Trex storingen, glitches.

• Topicstarter Topicstarter t-rex
  • Startdatum Startdatum
Gister weer 2 á 3 rare storingen, de antenne helemaal uitleggen heeft dus niet echt geholpen. Ik zat natuurlijk ook aan statische elektriciteit te denken, maar het vreemde is dat het elke keer gebeurt in een rechter bocht links van mezelf en ongeveer op dezelfde afstand. Het lijkt erop dat de zender/ontvanger elkaar dan heel even niet zien.

Mijn volgende stappen zijn:
- Siliconenspray in de staartbuis en op de riem om statische elektriciteit tegen te gaan
- Align 35 amp ESC heatsink mod (al wordt deze niet echt warm, 45 á 50 graden)
- Berg ontvanger ipv de Futaba R-146 IP :roll:
- Antenne aan de andere kant van de heli langs om te zien of het dan in de linker bochten gebeurt

Als dit niet helpt dan weet ik het ook niet meer. Ik moet wel zeggen dat ik er niet eens meer van schrik, het is echt maar 1 tiende van een seconde ofzo, niet voldoende om te crashen en gewoon doorvliegen. Maar ik heb juist voor een goede pcm ontvanger gekozen ipv een Berg die ik eerst van plan was te kopen en nu heb ik nog storingen.

mischien een rare vraag maar heb je niet net als ik geen los contact ofzo

Jij had een losse soldering op de regelaar toch? Daar ga ik dus achter komen als ik de heatsink mod ga doen ;) Verder heb ik alles al diverse keren nagelopen, dus lijkt me verder uitgesloten.

Staart gegrond?

Doe een zoektocht.

Ik weet niet precies hoe dit ging maar volgens mij moest je je staart dmv een draadje aan de - van je motor solderen.

Klopt laurens, een beetje siliconenspray zou dus al voldoende zijn volgens diverse ervaringen. Mocht dit helpen is het dus een optie om de tailboom te gaan grounden ;)

ja , dat had ik ook , links van me in een bocht naar rechts. de mijne is gister wel gecrashed daardoor. ik had regelaar contactvrij gemaakt met frame , alle draden ook , staart geaart , gyro en ontv achterin , ook geen contact met frame , antenne draad helemaal uit richting staart en terug en dmv stukjes brandstofslang dus niet in contact met frame en staart .
riem met wd 40 ingespoten en reikweidte test wees uit dat ik minimaal 45 meter heb met ingeschoven antenne. resultaat ; 1e crash gehad , bovengenoemde gedaan , 5a6 packjes gehooverd , alles ok dacht ik en toen na 45 sec vliegen dikke glitch , kan 1 en 3 gingen hun eigen weg voor ongeveer 2 seconde maar hij boorde zich wel vol gas in de grond.
wat kan ik doen ? hebben alle electrohelis hier last van ? ben dit wel zat , vorige week 165 euri gerepareerd en nu dus weer aan de beurt :evil: en vind ook dat align de boel niet echt voor mekaar heeft . mvg ferro [/quote]

WD40 op de riem helpt niet, je moet grafietspray hebben.

Dit heeft overigens niks met align te maken maar met wat anders.

Wat dacht je van een PCM ontvanger kopen?

JK is duidelijk een prutser ;-)

WD40 is om te smeren, dat helpt niet tegen statische ontlading. Grafietspray word door mikado aangeraden en die zijn al langer bezig dan align.

ik heb een pcm ontvanger erin zitten een 146 i . ook heb ik de staart geaard aan de massa van lipo . waar ligt t aan dan ??? :?:

Gisteravond weer een vlucht of 5 á 6 gemaakt en geen enkele storing gehad :? Terwijl ik nog niets had aangepast. Daarnaast was ik lekker aan het rond vliegen en nu niet bepaald dichtbij, het blijft vreemd.

Ik heb voor de failsafe alleen mijn gas dicht geprogrammeerd, de rest gaat gewoon in hold. Zou dus een mooie crash worden :lol:

de storing bij mij lijkt te komen uit de staart stabilisator en die heb ik nu vervangen en de plastiek er weer op gezet en nu lijk het weer goed te gaan.

Nou, ik word er een beetje gek van nu... Heb net de MZK Sexta binnen, ik dacht: dat moet een flink verschil geven.... Nou, maakt dus geen zak uit...

Heb al van alles gebrobeert, ferrietring, losse ontvangeraccu, antenne ligt helemaal los op de grond, ontvanger in schuim verpakt los ernaast...

