Traxxas 1/16 e-revo Topic!

Ik had mijn achterdiff tandwielen om zeep geholpen, maar nu ik deze vervangen heb lopen de tandwielen niet echt heel soepel! Een helft gaan ze soepel en de andere helft van de draai stugger. Iemand ook al eerder meegemaakt?

..., maar nu ik deze vervangen heb lopen de tandwielen niet echt heel soepel! Een helft gaan ze soepel en de andere helft van de draai stugger...

Dat betekent dat je grote tandwiel (kroontandwiel) niet recht gemonteerd zit. Even goed op de kogellager drukken en opnieuw shimmen (als je dat wilt).
De optie dat het kleine tandwiel (pignontandwiel) niet goed is lijkt me stug dan zou deze een kromme as hebben.

Rickyyy. Haal de bullkheads ff los en hou het als een geheel in je hand. Door nu met de vinger aan de diff pinion gear te draaien kun je zien waar het precies aanloopt. Als je ziet dat het deksletje van diff krom is, diff uit de bulkheads halen en schroefje bij kromming half slagje losser draaien.
Dan diff terug monteren en opnieuw proberen.
Let op dat ie best een ietsiepietsie mag aanlopen, das niet erg en slijt wel weg. De kunst is om te vinden hoeveel dat dan mag zijn...;)

Beste montage volgorde als je de bulkheads met diff in je handen hebt:

knijpschroef bulkheads (Xversie) stevig handvast draaien. Je ziet dan dat bulkheads klein beetje uit elkaar gaan staan door kracht van schroef. Is niet erg.
Dan skidplate (tijdelijk) monteren met vier schroeven onderop bulkheads. Ik zeg tijdelijk omdat je er later misschien nog bij moet voor draagarmen, supension pins etc etc). Hangt er van af wanneer je de draagarmen weer terugplaatst.
Als het GOED is gaat skidplate MOEILIJK! Dat komt omdat de bulkheads beetje uit elkaar staan.
Vervolgens plaats je bulkhead terug (liefst met inner/outer center shaft er aan) zodat je daarna heel gemakkelijk alleen nog maar de Inner aan gearbox hoeft vast te zetten.

Vervolgens bulkheads vast zetten tegen chassis met de twee lange schroeven door je shockmounts heen. Schocks dan naar buiten draaien en als laatste de 4 buttonhead schroeven. Daarna pas shocks terug draaien en aan rockers bevestigen.

Als ie dan nog aanloopt EERST de twee lange schroeven door je shockmounts heen wat losser draaien. Heeft dat geen effect dan de vier buttonhead schoeven aan de bovenkant van het chassis (onder de shocks) fractie losser draaien.

Nog steeds geen effect? MERV het raam uit flikkeren of met veel geduld vanaf stap een beginnen en je hele diff opnieuw assembleren....

Laatst bewerkt:
@ MMirage: Thx voor je handleiding. Volgens mij heb ik hem nu goed in elkaar zitten. Ik heb de schroefjes waar deze aanliep juist iets strakker aangetrokken en nu doet deze het goed!
Ik hoop morgen eindelijk even tijd te hebben om mijn nieuwe mmp uit te testen, helaas is het veel te druk op mijn werk.

Ik heb sinds gister ook mn MERV weer in elkaar zitten! Nieuwe transmissionbox (zit nu veeeeel strakker op elkaar, geen tot amper speling), 23/50 vertanding en de achterste bulkhead weer in elkaar gezet!

MAAR!!!!!

het ratelen blijft....

Ik heb nu zo iets van: JE KUNT EEN DIKKE KRIJGEN SCHIJT MERV!!
Dit weekend gewoon rijden en kijken waar ik uitkomt... Mocht het apparaat uitelkaar spatten dan hoop ik dat mn MMP nog heel blijft en de rest geef ik met genoegen een trap na!

Natuurlijk hou ik jullie op de hoogte! ;)

Laatst bewerkt:
@ MMirage: Thx voor je handleiding. Volgens mij heb ik hem nu goed in elkaar zitten. Ik heb de schroefjes waar deze aanliep juist iets strakker aangetrokken en nu doet deze het goed!
Ik hoop morgen eindelijk even tijd te hebben om mijn nieuwe mmp uit te testen, helaas is het veel te druk op mijn werk.

Ja sorry, je hebt gelijk, had ik erbij moeten zetten. Iets vaster wil ook nog wel eens helpen! Heeft er mee te maken dat de een de schroeven toch vaster/losser draait dan de ander en met dat aanlopen in de driveline van de 1/16's luistert dat jammer genoeg erg nauwkeurig. Tot nu toe maar een keer gehad waar het in keer "raak" was...

Zal eens langs PK gaan, want met 3S rijdt ie prima maar zoals aangegeven supers... Sterker nog wheelie trekken gaat soms zelfs maar net aan...

Done, de 3S lipo's gaan terug naar importeur. Meer info later!

Maar effe een andere vraag. Ondertussen heb ik de 2S Zippy's thuis:
Z2200-2-20(1).jpg

En die passen inderdaad net, net in het compartiment (Dimensions: 100x34x17mm). Nu ben ik net als de meesten hier een tikkie eigenwijs en vraag me dus af of er zippys 3s zijn die er ook in passen?

Uiteraard kan ik de hele site doorlopen (was ik al mee bezig) maar misschien heeft iemand ze al gevonden...?

Ja die zijn er, ik neem dat je bedoeld van Hobbycity ? Want er zijn zat andere leveranciers natuurlijk die passende 3s hebben voor de merv.

HobbyKing Online R/C Hobby Store : Rhino 1550mAh 3S 11.1v 30C Lipoly Pack

Past net qua dikte, tis een beetje duwen, maar niet extreem. Er zijn er wel een paar op dit forum die met deze rijden, heb ze zelf ook gehad.. maar heb niet eens de moeite gedaan om de Traxxas connector erop te zetten toen ik de 2S heb geprobeerd. Meteen doorverkocht.

@Snoebel, mmm, nee als je de prijs vergelijkt dan ben ik dat meteen met je eens. Ik ga nog een paar 2S bestellen. Dank!

Hey,

'k Heb een probleempje. 'k Heb gisteren een e-revo 1/16 vxl aangeschaft en ben gaan rijden. Eerst met de parralel connector daarna met de serie connector. Met de serie connector is hij kapot gegaan. Hij loopt nu haast niet meer. Hij is denk ik te heet geworden. Wat zal er moeten gebeuren?

Ja, je hebt (stomweg) de handleiding niet gelezen. Daarin staat dat je de serie connector niet mag gebruiken ivm stock gearing (28/50) want dan wordt hij inderdaad veel te warm, al helemaal met dit weer. Je moet dan de bijgeleverde ''speed pinion'', welke 23T is, instaleren.

Imo : Pech en koop wat het ook is dat je kapot hebt gereden, ga niet zeuren om garantie.

Ja, daar ben ik nu achtergekomen. Was gewoon lomp van me. Maar ik snap niet precies wat je dan met de motor moet doen als je de serie connector wilt gebruiken.

Tandwielen wisselen naar 23/50 dan maken de wielen minder omwentelingen per motor draaiing wat resulteert in een minder zware werkdruk op de motor waardoor hij de extra stress wel kan hebben...

Natuurlijk is dit voor NA dat je de parts die je gemolt hebt hebt vervangen...

Nou ja, ik heb nu de 23 T erop zitten omdat ik de 28 T te hard had aangedraaid:rolleyes::cool:...
Maar ach hij zal er niet slechter op worden.

Back