Traxxas Stampede 4x4 topic!

he bedankt!

je kan al wel een heleboel leren van het bestuderen van de foto's van de Jang:

norm_110208-stampede-4x4-truggy-001.jpg

Dat niet, zijn alleen zulke goede auto's dat er niets kapot aan gaat;)

zelfde hier, auto houdt het al tijden uit na wat mods.
- alu motormount (die waar de lager ingaat)
- mip cvd's achter, die bleven breken, voor komen wel als die ook breken
- alu wielhexes
- verlengd met slash chassis (gaat weer terug naar normaal chassis)
Dit met een 2700KV motor en hobbywing SC8 regelaar op 2s, dan istie al snel zat...

heb alleen met een test op 4s m'n regelaar opgeblazen...

Zeker niet dood, heb net Tekno cvd's besteld en ben zeer benieuwd hoe die het gaan doen. Enige probleem wat ik aan het krijgen ben is dat de schroeven door draaien, vooral de 2mm imbussen rond de bulkhead, heb er al in 3 een groef in gedremeld zodat ik ze er met een gewone schroevendraaier uit kon halen. Dus daar moeten andere voor komen. (en nee ik draai ze er niet superstrak in o.i.d, maar ze gaan gewoon vastzitten en het metaal van die schroeven is zacht :) )

Als alles draait rij ik bijna elke dag, still loads of fun.

-Johan

Zeker niet dood, heb net Tekno cvd's besteld en ben zeer benieuwd hoe die het gaan doen. Enige probleem wat ik aan het krijgen ben is dat de schroeven door draaien, vooral de 2mm imbussen rond de bulkhead, heb er al in 3 een groef in gedremeld zodat ik ze er met een gewone schroevendraaier uit kon halen. Dus daar moeten andere voor komen. (en nee ik draai ze er niet superstrak in o.i.d, maar ze gaan gewoon vastzitten en het metaal van die schroeven is zacht :) )

Als alles draait rij ik bijna elke dag, still loads of fun.

-Johan

Maak de hexjes eerst goed schoon en kijk eens naar je gereedschap, mogelijk zijn je hex sleutels / schroevendraaiers versleten en dan ga je slippen en de hexjes strippen.

Maak de hexjes eerst goed schoon en kijk eens naar je gereedschap, mogelijk zijn je hex sleutels / schroevendraaiers versleten en dan ga je slippen en de hexjes strippen.

Nou ik zag idd dat mijn 2 maanden oude en dure 2mm Hype X-treme ball wrech hex met gehard staal al wat ronde kantjes begon te krijgen. Dus daar zal idd een deel van de oorzaak liggen. Ik maak/blaas de schroeven meestal wel schoon, maar soms krijg je ook niet zomaar alle korreltjes eruit. Ik mag er toch vanuit gaan dat bij normaal gebruik zo'n ding heel blijft. Ik moest maar eens kijken of dat onder de garantie valt, want m'n 2 maanden oude en dure 2.5mm Hype X-treme ball wrech hex met gehard staal is nog helemaal strak en zeshoekig.

Thanks!
-Johan

ik ben nu redelijk tevreden met de conversie, maar 1 ding zit mij nog dwars.

en das de snelheid.

er zit nu nog een standaard veleneon vxl setje, wat zou nu een goede motor / esc zijn,

waarmee hij een redelijke snelheid zou kunnen halen, met 2s?

of moet ik er gewoon 3s in gooien?

ik rijd met een Hobbywing SC8 setje, redelijk zware vertanding op 2s, en komt goed van ze plek zonder temperatuur problemen.
Setje kan tot 4s aan maar daar heb ik het nog niet op getest :)

op zich een leuk setje, maar vind het maar een karige regelaar met 60A denk dat je voor een stampede toch wat meer zal willen
ook moet je de vermelde snelheden echt met een flinke zak zout nemen...
120kmh+ op 3s...
Ook kan de regelaar maar max. 3s aan

ikzelf zou eerder voor een vergelijkbaar setje gaan als wat ik heb.
- minder kv
- kan tot 4s aan
- 120A esc
- ook een 4pole motor

Op 2s met 17t pinion komt het al erg goed van ze plek allemaal zonder ook maar warm te worden.
ben wel van plan om het eens met 3 of 4s te gaan proberen

op zich een leuk setje, maar vind het maar een karige regelaar met 60A denk dat je voor een stampede toch wat meer zal willen
ook moet je de vermelde snelheden echt met een flinke zak zout nemen...
120kmh+ op 3s...
Ook kan de regelaar maar max. 3s aan

ikzelf zou eerder voor een vergelijkbaar setje gaan als wat ik heb.
- minder kv
- kan tot 4s aan
- 120A esc
- ook een 4pole motor

Op 2s met 17t pinion komt het al erg goed van ze plek allemaal zonder ook maar warm te worden.
ben wel van plan om het eens met 3 of 4s te gaan proberen

Is er ergens overzichtelijke informatie te vinden over dit onderwerp. Je kan overal lezen welke setup mensen gebruiken, maar ik zoek een soort overzicht en uitleg over kv's, gearing etc. Wat goed past bij welk type rijgedrag, ik wil bijvoorbeeld graag bashen en veel wheelies trekken. Dus een motor die veel moet verdragen maar niet te heet wordt, waterdicht zou helemaal te gek zijn, maar ik denk dat ik voorlopig m'n velineon wel hou voor de natte dagen. Dat soort dingen. Is er zoiets, gewoon objectieve info.

