Trex 450 DFC Swash type?

• Topicstarter Topicstarter DutchRC
  • Startdatum Startdatum
Ik gok dat align het meest verkocht is..
Zelfs met alle gebreken ;-)

En waarom ze daar nou niets eens wat aan doen?
kwaliteitscontrole verbeteren scheelt al veel
de standaard align speling in de staart..
concurrenten hebben dat wel opgelost, en die chinezen kijken toch vaak genoeg over de schutting bij de buren..

Ik denk dat de heli-markt als aspect heeft, dat er veel mensen zoiets kopen, en het na een tijdje weer opgeven (bijvoorbeeld doordat ze em snel kapot crashen)..
Dus veel instappers, en aanmerkelijk minder 'return buyers'.. Dat aspect heb je bij vliegtuigen ook wel, maar veel minder..
Dat is bij uitstek een markt waarbij die 1ste heli niet enorm veel moet kosten, en in die markt zit iets als de Trex 450 wel goed (denk ik)..

Euhm,juist vliegtuigen hebben dat..

Heli's hebben het probleem, dat veel mensen denken dat ze het wel lukt.
Laatste tijd gesterkt door een coaxiaaltje van de zwarte markt, die ze makkelijk door het huis laten vliegen
Een cp heli heeft dan opeens veel vermogen, vliegt vele malen moeilijker. En dan stoppen velen...
Al zijn er nog genoeg mensen die wel denken dat het moeilijk is, en er dan ook achterkomen dat het te moeilijk is
om nog niet over de techniek te praten

Bij vliegtuigen hebben de meesten het idee dat het wel lukt
Ze worden ook te pas en te onpas aangeboden, schuim vliegt in het rond (letterlijk)
Kost in verhouding geen fluit. Een verkeerde stuurbeweging is niet meteen een crash
Crash is vaak met wat lijm opgelost, desnoods wat tape
Drempel is lager
techniek minder ingewikkeld, en je hoeft de techniek niet te kennen om te beginnen. Al helpt het wel

Daarom is het vliegtuigdeel in dit forum ook zo groot, het is nu eenmaal de grootste groep vliegers ;-)
De groep met een vliegtuig op zolder, wat nooit meer iets doet is ook groter dan de groep met een werkeloze heli..
vergeet niet, een heli kost al vlot 1000 eur, zeker als er nog een paar accu's bij moeten.
compleet vliegtuig heb je voor 100 eur tegenwoordig..

Ik ben het direct met je eens dat vliegtuigen makkelijker vliegen. Zonder meer. Maar of een nog-niet-rc'er dat ook weet voor hij iets koopt...
Precies wat je zegt: je koopt op de zwarte markt, of bij de action een coaxiaaltje.. Dat gaat best leuk!
En ja.. een vliegtuig beland op zolder.. Een heli niet, want die is na de eerste crash onherstelbaar (helemaal in de ogen van het soort piloot waar we het nu over hebben)..

Okee okee.. Dat was even mijn markt-inschatting dan hè :) Waarom denk jij dan dat Align het qua verkoop goed doet? Marketing? Liepen ze wellicht in het verleden met dingen voorop?

Op nr 1: verkrijgbaarheid
Letterlijk overal kun je onderdelen halen, wat bij een hoop andere merken een zoektocht is...

Nr 2, ze vernieuwen continu.
dus beter (of niet)
Maar het houdt de mensen wel bezig.
Veel mensen willen toch het nieuwste type hebben..

Ik gok dat de combinatie van de verkrijgbaarheid en de kwaliteit toch de oorzaak is
Tuurlijk, ze hebben wel wat mindere dingen.. maar die zaken zijn al 100x opgelost door een ander, en zijn dus bekend

Thunder tiger is eigenlijk altijd een rechtstreekse tegenhanger geweest
Alleen iets minder verkrijgbaar. En ze vernieuwen veel minder. Maar goed is goed, toch?
Dus koop je dan een ontwerp van 10 jaar oud, of een nieuw ontwerp bij align?

Het antwoord op die laatste vraag zal voor veel mensen 'een nieuw ontwerp bij align' zijn.
Vernieuwen om het vernieuwen is eigelijk ook onderdeel van je marketing-mix.

