Trex storingen, glitches.

• Topicstarter Topicstarter t-rex
  • Startdatum Startdatum
T

t-rex

Guest
Hallo,

Ik heb twee TRexen XL CCPM. Beide worden gevlogen met de Graupner MX 12 en dito SPCM ontvanger.
De heli's zijn voorzien van ferrietringen op het controller/ontvanger kanaal. Alle componenten zijn met de nodige kennis en ervaring gemonteerd. Ontvanger zover mogelijk weg van controller, etc..... .
.........en nog hebben wij als het ware 'knak" storingen. Zolang je dichtbij blijft vliegen geen probleem, vanaf de heli's een 20meter weg van je zijn begint de rotzooi, korte maar krachtige storingen waardoor de heli naar beneden valt en de tail wegdraaid.
De heli's zijn nieuw en zelf opgebouwd zodat we onmiddellijk met dit probleem in kontakt kwamen.
Alles geprobeerd, controller op een andere plaats,ferrieting, etc,SCPM ontvanger gemonteerd, niets blijkt te helpen.
........veelal verneem ik dat de riem in de tailbuis statisch oplaad, of andere "misschien" oplossingen.
.........Zou hier de zo aangeprezen MX12-SPCM zender combo toch zijn lage aankoopprijs laten gelden????
.......Mijn Belgische winkel/verkoper meldt me nu dat de TRexen altijd wel wat gevoelig zijn aan storingen en dat hij de heli wel eens wil zien. Hiermee ben ik niet direkt geholpen. Indien dit echt zo is had hij dit wel op voorhand mogen melden, want het is wel mijn bedoeling met de heli's te vliegen.

Zo, het kan niet zijn dat ik de enige op dit forum ben die met voormelde problemen te maken heeft.
Graag had ik van jullie vernomen of er nog "storende" trexen zijn en wat jullie erop gevonden hebben.

Groeten,
Tim

Ik heb hetzelfde met een ark 400 met DS PCM futaba erin.... Dus zoek de overeenkomst en we hebben een mogelijke oorzaak :)

Hoe loopt jouw antenne? langs het onderstel en dan naar achteren aan de verticale fin vast?

Ik heb ook last van glitches met mijn T-rex CCPM XL.
Heb er een Futaba 146 iP inzitten,maar mischien dat ik de regelaar en ontvanger wat verder uit elkaar moet plaatsen.

Groeten,
Marcel

Hay mede Trex vlieger
Ook ik heb storing op mij T-rex ccpm Ik gebruik een MC22 en een DS (smc-19 PPM) ontvanger, Dus daar ligt het niet aan
Een "losse" bec een anderen motor en nog steeds niet mee te vliegen
Ben nu bezig met ,een ander frame en een anderen tailbuis (aluminium)geen carbon meer ,om de heli weer op te bouwen
En dit terwijl die in het begin goed gevlogen heeft. Ik weet het niet meer
hou vol met zoeken naar de oorzaak
groeten jan

storing kan ontstaan door: (graag aanvullen ;))
motor / regelaar storing op de voedings lijn
emf van regelaar / motor
signaal blokkering door romp / staart
metaal op metaal
trilling???

De signalen die storing veroorzaken zijn eigenlijk altijd aanwezig. bv van motor en regelaar maar er zijn er nog veel meer. Deze krijg je nooit helemaal weg. Het is dus belangrijk dat het signaal dat jij uitzend bij de ontvanger sterker is dan de stoorsignalen. Ik heb dat bereikt door de antenne zo lang mogelijk uit te leggen. Dus plak eens een dun stokje aan je heli zodat je de antenne op de volle lengte kunt bevestigen. Deze komt dan een heel stuk voorbij de rotor bladen. Dit is 2 minuten werk en bij mij heeft 't geholpen.
Je moet ook proberen de verschillende componenten die elkaar kunnen storen zo ver mogelijk van elkaar te plaatsen maar bij zo'n kleine heli zijn de mogelijkheden erg beperkt.
Ik heb dit geprobeerd met de gyro, gy401. Als ik deze dicht bij de aansluitdraden van de motor hield raakte de gyro helemaal van slag.
Probeer die dus zo ver mogelijk uit elkaar te plaatsen.

tieske

ik heb aan de skids 2 3x3 vuren latjes genkoopt en deze staken net voorbij de rotor. Hier de antenne aan geplakt in een u vorm en de storing is weg :) Gisteren 2 accu's leeg gevlogen incl inverted enz. Geen storing vanuit de heli kunnen merken maar mijn heck is erg gevoelig dus de staart sloeg wel weg bij opeens veel nick. Er stond ook nog een dikke 3bf dus erg lekker vloog het niet. Dinsdag verder testen ;)

Mooi dat er vooruitgang is wat betreft de storing, al zou ik bij een test de antenne helemaal recht uitleggen en niet in een u vorm, dus een langer stokje gebruiken.

