud hoe gevaarlijk een heli wel niet kan zijn.....
kippevel gewoon.......
ik vlieg meestal alleen 8O

Nick

Laatst bewerkt:
inderdaad afschuwelijk nieuws , zo word je weer even wakker geschud hoe gevaarlijk een heli wel niet kan zijn.....
kippevel gewoon.......
ik vlieg meestal alleen 8O

Nick
In het nieuwsbericht wordt vermeld dat het een Gaui X7 betreft, een 700 formaat 3D heli met een rotor van 1m61 (een 14cm kleiner dan mijn lengte ;) ).
Ik denk dat je heel veel geluk moet hebben als een ander je nog kan helpen nadat die rotor je heeft geraakt. Eigenlijk heb je op zo'n moment al enorm pech als van alle plaatsen waar die heli neer kan komen net de plek is waar je staat..

Erg nieuws,

die helikopters zijn tegenwoordig niet met flybar meer te leveren, ook deze X7.
eerlijk gezecht vertrouw ik geen 3 assen gyro, helemaal niet met zo een monster.

Met flybar is een geruststelling voor mijn eigen veiligheid.
Je legt je leven wel een beetje in handen van de programmeur van die 3 assen gyro, Fubar of niet.

En moet je ook kijken hoe dicht ze langs hun neus ermee vliegen in die filmpjes van de pro`s.
Dat het zo een keer misgaat is niet meer dan logies, meer afstand = minder risico.

Nee, dat is geen software die de heli bestuurt, jij bedient zelf de knoppen, waarna het signaal verstuurt word.
Daar ben jij degene die nadenkt + een gyro is een gevoelig onderdeel.

+1

en dat idee komt regelmatig terug als ik die advertenties van helis met bijv. 6 assen gyro zie.
in feite bedien je dan niks zelf, maar ''vraag'' je aan de gyro of ie de heli bijv. even wat voorwaarts wil schuiven.

bij m'n Genius CP werkte de gyro andersom, wat gelukkig beperkt bleef tot TH en een plof op de vloer.
in handen van een beginner zou dit fout zijn afgelopen, want de gyro luistert dan echt niet meer naar je.
sindsdien heb ik heli's met dit soort ''semi autopilots'' laten staan...

groet,
Hoogvlieger

ik had het niet over sturen of over beslissingsbevoegdheid, ik had het over software en zolang het geen drive by wire is, is er niks rechtstreeks. En vind het een vergelijk van niks, net als dat je je leven niet in de handen legt van degene die de boutjes of de moertjes van je helicopter maakt, of de potmeters die in je zender zitten of noem maar op. En als je een spotter meeneemt legt die zijn leven ook in jouw handen.
Je kan het heel ver zoeken electronisch falen, mechanisch falen, menselijk falen, mechanisch of electronisch falen door menselijk falen en noem zo maar op, statistieken zijn er niet echt in deze sport dus hoeveel kans heb je op mechanisch falen en hoeveel op electronisch falen. Denk echter wel dat gezond verstand 1 van de hoofdpunten is van veiligheid in onze sport en dat er momenteel wel eens over dat randje gevlogen wordt.

Snap eigenlijk de discussie niet want is de fbl unit dan de reden dat alles gebeurd is??

Het is erg zat maar voorlopig puur speculatief over wat er gebeurd is

is de fbl unit dan de reden dat alles gebeurd is??
tuurlijk niet.

v.w.b. wat je zegt over ''over 't randje'', je moet dan wel eerst weten waar die rand ligt...
maar ja, hoe verschillend dat is per RC piloot...

Dat randje staat al een tijdje ter discussie en schijnt een beetje te vervagen;)

dit staat op FB van MTTEC. Dit was trouwens voor het ongeluk

ATTENTION!

With some doubt, we consider the rapidly developing model helicopter scene. For example everyone who followed the Helimasters 2013 closely, will be able to clearly see that the flights increasingly becoming a battle of pure material. The accepted risk of some pilots was much too big, in our view. It's not just a shame about the high quality material, which is in this case very affected, but also a too big risk for pilots and spectators. Too small distances between the model and pilot, especially during high speeds manouvers makes us serious concern. It's only a matter of time until accidents happen, which - as we hope - will go out happy.

