trex 600 regelaar probleem

Hallo allemaal,

Ik heb een trex 600 standaard motor met standaard 75A regelaar, Thunder Power 5000mah 6s Accuus.

Ik heb de regelaar in:
1 brake disabled 1
2 mid timing 2
3 high voltage protection (ben zuinig op mijn TP's) 1
4 helicopter 1 (soft start) 2
5 standard 1

Nu doet zich het volgende voor, op het moment dat ik hem opspin en hij in de buurt komt van hover begint hij in toeren heen en weer te lopen.
Niet dramatisch maar het lijkt alsof er in de rotor 50 toeren verschil zit met een interval van 1 seconde op/neer/op/neer.
Je kan het duidelijk horen en je ziet de staart steeds +/- 10cm opzij springen van links naar rechts
De accuu's zijn geladen met een TP 1010 met tp balancer en die lijken in orde
In normal heb ik hem op 0,40,80,85,90 idle1 90,85,80,85,90 en in idle 2 95,90,85,90,95

Iemand ideeén, ik heb de regelaar al in alle denkbare mogenlijkheden gehad maar hij blijft het doen.

Nu komt er wel het volgende bij, ik doe wat aan luchtopnames en heb een 2,4 ghz video downlink in de heli gehad om op de grond te kunnen zien wat de camera boven ziet.
Zou zo iets een regelaar van slag kunnen brengen? en uiteraard is er een mogenlijkheid om de regelaar na te laten kijken of word het gewoon een nieuwe

Het klinkt als een of andere beveiliging die inkomt.
deze al eens veranderd :
3 high voltage protection (ben zuinig op mijn TP's) 1

En als je de 2.4GHz verdenkt, die er gewoon even uithalen en opnieuw proberen ;-)

Maar dat lijkt me sterk, 2.4GHz is zo hoog, die stoort echt niet op de 35MHz band.
Tenzij je ook op 2.4GHz vliegt .... ;-)

Maar vraag eens aan richard (raptor rulezz) die vliegt ook met de 600 en ook met de standaard regelaar. Misschien heeft hij de oplossing ?

Helicopter 2 is dat soft start ZONDER governor of met??

Ik zou zelf altijd kiezen voor zonder governor, dan kan dat iniedergeval het probleem niet zijn.

Zelf zou ik ook altijd kiezen voor de mid voltage protection en investeren in een timer :wink: Zelfs op high voltage protection moet je niet doorvliegen tot hij hem knijpt, dan crash je geheid een keer!!

Cheers,

Richard

Hoi Richard, ik vlieg helicopter 1 zonder governor.
Yeti, ik bedoel dat de 2,4 link op de regelaar kan storen die werkt ook op een redelijk hoge frequentie, ik heb hem er al weer uit maar de regelaar houd nukken

groetjes

Addy

Hallo Addy,

het "probleem" klinkt bekend, echter de oplossing zat bij mij in de staart???
Mogelijk loopt de heckrotor ergens zwaar, eventueel de aansturing tussen servo en heckrotor heeft ergens speling.

Succes, greetz van Aldert.

Je regelaar kun je het beste instellen op: 1-2-2-2-3

Dit is dan zonder governor, deze dien je ook niet te gebruiken bij de Align regelaar
simpel omdat hij niet goed werkt.

Je gas curves kun je dan instellen op bijvoorbeeld:
Normaal: 0-50-75-80-90
Idle-1: 90-80-75-80-90
Idle-2: 100-87,5-80-87,5-100

Deze waardes werken goed, althans ik vlieg met 11 tanden voor,
Pitch op -11 0 +11

De snaar vrij los spannen, zeker niet te strak.

Laatst bewerkt:
ik heb ook erg veel gezeur gehad met mn eerste 75amp regelaar,...nieuwe gekregen en geen last meer, ook inhouden en toeren wisselingen, ingesteld op 1.2.2.2.3 zoals pardoez ook zegt, als jij je accu aansluit krijg je dan een tik/vonk als de stekker er in steekt?

greetz.

idd een mogelijke oorzaak kan zijn wat bartjuhh zegt: vonkt ie bij aansluiten behoorlijk (dit is correct) ? Zoniet, dan zijn de "ingangs elco's" defect !! Ook gehad met de oude ESC van Align.

Nog een gevolg was toen: soms wat piepend optoeren of kwam helemaal niet op toeren eerst gas weer dicht !

mvg, Z

t begon bij mij eerst met wat jij beschrijft en later dus dit, niet eens normaal meer willen opspinnen,....toen dit filmpje gemaakt, werd gelijk geroepen dat t slecht gesoldeerd was maar dat was dus gewoon de regelaar in combinatie met de motor bij mij dan,...
YouTube - 600 with problems starting...

Laatst bewerkt:
Die vonk is niet altijd zo sterk dat wisseld nogal eens, dus daar hoef je je niet zo druk over te maken. Wanneer je Elco's stuk zijn dan heb je inderdaad het probleem van het filmpje hierboven, je kunt eventueel wanneer je handig bent in het solderen zelf een paar nieuwe elco's kopen bij een electronicazaak en die erop solderen.

