Trimmen in thermiekstand

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door spedter, 20 jul 2020.

  1. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.191
    Locatie:
    Elst gld.
    ik gebruik aanmerkelijk meer snapflap dan Rollo, altijd leuke gesprekken heb ik met hem daarover......''rudderless...., you crazy dutchman''....i need settings that work for everybody, zegt ie dan;)
    ik heb in cruise maar een paar mm snapflap. In thermiek nog meer, ik schat zo in het dubbele..thermiekvliegen is iets wat je veel moet doen en minder over praten. thermiekcirkels die elkaar kruisen? daalsnelheden? ik heb me er nooit druk om gemaakt, links of rechtsom draaiende bellen. het zal. naar boven moet je kist en zo snel mogelijk. Voor mij zelf geeft de kist de meeste feedback over waar nu te vliegen in de bel, het gedrag zegt je waar de bel naar toe verplaatst en afhankelijk hoe je erop reageert gaat je kist erin mee, of niet. dan heb je je kist niet goed gelezen....meer oefenen. en dan komt er een bel die je nog nooit hebt meegemaakt;)
    ongeacht de draairichting ,kruisen van, krachtige of zwakke bellen; 50% snapflap in cruise, 100% in thermiek en in speed 0 is wat ik hanteer. voorgenomen er mee te spelen wanneer de condities anders zijn, maar id praktijk nooit meer aangezeten.... wel erg veel geoefend.

    Thermiek is een zeer boeiend onderwerp, maar wordt helaas veel ingewikkelder gemaakt dan het is. alle dingen die je er over te weten kan komen strooien in mijn ogen mist over hetgeen wat echt belangrijk is; je kist en je vliegen ermee. Ik heb ooit de keus gemaakt al die thermiek theorie over boord te gooien en gewoon te vliegen. Enige zeer nuttige info wat ooit is blijven hangen is de 3rd vector....inmiddels heb ik dat samengevat ; waar blaast de wind heen, hoe hard, warm of koud en wat staat er in dat pad(vd wind) op de grond?(google 3rd vector en bekijk leuke filmpjes van o.a. Joe Wurts..)heel kritisch naar je kist en vlieggedrag kijken, herken bepaalde trekjes in bepaalde omstandigheden. zodra ik die kon herkennen ging ik er bewust elke keer op een andere manier in vliegen, kijken wat t beste ging. op deze manier weet ik nu genoeg om redelijk zeker mijn thermiekbellen te vinden en uit te draaien. Ik durf zelfs te stellen dat de plek in de thermiekbel vele malen belangrijker is dan je settings op dat moment. Ook zonder snapflap stijg je daar harder dan een kist met snapflap die in een iets minder sterk gedeelte vliegt.

    Terug naar het bocht gedrag; behalve dat snapflap de bochten makkelijker en zeker kleiner maakt, is ailerondifferentiatie ook iets wat mij erg helpt om mooiere bochten te maken. ik vlieg rudderless dus die afstelling is in mijn geval extreem en zeker niet aan te raden wanneer je net begint om hier mee te experimenteren. Kern is de weerstand die de vleugels maken wanneer er wordt gestuurd met de ailerons; meer uitslag is meer weerstand. de binnenste aileron geef ik meer uitslag dan de buitenste om een zo genaamd ''haak'' effect te krijgen wat je normaliter gemakkelijk inzet met rudder. Voor mij werkt dit top, voor een ander is het heiligschennis;) ook hier geldt weer; experimenteer en constateer.

    Vlieg en experimenteer, have fun en weer een stukje beter de volgende keer!
     
    tunderman, Berrie, bgo en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    992
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    ja van die cirkels, bedoelde ik juist, dan maakt het ook niet uit. men zou op dat moment een 8 kunnen vliegen (buizerds die cirkelen vinden het evident niet nodig de precieze bochtjes aan te passen).

    wat ik juist door die inzichten van laatste dagen leer, is dat men wsl 75% van de tijd die men mss geconcentreerd thermiekt, meer kan ontspannen. buizerds leren dat men niet sneller klimt als men eenmaal bovenin de bel zit en dan nog heel geconcentreerd bezig is (doe maar eens een wedstrijdje met een buizerd en sta er bij stil dat die 1 m/s daalt)
     
  3. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.191
    Locatie:
    Elst gld.
    buzzards got nothing on me or my cx5;) going up upside-down seems to confuse them,hahahaha!
     
