Traxxas SLASH topic

Ik denk dat als het niet over gaat na het schoonmaken aan de buitenkant, dat je de tandwielenbak gewoon even open moet maken. Waarschijnlijk zit er zand in.

als het voelt als een soort van stroef stukje tussen vloeiend rollen zit er zand tussen je tandwielen waarschijnlijk in je plastic spur...

Hey passen rustler wielen op een slash en moet ik dan voor of achterwielen hebben als het past? ik lees dat er best een boel verschil tussen zit kwa offset nou maakt het heel houden van de stock body me bijna niets uit (backslash here i come;P)

Is een Slash ECHT waterproof? Nee dus.

Is een Slash echt waterproof?

het gaat om de Slash met een "waterproof" VXL setje.

Ik heb eigenlijk altijd de auto netjes afgespoeld met schoon water. Na de laatste keer echter heeft hij een tijdje stil gestaan..(was een yoke gebroken) Toen ik 'm weer eens paktje na een paar weken (gerepareerd) bleek de motor compleet vast te zitten. plus een paar wiellagers vast geroest.
Inmiddels is de motor helemaal uitelkaar geweest en loopt zelfs beter dan nieuw. Maar de VXL motor en ESC blijken dus helemaal NIET waterdicht. Ik heb zowel de "waterdichte" als de niet "waterdichte" versie van de motor.
De oude versie heeft een 5x11x5 mm lager aan beide kanten en ook schoefjes aan de schacht en snoer kant. De nieuwe versie heeft alleen schroefje aan de snoer kant (achter het zwarte kapje) en 5x11x4 lagers aan beide zeiden van de rotor. verder is er bijna geen verschil. het vocht kan dus bij beide motoren langs de schroefjes naar binnen. Tevens kan het door de kieren van die de lagers met de behuizing vormen.
Ik denk dat de motor redelijk waterdicht te maken is door de lagers aan de buitenkant met een laag kogellagervet te bedekken en de de schroefjes allemaal los te draaien en weer vast te draaien met vet er tussen. kitten kan natuurlijk ook maar vroeg of laat moet ie natuurlijk weer open om lagers te vervangen.

De ESC is ook niet waterdicht. Ik heb de mijne open gehad en je trekt zo de helften van elkaar, er zit geeneens een rubber pakking of zoiets tussen. Er was dan ook een klein beetje vocht in gekomen. Hij ligt nu te drogen met de deksel open.

Alle andere stalen onderdelen van de Slash zijn gewoon verchroomd of gegalvaniseerd. Oftewel het gaat uiteindelijk roesten. De hingepins (pinnen van je draagarmen) hebben niet zo veel last als je ze niet losschroeft.

De meeste schroefjes gaan zowieso meteen roesten (ik heb ze bijna allemaal al vervangen voor RVS)
De turnbuckles gaan roesten (wordt titanium bij mij)
Dan zijn er nog de lagers. Ik twijfel nog tussen RVS lagers met teflon of stalen zegels (teflon = meer wrijving maar beter afgeschermd) Of zelfs ceramische (dan zijn de lagerkogels van keramiek en kunnen die ook niet meer roesten, geven tevens 33% minder weerstand)

Wil je dus gewoon je Slash onder de kraan kunnen afspoelen moet je dus rekening houden met een serieuze extra investering en wat extra werk

Bedankt voor jullie snelle reacties!:)
Ik ga hem zo eerst maar even helemaal uit elkaar halen en al die dingen die jullie al noemden controleren.

@DJLeonardo: Is het heel ingewikkeld om je motor uit elkaar te halen? en vooral weer in elkaar te zetten?

@Slashmaster: Ik was vorige week zondag in de boekelemeer rijden maar er was helemaal niemand :p. De halve baan stond trouwens ook onder water! Ik ben daar wel een keer koppie ondergegaan :P Misschien komt mijn probleem daar wel uit voort! Maar ik krijg nog steeds geen mails trouwens.

