TREX 600 lipo-vraag

rofl
die laadkabels zijn 45cm lang, 2.5 qmm. Zoals gezegd is de laadstroom op het einde van de laadcyclus amper 50 mA, dus zijn mijn lipo's volledig vol op het einde van de cyclus. (Ook die balancers sturen het voltage van elke cel door aan de lader zodat elke cel 100% vol is.)

Zeker als je de lipo's moet laden op het plein of in de wagen zijn ietwat langere kabels handig.

Heren

Ik vlieg zelf een Zoom 450 van protech en ben daar tot op heden zeer tevreden over.
Over de keuze van het merk lipo cel ben ik echter lang aan het zoeken geweest. Na een beetje research en het lezen van de lipo test in de fmt heb ik voor flightpower gekozen. De lipo's van flightpower zijn inderdaad wat duurder dan de merkloze of mindere kwaliteits cellen. Voor de 2150 3s2p heb ik € 74.95 betaald bij mc modelbouw in bilthoven. De mannen van mc modelbouw staan erg goed achter hun producten en zijn ook overtuigd van de kracht van de cellen.

Tot nu toe ben ik niet ontevreden over de cellen alleen ben ik er wel achter gekomen dat de flightpowers veel precieser zijn dan bijv. de kokams. Ik doe de cellen na een middag vliegen en dan gebruik ik beide accu's 2 tot 3 maal zeker balanceren om zoveel mogelijk gelijkheid te creeren.
Dit was bij mijn kokams van graupner niet nodig die deed ik hooguit 1 keer in de maand balanceren.

Dan even iets over het laden wat ik hierboven las: HEt laden van mijn lipo's doe ik indd met een power peak fun van robbe en het balanceren met de robbe equalizer en dat werkt erg goed. Het enige gevaarlijke aan wat hierboven staat vind ik persoonlijk het laden in de auto. Door het schudden van het voertuig tijdens de rit is mijn broertje erachter gekomen dat de lader niet op tijd afslaat en dus gewoon doorpompt tot de lipo boem zegt. Ik weet niet hoe het bij andere laders zit maar bij een Robbe infinity 2 gaat het niet goed. Kijk hier dan ook heel erg mee uit, niet omdat de lipo kan klappen maar omdat deze meestal vlak bij je brandstoftank of bekleding in de brand kan vliegen.

Greetz chris :turn-l:

Hallo,

Gebruik voor het balanceren een goede balancer die min 500 mA per cel kan wegstoken !!!
De Robbe Equalizer zou ik alleen voor kleine lipo's gebruiken .
Ik gebruik momenteel voor de 6S lipo's de Orbit balancer ( die losse printjes ) op een koelplaat : dit wordt dus echt warm !!!!!!!!
Ik denk dat een Robbe of Graupner al lang de geest had gegeven ( deze kunnen ook max iets van 50 mA wegstoken )

HEnk,

Eigenlijk heb je ook wel gelijk dat ik een betere balancer zou moeten hebben maar na aanschaf van mijn zoom 450 ben ik een beetje door mijn salaris heen zeg maar. om zoveel mogelijk alles heel te houden doe ik mijn lipo's balanceren na het vliegen zonder lader ervoor en dan duurt het wel wat langer maar uiteindelijk heeft het hetzelfde effect.
Volgende week komt mijn flightpower balancer binnen bij mc modelbouw en daarmee moet het wel goed komen volgens flightpower.

greetz chris

Mijn T-rex 600 is ook binnengekomen en de frames zijn alweer weg... op weg om nagemaakt/verbeterd te worden door een niet nader te noemen bedrijf :wink: (PB me maar als je nog suggesties hebt voor verbeteringen!!)

Ik heb zelf de Flight Power 4900 6s1p accu's besteld en deze ga ik laden met de Thunder Power 1010 met 210 balancer. Deze combo werkt zeer goed en is in het geheel niet duur.
Ik heb hem bij b-p-p.com besteld en doordat ik een shop gevonden had die goedkoper was kreeg ik bij hun die prijs -5%.... dit kwam neer op 220 euro incl. verzenden :!:

Echt een aanrader, deze lader is namelijk gekoppeld aan de 210 balancer en daardoor kun je met meer dan 1c laden. Door deze koppeling kun je nooit meer een verkeerde hoeveelheid cellen intoetsen (dit word gecontroleerd) en als de cellen teveel uit balans gaan met supersnel laden (2c of hoger) dan word de laadstroom automatisch naar beneden gegooit. Erg veilig dus!

Groetjes,

Richard

Hey,

tegen de meeste verwachtingen in, dit ELE pakket presteert enorm goed.
6S3P 6600 milli's 10C pakket. Bestaand uit 18 losse 10C 2200 milli's celletjes.
Akku%206S3P%20in%20T-rex.jpg

Nog wel ben ik zoekende naar passend krimpkous hiervoor, en dan het liefst de (bekende) polyesterkrimfolie. Het moet een diameter hebben van ongeveer 30cm ongekrimpt.

Gr.A.

Wat is het probleem met je duct-tape dan? Als ik weer eens naar de lokale electronicaboer ga dan zal ik eens kijken voor je.

Hey Gerard,

Het pakket weegt 910 gram. De meest ideale akku is op dit moment de 6S flightpower extreme met 4900 milli's. Dit pakket weegt 750 gram inclusief stekkers en kabels.
Zelf gebruik ik ook nog de Flightpower 6S1P 3700, dat is een lichtgewicht van 580 gram, echter met het weer van nu (veel wind) vliegt het Ele pakket toch wel fijn!
Ook heb ik (héél kort) een Himodel pakket gebruikt (6S2P 4000 milli's 20C), echter dat prul deed niet anders dan inzakken en opblazen :wink: . Het is gewoon fijn als je betreffende kracht volledig op de heli aankan, en het Ele en Flightpower akku's geven geen krimp bij klimbouts of plotselinge grotere pitchverschillen.