    Berrie vindt dit leuk.
  4. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    992
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    @specialpainter.nl heb je een speciale technische reden voor rudderless? of gewoon een voorkeur? ik heb historisch ook een voorkeur voor "niet 3 as" zweven iig, en "truukjes" tegen haakeffect e.d. .de mini ellipse is de eerste "echt" 3 as zwever die ik heb (maar dan weer geen flaps). ik heb wel een quadroflap kist gehad maar die was weer rudderless. wel aantal 2-as en hoogte/rolroer zwevers.
     
  5. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.027
    Locatie:
    .
    Als het gaat over het vliegen met een DLG in de thermiek en wat de trimming betreft daar heb ik geen ervaring mee maar wel met andere grote en kleinere zwevers. Anders dan met een lier of aan het elastiek vliegt een DLG na de start dichter bij de piloot en zal je eenmaal in de thermiek sneller met de wind mee naar achteren moeten gaan. Maar wat ik wel gezien heb is dat deze modellen goed klimmen en ook weer goed terug kunnen komen, ook op een winderige dag. En met de wetenschap dat een DLG ongeveer 0.5 m/s daalt dan kan je al snel bepalen of je met een bel meegaat of niet.

    @specialpainter.nl geeft hele goede tips in zijn bovenstaande reactie en dit is tip nummer 1 voor de (beginnende) thermiek vlieger.

    Ik gebruik nu een vario maar ik kijk ook veel meer naar het vlieggedrag van mijn zwever en de vario is meer een bevestiging of ik het juist heb of niet. 30 jaar geleden werd de vario nog niet gebruikt en ging alles nog simpel o.a. door het goed observeren van het model. Op een gegeven moment waren wij daar zo bedreven in dat we ook konden zien dat een 1:1 zwever thermiek vond.

    Gisteren heb ik even gevlogen en in het begin was ik zo weer beneden maar er was een moment dat de thermiek zich sterk ontwikkelde. Toen kwamen ook de buizerds en wat valkjes te voorschijn en wat mij opviel was dat elke buizerd en valk linksom draaide in de thermiek en ik vermoed dat dit niet regio gebonden is. :)
    Sterke thermiek zal sneller rechtsom roteren en als je die rechtse rotatie volgt met je zwever dan zal je sneller moeten gaan vliegen anders dan dat je linksom zou draaien. Misschien zou je 2 maal moeten roteren als je rechtsom draait i.p.v. 1x linksom en voor een buizerd maakt het dus wel uit of ie nu wel of niet duizelig wordt. :) Maar observeer die buizerds maar eens want zij stijgen prima. In de natuur is er vaak een goede reden voor dat iets zich zo heeft ontwikkeld. ;)

    De ene keer draai je mooi rond in de thermiek en hoef je bijna niets te corrigeren, de andere keer corrigeer je de bocht iets met het richtingsroer of alleen met de rolroeren dit alles afhankelijk van hoe (on)rustig de thermiek is. Als je teveel corrigeert en niet constant netjes draait dan stijg je met 1 m/s maar doe je het netjes dan wordt diezelfde bel opeens 1.5 m/s.
     
    tunderman vindt dit leuk.
  6. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.191
    Locatie:
    Elst gld.
    die thermiek is maar raar spul hoor, het draait zeker niet altijd in mijn beleving. ik stijg vaak andere kisten eruit door simpelweg met de wind mee rechtuit te vliegen totdat de ''goede'' lucht stopt, dan doe ik hetzelfde were terug, tegen de wind in. vraag me niet precies waarom, maar het is zo. een andere keer stijg je lekker wind op, begin je erin mee te draaien dan gaat het niet. vraag me ook niet waarom, het gebeurd. in zo'n geval hang ik maar wat, wetende uit ervaring dat meedraaien wanneer je kist zich zo gedraagt zelden zin heeft. ook heb ik wel degelijk bellen gevlogen waarin het uitmaakte welke kant je opvloog, maar een eenduidige conclusie kan ik niet trekken;) samengevat denk ik aan het gedrag van mijn kist de vele verschillen in situaties te zien wat de lucht 'doet' en maak ik mijn keuzes tijdens het vliegen gebaseerd om deze info. Leer je kist ''lezen'' is dan eigenlijk de uiteindelijke boodschap;) het duurt bij mij altijd 2000 woorden voor ik tot de kern kom, excuses;)
     
