Training Garderen

Inmiddels is de groep een beetje gegroeid en bestaat nu uit
Bas
Peter
Goswijn
Arjen
Henk de K
Alex
Nog meer liefhebbers? Ik denk dat ik tegen 11.00 uur in Garderen ben.

Alex

't was prachtweer. Wind nooit boven de 3 m/s (alleen na de bel) en gemiddeld rond de 1 m/s denk ik. Jammer dat de boys daardoor geen hoogterecord konden zetten. De terreinomstandigheden maakten het loopwerk ook niet makkelijk. Desalniettemin zag ik toch de meeste worpen richting en soms boven de 50 m gaan, waarbij Peter stelselmatig 5 meter hoger gooide dan de rest. Misschien moeten we naar kosmetische ingrepen gaan (armverlenging) om in de buurt te komen?
In ieder geval was het weer mooi om te zien, vooral vanaf een afstandje. En over publiek hadden we niet te klagen.
Peter, nog bedankt voor het vinden van m'n GSM, ik zal voortaan m'n ringtone inschakelen als ik ga vliegen :oops:

Ojee was er iets verloren??
Vanmiddag nog maar even de OFA genomen. Knaller van een bel in. Terugsteken over een maisland ging moeilijk en ik dacht het net te halen. Nou..... net niet dus. Geland in het mais en ne een kleine twee uur zoeken waarbij we ieder spoor afgekamd hebben niet meer gevonden.
Die Ofa is snel gebouwd. Alleen jammer van de servo's , kristal en ontvanger
grrrrrrrr houd het dan nooit op :bad-words: Na Kaltenkirchen geen enkele vliegdag probleemloos kunnen vliegen. Altijd wel wat :evil:

AllardvanW zei:
Desalniettemin zag ik toch de meeste worpen richting en soms boven de 50 m gaan, waarbij Peter stelselmatig 5 meter hoger gooide dan de rest. Misschien moeten we naar kosmetische ingrepen gaan (armverlenging) om in de buurt te komen?

Ik vroeg me ook al de hele dag af hoe dat nou kon. Als peter met zijn Asperin of Fireworks vloog kon ik hem redelijk bijhouden.
Tot slot dus maar even met de Turbo van Peter gegooid. Dat ding gooit echt hoog en maakt totaal geen geluid bij het lanceren.
Volgens mij zat het merendeel van die 5 meter in de kist.
Neemt niet weg dat Peter gewoon eeeeerrrruuugg hoog gooit.

Trouwens perfect weer vandaag in Garderen en erg leerzaam.

Alex

Trouwens onvoorstelbaar wat een beetje flutter (los scharnier tape of anders) uitmaakt op de hoogte. De helft!
En er deformeren geheid onderdelen die geen geluid produceren. ofwel, stijfheid, stijfheid en nog eens stijfheid. Ook op de bewegende delen. Ik voelde zo her en der toch behoorlijk speling (aileron achterlijst 5 mm). Ik denk idd dat daar meters te winnen zijn.
Die plaatjes in B&V (leuk stukje trouwens Arno) spreken ook boekdelen. Kijk voor de grap eens naar het doorbuigen van de pook.....
En zo ook voor torsie op de pook, trillingen etc.
Leerzaam!

Vanmiddag vliegen zat er niet in. Familie-verplichtingen. Na vanmiddag met badmintonnen door een twalf jarig knulletje (neefje) van de baan te zijn geveegd vanavond eindelijk tijd en gelegenheid om te vliegen.

De lucht was inmiddels aardig zwart maar het waaide nauwelijks. Aangezien ik overtuigd was dat het niet zou gaan regenen (lees ik moest en zou vandaag vliegen) op naar het veld. Helemaal goed. Geen thermiekbellen e.d. maar mijn zelf gefabriceerd staartvlak blijft heel. Na een uur smijten is de zender leeg. Alles heel helemaal goed. En wat zie je dat goed zo'n geel staartvlak tegen een gitzwarte lucht.