TIP. Wanneer je toch een nieuwe regelaar zou kopen neem dan gelijk de 100Amp uitvoering, deze toeren ook een stuk mooier op

Ook de 100Amp stel je in op: 1-2-2-2-3

Nog een tip :

Als je besluit een nieuwe regelaar te kopen , koop dan meteen een Kontronik Jazz 80 .
Heb je een perfecte regeleaar met een heel goed werkende governer .

Henk

Zou zo'n Kontronik Jazz 80 zoveel beter zijn, denk je?
In iedere geval wel een stuk duurder, namelijk meer als het dubbele.
Dus zou hij ook twee keer zo goed moeten zijn.

Even zonder gekheid, ik vind het prijsverschil echt te veel,
zo slecht zijn de Align (zeker de 100Amp) regelaars ook weer niet.
Alleen de governormode is bij de Align gewoon niet lekker.
Maar met een goede gascurve heb je niet echt (bij een Elctro) een govenor nodig.

Laatst bewerkt:
zo slecht zijn de Align (zeker de 100Amp) regelaars ook weer niet

Ik vlieg nog met het oudste model 75ampere regelaar zonder koelblok met de nieuweste 600XL 1700kv motor eraan en trek constant pieken van 125 ampere... dus zo slecht zijn ze inderdaad nog niet :wink:
Ik heb er nu toch dik over de 200 vluchten mee gemaakt...

Cheers,

Richard

he addy , ik heb hetzelfde !
ik heb vaak , niet altyd , als ik hem optoer en een rondvlucht inzet , dat de regelaar lijkt in te grijpen alsof hij in een low voltage mode schiet.
als ik dan land en hem stilzet om hem vervolgens weer op te toeren , doet hij het gewoon goed.
volgens trexrullezzz :] zou het goed mogelijk zijn dat mn motor en regelaar niet synchroniseren . maar dit laat mij vooralsnog met de vraag , het schijnt niet te testen zijn of het de motor of esc is , of toch wel ?

Mits je nog een motor en/of regelaar hebt wel uiteraard.

Ferro, hoe staat die regelaar dan bij jou ingesteld? ?-?-?-?-?

Laatst bewerkt:
pardoez , ik heb hem ingesteld op 1-2-2-2-3.
en ik toer hem op en schakel direct naar idle 2 wat 100 % is al the way.
heb ook idle 1 geprobeert , met een curve van ongeveer 90/80/75/80/90.
maar maakte voor t probleem niets uit.
als de motor en esc niet synchroniseren , is dan 1 van de 2 kaput , of zijn ze gewoon niet compatible en doen ze het met een ander motor of regelaar wel?
mvg ferry

... Wanneer je Elco's stuk zijn dan heb je inderdaad het probleem van het filmpje hierboven, je kunt eventueel wanneer je handig bent in het solderen zelf een paar nieuwe elco's kopen bij een electronicazaak en die erop solderen...
Daarvoor kun je niet elke elco gebruiken, het moeten low ESR types zijn.

Iedereen bedankt voor de reacties, ik zal de regelaar vanavond eens in 1-2-2-2-3 zetten en kijken wat hij dan doet.
Vooralsnog verdenk ik de regelaar ervan, hij geeft trouwens een knappe vonk als je de accu er op aansluit dus de elcoos zullen dan nog wel in orde zijn.

Maar nu blijft de vraag staan zou een 2,4 ghz a/v zender 50 Mw een regelaar van slag kunnen brengen hij doet het namelijk sinds ik die erop gehad heb, het kan natuurlijk vol toeval zijn maar dat weet ik dus niet.

Nu doet zich het volgende voor, op het moment dat ik hem opspin en hij in de buurt komt van hover begint hij in toeren heen en weer te lopen.
Niet dramatisch maar het lijkt alsof er in de rotor 50 toeren verschil zit met een interval van 1 seconde op/neer/op/neer.
Je kan het duidelijk horen en je ziet de staart steeds +/- 10cm opzij springen van links naar rechts

Klinkt bekend bij mij. Align regelaar. Als hij om de seconde van hoog naar laag gaat geeft de regelaar aan dat de spanning/stroom toevoer te laag is. Dit is dus de beveiliging van de regelaar. Het kan verschillende oorzaken hebben. Soms een slechte accu. Maar het kan ook de (deans?) batterij connector zijn, slecht kontakt dus. En tevens de 3 draden tussen motor en regelaar. Heb daar zelf eens een keer een probleem mee gehad. Kontakten goed schoonmaken of nieuwe erop. Bij mij was het opnieuwd aansolderen van deze kontakten de oplossing. Klinkt onwaarschijnlijk, maar probeer het maar eens. slechte kontakten is meestal het probleem

mvg Maurice

Laatst bewerkt:
Back