  7. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.191
    Locatie:
    Elst gld.
    dit is zo gekomen door de beroemde Tantalus clan die erg gezellig en actief was net toen ik begon met f3k. Zonder de hulp en mogelijkheid tot zelf bouwen of het kopen van 2e hands zelfbouw was mijn opstap beslist niet zo snel verlopen. iedereen daar vloog rudderless, de een zegt uit zuinigheid, gewichtsbesparing, gemak of rebellie;) ik ga voor allemaal;) eenmaal aangeleerd maakt het blijkbaar niet zoveel uit binnen de f3k klasse;) je kan er net zo goed mee winnen en verliezen;). Grappig is wel dat sinds ik wat vaker f5j vlieg, ik ook bij f3k met rudder begin mee te sturen...hetzelfde doe ik dan weer met ailerons die ik niet heb op mn res kist,hahahaha!
     
    lecraM vindt dit leuk.
  8. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.027
    Locatie:
    .
    Zeer herkenbaar en het is eigenlijk ook niet uit te leggen omdat geen dag hetzelfde is.

    Gisterenmiddag eerst zwakke blauwe thermiek en ik moest vrij krap draaien om in een bel te blijven en 20 minuten later komt er een wolk(je) over en je wordt er gewoon ingezogen en zit ik zo op hoogte. Duik ik weer naar beneden en kon ik meteen weer omhoog in diezelfde stijgende luchtmassa, gewoon langzaam vliegen zonder veel te draaien was al genoeg om weer flink te klimmen.

    @specialpainter.nl, dat jij alle theorie overboord hebt gegooid komt omdat je nu zoveel herkent aan een model en de door jouw opgedane ervaring in jaren, daardoor hoef je die theorie meer te gebruiken. Maar die theorie is wel voor beginners een opstap om de nodige kennis op te doen hoe thermiek zich ontwikkeld en ook te benutten.
     
  9. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.191
    Locatie:
    Elst gld.
    @specialpainter.nl, dat jij alle theorie overboord hebt gegooid komt omdat je nu zoveel herkent aan een model en de door jouw opgedane ervaring in jaren, daardoor hoef je die theorie meer te gebruiken. Maar die theorie is wel voor beginners een opstap om de nodige kennis op te doen hoe thermiek zich ontwikkeld en ook te benutten.[/QUOTE]

    Ja en nee. voor mij persoonlijk geldt dat de meeste informatie gewoonweg niet of heel lastig praktisch toepasbaar is. voor f3k; nog steeds mag ik mensen ervan overtuigen dat je belletje kan pakken vanaf een paar meter hoogte, dat je die kan voelen terwijl je op het veld staat. hoe die belletjes te pakken en te houden totdat het zich op grote hoogte als megabel heeft ontwikkelt is relatief nieuwere informatie. ook weer niet, Joe wurts en vele andere passen de 3rd vector theorie al decennia toe. wellicht dat een hoop theorie voor anderen makkelijker in de praktijk is toe te passen dan door mijzelf. vooralsnog denk ik dat zeker beginnende thermiek vliegers zich niet dood moeten staren op alle thermiek theorie. voor mij heeft de 3rd vector theorie haar nut meer dan goed bewezen en is volgens mij meer dan voldoende als basis theorie. zodra je deze techniek goed toe kan passen, dan heb je tegen die tijd spelenderwijs geleerd hoe je kist reageert en hoe de bellen zich kunnen ontwikkelen. zonder te weten waarom;) dat was mijn weg naar het huidige vliegen, er zijn er gelukkig nog vele andere;) Voor een echte verbetering van je thermiek vliegen moet je gewoon aan de bak, ben ik bang;)
     
    spedter vindt dit leuk.
  10. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    992
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    inderdaad thermiek "radar" voor een grond piloot zeg maar, is heel nuttig om te leren. ik experimenteer en gooi momenteel vaak even met een balsa chuckie (met speciale tech ahem), probeer beter te herkennen waar thermiek zit en wat een goed werp moment is e.d. . mnr Wurts had ook vaak blote voeten op het veld daarvoor dacht ik.

    ik weet nog wel dat als beginner thermiek nog nooit gevonden is of gemerkt. voor mij werkte het wel, erover te lezen, en na te denken hoe dat dan moet zijn etc. daarna, inderdaad, veel doen. een "modus operandi" opbouwen, inc. juist vaak die modus operandi even overboord gooien.

    [​IMG] een wat langer durend ontwikkeling project. 19 cm span. dat met die rompen heb ik een bij mijn weten "first" idee ingebouwd (heb ik zelf bedacht iig, maar vaak bestaat het al, of, is al "debunked", maar dit, en mijn argumentatie, heb ik nog nooit in het vaagst iets over gelezen) het is grappig te zien hoe die in de thermiek rond boemelt. lijkt soms net of er een bestuurder is (dat is wel vaker met vrije vlucht, heel interessant hoe modellen reageren).
     
