Traxxas 1/16 Summit Topic

Ik ga over 2 weken naar zweden en wou mijn merv een beetje meer summit maken, ik wou al summit banden en rockers + veren en een tweede servo kopen. Hebben julie nog meer tips om mee te nemen wat de summit betreft, ik hoef niet te gaan rock crawlen maar gewoon een beetje door een bos heen crossen of over een onverharde weg scheuren, wat jumpen en dat soort dingen.

bedankt

Summit met aanlopende aandrijfas

Hallo,

ik heb een nieuwe mini summit vxl gekocht. Zowel mijn zoons als ik hebben er veel plezier mee. Maar... De linkeraandrijfas achter loopt aan tegen de bovenste draagarm. Er lijkt niets verbogen te zijn. De auto is standaard uitgevoerd. de aandrijfas loopt alleen aan als de auto helemaal uitgeveerd is, dus zo hoog mogelijk op de wielen staat. Bij springen, bochten naar links en remmen zit je snel aan de maximale veerweg.

Ik heb de wielophanging losgehaald om te kijken of ik iets af kan stellen en er misschien iets niet goed zit. Alles leek in orde. Vervolgens heb ik de wielen wat negatief gezet zodat de onderkant iets naar buiten staat. Dit verhelpt ook het aanlopen niet.

Weet iemand een oplossing?

Ik dacht misschien kan ik de schokdemper een fractie korter maken maar ik kan niet vinden hoe dat moet. In de handleiding staat dat de schokdemper 47,75mm lang moet zijn, dat lijkt te kloppen. Ik zoek dus een manier om de maximale veerweg iets te verkleinen. Aan de rechterkant blijft alles vrij lopen, ook bij maximale uitslag.

Laatst bewerkt:
Standaard zou de as niet aan mogen lopen. Weet je zeker dat er geen onderdelen verwisseld zijn of verkeerd zitten gemonteerd?

Zeker weten doe ik dat natuurlijk niet. De auto komt wel nieuw uit de doos en ik heb er niets aan veranderd.

Uploaden van foto's lukt me even niet.

Kan ik de rockers afstellen of de schokdemper ? De aandrijfas loopt echt net aan. Kan ik de aandrijfas misschien wat verder naar binnen schuiven ?

Ik zal eens naar officiele foto's kijken...

Groeten

Is er niets gebogen?
Dit hoort natuurlijk niet. Maar het kan natuurlijk dat hij verkeerd is gemonteerd. Zit deze kant wel goed vergeleken met de andere?
As misschien krom?

Beide kanten zien er hetzelfde uit, symmetrisch zeg maar. Als ik de wielen rond draai, zie ik geen wiebelen van de aandrijfas dus erg krom is die niet. De hele ophanging is plastic. Inmiddels de hele ophanging achter gedemonteerd, kogellagers zitten op hun plek. Ik heb de beide pivotballs wat naar buiten gedraaid bij het monteren om de hoek van de aandrijfas wat vlakker te krijgen. Als ik de wielen overdreven negatief zet, loopt de as wel vrij.

Kan ik eventueel de bovenste draagarm wat schuren ? Voor zitten er af-fabriek ook wat uitsparingen voor de aandrijfassen.

Shock uitslag korter maken zou je kunnen doen door een stukje brandstof slang om de as te doen.
Even shock uit elkaar halen en dan om de as schuiven.

Ik zou ermee terug gaan naar de zaak waar je 'm hebt gekocht. Ik heb iets dergelijks wel eens met mijn mini E-Revo gehad, doordat ik een arm ondersteboven had gemonteerd.

@caretaker Dankje voor de tip, dat ga ik denk ik proberen, ik moet dan wel ff schokdemper olie hebben. Is er geen andere manier om de shocks wat korter te maken? Die indruk wekt de manual wel met de opmerking dat je op de lengte van de shocks moet letten.

Weet iemand wat een progressieve rocker doet? Een andere optie is misschien een verstelbare push rod ? Als die er is?

Ik zou ermee terug gaan naar de zaak waar je 'm hebt gekocht. Ik heb iets dergelijks wel eens met mijn mini E-Revo gehad, doordat ik een arm ondersteboven had gemonteerd.

Dat is een optie maar de zaak ligt niet echt om de hoek, dus wilde ik zelf wat knutselen, ook omdat dit mijn eerste auto is.

Klopt het dat het voorste diferentieel iets zwaarder draait dan het achterdifferentieel ? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat er verschillende oliediktes gebruikt worden. Verder vraag ik me af wat shimmen nou precies is.

