Na de reparatie reed mijn rustler weer als een zonnetje. Maar omdat ik de 3s 11.1 wel erg hard vond gaan heb ik de standaard-accu geladen (na 2x laden/ontladen) en erin gezet. Reed prima. Geen wheelies, maar dat was ook even de bedoeling. Na een tijdje ging de snelheid omlaag en weer 20-30 seconden later (ik was eigenlijk naar hem toe aan het lopen om hem te bekijken/te stoppen) deed hij niets meer, behalve sturen.
Daarna de standaard-accu vervangen voor de geladen lipo. Toen ik hem aansloot en op low-voltage protection wilde zetten, begon de ESC eigenlijk direct te roken. (De + en - zaten goed.) Accu losgekoppeld. Sturen werkt nog, maar verder niet. ESC stinkt als de ziekte.
De standaard-accu en de ESC waren wel flink heet. Dus daar zal het probleem wel gezeten hebben.
Ik heb me wezenloos gezocht naar opties/verklaringen en ben een eind gekomen (ik ben in ieder geval niet de eerste!) en heb weer veel geleerd.
Er resteren drie vragen:
- hoe kan ik testen of de motor nog werkt? Ik las hier dat je de accu rechtstreeks op de motor kunt aansluiten, maar via welke draden (blauw, wit, geel?) of rechtstreeks op de behuizing van de motor? Waar moet ik op letten?
- een nieuwe ESC is erg duur (ik heb 2e hands gekocht, en geen garantie). Een EZRUN 60A ESC heb je voor 38 euro bij Amazon in Duitsland. Ik kan nergens vinden of ik zo'n EZRUN als vervanger voor de traxxas ESC (VXL-3S) kan gebruiken, zonder ook de motor, bedrading/stekkers en/of receiver te vervangen. Doet mijn 2.4 controller het als die EZRUN ertussen zit? Tussen de miljard filmpjes op youtube lijkt er geen te zitten van iemand die een EZRUN installeert icm. de traxxas-spullen die ik heb. Unboxing-flimpjes of test-runs zijn er voldoende. Maar de fase ertussen in, daar ben ik dus naar op zoek.
- Zijn er andere, makkelijke alternatieven voor de ESC van Traxxas?
bedankt.