Traxxas Slash 4x4 topic deel2

In theorie heeft DJ gelijk, hoe hoger de spanning, des te lager het amperage is voor een gelijk vermogen. V=I*R.
En het amperage heeft invloed op de warmteontwikkeling in kabels en motoren.
Maar dat is eigenlijk alleen van belang als je aan speedruns doet, of wereldkampioen bent. Voor ons gewone recreatie wedstrijdrijders blijkt de warmteontwikkeling van de motor niet de grootste uitdaging te zijn, maar wel de auto binnen de lijntjes te houden. Dan leveren de meeste 2S configuratie's meer dan voldoende vermogen zonder tot noemenswaardige warmte problemen te leiden.

Ok jullie zijn raket geleerden en ik niet begrijp het...

maaaarr zonder moeilijke sommetjes en dergelijke als je harder rijdt dan draaien mijn assen ook harder dus dan is de slijtage toch ook hoger...

maarja lkkr belangrijk...
Sorry als het zo overkomt, dat is niet de bedoeling.
Het lijkt een beetje een welles-nietes discussie te worden, en dat is het niet waard. Wij zijn hier allemaal even belangrijk zolang we maar praten over wat we zelf weten of meemaken.

Volgens mij zijn we nog steeds overwegingen te geven aan iemand die een nieuwe combo wilt kopen en alles wat tot nu toe door iedereen is gezegd snijdt wel hout. Hij komt er echt wel uit met z'n keuze.

Ow en nog iets als je volgend seizoen wedstrijden gaat rijden kan je je 3S lipo`s niet gebruiken want bij (bijna) alle wedstrijden is 2S de max.

Sowieso succes met de wedstrijden volgend seizoen, misschien treffen we elkaar wel...
Wie weet. Lijkt me leuk..
De spullen heb ik al.
Alles staat klaar, ik heb alleen nog geen idee wanneer en waar iets te doen is.
Tips ?

Vlijmen (vlakbij den bosch) is een leuke club met een mooi klei circuit, net als Berschenhoek (vlakbij Rotterdam) is een leuke club met een mooi US minded circuit!

Succes en zie je !

Nu was ik toevallig vorig weekend bij zo'n clubrace. En daar hoorde ik toch wel wat geluiden die gingen over hete motoren die problemen geven tijdens een (simpele) clubrace. Lijkt me voor de betref. persoon toch vervelend. Dus ik denk niet dat je wereldkampioen hoeft te zijn om daar last van te hebben. De juiste vertanding, een goede motor met hoge efficiency, een juiste vertanding, goeie ESC en een Lipo die de gevraagde stroom ook kan leveren zijn toch wel key to succes.

Dit heeft allemaal niks te maken met het aantal cellen van je lipo. Wat Bricks zegt is echter wel een overweging om niet op 2S te rijden. Het aantal cellen is eigenlijk een soort versnelling. Daarom is die 2S regel ook zo vreemd.
Als je in een 1:1 auto 100 km/u wil rijden dan kan je dat in de 2e versnelling doen en dan draai je waarschijnlijk +/- 6500 rpm. Je kan het ook in z'n 3 doen en draain je misschien 4000 rpm. In bijde gevallen rij je dezelfde snelheid alleen in z'n 3 kan je het een stuk langer volhouden en slijt de motor minder hard.

De vergelijking gaat enigszins scheef, dat weet ik, maar het is even om aan te geven wat het effect is.

Mits de hele overbrenging en Kv waarde aangepast is kan een 3S setup dus langer heel blijven. Om een snelheid X te rijden zou een motorcombo daarbij b.v. 1000 Watt kunnen consumeren. Om dat te leveren met een 3S kost dat dus 1000W / 11,1V = 90 Ampere. Een 2S setup kost dat 1000W / 7,4V = 135 Ampere. De 2 cellen in de 2S lipo moeten dus een stuk harder werken en de ESC moet meet warmte kunnen afvoeren. De warmte die de ESC niet kwijt kan wordt ook gedeeltelijk doorgegeven aan de motor (je 3 draden worden erg heet) en er kan in het ergst geval soldeer loskomen en kortsluiting onstaan. Einde oefening.
De 2S regel bestaat nu eenmaal en dat ermee te werken is heb ik afgelopen weekend zelf ervaren met mijn eigen setup. Ideaal is het echter niet.

DJLeonardo,
da's precies wat ik bedoel.
Nu even verder dromen..

Regels zouden toch af en toe toch getoetst moeten worden of ze nog relevant zijn ?
Anders reden we nu nog met NiCad's en borstelmotoren.

