Trillingen in kop bij afname toerental (spooling down)

De onderstaande post komt van het helifreak-forum. Kunnen jullie mij vertellen of deze setup zin heeft of maak ik hiermee op de lange duur iets kapot. De volgorde van handelingen in de bouwbeschrijving is niet voor niets.

Ik had in mijn heli bij het landen op gladde oppervlakten trillingen in de rotorkop. De heli begon op en neer te schudden bij "spooling-down".
De Mainshaft, featheringshaft en de flybar heb ik al vervangen. Bladen zijn goed uitgelijnd en in balans.

Zou dit helpen???:)

Eerste foto is origineel zegt men. Optie 4 is blijkbaar 't beste maar 2 kan ook.

----------------------------------------------------------------------
The first pic shows the arrangement of the bearings per the MT manual. In the RR thread, heli-nut50's suggested re-arrangement of the bearings puts the conical washer at the furthest outer position (IMG_4037).

Does it make more sense to put the conical washer between the two bearings? If so, should the chamfer be facing the blades (IMG_4038) or the hub (IMG_4039)?

Uploaded with ImageShack.us

Zit er in de bladhouder nog een lagertje of zijn dit alle lagers op de foto?

Het schudden van je heli bij aftoeren zou er meer op kunnen duiden dat er juist te weinig demping in de kop zit, als de bladhouders namelijk te los zouden zitten dan zal de heli daar niet snel van gaan schudden.

Laatst bewerkt:
Dat is een bekend probleem wat vaak bij smalle rompmodellen voorkomt.
Probeer eens af te toeren dmv je autorotatieschakelaar en houd er tijdens afspoolen een beetje pitch op.

De volgorde van handelingen in de bouwbeschrijving is niet voor niets.

Als je een groot aantal bouwschema's bekijkt van andere helicopters, zul je zien dat er absoluut al een bepaalde conventie bestaat hoe dit hoort.

Verreweg de meeste helicopters zijn dan ook gewoon goed gebouwd en hoef je niet anders in elkaar te gaan zetten dan in de handleiding staat.

Enige mij bekende uitzondering is de Esky Honey Bee CP2 en de (clone) Blade CP, die nog wel eens uit de fabriek kwamen met een zgn. sticky collective probleem. Daarbij moesten wel wat washers worden omgewisseld om zo dat probleem op te lossen.

Je kunt er gevoegelijk vanuit gaan dat de handleiding correct is, want het maakt weldegelijk uit of bepaalde ringetjes omgedraaid worden of niet.

Zitten je hoofdbladen niet gewoon te strak aangedraaid?
Is meestal het probleem bij kleine heli's dat bij een lager toerental de bladen niet meer mooi uitgestrekt blijven met als gevolg onbalans in de rotor.
Als je de heli op zijn zijde houd en je er eenmaal aan schud moeten de bladen tegelijk en evenveel iets naar beneden scharen.

Over de foto's (wat volgens mij niets met onbalans te maken heeft)..
Optie 1 = onzin (het druklager wordt dan niet belast omdat hij in een kamer zit van het gewone lager aan de kop zijde)
Optie 2= lijkt me normaal en werkt
Optie 3= Kan ook ,Maar het druklager heeft maar een klein raakvlak op het ringetje.
Optie 4= Kan ook, druk en gewoon lager zo ver mogelijk uit elkaar en de raakvlakken zijn goed.

Het allerbelangrijkste is dat het druklager goed op de as wordt geschoven.
Buitenschaal van het druklager met de kleinste binnendiameter altijd aan de buitenzijde.
En de tussenliggende kogelring met de open zijde naar de kop gericht.(anders ben je zo je vet kwijt).

Grt,
Eric

Laatst bewerkt:
Hij moet zo als de 4e, de kogellager zal namelijk zo al de kracht van de binnenste recht op het axiaal lager staat.. en zodoende dus veeel minder axiale krachten zet op het kogelager..(kleine kogellagers kunnen daar slecht tegen..)

Wat beter is om een grote shim, die achter de axiaal lager te doen, en tussen het kogellager, die de featherinshaft niet raakt, maar wel een goed contact brengt tussne de buitenring van het kogellager en de 1e schijf van het axiaal lager..

axiaal lager heeft 1 kant die een groter gat heeft, die moet binnen, degene met een kleiner gat, moet achter het boutje(anders gaat die schuin zitten met kracht erop..)

Zitten je hoofdbladen niet gewoon te strak aangedraaid?
Is meestal het probleem bij kleine heli's dat bij een lager toerental de bladen niet meer mooi uitgestrekt blijven met als gevolg onbalans in de rotor.
Als je de heli op zijn zijde houd en je er eenmaal aan schud moeten de bladen tegelijk en evenveel iets naar beneden scharen.

Over de foto's (wat volgens mij niets met onbalans te maken heeft)..
Optie 1 = onzin (het druklager wordt dan niet belast omdat hij in een kamer zit van het gewone lager aan de kop zijde)
Optie 2= lijkt me normaal en werkt
Optie 3= Kan ook ,Maar het druklager heeft maar een klein raakvlak op het ringetje.
Optie 4= Kan ook, druk en gewoon lager zo ver mogelijk uit elkaar en de raakvlakken zijn goed.

Het allerbelangrijkste is dat het druklager goed op de as wordt geschoven.
Buitenschaal van het druklager met de kleinste binnendiameter altijd aan de buitenzijde.
En de tussenliggende kogelring met de open zijde naar de kop gericht.(anders ben je zo je vet kwijt).

Grt,
Eric

Optie 1 onzin, zou ik niet zeggen. Dit is namelijk de exacte setup volgens de "manual". Er zit natuurlijk nog wel een lager in de bladhouder.
Wat het plaatje laat zien is alleen de rechterkant:).

Vanmiddag heb ik mijn bladen nog eens opnieuw gebalanceerd en dat hielp. Heli blijft nu netjes staan en strak tijdens het vliegen.

Bedankt voor jullie reacties!!:D

Wat beter is om een grote shim, die achter de axiaal lager te doen, en tussen het kogellager, die de featherinshaft niet raakt, maar wel een goed contact brengt tussne de buitenring van het kogellager en de 1e schijf van het axiaal lager..

Hmm, is dat niet vragen om het zgn. sticky collective probleem wanneer het niet helemaal past eigenlijk?

Back