En voor verkoop is een model met een paar mindere punten wellicht wel goed.. Dat houdt de upgrade fabrikanten tevreden, die daarmee indirect het primaire product weer promoten..

Jup...

Daarnaast heeft align de eigenschap om bij de updates van de modellen meteen allerlei kleine dingetjes aan te passen...
Dus bijvoorbeeld met de update van de 450 SEv2 en de Sport toendertijd.
ik had een klein probleempje gehad (crash) en mn onderplaat in het frame was kapot.
Originele onderdelen uit de handel/niet meer verkrijgbaar. Dus Sport onderdeel besteld.
Blijkt de sport net een klein stukje smaller, dus past de onderplaat niet.
dus moet je weer een motordrager gaan halen, en wat met ringetjes gaan rommelen om het weer passend te krijgen.

mn 600 nitro moest ik een ander staartstuk hebben.
hele ding compleet besteld. alleen komt het heli ding in delen, en moet je toch nog 1 dingetje van je eigen staartstuk overzetten.
Blijkt dat ik de update binnen had gekregen, en dat dat ene dingetje dus niet paste.
zoektocht verder, krijg je het correcte deel wel weer gevonden..

Als je dit op voorhand weet, weet je ook alvast waar je op moet letten ;-)
Mijn 450 bestaat op dit moment uit 3 of 4 types.. Heb dus ook een klein boekje met van welke types de onderdelen afkomstig zijn, als ik eens lagers zoek of een vervanger moet hebben

Komt een beetje negatief over ondertussen :mrgreen:
ze vliegen gewoon erg goed, en als je de grond mis kan vliegen gaat het lang mee.
mijn 450 bestaat voornamelijk uit zoveel verschillende types ivm updatedrang. proberen, voor de lol. Kijken of het beter werkt.
600 hetzelfde. lagers/snaar zijn altijd wel te vinden, dat is normaal het enigste slijtdeel.
Tandwielen kun je vaak toch heel houden, als je de gear mesh goe insteld, en throttle hold/soft startgoed gebruikt.

Ohw haha :D ik ben vrij nieuw in het heli-gebeuren (dat was al duidelijk), maar Verre van nieuw qua RC-spullen :) Dit soort zoektochten en 'wachten wachten wachten op onderdelen.. Waarna blijkt dat je Nog iets, of iets anders moest hebben', zijn mij dus verre van vreemd :)

Ik heb gisteren bv een paar retracts voor een wat ouder vliegtuig besteld.. Nou hmm of dat werkelijk gaat passen.. ik moet et nog zien ;) haha

bij mijn vliegtuigen heb ik dat allang opgegeven ;-)
ik maak het wel passend.. Bij vliegtuigen gaat dat wat makkelijker :mrgreen:

True.. Dat zal uiteindelijk inderdaad wel goed komen.. Zelf verbouwen is bij vliegtuigen inderdaad een stuk beter te doen :)

Yeps.. die ben ik inderdaad nu aan het volgen.. (ik loop vast op het (nog) niet hebben van swash-leveler en pitch gauge).. Vrijdag ga ik ff bij een vriend langs die dat Wel heeft..

Die gebruik ik bij de 450 ook al niet meer, m'n digitale pitch gauge geeft op de 450 een veel te onnauwkeurig/afwisselend/onduidelijk resultaat. Gok dat de pitch gauge te zwaar is voor de kop/bladen van de 450.

Ik gebruik gewoon een lineaal en de RC heli pitch app en dat werkt eigenlijk perfect.

floriske.nl zei:
• kop haaks op de romp
• bladen haaks op de kop/ofwel parallel aan de staart
• min- of max pitch geven
• afstand meten tussen blade tips (dit is dan je "gap")
• afstand meten van bladbout tot blade tip (dit is dan je "blade length")
• waarden invoeren in de app

Andersom kan je in de app ook je gewenste pitch en je blade length ingeven om vervolgens de bijbehorende "gap" waarde te krijgen.