De Ele akku lijkt vrij zwaar, hij is echter aanzienlijk smaller dan de andere gebruikte Evo Flightpower Extreme akku's (die precies tussen het frame passen).

Gr.A.

Jee vandaag 2x FlightPower 4900mah 6s1P binnen gekregen van 1 van mn sponsors, ziet er goed uit!! 740 gram ongeveer, wat een bakstenen vergeleken bij mn 3s1p ThunderPower Pro-lite pakketjes van 140 gram :wink:

Net ook even gekeken of ze een beetje in balans zijn en dat zijn ze... 0,014v uit balans, wel even aan de balancer laten hangen maar niet verkeerd!

Ik hoop binnen 1,5 week zover te zijn dat ik hem kan invliegen.

Cheers,

Richard

Zonet de maiden flight van de TREX 600, man ik sta versteld van de power die deze machine heeft.

Dan nog met een budget lipo Aplus 4500 mah 18C, en de batterij heeft nog maar zijn eerste vluchtje gehad. Benieuwd wat het zal geven als de batterij op zijn volle vermogen zal werken !

I'm a happy man !! :)

Leuk om te horen!!

Ik ga hem morgen invliegen.

Wel balen dat je de eerste vluchten niet gelijk "wild" mag vliegen ivm met de lipo's....

Ik begin overigens wel gelijk met de 11 tands pinion :wink:

Hij weegt overigen 3340 gram met FP4900 accu en de jouwe??

Cheers,

Richard

Wel balen dat je de eerste vluchten niet gelijk "wild" mag vliegen ivm met de lipo's....

Waarom niet Rich? Ik snap de theorie erachter niet echt, alhoewel ik er wel over heb gelezen. Volgens mij is het gewoon een verzinsel.

Zou je het mij en anderen kunnen uitleggen?

Het schijnt dat die lipo's iets beter worden na de eerste vluchten, ik heb hier in praktijk nog niets van gemerkt.

Wel kan ik zeggen dat die lipo's het nog altijd even goed doen na 50 vluchten. Dit is een filmpje van mezelf deze middag opgenomen met 6s1P4900 Xcell lipo's die al 50 vluchten achter de kiezen hebben.

http://www.box.net/public/static/7i1lv6heat.wmv

Volgende week krijg ik ook een pak FP 6S1P4900 alsook de 12T helical, ben eens benieuwd hoe dat zal vliegen. Waarschijnlijk iets stiller...

Wow! Applaus Skywalkertje! Super gevlogen..... :thumbsup:
Ik ga eerst nog maar even flink oefenen op mijn 450, maar als ik dit zie komt er zeker een 600 in het voorjaar (Of eerder)
Maar dat vliegniveau van jou bereik ik echt niet meer............

fbk zei:
2.5mm lijkt wel erg dik, maar toch eens even rekenen: koperdraad van 2.54mm kwadraat heeft een weerstand van 700mOhm per 100m. Ziehier: http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/27/2
Een 3m lange aansluitkabel naar de lader bestaat dus uit 6m van dit draad. De weerstand van deze kabel is 6x7mOhm=42mOhm. Bij een laadstroom van 6A is het verlies over de kabel 6Ax42mOhm=252mV. Dat is dus een kwart Volt. Niet verwaarloosbaar :|

Ik denk dat je dit inderdaad kan verwaarloze, want een lipo laat aan het einde niet meer met 6 A dus misschien in het begin meet hij verkeerd maar voor de afslag is de stroom zo klein dat het verlies niet meer waarneembaar is.

gr Remco

Raptor Rulezzz zei:
Leuk om te horen!!

Hij weegt overigen 3340 gram met FP4900 accu en de jouwe??

Cheers,

Richard

Richard,

Die van mij weegt 3280 gram met de Aplus batterij, heb vanmorgen nog een vluchtje van een kleine 4 minuten gemaakt en ik moet zeggen dat het mij ongelofelijk aanstaat ! Dit smaakt zeker naar meer !

Grtz,
Dirk

De rex vloog goed, totdat ik het bladspoor eruit ging draaien. Toen knapte 1 van de linkjes toen ik hem weer terugmonteerde. Tijdens het bouwen zaterdag was er ook al 1 geknapt dus ben ik gaan kijken naar de oorzaak.
Ik heb gehoord dat bij meerdere mensen met bouwdozen uit de eerste lichting deze problemen naar voren zijn gekomen, dit moet opgelost zijn in de nieuwe bouwdozen. Ondanks dat de mensen roepen: vervang dat ene linkje en ga lekker vliegen doe ik dat niet.

Ik heb dus nieuwe linkjes besteld en nieuwe radius arms en ik ga NIET vliegen voordat ik alles vervangen heb. Met mijn vliegstijl kan ik het NIET hebben dat een linkje knapt en veel schade veroorzaakt, dan gaat het niet eens alleen om de heli maar om de algehele veiligheid.

Anyway, over een paar dagen kan ik weer vliegen. Voor zover ik nu kon zien in de minuut dat ik vloog voelde hij goed aan, lekker strak en veel vermogen/toeren. Veel kan ik er uiteraard nog niet over zeggen.

Cheers,

Richard

Back