Je hoort iets aan komen maar je hebt nog geen idee waar "het" vandaan komt. Je bent met je eigen model bezig dus je kan niet even uitgebreid rondkijken wat er aan komt, waar vandaan en waar naar toe.
Natuurlijk is het een goed idee om dan direct naar beneden te gaan maar kan het al "te laat" zijn. Dat vliegtuig kan veel sneller bij je zijn dan je denkt.
Dit alles geldt vooral voor plaatsen waar zeer regelmatig vliegtuigen over komen. Ons veld ligt onder een veel gebruikte route voor VFR vluchten van zuid-west Nederland naar bijvoorbeeld vliegveld Hilversum en Lelystad. Er komt dus nogal vaak een vliegtuig min of meer over ons veld. Ook bij ons is het wel eens gebeurt dat er een vliegtuig vrijwel midden boven het veld is voor een modelvlieger hem in de gaten had. Gelukkig is er nog nooit een gevaarlijke situatie geweest, zelfs niet bijna.
Dat komt mede doordat we altijd als club daar bezig zijn en er dus altijd heel wat ogen in het rond kijken. Komt er eens een vliegtuig relatief laag aan dan heeft tot nu toe nog altijd wel iemand dat vroeg genoeg in de gaten. Automatisch wordt er dan geroepen dat de modellen omlaag moeten komen wat dan ook direct gebeurt. Is er dan eens een zwever net lekker in een termiekbel bezig dan kan hij niet zo snel naar beneden komen. Er wordt dan zo snel mogelijk een koers gekozen die het model zo ver mogelijk uit de koers van dat vliegtuig weg brengt. Ook dat is nog altijd prima gegaan en wij vliegen ondertussen al 34 jaar op die locatie.
Natuurlijk wordt dit ook bij de beginnende modelvliegers spreekwoordelijk met de paplepel ingegoten. Dat is één van de standaard zaken die vrijwel bij elke "les" wordt verteld, de veiligheid is gewoon van het allergrootste belang.