Stilstaand doet ie niks, maar zodra je gaat optoeren begint het gedonder. Het is zó erg dat er niet mee te vliegen is... Hij stuiterd af en toe 0.5 meter op en neer en schiet soms opzij. Vliegen doe ik nu dus niet meer... :(.
De servo's krijgen gewoon schokjes lijkt het.
Het is de Heli van Marcel trouwens, dus wel goed in elkaar gezet lijkt me....

heb ff een filmpje gemaakt, was alleen al best donker buiten..

http://media.putfile.com/Glitches-T-Rex

Oh ja, setup:
Motor: Feigao 280L 3533kv binnenloper met 10 tands tandwiel.
Regelaar: 30 amp Hextronic
Gyro: GY401
Ontvanger: MZK Sexta met nieuw bijbehorend kristal..
servoos zijn goedkope van conrad.

EDIT:

Michel kwam via msn met een tip dat het misschien het hoofdlager is. Aangezien het alleen is als hij draait....
Nou, dat kan het zeker wel zijn ja!!! ik kan hem nog maar net ronddraaien en dan klikt ie echt in stappen van ±20°! die moet ik dus in ieder geval vervangen, moet wel schelen denk ik :D

EDIT 2: :)
heb de lagers vervangen en gelijk ook maar de as. Net nog ff in de tuin rustig laten draaien en het loopt tot nu toe netjes zonder glitches. (gewoon weer op de BEC trouwens).
Morgen helemaal optoeren tot volgas (nu beetje veel herrie, liggen kindertjes te slapen :D). ben benieuwd!!

Hoi SIetse,

In het eerste deel van je filmpje lijkt het of er maar 1 servo aan het jutteren is klopt dat?
Kan het zijn dat dat een servo is die al wat heeft meegemaakt(oftewel gecrashed ;-) )
Of mischien slechte potmeter of iets dergelijks.

ALs er meerdere servo's gek doen dan kan het inderdaad zijn dat een van de lagers de boosdoener is.

Hopelijk is het snel opgelost :)

Groeten,
Marcel

mmh, ik dacht eerst ook die ene servo. die heb ik wel los getest en later deed hij het weer prima. De glitches zitten alleen wel op de hele tuimelschijf Dus hij gaat ook af en toe helemaal op en neer. Ik heb de bladen beetje negatief staan bij optoeren en af en toe maakt ie dan toch zelfs een hupje.....

Ik dacht gisteravond dat het met de lagers opgelost was. Nou, niet dus.... Nog steeds niet mee te vliegen. Zonder staartaandrijving ff geprobeert, dat leek goed te gaan. Daarna de riem wat strakker gezet. Dat leek ook ff goed te gaan, maar opeens begon het weer. Alsof er een knoppie omgaat. Maar soms ook al vanaf het begin....

Denk dat ik maar zowieso voor de zekerheid een aparte BEC erop ga zetten.... En dat aarden van de staart, hoe doe je dat?

Oh ja, zonder riem erop tingelt er iets behoorlijk als je de rotor ronddraait... Ik kan alleen niet echt peilen waar dat vandaan komt. OF ergens in het vrijlooplager, of in de lagers van de staarttandwieltjes...

Marcel, jij zij hier ook ergens dat je ook vet veel last had van glitches? Maar hoe had jij het dan opgelost?

GDV, hele ochtend bezig geweest, nu maar eens gaan ontbijten... :(

EDIT
Ik blijf editen :D.

Net de 3 tuimelschijf servo's vervangen voor de ES-03 van conrad. Wegen 14 gram per stuk en passen er met wat goede wil (en een mesje) net in :D. Die hebben geen speling en dat ik wel te merken zeg! ideaal.

stom dat ik daarna niet per "behandeling" heb getest, want nu weet ik nog niet zeker wat het was. Ik heb namelijk ook ff de staartriem gesmeerd en de regelaar met een plakbandje aan een skid vastgezet.
Nou, hij doet het in ieder geval goed nu! De tuimelschijf glitched niet meer! Net ff gevlogen. Wel heb ik nu nog 2 probleempjes:

1: Af en toe hopt ie nog op en neer. Volgens mij komt dat alleen door de ribbeltjes aan mijn knuppeltje. Hij gaat dus met schokjes. Hoe heeft de rest van helivliegend nederland dit? Gewoon een vlak beugeltje ipv een met zo'n puntje in de zender monteren?

2: de staart is nog niet helemaal lekker. Maar daar moet ik nog aan klooien, en misschien toch ook maar een snellere servo...

Ik heb zelf ook veel last gehad van glicthes op de servo's. Na het inpakken v.d. regelaar met aluminium folie en dit aarden geen problemen meer gehad (folie tussen plakplastic plakken). Misschien ook eens het proberen waard.

uuuh, de regelaar in alu verpakken is leuk tegen stringen, maar volgens mij werkt dat ook gelijk lekker als isolatie. Die regelaar wordt al aardig warm...

Volgens mij moet je gewoon de regelaar weghouden van de ontvanger. Tot nu toe werkt dat dus goed bij mij. Volgens wat ik nog ga doen is een losse BEC eraan. Scheelt weer in de warmte voor de regelaar. (maar eerst weer ff vliegen :D).
Oh ja, en mijn zender ombouwen...

Back