TREX 600-N (met mini bouwverslag !) + antenne "mod&quot

Hoi,

vandaag weer wat verder kunnen bouwen. Bij deze zit de tailboom er volledig op en het heckrotorhuis. Momenteel ben ik bezig met de servo's aan het monteren hiervan heb ik nog geen foto's, die volgen waarschijnlijk morgen !

:!: Misschien nog een tip bij het monteren van de Torque Tube. De bearing die om de Torque Tube shaft zit zet je het best vast met wat CA. Let wel dat de bearing niet juist in het midden van de shaft gezet wordt, deze moet zowat 5 à 7 cm uit het center geplaatst worden, dit omwille van de trillingen. Om de shaft met de vastgezette bearing in de tailboom te krijgen is het handig om wat WD40 in het begin van de tailboom te spuiten. Dan kan je de shaft in de tailboom duwen door middel van de plastiek buis waarin de shaft geleverd wordt, die past juist in de tailboom :!:

normal_TREX%20600-N%20020a.jpg

Bij de TREX 600-E die ik gebouwd heb moest je zelf de "tail boom brace" en de "tail boom brace ends" zelf tesamen steken, bij de N- Pro komt dit reeds voorgemonteerd en de "tail boom brace ends" zijn niet gelijmd maar zitten vast door middel van een metalen pinnetje, zie foto :

normal_TREX%20600-N%20019.jpg

Nu, bij het monteren van het heckrotorhuis van de Torque Tube heb ik een kleine "mod" uitgevoerd die ik op Helfreak gelezen heb. Het heckrotorhuis wordt op de staartbuis vastgehouden door alleen maar 1 bout die het heckrotorhuis vastklemt. Velen vinden die wat zwak en hier en daar is er al een bericht geplaatst van losgekomen heckrotorhuizen. Door middel van een klein gaatje te boren in het heckrotorhuis en dan overeenkomstig in de staartbuis kan je dit onderdeel vastzetten met een boutje door het gebruik van loctite, zie de foto's hieronder :

normal_TREX%20600-N%20018a.jpg

Ik heb hier een gaatje in geboord van 2mm

normal_TREX%20600-N%20021a.jpg

Nadat je het heckrotorhuis weer op de staartbuis gezet heb moet je eerst even zien of alles mooi evenwijdig staat, dan kan je het gaatje aftekenen op de staartbuis en daar dan ook het gaatje van 2 mm boren.

Na de montage van dit alles ziet het er zo uit :
normal_TREX%20600-N%20022a.jpg

:!: Tip : let wel dat het boutje niet te lang is zodat ie niet tegen de Torque Tube aanwrijft :!:

Met de tailfin erop zie je niks meer van het boutje die alles vasthoudt !

normal_TREX%20600-N%20023a.jpg

De volledig gemonteerde staartrotor :

normal_TREX%20600-N%20024a.jpg

Verder heb ik me dan beziggehouden met het plaatsen van de sensor voor de governor. Ik ga de REV MAX gebruiken.
Je kan de sensor gewoon aan de binnenkant van het frame monteren met een tie wrap, super handig. Bij bv de Raptor wordt deze sensor op de motor gemonteerd.

Het bijgeleverde plaatje heb ik wat bijgedremeld, en dit is het resultaat :

normal_TREX%20600-N%20025a.jpg

Gemonteerd ziet het er zo uit :

normal_TREX%20600-N%20026a.jpg

Sorry voor de onscherpe foto, maar het is wel duidelijk denk ik.

Wel dat is het voor vandaag, morgen hopelijk alle servo's erin en alle links

Ik hou jullie op de hoogte !

Grtz,
Dirk

Ziet er goed uit!

Heb de servo's er nu inzitten en ga nu beginnen met de tailboom, zal ook meteen de mod doorvoeren.

Ik las op runryder een aantal mensen met problemen met de fan. Ze noemen het "warped fan".
Ik heb echt geen idee wat het betekent, iemand?

Hoi Philippe,

Ik denk dat ze bedoelen dat de fan niet mooi recht is, net zoals ze het probleem hadden met de eerste "plastic main gears" die uitbrachten. Als je die ronddraaide zag je ook dat die niet op één lijn zat.

just my 2 cents !

Grtz,
Dirk

Warped = vervormd.

Waarschijnlijk bedoelen ze dus dat de fan zoals Dirk zegt te vroeg uit te mal word gehaald terwijl hij nog niet helemaal afgekoeld is. Hierdoor gaat het dus licht vervormen.