Bij 0º pitch moeten de blade tips (ongeveer) gelijk staan. En dan als je de kop 180º draait en de bladen weer boven de tail draait ook weer. Is dit laatste niet het geval dan zijn de armen van je swash naar je blade grips niet even lang.

Edit: voor het meten/afstellen van de cyclic pitch kan je hetzelfde aanhouden, maar dan met de bladen haaks op de heli ipv parallel aan de staart

swash leveller heb ik niet.
ik gebruik het ouderwetse timmermansoog, voor mij werkt dit goed genoeg.
heb er eigenlijk nog nooit problemen mee gehad..

pitch meter heb ik een ouderwetse analoge versie.
werkt goed genoeg.
heb 1 keer een digitale mogen proberen, daar werd ik vrij ongelukkig van.
het minimale beetje speling wat je altijd wel hebt, gaat zich dan wreken als je positief en negatief gelijk wilt hebben, en ook het 2e blad controleert..

Ook hiermee heb ik geen problemen ondervonden tot nu toe. ook geen bladspoor etc.

Probleem wat ik persoonlijk een beetje heb met die "opklapmethodes" (bladen naast elkaar zetten, om zo de onderlinge hoek te meten) is dat de speling je dan tegen kan werken.
immers staat de ene bladhouder met gewicht aan de kant van de leading edge, de andere aan de kant van de trailing edge
zou je in de opklapmethode 1 blad op de punt een beetje optillen, zul je er waarschijnlijk achter komen dat deze toch een stukje vrije slag heeft

wat zich vertaald in bladspoor of afwijkende instellingen qua pitch
als het goed is niet veel..
maar wat vind je veel ;-)

Qua swash zal ik es kijken hoe ver ik kom, met timmermans-oog + wellicht een geo-driehoek :) Het is in ieder geval wel goed gelukt de servo-armen allemaal netjes op 90 graden te krijgen zonder zender-trim :)

Wat je daar allemaal zegt over de pitch enz, is nog even abra-ca-dabra voor mij :D
Maar daar loop ik vanzelf wel tegenaan dan ;)

kom je vanzelf achter als je bezig bent ;-)
Pitchmeter is in mijn optiek 1 van de weinige dingen die echt noodzakelijk zijn bij het afstellen van een heli.

Liefst analoog, digitaal moet je nog wel eens een keer slikken :mrgreen:

Qua timmermansoog, heli zo recht mogelijk neerzetten, en op de achtergrond een lijn opzoeken die ook +/- recht is.
kast, plank, tafel, stoel, verzin het.
heb je ook je geo driehoek niet nodig

Nou.. ik ben eind vorige week bij een heli-kenner langs geweest om een tijdje te sleutellen aan de heli :)
Hij heeft even een swash-leveler gemaakt van een dikke allu staaf.. Dat ging wel lekker makkelijk zo ;)

Daarna hebben we de picht-trim gedaan.. De pitch is nu goed, al is de travel omhoog groter dan naar beneden.. Dat is niet erg voor een paar eerste vluchten, lijkt mij..

Ik mag nu nog even wachten op een wat kleinere ESC.. De 50A HobbyWing ESC heeft mooie specs, maar wil niet erg passen.
En de ontvanger heb ik inmiddels vervangen door een S-Bus exemplaar.. Dat scheelt weer wat kabel-rommel :)

dat pitch verschil hoog/laag kan een paar oorzaken hebben
- endpoints staan verschillend boven en onder
- pitchcurve staat niet lineair.
- servohevels staan niet netjes 90 graden bij midstick. en bij die servohevels op 90 graden, zou je 0 graden pitch moeten hebben.

Normaal gesproken moet hij dan boven en onder goed zijn. Sommige zenders hebben in de normal vliegmode een afwijkend pitchgedrag met de stick onderin, kan aan te raden zijn de zender in idle up te zetten. Motor los natuurlijk...

maar, zolang hij poitief geen rare waardes heeft (dus +/- 10 a 12 graden pitch) moet het goed vliegen.
midstick 0 graden is 1 manier, midstick 5 graden een andere. 5 graden midstick, dan hoovert hij dus bij midstick.
wil je ooit ook een beetje op zn kop gaan vliegen, moet je echt die 0 graden midstick instellen.

Back