[/QUOTE]@Slashmaster: Ik was vorige week zondag in de boekelemeer rijden maar er was helemaal niemand :p. De halve baan stond trouwens ook onder water! Ik ben daar wel een keer koppie ondergegaan :P Misschien komt mijn probleem daar wel uit voort! Maar ik krijg nog steeds geen mails trouwens.[/QUOTE]

ik denk ook dat het komt doordat hij onder water is geweest.
ik heb hetzelfde probleem gehad.
De gearbox openen, alles schoonmaken en nieuw vet erin.

dan is alles weer OK.

Oja en plak meteen eventuele kleine openingen af. Mijn gearbox sluit namelijk niet overal even goed aan.
Ik heb hier gewoon wat ducktape over geplakt.

Nee, het is niet heel ingewikkeld. Het enige wat ingewikkeld is zijn de koper windingen van de motor zelf (:-D flauw grapje)
Maareh:
1. gewoon het zwarte kapje eraf trekken.
2. heel voorzichtig met een inbus sleutel de schroefjes losdraaien. Kijk uit, het draait gemakkelijk dol en dan ben je verder van huis. Dus in 1 keer er goed in zetten en draaien. (zit met threadlock vast dus veel kracht zetten)
3. aluminium deksel eraf halen (daar zit een lager in)
Dan kan je met wat kracht de rotor eruit halen (is flink magnetisch dus best hard trekken!) Dan kan je aan het andere eind het andere lager zien. Dikke kans dat die vast geroest zijn. Ik ga d'r betere RVS lagers inzetten iig. Heb ze nu schoongemaakt met WD40 en hij loopt nu wel weer perfect.

TIP: kijk uit, er zitten nog ringetjes een buisjes op de rotorschacht. Kijk uit dat ze er niet afvallen en kwijtraken.
De nieuwe "waterproof" Velineon gebruikt de standaard 5x11x4 lagers (die ook in je wielen en diff zitten) De oude versie gebruikt een aparte maat 5x11x5. Die kan je wel krijgen maar zijn wat lastiger te vinden. De busjes zijn ook korter en bovendien van brons.

Laatst bewerkt:
Bij mij zat er gewoon een spleet van 1 a 2 mm wijd tussen de twee diff helften, aan de voorkant van de diffbox, aan de onderkant in het verlengde van de onderkuip. Onder dat zwarte buizen kruis, als het ware.
Gevolg: stof er in, alle tandwielen binnenin de diffbox glad, en een paar lagers vast. Ik heb voor een paar euro's alles nieuw besteld uit Hong Kong. In elkaar gezet, een reep duct tape er helemaal om heen, en weer geïnstalleerd.

Ik wil zo graag een Blitz, maar die koop ik niet voordat mijn Slash niet meer door kan, maar het duurt zo lang, hij is zo sterk!

Ja da's vaag. Geen van mijn beide Slashes heeft die gleuf waar jij het over hebt. misschien heb jij een vrouwtjes Slash? :mrgreen:

Laatst bewerkt:
lol @ vinny for extreme droogkloterij! maar back on topic...

Ik zit te denken om mijn future backslash 2.2" inchies te gaan geven (de deepdish super star rims van HPI) en ik hoor goede verhalen over geolanders, iemand ervaring met die dingen??)

lol @ vinny for extreme droogkloterij! maar back on topic...

Ik zit te denken om mijn future backslash 2.2" inchies te gaan geven (de deepdish super star rims van HPI) en ik hoor goede verhalen over geolanders, iemand ervaring met die dingen??)

Ik rij sinds kort met geolandars (zie foto baja beetle slash pag. 162 van dit draadje) en ze bevallen erg goed. Veel grip en ze maken de auto stabieler.

kan je zo zien even naar je diff kijken en je weet het
zet er ook maar een foto bij altijd lief van die kleintjes
zou de erevo net zo makkelijk kindjes krijgen of hebben die maar een geslacht?

Back