Thanks,
-Johan

Juist omdat het zo persoonlijk is, is het ook lastig om objectieve info te vinden, maar ook te geven.
Ik hou van een beetje extra power, maar dat geldt niet voor iedereen.
Gearing is simpelweg te vergelijken met hoe het op een fiets werkt. Hoe zwaarder de vertanding, hoe moeilijker je optrekt maar hoe hoger je topsnelheid wordt als je eenmaal op gang bent.
Door de bank genomen zullen motoren met een lagere Kv waarde hun vermogen leveren met een relatief hogere spanning, maar een lagere stroomsterkte.
Met de rest hetzelfde, hebben lagere Kv motoren meer koppel en vragen een zwaardere vertanding om het vermogen in snelheid om te zetten.

Thanks, dan ben ik benieuwd welke setup je mij zou aanraden dan.
Ik rij nu op 2s en dan vind ik op zich genoeg, maar ik zou ook wel 3s willen zodat ik meer wheelies kan trekken als ik verder op snelheid ben.
Ik bash dus vooral, niet keihard, gewoon kleine heuveltjes en op straat.
Snelheid is leuk, maar veel harder dan 70km is onzin voor wat ik leuk vind, ik wil liever meer power bij het wegrijden. Waterdicht is een pre, maar geen must.

Van mijn zoektochten tot nu toe zie ik vooral hobbywing en neu castle als veel genoemde alternatieven. Volgens mij moet is een 4pole motor een goed idee voor meer trekkracht. Maar ik begin nog maar net met het hele motor verhaal.

Thanks,
-Johan

I heb een paar Castle motoren die allemaal bevallen, maar net een beetje verschillend zijn in power en gebruik.
3800Kv - Mooie motor die nog best vooruit wil op 2S, maar wel stevige Lipos vraagt.
2400Kv - Stap meer koppel (dus makkelijker wheelies). Vraagt wel om 3S.
2650Kv - Een beest van een motor die echt 3S nodig heeft om een beetje wakker te worden.

Een punt met meer krachtige motoren, is dat je batterijen voldoende power kunnen leveren. Ik heb bovenstaande motoren met de Mamba Max Pro controller gebruikt. Niet de goedkoopste, maar een erg goeie controller.
Qua prijs zie ik de MMP/2400 nog wel eens voor een aardige aanbieding.
Voorbeeldje: Castle Creations 1/10 Mamba Max Pro SC ESC + 2400kv Motor Combo 010-0091-00 | eBay

Gisteren een Turnigy 120A Shortcourse ESC in mijn Stampede geplaatst, dit ter vervanging van mijn Ezrun SC8 welke niet tegen een 4s lipo kon...
Dit icm. een 2700KV motor, Ezrun SC8 is op 4s max 3000kv.

Ze zijn vrijwel identiek aan elkaar, alleen vind ik dat de Turnigy versie de Stampede een stuk soepeler van zijn plaats laat komen.

Ik heb mijn Stampede verlengd met een Slash 4x4 chassis, iemand hier ook ervaring mee mbt. de body's welke gebruikt kunnen worden?
Er zit nu een Proline Full Fender Baja voor de Slash 4x4 op, maar deze is eigenlijk iets te breed, bij het inveren raken de banden de body.

Geen ervaring maar als het goed is kun je alle bodys voor e-maxx of e-revo gebruiken. Ik weet niet of je een monstertruck of full fenderd(?:)) wilt maar voor de monstertruck bodys is dit denk ik de oplossing

Een week terug toch maar een stampede aangeschaft, wel tweedehands want nieuw werd het toch wel wat duur als er ook nog 2 goede lipo`s bij moesten. Maar nou zitten er nog 1 goede en twee slechte accu`s bij, de een 2s met nog maar 2300mah en 1 3s waarvan 1 cel niet hoger als 1,60v komt en de andere twee cellen het nog perfect doen. iemand een idee wat je daar mee moet? gewoon weg doen, naar de gemeente?

En wat is een goede accu, 2s (voor z`n prijs) ik zelf zat aan deze accu te denken. Kan soms wel iets goedkoper maar dan zakt de kwaliteit weer erg. De moter vraagt namelijk 200A normaal en 320 piek. Dat staat dus wel vast als eis aan de accu. Maar of de draden komen er verkeerd (aan de zijkant) uit of ze schieten zo naar 100 euro per stuk. Of is daar eigenlijk bijna niet onder uit te komen?

Laatst bewerkt:
Je kan de lipo in een bak met zout water gooien (water+keukenzout) en dan na een dag of 4 je lipo eruit halen en gewoon in de vuilnisbak gooien. Of als je nog in een oudjaars sfeer zit een spijker op een plank tikken en die door de lipo jagen :D, krijg je een leuk vuurtje+rook.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back