Jarenlang heb ik aan 1/10 auto's geprutst waar zonder dremelen niet eens een lipo en brushless in paste, en waar er sowieso geen plek te vinden was voor een behoorlijke (en betaalbare) regelaar. Alleen omdat de fabrikanten en de 'sportbonden' zich maar zeer langzaam wilden aanpassen aan moderne tijden (verkopen liever ieder jaar een iets aangepast model die iedereen dan 'moet hebben' om competitief te zijn).
Vanwege die hele discussie over accu's en motoren stonden mijn RC auto's al die tijd heel lang stil in de garage.

Toen kwam daar o.a. een Slash waar het allemaal wel in paste. Sterker, het is ervoor ontworpen.

Waar de tandwielkasten en aandrijfassen van mijn Tamiya's met lipo nog volledig aan gort getrokken werden, blijft de Slash gewoon heel. Daarbij steekt de Slash nog eenvoudiger en goedkoper in elkaar ook. Tel daarbij op dat de onderdelen bij wijze van spreken in het rek van de kruidenier hangen, en dat de auto's nog enigszins ergens op lijken, en je hebt de essentie van Short Course te pakken.
Een simpele en recreatieve instap klasse zonder al te veel regeltjes (die je toch niet kunt controleren), waarin je je lekker kunt uitleven. Ik denk dat de deelnemers liever langere heats willen (bijvoorbeeld 8 ipv 5 minuten), dan dat ze op haren en snaren competitief willen zijn.

Misschien is dit wel een oproep om via ledenvergaderingen van clubs te vragen om in hun reglementen het aantal cellen voor Short Course vrij te laten ? (net zoals de motor al vrijgelaten wordt).

Binnen de huidige reglementen kun je met een dikke portemonnee nog steeds de meest exotische spullen monteren om net even een seconde per ronde sneller te gaan dan de concurrentie. En gaat het dan kapot, omdat je toch het onderste uit de kan haalt, dan koop je toch gewoon weer nieuw ?

Bij de 1/10 2WD en 4WD klassen met hun voorgeschiedenis kan ik mij zo'n werkwijze nog enigszins voorstellen, maar wat Short Course betreft gaat het toch eigenlijk nergens om ?

En dat veel mensen hun Short Course er maar bij hebben (naast hun wedstrijd buggy), en graag dezelfde accu's en regelaars willen gebruiken, dat is toch ook maar een slechte onderbouwing voor een reglement ?

Als alles vrijgelaten wordt, kun je met minder budget net zo hard gaan als je zelf wilt en denkt aan te kunnen. En telkens elektronica e.d. overbouwen tussen buggy en SC ? Ik zie het niet gebeuren om mij heen. De auto's zijn ook te verschillend daarvoor.

Maar ja, dan wordt iedere wedstrijd toch een slagveld met ongeleide projectielen hoor ik iedereen al zeggen.

Ik heb nu een aantal wedstrijden gezien en ik vind het tot dusver eigenlijk meevallen.
Er werd in de SC klasse netter gereden en er werd meer rekening met elkaar gehouden dan in de 2WD buggy klasse, die waren pas ècht lomp bezig (ok, ongeveer 20 auto's in één heat waren er ook wel wat veel).

Zo, ik ben m'n ei kwijt (in het verkeerde topic, ik weet het...)
Maar eens kijken of we op een andere plek deze discussie kunnen voortzetten ?

Ben het met je eens maar ik ben inmiddels zo'n beetje opgehouden mij er druk over te maken. Het is maar hobbie he.
Aan de fabrikanten ligt het niet. Die maken wat wij willen hebben. Tevens is de angst dat er verschillen in presatatie onstaan door het antal cellen vrij te geven volkomen ongegrond. De motor vrijgeven heeft ook geen verschil opgeleverd. En daar komt bij dat het mischien wel leuk is om de mogelijkheid te hebben om een snelllere auto te maken met wat hopups (wat dus ook gedaan wordt) Waarom wel toestaan om een andere verenset te monteren en niet om op een ander aantal cellen te rijden?
Inmiddels worden er genoeg motoren gemaakt die een SC truck zoals de Slash (om even ontopic te blijven) als een raket over de baan te laten gaan. Dus het aantal cellen is absoluut geen beperkende factor meer.
De handling van de truck is (na de rijder zelf natuurlijk) duidelijk de meest bepalende factor. En niet de motor of de lipo. Sterker nog een zwaardere lipo of motor is meestal juist alleen maar nadelig. Zo was mijn Slash 4x4 destijds uitgerust met Mamba Monster en 2200 Kv 1515 motor alleen maar in het nadeel op het circuit vanwege het hoge gewicht. Als ik 'm nu nog had gehad zat er misschien een 1415 1D (4100Kv) in op 2S en was hij even sterk gemotoriseerd geweest en een heel stuk lichter. Maar dan nog win je daar geen races mee zoals afgelopen weekend bleek. Mijn Mugen SC truck met bovengenomede motor haalde op het rechte stuk alles in maar in de bochten bleek hij toch echt te zwaar. (En door mijn gebrek aan stuurmans ervaring hopeloos te langzaam) Ik was geen seconde sneller geweest als ik er een 1415 1Y (2200 Kv) op 4S in had gehad. De set weegt even veel en is tevens exact even snel in een rechte lijn.

