Traxxas slash motor en water

Je hebt idd gelijk wbt de formule. Die klopte niet en dat komt omdat een Nimh accu geen C waarde heeft. En dat komt weer omdat die niet vast te stellen is bij Nimh pakketten. Je kunt de stroomsterkte alleen achteraf uitrekenen door het verbruik te meten.
Na wat zoekwerk kom ik tot de conclusie dat de meeste accupakketten zo rond de 60Ampere zitten. Dit klopt ook wel als ik de waardes en prestaties van mijn Lipo's met andere hun Nimh pakketten vergelijk.
Die waarde is echter een zeer globaal gemiddelde omdat Nimh natuurlijk een enorm verloop in vermogen heeft vanaf dat hij vol is totaan hij bijna leeg is. Ook het piekvermogen is lastig iets over te zeggen.

Maar on even terug te komen op de vraag van de TS. De keuze voor die 70A combo lijkt me een goede afgezet tegen de investering die je er voor moet doen en de auto waar hij in moet komen.

Die 70A ESC zou inderdaad een geschikte kunnen zijn, daarvoor weet ik te weinig van de Slash om daar wat van te zeggen. Waar het me vooral om ging is de aparte berekening van capaciteit x voltage om te bepalen hoe zwaar je ESC zou moeten zijn.

NiMh heeft in principe ook een C-waarde, het C-getal zegt alleen maar wat over de belastbaarheid van de accu en geeft dan het getal waarmee je de capaciteit moet vermenigvuldigen om die waarde te krijgen.

Stel dat je 60A uit je NiMh cellen kan trekken en ze zijn 4000 mAh. Dan is de C-waarde van dat pakket 60000 / 4000 = 15C.

De 70 bedoel ik.

Je zou ook kunnen kijken naar een 2e hands VXL setje. :) Er zijn genoeg mensen die de VXL regelaar niet fijn vinden omdat die niet genoeg isntel mogelijkheden heeft. (heb ik geen last van,.. aan zetten en karren is meer mijn ding, fijne instellingen doe ik dan wel met de zender. :P )

Marktplaats.nl > Traxxas Velineon Brushless set - Hobby en Vrije tijd - Modelbouw | Radiografisch | Auto's

Dit lijkt me bijvoorbeeld een interessante kandidaat.
Voordeel is dat je de vertanding van de Titan motor gewoon over kunt zetten, en met dezelfde accu kunt blijven rijden zonder overig geneuzel.
Zelfs de ESC kun je weer vast schroeven met de schroeven die nu je XL5 op de plek houden.

Plus dat je die XL5 regelaars ook op zich nog wel kwijt raakt. Mensen met trail auto's gebruiken ze wel vaker omdat ze waterdicht zijn.

Je hebt idd gelijk wbt de formule. Die klopte niet en dat komt omdat een Nimh accu geen C waarde heeft. En dat komt weer omdat die niet vast te stellen is bij Nimh pakketten. Je kunt de stroomsterkte alleen achteraf uitrekenen door het verbruik te meten.

Die formule gaat ook niet op bij accu's met een C-waarde... De maximale amperage wat een accu mag leveren is capaciteit x C-waarde en dat is dus niet de stroomsterkte die er gaat vloeien in gebruik. Bij het bereken van een stroom op die manier wordt nooit een voltage gebruikt.
En dat je een gemiddeld gebruik wilt omrekenen naar een gemiddelde stroomsterkte moet je dat altijd achteraf doen.

Dat NiMh cellen geen C-waarde kennen is ook niet waar. Als je de fabrikant weet (bv. Sanyo) kan je zo de PDF met de specs downloaden waarin de maximale stromen staan. Low budget en standard accu's komen vaak niet verder dan 10C terwijl goede racing cellen zo'n 20C halen.

Back