  11. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.027
    Locatie:
    .
    En daarmee sla je precies de spijker op zijn kop. Je kan dan wel over veel theoretische kennis beschikken maar als je die kennis niet in de praktijk kan inzetten o.a. door niet veel te vliegen dan zoekt men alleen maar naar thermiek op (grote) hoogte. :)

    Inderdaad leuk om te zien hoe vrije vlucht modellen zelf de thermiek opzoeken en er zelf het maximale uit weet te halen, soms is het de piloot zelf die een RC model de thermiek uit stuurt. :)
     
  12. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.164
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Moet nog even aan de snapflap wennen maar werkt super!
    Merk wel dat ik nog steeds meer switch tussen cruise en thermiek, ik heb de thermiek op een slider zitten.
    Hiermee kan je mooi de camber instellen op de situatie.

    Was gister wel weer feest!!
    Gr Lyckele

    3258EB58-5FA5-4C67-87D5-278ECD4351D3.jpeg 6F284E0D-E22F-4FE3-B191-FCE3C5E2A957.jpeg 3FF55004-20E3-46FB-BAE1-E28F408A2230.jpeg
     
  13. hstruyk

    hstruyk

    Lid geworden:
    5 sep 2003
    Berichten:
    262
    Locatie:
    Zierikzee
    Interessante verhalen. Bedankt allen.
     
  14. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Groningen
    Sluit me helemaal aan bij Henk, gefascineerd meegelezen. Dank daarvoor!
    M.n. snap-flap gebruiken zie ik als een leuke vakantiebesteding om te experimenteren.

    Nu is het een F3K draadje met eigen, specifieke toestellen maar ik kijk als 4-kleppen vlieger heel gek aan tegen die negatieve diff. Ik probeer voorzover de omstandigheden dat toe staan zoveel mogelijk op de combi richting en hoogte thermiek te draaien. Rol gebruik ik feitelijk dan alleen om te corrigeren. Ik weet /denk dat rol meer weerstand geeft en diff er nog een schepje bovenop doet. Dus ik experimenteer met diff zo klein mogelijk todat de grens bereikt wordt dat ik het niet lekker meer vind vliegen. Maw ik heb altijd wel een beetje positieve diff en streef er naar dit voor alle vliegposities (cruise, thermiek 1&2) zo gelijk mogelijk te houden. Maar wat doet dan negatieve diff en is dit ook voor een 4-klepper gunstig?
    Vanaf een dikke 4bft stuur ik meer met rol en hoogte als ik krap wil draaien. Blijf ik de meest lastige omstandigheden vinden. Wat kan een negatieve diff dan voor me betekenen?

    Tot slot Vincent met "ik laat voor de wind zoveel mogelijk gewoon lopen en geef tegen de wind in up". Ik heb juist alles geprobeerd om dat af te leren, te lang aan up blijven hangen. Bij "meer" wind schakel ik bij cirkelen juist een standje terug van bv thermiek naar cruise. Reden, energie behouden met die veel te lichte kisten, Stillstand ist der Tot. Wat is mijn denkfout?

    Dank voor de antwoorden!

    Johnny
     
  15. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.191
    Locatie:
    Elst gld.
    Geen denk fout hoor, echter ik hang de kist zeker niet op. ff terug naar de post van spedter; hij vroeg hoe zijn cirkels mooier of effectiever konden worden, mij viel op in zijn beschrijving dat hij juist up trekt met wind mee. precies tegenovergesteld van wat ik beschreef. ik praat hier over kleine correcties om zo effectief mogelijk te vliegen in cirkels. dus niet ophangen maar blijven cirkelen. wind mee lekker laten gaan en vooral geen of zeker niet te veel up geven. mijn ervaring is dat je dan juist overtrekt of de energie uit je kist haalt.Echt lekker de bocht in ''vallen'' wil die dan niet in mijn beleving. in thermiek draaiend trek ik up wanneer de neus tegen de wind in komt en laat ik t los of reduceer ik het wanneer de neus wind af draait. ik vlieg dus niet perse vlakke cirkels in thermiek, zeker niet met een potje Hollandse wind! in rustigere bellen en of wind hou ik mn standje up het gehele rondje vast wat er voor zorgt dat de cirkels veel vlakker zijn.

    ik vermoed dat je een paar dingen mixt met elkaar;)

    in wind is mijn ervaring dat actiever, sneller vliegen met behoudt van energie beter werkt voor mij dan het gefladder en gehang...ik doel dan niet op het ds-en achter een paar boompjes;), maar de kist zwaarder maken, idd voornamelijk in cruise vliegen en vooral niet te langzaam.