As a consequence, we believe it is necessary to limit the headspeeds flown by 700size helicopters to 2200 revolutions per minute. We will instruct all our pilots to keep a safe distance of at least 7 m (more is always better). Some risk will always be present, but we can not agree with us to risk the life of the mostly very young pilots. We will accept some competitive disadvantages with a smile by simply no longer operate at the limits.

The durability and performance of our models is already proven more than adequate and certainly needs no demonstration of extreme headspeeds of over 2600 rpm. We can only ask you, the customer, not to follow the hype of extreme headspeeds and willingly accepted security risks.

Jürgen Karg and Sebastian Zajonz

kijk kijk, dat zijn nog eens berichten, maar hoe willen ze dat aanpakken??
de piloten die het gooien en smijten met hun heli's als normaal zien, heb je er niet zo snel mee om.

en v.w.b. het materieel zou ik alles bij 't oude laten...
beter dat het dit soort dingen aankan, dan dat de boel uit elkaar spat met alle gevolgen van dien... :confused::confused::confused:

Ik vlieg zelf ca. 25 jaar met modelhelicopters en wat mij steeds meer verbaasd is dat de leeftijd van met name 3D piloten steeds lager wordt. Zelf denk ik dat een minimum leeftijd zo'n 16 jaar moet zijn. Een knaapje van 13 jaar kan misschien goed vliegen wat hij met name op de computer heeft geleerd maar heeft bitter weinig verantwoordelijkheids gevoel, laat staan een kereltje van 8 jaar. Sowieso moeten deze zeer jonge vliegers nooit alleen mogen vliegen, op een brommer moet je nou eenmaal ook 16 jaar zijn en dat is niet voor niets. Niet om te betuttelen maar het is gewoon gevaarlijk voor zo'n jonge vlieger en ook voor het publiek. Er is gewoonweg gebrek aan ervaring en inschatting van gevaar. Daarnaast staat het in mij beleving ook niet echt in verhouding en modelhelivliegen is gewoon professioneel "speelgoed" voor volwassenen.

ik had het niet over sturen of over beslissingsbevoegdheid, ik had het over software en zolang het geen drive by wire is, is er niks rechtstreeks.

JUIST "fly by wire" is niet rechtsstreeks..... F16 was een van de eersten die fly by wire toepaste, en waar de computer bepaalde of datgene wat de piloot wel wilde, ook daadwerkelijk kon. Er zijn er verscheidene naar beneden gekomen, omdat de "beslissingsbevoedgdheid" bij de rekenkundige beoordeling van de computer lag en niet bij de menselijke beoordeling van de piloot.

Bekend voorbeeld was een van de eerdere Airbussen die bij een vliegshow het bos in dook na een low fly by: de piloot wilde gasgeven en weer door vliegen, maar de boordcomputer besloot dat het een landing moest worden en vond de hoeveelheid gas te hoog voor een landing....

Bekend voorbeeld bij RC heli's is het aanraken van de cyclic vlak voor loskomen, wat bij een flybar probleemloos gaat, maar bij een FBL tot omvallen kan leiden: typisch gevalletje van dat de electronica de zaak anders interpreteert als de piloot.

Ik heb al zo vaak gewaarschuwd voor het feit dat FBL het vlieggevoel aantast en de grenzen doet vervagen, een veel te zware heli laat aanvoelen als een lichte, HH de factor zijwind weg doet vallen etc etc, dat het gewoon wachten is tot er iemand de situatie een keer flink verkeerd inschat.
Wat er hier werkelijk gebeurd is, zullen we vast nooit te weten komen, maar reken maar rustig dat voor een deel het gevoel van "met deze heli kan ik alles" een rol gespeeld heeft.

En ik ken het gevoel: Ik heb mezelf ook al eens bijna te pletter gereden op een motorfiets die me het gevoel gaf dat ik oneindige grip en oneindige remkracht had, en bij 160 aanvoelde alsof je 80 reed.... Helaas was dat bochtje wat er aan kwam toch echt maar met op zijn best met 80 te ronden.....

En nu is het dus een keer mis gegaan....
En om eerlijk te zijn, ik krijg kippevel als ik er aan denk wat voor een hel die man zijn laatste seconden moeten zijn geweest....

Groet, Bert

... En om eerlijk te zijn, ik krijg kippevel als ik er aan denk wat voor een hel die man zijn laatste seconden moeten zijn geweest ...
Was zo'n beetje mijn eerste gedachte, laat het asjeblief in één keer snel gebeurd zijn, geen lijden, geen besef van wat gebeurt. Gruwelijk.

Back