ow oke ik dacht dat 120a regelaar meer volt op moest maar je weet ik dat ook weer
en ik heb op google gezien dat een e-maxx body mooi past op een slash met stampende wielen heeft een van jullie dat ook?

Ik wilde al een tijdje posten wat ik met mijn 2e hands slash chassis heb gedaan.
Vorig jaar herfst het chassis van een forumlid overgenomen en het project was pas deze zomer af.

Hier wat foto's:

full

full

full

full

Met die esc en servo combinatie mag het volgende natuurlijk niet ontbreken.
full

full

Talon tires en Jato twinspoke wheels zelf gelijmd en niet getaped.
Ik wilde eigenlijk Trenchers maar na 3 maanden backorder toch de Talons opgehaald.
full

Zwart chassis.
full

En dan eindelijk het spuitwerk :p!
full

Tamiya ps verf: white, black, metallic bleu, alu zilver. :cool:
full

full

De ledjes zijn zelf gedaan met weerstanden ertussen natuurlijk ;).
Ik doe HBO elektrotechniek dus dat gaat wel.
(lichtsterkte 15000 mcd)
Het hoogteverschil van de body valt uiteindelijk wel mee als de wagen met ze wielen op de grond staat.
full

RPM voorbumper en light mount.
full

full

Ondertussen zitten er losi veren onder (voor en achter)
en diff olie voor 30k en achter 10k wt.
full

De ontvanger en BEC zijn nu zijwaarts geplaatst, alu motormount + alu bearing adapter, e-revo slipper en een alu koelrib met ventilator.
Er staat nog een mamba max pro stc en alu caster steering bloks en alu axle carriers op het to buy lijstje.
De 2s lipo moet nog komen maar de liposafe en een maxxtrax680 zijn er al.

Ik heb zeer veel genoten van het project en nog meer van opgestoken :D!

Nog even een vraag ik wilde de mini lagertjes van de servo guard weghalen om schoon te spuiten met rem reiniger en dan te oliën met lager olie, maar ik kreeg die dingen er niet af. (I bedoel de onderste twee en niet de bovenste)
Zitten die daar vast of moet ik wat meer kracht op zetten?

Laatst bewerkt door een moderator:
Is die castle 3800 kv sct combo ? En kan die door die kap en banden nog wel sturen ? En van die body staat die niet een beetje voor over
Anders moet je de body mouts van de 2wd bestellen dat heb ik ook met mijn fort raptor bodt

Ja het is de sidewinder 3800kV.

Als hij van de grond staat met zijn wielen is het verschil aanzienlijk merkbaar, maar zodra hij op de grond staat valt het allemaal wel mee.
Als je accelereert wordt de neus van de wagen omhoog getrokken waardoor er makkelijk lucht onder de kap gaat zitten, als ik de body ga verhogen komt er veel makkelijker lucht onder en misschien doen wheelies zich dan voor.
Als je met een constante snelheid rijdt staat de body mooi horizontaal.

Mijn servo, savöx sc-1285tg, kan de banden met gemak aan, maar ik weet niet hoe groot het verschil is tussen stock en die van mij.
Daar moet ik even de specs bij pakken.
De stampede 4x4 rijdt met de zelfde servo als de slash dus dat moet wel pluis zijn.
Even naar de specs gekeken en de savox draait 2x zo snel en is een stuk sterker.

Ik moest wel een deel van de wielkast bij trimmen anders kon ik niet vol uitsturen zonder de body te raken.
Ik heb iets meer getrimmed want dan kan je nog met wat roll door de bocht scheuren.

Ik ben ook al weer een tijdje slash rijder, ben nu heel veel met mijn 4x4 aan het rommelen.

Heb al heel veel handige tips uit dit draadje kunnen halen :D
Zal binnenkort mijn slash met foto' plaatsen.
Hij is bijna klaar.

Heb nog een vraagje aan jullie mede forum lezers:

Mijn kap is bijna op, en nu wil ik een nieuwe kopen.
In america zijn ze leuk geprijsd maar ik ben bang dat de douane ze oppakt.