De staart heeft veel aandacht nodig. De staart draait bv 2X sneller rond dan bij een corona. 5X sneller dan je hoofdrotor. Een klein beetje speling geeft dan al problemen. Ook een kogellink die te strak op de kogel zit geeft een zenuwachtige staart en afgelopen week kwam ik er achter dat als je een gewone servo gebruikt terwijl de gyro op digitaal staat dat dan ook de staart niet echt stil staat.

tieske

stokje brak al in de hand.... dus dat vertrouwde ik even niet zo snel in de lucht ;) Binnenkort eens goede lange support buisjes halen.

helaas storing is er nog :( Inverted merkte ik niets maar toen ik na 2 min ofzo een bocht inzette reageerde hij weer niet :( Kreeg hem nu voor de 3e keer zonder schade aan de grond :) Blijft erg mazzel... maar nu eens aarden en de voedings lijn ontstoren....

hai heren
Het verleggen/verlengen van de antenne tot achter de hekrotor zal best iets helpen maar eigenlijk houden we ons zelf voor de gek.
De veldsterkte van de zender verandert niet alleen zal de ontvanger iets meer oppikken maar zodaar de afstand tussen zender en ontvanger iets wordt vergroot is dit voordeel ook weer weg de storing blijft.
Beter is natuurlijk de bron van de storing op te sporen en dit te verhelpen.
Ben er zelf ook nog niet uit, dus blijven we zoeken naar de oplossing.
jan

klopt jan maar ik wou eerst uitsluiten dat de antenne verkeerd lag. Nu zijn de motor draden, frame en staartbuis aarden en het ontstoring van de ontvanger voeding aan de beurt.

hallo tadango
Heb hier de zelfde problemen.
Hoef jou niet te vertellen hoe gevoelig een goede ontvanger is, als ik met een (normaal) vliegtuig bijna 1Km of meer weg kan vliegen, dan doet hij het ook in de heli, alleen is het storings niveu te hoog, het signaal wordt overstrooit met narigheid
Heb hier de (externe) bec ook onderzocht met een oscilloscoop tijdens het draaien van de hooftrotor ,maar niets te zien,ontvanger verwisseld voor een nieuwe PCM met een nieuw kristal maar nog steeds storing
Ben nu het frame aan het vernieuwen met een aluminium staartbuis (was een carbon) uit gerust, moet alleen nieuwe stuurstangentjes hebben. hopelijk volgende week uitslag (misschien in de nek van het zenuwe ding)
groeten jan

hehe, ik heb ook een carbon staartbuis... op mijn andere heli's (lipoly, logo 20, corona maar geen snaar...) allemaal alu en daar geen storing... mmh... Maar anderen hebben ook storing met alu staartbuis dus dat is het niet direct... Had je de carbon staartbuis ook geaard? En het frame?

Esc had ik in een andere heli zonder problemen met dikkere servo's dus dat is het niet direct. Daar zat een buitenloper op en dat geeft minder storing op de voeding misschien. Een snelle binnenloper heeft een hogere stuur frequentie nodig (toch??)

Frame en staart is nog steeds een erg grote kans. Ik hoor vaker van logo's dat ze de boel aarden moeten. Heb ik ook gedaan maar had daarvoor geen last.

Hai tandango
Ik heb in het gegin geen storing gehad.
Ben op een gegeven moment over gegaan op een carbon buis en een anderen snaar ,snelleren servo's en een anderen motor (voor meer toeren op de kop)
Dit kosten mij ,bij de eerste keer hoveren op een halve meter,na een knak storing ,rotor blade en meer klein spul.
Zins diens wat voorzichtiger geworden de heli met Lood verzwaard aan de grond gehouden en getest. anderen ontvanger,anderen motor,extrene bec, anderen hekservo(geen digitale)
Ben er nog niet uit zo als je weet, maar anderen geven toch de staartbuis met alles er omheen ,de schuld.dus die ook maar weer vervangen door een alu
we zullen zien hoop ik binnenkort, de aanhouder wint (meestal) zegt men
jan

Hoi,

hebben jullie hier al een gekeken?
ik weet niet wat voor riemwielen er op een T-Rex zitten, maar misschien heb je er iets aan.

http://www.flyheli.de/ecomyst.htm

grt,
Adryan
.....ik hou het maar bij jets....hebben geen staartbuis..:=)

bedank adryan
Zeer interressant want het probleem deed zich bij mij pas voor toen ik de staartboom en het snaartje had vervangen , dus wie weet .
alleen nu nog een metalen tandrad wieltje plaatsen .

jan

Het verleggen/verlengen van de antenne tot achter de hekrotor zal best iets helpen maar eigenlijk houden we ons zelf voor de gek.
De veldsterkte van de zender verandert niet alleen zal de ontvanger iets meer oppikken maar zodaar de afstand tussen zender en ontvanger iets wordt vergroot is dit voordeel ook weer weg de storing blijft

Niemand heeft het over het verlengen van de antenne, maar de antenne helemaal uitleggen.
Als je dit doet hou je je zelf niet voor de gek maar zo hoort het gewoon.
Dat hierdoor de veldsterkte van de zender niet verandert hoef je eigenlijk niet te vertellen. Wat wel verandert is dat de ontvanger nu het signaal van de zender beter ontvangt terwijl de stoorsignalen 't zelfde blijven.
Wat de afstand tussen zender en ontvanger betreft. Als je hierdoor tot op 300 M. een goede ontvangst hebt terwijl je maar 200 M. wegvliegt met 't kleine ding dan kun je dus genieten van je heli zonder storing.

tieske

Back