Trauma-heli en modelvliegtuig botsen bijna tegen elkaar...

Als model vlieger ben je altijd schuldig in dit geval.
Jammer dat er nog altijd mensen zijn die denken dat het niet zo is.

Voorkomen is beter dan genezen,als dat nog mogelijk is....
Ik had liever gehoord waarom het mvt zo dicht genaderd was.
Waarschijnlijk dacht de grondpiloot dat hij er nog ruim onder zat ivm de afmetingen van beide.
Moraal van het verhaal: Vertikaal en horizontaal wegblijven bij bemande luchtvaartuigen.

Gebeurde dit bij een modelvlieg club?

Want zo niet, hoeven er niet erg veel méér van dit soort incidenten te gebeuren om de legaliteit van wildvliegen ergens op de een of andere agenda te krijgen :(

Wat de vraag van Jan betreft: Ik denk dat de piloot van de heli het modelvliegtuig totaal niet gezien heeft, en de piloot van het modelvliegtuig heeft letterlijk NUL besef van onderlinge afstanden...

Ik heb de laatste tijd met het rustig vliegende matrasvliegertje dank zij het mooie weer alle tijd gehad om de schaduw op de grond op te zoeken om een indruk te krijgen van de afstand, en ik bleek er met het schatten van de afstand domweg MEER dan het dubbele naast te zitten (dacht ik al over de sloot te zijn, maar de schaduw wees uit dat ik nog niet eens halverwege de afstand tot de sloot zat).

Groet, Bert

Ja... Dat meende ik ook eigenlijk, tenminste, er zou toch een reden moeten zijn dat je de exacte geografische locatie in je vergunning aanvraag moet vermelden.

Groet, Bert

Nope, de modelvliegvelden staan niet vermeld op de Nederlandse luchtvaartkaart.

Zouden er waarschijnlijk ook teveel zijn waardoor de kaart te veel informatie gaat bevatten wat het weer te onoverzichtelijk maakt voor de 1:1 vlieger.

Nu is zijn er al gebieden met teveel informatie.

Wat betreft de hoogte mogen de modelvliegers (in G gebied als ik het goed heb, ben maar monteur) stijgen tot 300 mtr en de 1:1 vliegers zakken tot 150mtr.

Hier is het gelukkig weer goed gegaan.
De trauma heli is misschien ook wel wat kwetsbaarder hierin omdat die vaak wat lager vliegen dan de meeste 'gewone' vliegers.

500 voet is minder dan 300 meter voor zover ik weet

namelijk maar 152,4 meter

er word vaak vergist in voets en meter
zo nword er vaak gedacht dat een pasasierstoestel dat op 20000 voet vliecht op
op 20 kilometer zit ik heb zelfs al 20.000 kilometer horen zeggen op het nieuws

in werkelijkhijd zit I net niet op 7 kilometer

@ J.Wheel:
We hebben het hier over minimale en maximale hoogtes voor modellen en 1:1 vliegtuigen...ben je weer een beetje bij (de tijd) ;)

Praktijk is helaas toch nog wat complexer !
Militaire helikopters: mogen (buiten de laagvlieggebieden !) tot minimaal 50mtr. (150 feet) vliegen.
Binnen de laagvlieggebieden tot 30 mtr. (100 feet) , of zoveel lager, als voor de uitvoering van de opdracht noodzakelijk is !
Propellor opleidingsvliegtuigen: minimaal 150 mtr.
Binnen de laagvlieggebieden minimaal 75 mtr. (250 feet).
Jachtvliegtuigen: minimaal 360 mtr. (1200 feet).
Binnen de laagvlieggebieden minimaal 75 mtr. (250 feet).
Bron: Ministerie van Defensie; Geluidshoeveelheid en vlieghoogten.
Voor de traumaheli's en de rijkspolitie gelden ook lagere dan de normale vlieghoogten.
Voorts staat in de wetgevende regelgeving:
modelluchtvaartuigen verlenen voorrang aan al het andere luchtverkeer !
en:
de vlucht wordt slechts uitgevoerd onder omstandigheden en op locaties waarbij er vanaf de grond tijdens de gehele vlucht goed zicht is op het modelluchtvaartuig en het luchtruim daaromheen !
Iedere modelvlieger zou dit moeten weten................