Groeten,

Hans Knippels

Allen,

een geweldige dag (zeer goede sfeer, veel thermiek en leerzaam) moeten we vaker doen!!

P.s. Allard, dank je voor de demo!!!! Erg indrukkend model, het is me duidelijk geworden dat er constructief nog veel te verbeteren is in onze F3K modellen (lichter en vooral VEEL stijver)!

Bas

j.knippels zei:
maar mijn zelf gefabriceerd staartvlak blijft heel.

Foto?

Bas B zei:
Allard, dank je voor de demo!!!! Erg indrukkend model, het is me duidelijk geworden dat er constructief nog veel te verbeteren is in onze F3K modellen (lichter en vooral VEEL stijver)!

Foto's? details? Beschrijving?

Was weer leerzaam,

Alex, denk ook dat de T07 een groot deel van die +5meter veroorzaakt. Vraag is nu waarom? Hij weegt ong 30 gram zwaarder ivt de anderen. Aerodynamisch en met name de torsie en buigstijfheid van de vleugel?

Denk dat aerodynamisch grootste bijdrage is; je hoort hem bijna niet na het loslaten. Heb ook het idee dat de wabber na de start klein is, wat bijv. bij mijn rohacell aspi verbeterd moet worden. Daar moet ik nog wat op verzinnen; denk aan een nieuw groter kielvlak. Mijn balsa aspi heeft dit probleem beduidend minder (org. staartgroep).

Peter

Of er constructief wat te verbeteren valt weet ik niet. In ieder geval is het bandweefsel (dambord weefsel) een hele verbetering, ware het niet dat dat niet meer verkrijgbaar is. R&G heeft iets wat optisch identiek is, echter 2x zo zwaar. verder zitten we qua vleugelbouw op dezelfde lijn. Bij mij is het het een stuk zwaarder door de zware ligger.
Misschien is de zoektocht naar dit weefsel iets voor een nieuw draadje?

Ik hoorde gisteren van Bas b.v. dat FFteam een bandweefsel op de vleugels gebruikt?? Het is dus wel ergens verkrijgbaar maar waar.....
Ik heb goed contact met Ivan Horejsi (oud F1A vlieger :wink: ), maar hij weet (nog) van niks.

En als je echt 'over the top' wilt, gebruik dan de ultra lichte UD prepreg (ik meen 20 g/m2). Mike Francies (GB) gebruikt dit op z'n schalenbouw raketzweefvleugels. Die vleugels zijn overigens heeel vergelijkbaar met F3K vleugels (profiel en afmeting). De prepreg is in kleine hoeveelheden in GB verkrijgbaar, ware het niet dat Mike niet op m'n laatste mail heeft gereageerd.

AllardvanW zei:
En als je echt 'over the top' wilt, gebruik dan de ultra lichte UD prepreg (ik meen 20 g/m2). Mike Francies (GB) gebruikt dit op z'n schalenbouw raketzweefvleugels. Die vleugels zijn overigens heeel vergelijkbaar met F3K vleugels (profiel en afmeting). De prepreg is in kleine hoeveelheden in GB verkrijgbaar, ware het niet dat Mike niet op m'n laatste mail heeft gereageerd.

Allard,

Ik ben eigenlijk verbaasd dat dit materiaal nog steeds niet in F3K, F3B en F3J toestellen wordt gebruikt. Het lijkt me dat het een kwestie van tijd is dat dit materiaal DE standaard voor wedstrijdmodellen wordt. Als iemand er mee begint moet de rest wel volgen……..

Bas

Ik ben autoloos en kan alleen op het schitterende veld in Annen. Veld is groot genoeg voor 100 DLGérs dus er kan nog wat bij 8)

Als jullie zondag gaan wil ik kijken of ik ook langs kan komen...

Morgen zit ik in Belgie voor de EK Volleybal dames.

Ik volg hier wel of jullie zondag gaan....

Johnny

Back