Goed weekend, veel rijplezier

Van je diffs klopt inderdaad. Zware of gelockte diffs worden gebruikt om te crawlen of te driften, lossere om meer grip te krijgen op bijvoorbeeld een asfalt baan.Vooraan een zwaarder lopend diff zorgt voor iets onderstuur waardoor de auto achter minder snel uitbreekt.Shimmen is een heel dun rondelletje of meerdere plaatsen op de as van bijvoorbeeld je diff. Dit zorgt ervoor dat je diff harder op de pinion gedrukt wordt. Dit wordt enkel gedaan wanneer er echt merkbaar veel speling is van je diff tegenover je diffbehuizing of natuurlijk als de tandwielen niet meer in elkaar grijpen.Heeft je diff geen of amper speling moet je dit dus niet doen,anders heb je teveel weerstand

@anthem2

Dankjewel voor je heldere uitleg. Dat onderstuur was mij ook al opgevallen, volgas wordt de draaicirkel best groot.... :-) Een middendifferentieel kan daar misschien helpen, of gas loslaten ;-)

Wanneer zou ik eens een blik moeten werpen op de diffs? Ik gebruik alleen nimh batterijen en spring weinig met de auto

Ik heb me vandaag prima vermaakt en leer het sturen ook beter. Vandaag ook maar schoongemaakt en lopende delen onderhouden want de gereden route was wat blubberig. Overigens rijdt de summit met een dubbele batterij (parallel) niet erg lichtvoetig.

Goed weekend

Wanneer is moeilijk te zeggen,ik ken jou rijstijl niet :)
Door te crawlen zullen de diffs bijhoorlijk minder snel tot amper slijten tegenover dat je constant standing backflips probeert te doen :D
Je kan normaal wel kijken of er speling op zit door de as heen en weer te proberen te bewegen.Normaal mag dit amper iets zijn,je hebt natuurlijk een goede gearmesh nodig dus het kan wel een (heel) klein beetje,maar is het in jou ogen verontrustend,dan zou ik een shim setje halen,auto openhalen en kijken of er eentje in past zonder teveel wrijving te veroorzaken.Je hebt shims van 0,1 0,3 0,5... Ik zelf rijd met een traxxas rally en ik wacht gewoon af,vanaf de moment dat ik 1 verkeerde klik hoor stop ik er gewoon mee en gaat hij uit elkaar.Slipperclutch goed afstellen wil je diffs ook wel eens een stuk langer laten leven,evenals je gehele aandrijflijn.Daar hecht ik veel belang aan en gaat al een tijdje zeer goed nu.De enige wagen bij mij die een vaste slipper heeft is de rustler,maar als je weet hoe ermee om te gaan geen problemen.Rijd nu iets langer dan een half jaar zo en dikwijls op 3s,nieuw diff enz heb ik liggen maar nog steeds niet nodig gehad.

Hoi anthem2, Dankjewel voor je uitleg, ik hou mijn diffs in de gaten, volgens mij heb ik al een aantal klikkende diffs gehoord op youtube.

Je verhaal laat al wel weer een vraag opkomen... hoe stel je de slipperclutch goed af? Ik heb daar helemaal nog niet aangezeten maar ook nog in geen situatie een hoog gierend geluid gehoord.

Ik stel hem altijd zo af dat je bij volgas vertrekken ongeveer een halve seconde slip hebt. (Veel grip met ondergrond) Met los zand bijvoorbeeld mag hij wel een stuk losser, hangt er ook vanaf hoe je graag rijd natuurlijk.In principe is er niets mis mee om met een vaste slipperclutch te rijden hoor, meer kans op kapotte tandwielen natuurlijk maar als je je auto goed leert kennen en weet wat hij aankan... Geen problemen. Gewoon je gasvinger in bedwang houden bij het vertrekken, eens de auto op gang is kan je al veel meer uitsteken.ga je jumps maken, dan wel een losse slipperclutch ivm plotselinge krachten op de aandrijflijn. Kijk een op youtube anders, staat een mooi filmpje "how to adjust slipperclutch" Goed uitgelegd, zeker de moeite.

Heel wat filmpjes later....

Ik hoor de slipperclutch bij mijn auto niet. Maar heb met de standaard nimh batterij ook niet gruwelijk power over. Omdat ik meestal onverhard rij kan ik 'm vast wat losser zetten. Ik zal het eens uitproberen. dankjewel voor je uitleg

Maar weer even terug naar mijn vraag over de aanlopende aandrijfas linksachter...

Na veel kijken en vergelijken heb ik ontdekt dat de bovenste linkerdraagarm aan de voorkant een heel klein beetje hol loopt waardoor het middelste dwarspootje (het liggende streepje van de A) de aandrijfas raakt. Aan de andere kant is deze arm vrijwel recht. Omdat dit direct na aankoop al het geval was, is een crash hier waarschijnlijk niet voor verantwoordelijk. Morgen maar eens contact opnemen met de winkel.

Kan zo'n plastic draagarm iets verbuigen ? Of is dat een productiefoutje ?

Zal wel een foutje zijn dan, plastic komt normaal terug in zijn originele vorm of breekt af.

Dat was ook mijn idee...

Ik heb de bovenste linkerdraagarm rechts gezet en dat lost het aanlopen goed op. Het is maar een hele kleine verbuiging van de draagarm. Maar ik heb nu wel een groef in de aandrijfas 8O

Back