Traxxas Rustler VXL - Mijn Topic

Mijn ervaring is toch anders, zelfs met een 2s ipv die 8.4v nimh was het verschil in snelheid best groot (ik weet allen niet meer of dit met de brushed of brushless versie was).

Is er iemand in je kenniskring van wie je zo'n lipo eens kunt proberen?

Ja, zal het een keer doen!

Vandaag ben ik door het natte gras gaan rijden, maar ik ben heel bang dat er iets mis is...dit gebeurde er:

Ik reed gewoon volgas door het natte gras en de motor maakte gewoon volle toeren. Maar het is toch normaal dat de auto dan niet goed op gang komt? Vooral omdat het nat is...maar kan ik zo mijn motor vernielen? De banden werden ook helemaal smal en hij gaf echt alles wat hij had...is dit goed of kan ik dit de volgende keer beter niet doen of maakt het totaal niks uit? Als het niet goed is, wat kan er nu met mijn motor gebeurt zijn?

Hier snap ik even niks van...jij reed op gras, en alles deed het normaal? en dat is dan niet goed.....of lees ik het niet goed?

Je kan dit soort vragen, denk ik, beter in het vxl-topic stellen.

Hier snap ik even niks van...jij reed op gras, en alles deed het normaal? en dat is dan niet goed.....of lees ik het niet goed?

Je kan dit soort vragen, denk ik, beter in het vxl-topic stellen.

Ik reed op het gras en alles deed het goed, maar de motor maakte volle toeren en de wagen kwam amper vooruit, hij vloog meer naar links en rechts. Nu is mijn vraag of dat schadelijk is voor de motor, want het is net hetzelfde principe (denk ik) als ik de banden in de lucht houd en gas geef, of zie ik het verkeerd?

Dat zie je goed, als de banden geen grip krijgen zoals op nat gras dan gaan ze dus idd heel hard spinnen en komt op hetzelfde neer als in de lucht gas geven...

nu zal er van een paar seconden dat doen niet veel gebeuren, maar je moet natuurlijk niet lekker 10 minuten zo rijden want dan gaat er echt wel iets stuk (je banden die mischien klappen, lagers die niet zoveel toeren kunnen hebben, motor die te heet word en demagnetiseerd enz...)

Dat zie je goed, als de banden geen grip krijgen zoals op nat gras dan gaan ze dus idd heel hard spinnen en komt op hetzelfde neer als in de lucht gas geven...

nu zal er van een paar seconden dat doen niet veel gebeuren, maar je moet natuurlijk niet lekker 10 minuten zo rijden want dan gaat er echt wel iets stuk (je banden die mischien klappen, lagers die niet zoveel toeren kunnen hebben, motor die te heet word en demagnetiseerd enz...)

Hoe kan ik testen of ik schade aan mijn motor heb?

Je merkt het denk ik wel als je de volgende keer weer rijdt... Een auto heeft in gras sowieso meer moeite om vooruit te komen, zeker een Rustler. Kan je dat niet zelf bedenken?

Je merkt het denk ik wel als je de volgende keer weer rijdt... Een auto heeft in gras sowieso meer moeite om vooruit te komen, zeker een Rustler. Kan je dat niet zelf bedenken?

Natuurlijk kan ik dat zelf bedenken, maar ik dacht dat er misschien een trucje is waardoor je het kan testen en het dus zeker kan weten.

Wat rsremco zegt: de motor zal, als je hem te lang hard laat trekken in het gras te warm kunnen worden, waardoor de motor op een gegeven ogenblik zal demagnetiseren. Hierdoor zal de motor een hogere kV krijgen en dus, om een hogere snelheid te halen, meer toeren moeten draaien, waardoor hij alleen maar warmer wordt. Ook zal de motor dan meer amps moeten trekken, waardoor je zelfs andere elektrische componenten gaat beschadigen. Je moet alleen denk ik veel moeite doen om dit te krijgen. Een beetje door het gras crossen is niet zo erg, zolang je de temperatuur in de gaten houdt.

Wat rsremco zegt: de motor zal, als je hem te lang hard laat trekken in het gras te warm kunnen worden, waardoor de motor op een gegeven ogenblik zal demagnetiseren. Hierdoor zal de motor een hogere kV krijgen en dus, om een hogere snelheid te halen, meer toeren moeten draaien, waardoor hij alleen maar warmer wordt. Ook zal de motor dan meer amps moeten trekken, waardoor je zelfs andere elektrische componenten gaat beschadigen. Je moet alleen denk ik veel moeite doen om dit te krijgen. Een beetje door het gras crossen is niet zo erg, zolang je de temperatuur in de gaten houdt.

Mijn motor en esc worden best heet. Ik heb nog een andere gearing erbij gekregen met minder tanden. Als ik deze gebruik, blijft mijn motor dan koeler of wordt hij juist warmer?

Ligt eraan...

Spur (grote tandwiel) meer tanden = langzamer, meer trek kracht.
pinion kleine tandwiel)= minder tanden langzamer , meer trekkracht.

En vice versa... Je kan ook combineren, dus spur en pinion aanpassen....

Ligt eraan...

Spur (grote tandwiel) meer tanden = langzamer, meer trek kracht.
pinion kleine tandwiel)= minder tanden langzamer , meer trekkracht.

En vice versa... Je kan ook combineren, dus spur en pinion aanpassen....

Ok. Maar, wordt hij met pinion minder tanden heter of koeler?

Ik snap de vraag niet zo goed, maar als ik het één zeg dan is het tegenovergestelde het tegenovergestelde.

Bijvoorbeeld: Met de 25 tanden pinion werd hij 60 graden. Zal hij met de 28 tanden dan veel koeler worden, bijvoorbeeld 50 graden? Of iéts koeler? Bijvoorbeeld 57 graden? En als mijn topspeed met de 25 tanden 50KM/H was, zal het nu met de 28 tanden dan 60KM/H zijn of 55KM/H? Heeft de hogere topsnelheid ook invloed op de temperatuur? Wordt hij met hogere snelheden koeler of warmer, of maakt dat niks uit?

Hiermee bedoel ik dat of hij veel warmer/koeler en veel sneller gaat of niet zo erg. Snap je het nu of is mijn voorbeeld niet goed? :p:p

Je hebt er nog meer tanden opgezet ook. Je moet wel goed lezen.

Het gaat mij niet echt zo zeer om de top speed, maar even voor de zekerheid, dit is mijn theorie:

Meer tanden = Minder acceleratie, hogere topsnelheid en koelere motor en esc.

Maar wat ik wel echt wil weten is: Worden mijn motor en esc van die 3 tanden extra er écht koeler van? Of is het beter om een Velineon Cooling Fan voor de esc aan te schaffen?

Back