    Nu de aileron diff....eerlijk gezegd is wat ik doe zeker niet de norm; ik vlieg rudderless en gebruik mijn aileron diff extreem om toch lekker te draaien. of dit aƫrodynamisch gezien nu de weg is valt zeker te betwisten. ik red me er aardig mee, maar het lijkt me niet aan te bevelen voor mensen die met rudder vliegen. ik heb een f5j kist waarbij ik wel met rudder vlieg. ik merk dat ik tegenstuur met de ailerons om de kist vlak te houden, het ''haak effect'' veroorzaakt het rudder goed. in theorie zou ik dan de diff andersom moeten doen...ik denk dat de gouden regel van experimenteer en constateer zeker ook geldt voor grotere vleugels met 4 kleppen... Ik ben met de f5j kist nog in de probeer fase. pest is dat t ding t eigenlijk altijd wel aardig doet om er mee weg te komen. ik heb nu de ''lekkerst'' sturende optie ingesteld, dat wil zeker niet zeggen de meest efficiƫnte. de reden voor mij om bij f3k de binnenste vleugel meer uitslag te geven dan de buitenste is puur vanwege de weerstand. die veroorzaakt dan het haak effect wat je normaal gesproken moeiteloos met je rudder geeft. eenmaal in de bocht ''gezet', de kist helt naar links of rechts, dan fungeert het hoogteroer gedeeltelijk als rudder en blijf ik verder zoveel mogelijk vd ailerons af. alleen kleine correcties om de hellingshoek niet te groot of te klein te laten worden. wellicht dat dit je verbazing enigszins verklaard. ik denk niet dat deze setting je voordelen oplevert op een 4 kleppen vleugel met rudder. als ik t nu even goed beredeneer dan is het juist goed om positieve diff te hebben wanneer je tegenstuurt met de ailerons wanneer je rudder gebruikt. of was t nu andersom? toch maar eens weer proberen, experimenteren en constateren;)
     
    soarer vindt dit leuk.
  16. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    992
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    idd interessante stof Thermiek. met die kleine HLG zit ik vooral in bodem condities te gooien, ik denk dat daar net als een lava lamp, kleinere bellen even opwellen en mss opzij drijven, en slechts een minderheid echt doorzet (met andere bellen erbij en dan los van de bodem). hij vliegt nog niet weg (dusver) iig.

    idd het zou mss mooi zijn, een knopje te hebben om diff. van positief, naar 0, of negatief te verstellen, live. of switch. ik weet zo niet of dat kan maar moet kunnen lijkt me.
     
  17. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.027
    Locatie:
    .
    Jij vliegt dan ''rudderless' dus mijn advies zal jij niet kunnen/willen toepassen. :) Maar inderdaad, in een cirkel waarbij je het model meer laat hellen kan je met ondersteuning van het hoogteroer heel klein draaien maar soms wil de neus opeens even naar beneden. Afhankelijk van het model zijn dan correcties met het richtingsroer ook mogelijk bijvoorbeeld op het moment dat het model zich neerwaarts wil gaan richten in een bocht (mits er snelheid is). Want als dit gebeurd dan zal men eerder het model vlak willen leggen en opnieuw de thermiek moeten gaan opzoeken, maar als je dit oefent, ook als er geen thermiek aanwezig is dan kan je hiermee veel voordeel van hebben in kleine thermiekbellen. Ik doe dit ook weleens met mijn Mini Nimbus als er kleine bellen zijn of deze moeilijk te centreren zijn.