Laatst bewerkt:
Dus voor jeroen.

Modellen mogen tot 300mtr stijgen.
1:1 mag tot 152,4 mtr dalen ;-)

Ja ik las dat bericht vanmorgen ook in de krant, en wij hebben die heli al zo vaak zien voorbijvliegen en daarbij maakt hij regelmatig een omtrekkende beweging om niet recht over ons veldje te vliegen, maar dat schijnt deze keer dus niet gebeurd te zijn.

ik prober juist aan te geven dat er met 2 maten gemeten word
ons word een max aan meters aangegeven terwijl de luchtvaart een ander meetstelsel hanteerd

@ J.Wheel:
We hebben het hier over minimale en maximale hoogtes voor modellen en 1:1 vliegtuigen...ben je weer een beetje bij (de tijd) ;)

Wat stom van die modelvlieger zeg.
Die helikopter hoor je al van ver aankomen en dan heb je maar 1 ding te doen, wegwezen uit de hoogte en proberen zo snel mogelijk te landen.
Dit geven we bij ons op de vereniging altijd mee aan aspirant modelvliegers tijdens de opleiding.
Ook wordt er zo mogelijk altijd gewaarschuwd als er een 1:1 luchtvaartuig aankomt

Je hoort iets aan komen maar je hebt nog geen idee waar "het" vandaan komt. Je bent met je eigen model bezig dus je kan niet even uitgebreid rondkijken wat er aan komt, waar vandaan en waar naar toe.
Natuurlijk is het een goed idee om dan direct naar beneden te gaan maar kan het al "te laat" zijn. Dat vliegtuig kan veel sneller bij je zijn dan je denkt.

Dit alles geldt vooral voor plaatsen waar zeer regelmatig vliegtuigen over komen. Ons veld ligt onder een veel gebruikte route voor VFR vluchten van zuid-west Nederland naar bijvoorbeeld vliegveld Hilversum en Lelystad. Er komt dus nogal vaak een vliegtuig min of meer over ons veld. Ook bij ons is het wel eens gebeurt dat er een vliegtuig vrijwel midden boven het veld is voor een modelvlieger hem in de gaten had. Gelukkig is er nog nooit een gevaarlijke situatie geweest, zelfs niet bijna.
Dat komt mede doordat we altijd als club daar bezig zijn en er dus altijd heel wat ogen in het rond kijken. Komt er eens een vliegtuig relatief laag aan dan heeft tot nu toe nog altijd wel iemand dat vroeg genoeg in de gaten. Automatisch wordt er dan geroepen dat de modellen omlaag moeten komen wat dan ook direct gebeurt. Is er dan eens een zwever net lekker in een termiekbel bezig dan kan hij niet zo snel naar beneden komen. Er wordt dan zo snel mogelijk een koers gekozen die het model zo ver mogelijk uit de koers van dat vliegtuig weg brengt. Ook dat is nog altijd prima gegaan en wij vliegen ondertussen al 34 jaar op die locatie.

Natuurlijk wordt dit ook bij de beginnende modelvliegers spreekwoordelijk met de paplepel ingegoten. Dat is één van de standaard zaken die vrijwel bij elke "les" wordt verteld, de veiligheid is gewoon van het allergrootste belang.

Van ver aan horen komen gaat ook niet altijd op. 'k heb wel eens les staan geven waarbij op een redelijk normale hoogte gevlogen werd.............en daaronder ineens een Apache omhoog zien komen vanachter het mais. 'Best vreemd' (ik mankeer niets aan m'n oren).

Mees

Back