Hebben jullie enige tip waar je Body's voor de slash kan kopen voor een nette prijs... ( in nederland of buitenland)

Alvast bedankt.

MVG,

Tienus

Wij begrijpen elkaar..

En dat er meer dingen vervangen moet worden van een snelle auto komt vooral omdat er eerder ergens tegenaan gereden wordt, niet zo zeer door slijtage.

Ik rij volgend wedstrijdseizoen gewoon met de standaard plastic (!) aandrijfassen.
Tot nu toe vind ik de kwaliteit van de Slash top.
Nu 5 maanden oud en veel gereden.
1 draagarm (eigen schuld) en 2 schokbrekeroogjes (afgesleten) moeten vervangen.
Lagertjes tel ik dan niet mee, die gaan er wel hard doorheen (tegen beter weten in af en toe op een natte baan rijden).

Hoi,
als iemand interesse heeft in competitielagers van BOCA voor de Traxxas, laat me iets weten, ik heb er nog nieuwe liggen (diverse afmetingen) die ik niet kan gebruiken (verkeerd besteld)

Groet,
Eric

Dat weet ik toe valig moet je even bij ede Local hop shop kijken dat zijn jcanceps maar kosten maar 25.50 goedkoop toch en best wel goede bodys

Hey Thx, top dat is idd een nette prijs :cool:

Weet jij toevallig ook waar je de Proline Baja bug, vordelig kan kopen?

Gr Tienus

nou heb ik echt ff geluk wandt mijn zus kreeg nieuwe stallen voor haar paard en nieuwe paardrijlaarsen
dus heb ik een beetje gezeurt en mijn vader wou de helft betalen voor een mamba max pro maar welke set moet ik nemen ik heb echt geen idee ik dacht de mambamax pro 4600kv met de esc 1406
(bij toemen)mijn vader zegt dat ik beter deze kan kopen.
IMAX - SkyRC TORO Short Course 1:10 Brushless Combo 4600Kv
Maar die heeft wel weel 5 mm shaft dus ik zal toemen ff mailen of die zulke pinion gears heeft ik doe denk ik 13 of/en 14 t

Laatst bewerkt:
onderhoud diffs

Sinds een paar dagen in bezit van een nieuwe slash 4x4 ultimate. Mijn vraag is of er al vanaf de fabriek iets van vet of olie in de diffs zit! Zoja wat voor vet of olie? De auto wordt voor de fun gebruikt en gaat dus niet intensief gebruikt worden!

Mvg Erwin.

mamba max pro maar welke set moet ik nemen ik heb echt geen idee ik dacht de mambamax pro 4600kv met de esc 1406
(bij toemen)mijn vader zegt dat ik beter deze kan kopen.
IMAX - SkyRC TORO Short Course 1:10 Brushless Combo 4600Kv
Maar die heeft wel weel 5 mm shaft dus ik zal toemen ff mailen of die zulke pinion gears heeft ik doe denk ik 13 of/en 14 t

Volgens mij weet Toemen zelf niet wat hij aan het verkopen is, in de advertentie titel staat 1:10 combo 4600Kv

en onder de omschrijving
IMAX - SkyRC TORO 1:8 Brushless Combo 2160Kv
:confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::rolleyes:

Als je voor CC gaat zou ik zelf voor de cc1410-1Y gaan is een 4polige motor welke veel meer trekkracht heeft. andere set ken ik niet (en Toemen ook niet:murder:)

oke maar ik heb even op google en youtube voor informatie over de toro combo gezocht en ik heb vel goede resultaten gevonden met verglijking van de hobby wing combo 4600kv en 150a regelaar en de pinion gear van de e-max past er op toch?
ik wil dan 14t/54t met standaart accu doen denk ik

en zoals sommige anderen ook zeggen vind ik die cc 1410 esc beetje goedkoop/simpel in vergelijking met andere esc 's

De Castle Mamba Max Pro is een erg goeie ESC. Met de 1410 series motor samen een mooie combo.
De 32P pinion van een E-Maxx past gewoon.

@ Massefrank,

ik heb zo Torro setje in mijn slash en hij is echt zeer vet, heb de 4600 KV.
Echt een aanrader.
Je kan het hem echt lekker vertanden, kan veel hebben.
Heb hem zelf gehaald bij JV-RC Store, verkoopt ook de bij horende pionions voor de 5 mm shaft.

Moet je maar ff kijken, de eigenaar Jon, is echt een geschikte kerel.
Nette service en nette prijzen en zeer goede service.

JV-Rcstore - Radiografische Modelbouw Proxxon Bruder Acculaders Lipo Accupacks Brushless motoren

Heeft ook nog veel meer mooie spulletjes ;)

Gr Tienus

Back