    Dit kan afhankelijk van de zender, maar als de net (lage) opgepakte thermiek turbulent is blijf je schakelaars omzetten. Ikzelf zou er pas gebruik van maken als het model stabiel in de thermiek zit waardoor je sneller kan stijgen en dan vlieg je ook heel relaxed. Laag de thermiek oppakken vraagt alle aandacht om het model in die bel te houden en dan wil je niet telkens naar je zender en settings kijken. ;)

    Maar elke modelpiloot heeft zo zijn eigen persoonlijke settings en kwaliteiten als men het zichzelf maar niet te moeilijk maakt. :)
     
  18. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.191
    Locatie:
    Elst gld.
    in algemene zin verbaas ik me over de vele functies die men gebruikt. Heel eerlijk gezegd zou ik niet weten wanneer welke setting nou nog de goede is. variabele thermiek schakelaar, vaste flapstanden voor veel en weinig wind, schakelaar voor diff.....dat zijn wel heel veel mogelijkheden om uit te kiezen, en je kan zeker fout kiezen op het verkeerde moment;) Wat ik het allergrootste nadeel van zoveel mogelijkheden hebben vind, is dat je eigenlijk altijd op ''jacht'' bent naar de perfecte setting voor dat moment. op die manier duurt het extra lang om je kist te leren kennen omdat het telkens weer anders reageert. Iemand die beweert dat ie 8 situaties kan herkennen zodat hij de 8 functies/mogelijkheden/settings effectief kan inzetten is ofwel een heel bijzonder iemand of een kletsmajoor. Daarom heb ik 4 vast geprogrammeerde settings, altijd hetzelfde; pre- set, speed, cruise en thermiek. zaken zoals snapflap en diff blijf ik vanaf eenmaal ingesteld. In mijn ervaring is het beter om je kist te leren kennen met een middelmatige setting, dan de goede settings niet herkennen bij de juiste situatie. Keep it simple stupid, KISS, gaat ook hier op, zeker voor mij;)
     
    Vink, Berrie, Rick NL en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.035
    Ik heb een programma geschreven voor opentx, om een DLG snel in te kunnen regelen en bijstellen.

    Ik vond het te risicovol om dat via de standaard opentx menus te doen. Een klikje te veel en je hebt een hele mixerline gedupliceerd.

    Vanwege de vele vragen van mensen over hoe en wat, heb ik er een app van gemaakt die iedereen kan kopen en installeren.

    Als je interesse hebt moet je maar kijken op www.justfly.solutions.

    Waarom ik dat hier meldt? Beetje reclame enerzijds, sorry.

    Maar meer om de filosofie van Vincent te onderschrijven.

    In mijn app is alles gekoppeld aan flightmodes. En daar kan je er zoveel van gebruiken als je wil.

    Maar alle settings als diff, snapflap, rates, expo, zijn niet in te regelen met switches. Ze volgen de flightmodes.

    Het idee erachter is dat je inderdaad maar een beperkt aantal combinaties van settings effectief kan gebruiken, omdat je maar een beperkt aantal situaties effectief kan herkennen .

    Dus een reeks aan instellingen voor launch, thermal Speed en cruise.

    Voor mij is dat meer dan genoeg.

    Voor sommigen is een mode met superveel camber iets wat men er nog naast wil hebben.

    Have Fun and just fly.
     
  20. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.191
    Locatie:
    Elst gld.
    Voor mensen met open tx is er idd nog een wereld om in te duiken;) Niet aan mij besteed trouwens, maar voor de electronica/gadget/it/modelbouwer- nerd absoluut een verrijking vd hobby. De mogelijkheden zijn eindeloos en de kosten voor deze zenders zijn zoveel lager dat er een hoop mensen er mee vliegen ondanks dat ze dat geprogrammeer-gedoe verafschuwen, zoals ik;) Daarom juich ik apps zoals Guido(just fly solutions, check google) aanbiedt toe; het biedt een gezonde basis om je zender ingesteld te krijgen en genoeg mogelijkheden om te experimenteren met de settings zoals we gebruiken bij f3k.

    Het is een kwestie van kiezen wat het beste bij je past, wat je leuk vind en hoe je je hobby wil beleven. Ik beleef mijn hobby vooral vliegend. servo's inbouwen, programmeren,etc vind ik tijds verspilling.....ik vlieg het allerliefste, vanaf het trimmen van het model begin ik warm te lopen. wellicht dat ik daarom mijn keuze menu zo basaal hou en goed overweg kan met mn huidige mogelijkheden. iemand anders haalt wellicht net zoveel plezier uit het programmeren vd zender om een bepaalde mix toch mogelijk te krijgen. Technisch gezien is bijna niets onmogelijk meer, wat mixes of aantal functies betreft, wing-morphing is nog maar een paar seizoenen om de hoek als je het mij vraagt. de vraag blijft welke opties werkelijk van belang zijn om je hobby met plezier te beleven, ik denk dat dat voor iedereen verschilt en dat de overdreven grote ''range'' van technologische mogelijkheden die keuze niet gemakkelijker maakt...

    Have fun forever!;)
     
    Justus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina