Hoi,
Zoals we gewoon zijn van Align zit alles mooi verpakt en alle zakjes zijn genummerd, alleen jammer dat er deze keer geen gewone manual bijzit. De manual staat gewoon op een cd-rom in pdf formaat wat ik eigenlijk niet handig vind. Ik heb nu wel een ouwe laptop die ik bij me kon zetten, maar ik vind het gewoon handiger als je de handleiding gewoon bij je kan leggen.
Hier alvast enkele foto's van mijn bouwperikelen :
De bouw van de rotorkop is eignelijk identiek aan die van TREX 600-E, hieronder een foto van de volledig rotorkop
Hieronder zie je enkele foto's van de coolfan en de clutch. De plastieken fan wordt met 4 boutjes vastgezet op "engine fan mount"
Volgende stap is de clutchbell en pinion, dit zit reeds compleet tesamen, maar bij nadere controle bleek dat de pinion niet vastgezet was met loctite, dus effe vlug uitmekaar gehaald en loctite erin gedaan. Bij het uit elkaar halen van de pinion en de clutchbell bleek dat er ongelofelijk veel machine olie in de clutchbell zat.
:!: Misschien wel een tip : bijna elk boutje heeft zowat een laagje machineolie te zien gekregen, dus het is aan te raden voordat je loctitie op de boutjes smeert, de bout eerst in een droogje doekje te draaien zodat de olie er af is, anders zou wel eens kunnen dat de loctite niet zijn werk doet zoals het hoort :!:
Volledig voorgebouwd maar NIET vastgezet met loctite
Het is moeilijk te zien, maar de pinion en de clutchbell zitten vol met machineolie
Verder enkele foto's met de afwerking van de bearing block voor de clutchbell :
Volgende stap is het samenzetten van het frame, dit hoeft geen uitleg, alleen moet je er op letten dat je de bearing block voor de hoofdas juist monteert, die zijn genummerd, 2 blocks met "A" erop en ééntje met "B" erop. Die met de "B" erop moet helemaal onder gemonteerd worden omdat daar een bearing in zit die wat kleiner is dan de andere 2. Dit komt omdat de hoofdas onderaan iets smaller is.
De baseplate kan je gewoon reeds monteren zonder dat je de motor er al in hebt, je kan de motor gewoon door de baseplate plaatsen zonder enig probleem. Het monteren van de skids is een fluitje van een cent, het makkelijkst is om eerst de "landing skids" te monteren op het frame en pas als je die vastgezet hebt de "landing skid pipe's" te monteren.
Op de volgende foto's is te zien hoe de clutchbell gemonteerd is en vooraan zie je ook een versteviging van het frame met aan de buitenzijde 2 rubbers, die dienen om de canopy te beschermen.
Het vastzetten van de fan op de motor is gewoon een "piece of cake". Je hebt geen "piston blocker" meer nodig, je hoeft zelfs de piston niet meer vast te zetten om de fan er op te zetten. Bij de OS Hyper wordt een "washer" geleverd, die moet je wel op de motor laten en pas daarop wordt de fan gemonteerd. De fan wordt vastgezet met 2 bouten die de "engine fan mount" vasthouden op de hoofdas. Bovenaan de "engine fan mount" is er dan een opening om de bout vast te zetten op de hoofdas en klaas is kees !
Zoals je kan zien op de volgende foto heb ik reeds de magneetjes voor de governor gemonteerd. De fan is dus reeds voorzien van 2 uitsparringen om de magneten in te monteren ! Super handig.
Voordat de motor in het frame gaat moet je eerst de koeltunnel rond de motor aanbrengen :
De volgende foto toont de motor die reeds gemonteerd is in het frame alsook de "fuel tank". De fueltank gaat gewoon in het frame zonder verdere bevestigingen. Door de tank gewoon wat samen te duwen kan je die zo gewoon in het frame plaatsen. Monteer eerst wel de clunk line in de fuel tank, want eens de tank in het frame zit is het niet zo makkelijk om de clukline er in te plaatsen.
Voilà, hopelijk hebben jullie er wat aan, van zodra ik tijd heb om verder te bouwen maak ik nog enkele foto's van het verdere verloop van de bouw. Maar vandaag zal dat waarschijnlijk niet meer lukken, want mijn dochter viert vandaag haar elfde verjaardag dus is het hier feest !
Grtz,
Dirk