ik gebruik aanmerkelijk meer snapflap dan Rollo, altijd leuke gesprekken heb ik met hem daarover......''rudderless...., you crazy dutchman''....i need settings that work for everybody, zegt ie danHoeveel mm snap flap heb jij er op zitten, Vincent?
Gr Lyckele
ps vandaag weer lekker gevlogen
Bekijk bijlage 385321

ik heb in cruise maar een paar mm snapflap. In thermiek nog meer, ik schat zo in het dubbele..thermiekvliegen is iets wat je veel moet doen en minder over praten. thermiekcirkels die elkaar kruisen? daalsnelheden? ik heb me er nooit druk om gemaakt, links of rechtsom draaiende bellen. het zal. naar boven moet je kist en zo snel mogelijk. Voor mij zelf geeft de kist de meeste feedback over waar nu te vliegen in de bel, het gedrag zegt je waar de bel naar toe verplaatst en afhankelijk hoe je erop reageert gaat je kist erin mee, of niet. dan heb je je kist niet goed gelezen....meer oefenen. en dan komt er een bel die je nog nooit hebt meegemaakt

ongeacht de draairichting ,kruisen van, krachtige of zwakke bellen; 50% snapflap in cruise, 100% in thermiek en in speed 0 is wat ik hanteer. voorgenomen er mee te spelen wanneer de condities anders zijn, maar id praktijk nooit meer aangezeten.... wel erg veel geoefend.
Thermiek is een zeer boeiend onderwerp, maar wordt helaas veel ingewikkelder gemaakt dan het is. alle dingen die je er over te weten kan komen strooien in mijn ogen mist over hetgeen wat echt belangrijk is; je kist en je vliegen ermee. Ik heb ooit de keus gemaakt al die thermiek theorie over boord te gooien en gewoon te vliegen. Enige zeer nuttige info wat ooit is blijven hangen is de 3rd vector....inmiddels heb ik dat samengevat ; waar blaast de wind heen, hoe hard, warm of koud en wat staat er in dat pad(vd wind) op de grond?(google 3rd vector en bekijk leuke filmpjes van o.a. Joe Wurts..)heel kritisch naar je kist en vlieggedrag kijken, herken bepaalde trekjes in bepaalde omstandigheden. zodra ik die kon herkennen ging ik er bewust elke keer op een andere manier in vliegen, kijken wat t beste ging. op deze manier weet ik nu genoeg om redelijk zeker mijn thermiekbellen te vinden en uit te draaien. Ik durf zelfs te stellen dat de plek in de thermiekbel vele malen belangrijker is dan je settings op dat moment. Ook zonder snapflap stijg je daar harder dan een kist met snapflap die in een iets minder sterk gedeelte vliegt.
Terug naar het bocht gedrag; behalve dat snapflap de bochten makkelijker en zeker kleiner maakt, is ailerondifferentiatie ook iets wat mij erg helpt om mooiere bochten te maken. ik vlieg rudderless dus die afstelling is in mijn geval extreem en zeker niet aan te raden wanneer je net begint om hier mee te experimenteren. Kern is de weerstand die de vleugels maken wanneer er wordt gestuurd met de ailerons; meer uitslag is meer weerstand. de binnenste aileron geef ik meer uitslag dan de buitenste om een zo genaamd ''haak'' effect te krijgen wat je normaliter gemakkelijk inzet met rudder. Voor mij werkt dit top, voor een ander is het heiligschennis

Vlieg en experimenteer, have fun en weer een stukje beter de volgende keer!