Hoi,

Zoals beloofd de foto's van de gemonteerde servo's !

normal_TREX%20600-N%20027a.jpg

normal_TREX%20600-N%20028a.jpg

normal_TREX%20600-N%20029a.jpg

normal_TREX%20600-N%20030a.jpg

Als het wat meezit ga ik mij morgen bezig houden met het afstellen van alles en hopelijk zaterdagmorgen de "maiden flight" !

Grtz,
Dirk

Dflyer zei:
:!: Misschien nog een tip bij het monteren van de Torque Tube. Dan kan je de shaft in de tailboom duwen door middel van de plastiek buis waarin de shaft geleverd wordt, die past juist in de tailboom :!:

normal_TREX%20600-N%20019.jpg

Had ik dat geweten. Heb gister de grootste ellende gehad om de TT in de boom te krijgen. Bij de 90SE zijn dit massieve kunstof lager geleiders en bij de Trex is het van zacht rubber, dus zomaar erin schuiven is geen optie want het lager schiet door de rubber, beetje moeilijk te verwoorden merk ik :?
Zeker omdat ik nu net weer een carbon boom wilde hebben (boom is schuurpapier van binnen).
David van Update RC had de carbon boom ( € 25,-) erop, en dat vond ik er toch wel erg goed uitzien.
Dus heb er maar wat liters dunne olie in laten lopen en toen ging het enigzins.

P.s.: Ik zie dat jij een metal tailboom clamp hebt, ook een upgrade?

kraaijer zei:
En als je hem de maiden geeft, laat me aub weten waar, daar wil ik wel bij zijn. Neem ik een cameraatje mee om het te vereeuwigen.

Ron

Hoi Ron,

Sorry voor de late reply, maar ik had je post over het hoofd gezien :oops:

Alvast bedankt voor het aanbod, als het kan wil ik je er wel aan houden. Zou jij het zien zitten om volgende week af te komen naar Oost- of West-Vlaanderen ?

Indien ja, laat maar iets weten !

Grtz,
Dirk

Vandaag de laatste hand gelegd aan de T-600-N :!:

Helaas zal ik moeten wachten tot volgende week woensdag om de "maiden flight" te kunnen maken, ik vertrek nl morgenmiddag voor 4 dagen Barcelona !

Nu hier gaan we weer :

De maingear zat volledig gemonteerd, net zoals bij de E-versie :

normal_TREX%20600-N%20032a.jpg

Het plaatsen van dit onderdeel was "a piece of cake" :

normal_TREX%20600-N%20033a.jpg

Daarna ben ik begonnen met het afstellen van de pitch nadat ik alle electronica geinstalleerd had :

normal_TREX%20600-N%20034a.jpg

Om het wat makkelijker te maken heb ik 2 kapotte blades wat ingekort zodat ik wat makkelijker kon werken om de pitch af te stellen :

normal_TREX%20600-N%20035a.jpg

Ik heb de heli ingesteld met -12'/+12' graden pitch, benieuwd wat dat zal geven. Ik heb de afmetingen van de links gebruikt zoals aangegeven in de manual, maar bij het afstellen heb ik toch wat de links moeten gaan aanpassen. Handig om ECCPM af te stellen zijn de video van "Finless Bob" (te vinden op Helifreak en waarschijnlijk ook hier op het forum)

Daarna heb ik de sensor van GY 601 geplaatst zoals Jason Krause die ook op zijn heli staan heeft, nl bovenop de cyclic servo's ! Ik heb ook gelezen dat Align eerstdaags een upgrade gaat uitbrengen om de sensor boven de cyclic servo's te plaatsen !

normal_TREX%20600-N%20036a.jpg

Daarna heb ik de laatste link gemonteerd, nl die van het gas. De instructies gevolgd van de manual, nl de lever van carb mooi in het midden gezet, alsook de throttle servo mooi midstick, en dan de link bevestigd. Hierna was geen aanpassing nodig van de "endpoints" van de throttle !

normal_TREX%20600-N%20037a.jpg

Dan ben ik alle verder electronica gaan plaatsen, met name, de REVMAX, ontvanger en gyro case, zie foto's (nog niet op de bekabeling letten, want deze moet nog later wat beter geplaatst worden)

normal_TREX%20600-N%20038a.jpg

normal_TREX%20600-N%20039a.jpg

Zoals jullie zien heb ik momenteel gebruik gemaakt van een NIMH pakket, maar zodra het BEC-systeem met de lipo overal verkrijgbaar zal zijn, stap ik daar op over.

Als uitlaat heb ik mij een Hatori 522 aangeschaft, over deze uitlaat heb ik al veel goeds gelezen, dus dat wordt afwachten wat deze doet.

normal_TREX%20600-N%20040a.jpg

Na de montage ziet er het als volgt uit :

normal_TREX%20600-N%20042a.jpg

Nu met de blades erop :

normal_TREX%20600-N%20043a.jpg

:!: Et voilà, the beast is ready to rumble :!: (helaas wachten tot volgende week woensdag :cry: )

normal_TREX%20600-N%20044a.jpg

normal_TREX%20600-N%20045a.jpg

normal_TREX%20600-N%20046a.jpg

normal_TREX%20600-N%20047a.jpg

normal_TREX%20600-N%20048s.jpg

normal_TREX%20600-N%20049a.jpg

Mijn 600-N is dus uitgerust met volgende :

3 x S9252 op cyclic
1 x S9202 op throttle
1 x S9251 (gyro)
GY 601
TJ Rev Max governor
Hatori 522 uitlaat
OS 50 Hyper
Sab main blades
Align tail blades

En als Ron "Kraaijer" het ziet zitten volgt er waarschijnlijk nog wel een filmpje met de "maiden" !

Hopelijk hebben jullie wat aan mijn bouwverslagje gehad ! :wink:

Grtz,
Dirk

Een raptor 50 zo rond de 80-100 euro gemiddeld. Over de Trex 600N is nog vrij weinig bekend omdat ie zo nieuw is.

laurens zei:
Een raptor 50 zo rond de 80-100 euro gemiddeld. Over de Trex 600N is nog vrij weinig bekend omdat ie zo nieuw is.

das de prijs van een stel bladen :roll:

Hey Laurens,

Ik denk zelfs dat de TREX 600-N goedkoper zal zijn in onderdelen dan de Raptor hoor.

Als je ziet wat de onderdelen van de E-versie kosten en in het achterhoofd houdend dat ongeveer 90% van E-onderdelen uitwisselbaar zijn met die van de N-versie !! Alleen de carbon frames zijn aan de dure kant van Align, maar dat is dan ook wel het enige. En net zoals bij de E-versie zullen er al vlug "aftermarket" frames opduiken die je voor een prikje zal kunnen gaan kopen !

Maar ik denk niet het dat de bedoeling is om te crashen, maar het hoort er natuurlijk bij !

Grtz,
Dirk

laurens zei:

zoals al gezegd is dat kul, wwn set bladen kost dat al, tel gerust een 200 a 250 voor een klappertje ;)

been there, done that many times

Ach kom, setje bladen kost € 38,- (2 wahl TT carbons).

Iedere crash is anders. Maar een simpele crash valt te herstellen met bovengenoemde set bladen en een crashkitje van een € 30,-

Trust me, ik kan het weten! :D

Ik hoor verschillende verhalen maar ik weet dat niet iedereen altijd de duurste bladen koopt. 200 geloof ik niet eens want dat betekent dat mn Caliber 5 nog goedkoper crasht dan een raptor 50.

Dirk,
Dat wist ik niet maar dan is het dus hopen dat de frames heel blijven.

TT 2ewahl zijn maar 38 euro en daar kan je precies dezelfde figuren vliegen als met Radixen.

Zo, de maiden is een feit!

Omdat ik de motor van de raptor had overgezet kon ik meteen lekker scherp afstellen en meteen vol belasten, en dat vind ie ook lekker!!
Wat een power!!! +12 graden pitch en de motor geeft geen kick! Ook lekker fel op de pitch. Bij een beetje pompen met de pitch reageerde de raptor wat gezapig, de T-rex daarintegen echt lekker fel!

Verder kan ik nog weinig zeggen van het vliegbeeld, vond hem wat traag op de cyclics. Weet niet wat het gewicht van de paddles is, maar hier komen sowieso SAB's 20 op. Ook liep de fan een beetje aan in het huis maar dat was na een paar sec. weg (weggesleten) :D Ik vrees dat de fan constructie niet echt geweldig is, hoor meerdere negatieve reacties over de fan. Je kunt uiteraard niet alles hebben :)

Hier nog wat foto's van mijn beauty!

rexje1.jpg

rexje2.jpg

Back