Trimmen in thermiekstand

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door spedter, 20 jul 2020.

  1. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    idd ja ik bedoelde, om dit te testen, zou mooi zijn even op een knopje oid :) . ik probeer in de begintijd met een model wat het best werkt, welke settings het vaakst gebruik, en die "simpel" te bedienen. komt ook op KISS neer uiteindelijk.

    edit: ik bijv., de Pulsar zo gedaan, dat ik de flap, 100% bedien met de achterste 50% van de gasknuppel (ik heb die met veer, neutraliserend, al heel lang), met wat laag erbij gemixt als landing/rem. ook heb ik met een schakelaar in/uitschakelbare mix van een schuif met de flap (zonder hoogteroer, dit werkt goed bij de pulsar om de kist een beetje hoog te trimmen), voor thermiek of rubberstart. het schuifje stel ik dan maar af en toe in (naar wind van die dag oid of een bijzondere bel) en bedien de schakelaar.

    [​IMG]

    mijn Tuff motorkist heb ik de landingflap op die schakelaar, met het schuifje instelbaar naar voorkeur voor die dag ook, wind etc. . met knuppel regelbare flaps vond ik niet fijn werken met die kist.
     
    Laatst bewerkt: 27 jul 2020
  2. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    493
    Locatie:
    5076
    In het verleden gaf ik de trim vh richtingsroer een zet en dan iets up trimmen zodat de zwever bochtjes gaat draaien, meer trims bij stijlere bochten. Met de rolroeren corrigeerde ik dan in de bel, tegensturen is ruimere bocht, meesturen is stijlere bochten. Zo hoef je eigenlijk maar met één knuppel te sturen, anders wordt het na 5 minuten wel heel vermoeiend, vooral laag bij de grond.
    Nu vlieg ik alleen met variometers en eigenlijk zijn de reactie's die ik in de bochten doe automatisch en geleerd uit het 1:1 zweven
     
  3. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    dat is best een goed idee. idd met de mini ellipse probeer ik ook zoiets, vrij constant een beetje richting in de bocht houden (om slip te reduceren, best lastig om precies te zien, ik probeer op de gok "genoeg" te doen) en met rol de schuinheid regelen. gemiddeld stuurt men met rol een beetje tegen de bocht, uiteindelijk. (het lijkt of dit tegen richting in is, slippend, maar is niet zo; is een gecoordineerde bocht). grote correcties rol en richting dezelfde kant op. DLG werken een beetje anders wsl door de V stelling, en vliegen meer in combi mode vermoed ik (rol en richting tegelijk) (ik heb zelf geen DLG dus kan dit niet met zekerheid zeggen). combi mode in de thermiek voor een gewone 3 asser is niet optimaal (maar niet erg als het een beetje standaard thermiek is, zoals ik eerder deduceerde) maar stuurt mss wel fijn. ik heb op de mini ellipse, nog geen combi (richting bij rol gemixt) gedaan; wil 3 as vliegen goed leren. [​IMG]
     
  4. spedter

    spedter

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    Gisteren was een mooie dag met veel thermiek. Kleine bellen, grote uitgestrekte gebieden waar het licht omhoog ging maar ook sterke bellen.
    Het was een mooie dag om de techniek van Vincent eens toe te passen.
    Ik heb geprobeerd om windje mee in de bel mijn hoogteroer zoveel mogelijk met rust te laten en zodra de neus weer tegen de wind in kwam up te geven.
    Voor mij heel raar om te doen omdat ik dit niet gewend ben.
    Door deze techniek toe te passen kwam ik meer in een ds mode terecht.
    Het werkte wel, maar ik had niet het idee dat dit de beste manier voor mij was.
    Toch maar weer terug naar mijn oude gewoonte.
    Deze keer ging ik eens heel bewust vliegen met mijn hoogteroer. Wat doe ik nu eigenlijk precies.
    Ik kwam er achter dat ik eigenlijk toch een beetje hetzelfde vlieg als Vincent zijn techniek.
    Ik geef weliswaar up met windje mee in de bel, maar alleen als ik denk/merk dat ik teveel daal/snelheid heb zonder dat ik mijn kist overtrek. De snelheid behoud ik.
    Zodra mijn dlg weer tegen de wind indraait stijgt deze vanzelf geef ik eigenlijk geen tot weinig up.
    Dus ik kwam er achter dat ik volgens mij ongeveer dezelfde techniek toe pas als Vincent alleen misschien iets minder extreem.
    Hoe weet ik dit? Omdat ik Vincent vaak genoeg in bellen heb zien draaien en hij dit toch nog wat actiever doet dan mij heb ik het idee.
    Misschien moet ik nog iets meer snelheid mee geven met mijn kist. Dit heb ik gisteren ook geoefend en dat geen redelijk, maar kan altijd beter natuurlijk.
    Misschien kan jij (Vincent) de volgen keer (wedstrijd) eens kijken of er nog verbeteringen mogelijk zijn. Ik ben altijd in voor tips en trucs.
    Verder heeft Vincent het over het meevliegen met de bel zonder te draaien.
    Deze techniek pas is ook vrij vaak toe, maar voornamelijk wanneer het harder waait.
    Soms hoef je helemaal niet te draaien maar is meevliegen genoeg. De ene keer dwars op de wind laten meedrijven de andere keer vol met de wind mee.
    Dit werkt vaak heel goed!
    Bedankt voor alle inputs.
    Leuk om te lezen dat iedereen zo weer zijn eigen manieren heeft.
    Ik vlieg zelf veel op gevoel en geloof niet zoveel heel veel in een grammetje meer of minder, de inputs met bv rudder en vlak leggen met ailerons etc..
    Ik ben het helemaal eens met Vincent dat de bellen elke keer weer anders zijn. Soms vlieg ik in een bel met rudder, soms alleen met ailerons.
    Maar dat wil niet zeggen dat het ene beter is dan de andere.
    Ik denk dat je vooral moet vliegen waar je je goed bij voelt en waar je het idee hebt dat je het maximale uit de bel kan halen.

    Leuke discussie!!
     
  5. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    hulde. Iemand die alle info ook in de praktijk uit probeert heeft bij voorbaat een streepje voor;) toch goed eens kritisch te kijken naar je vliegstijl, niemand heeft de perfecte stijl, maar je kan jouw stijl wel perfectioneren!
     
    tunderman, spedter en Justus vinden dit leuk.
  6. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Dit is waar en als je maar genoeg vliegt en een beetje kritisch bent tegenover jezelf dan ga je langzaam maar zeker vooruit. Maar het is ook fijn als jij je met andere kan vergelijken, onder andere of je modelbeheersing en vliegstijl optimaal is onder de zelfde omstandigheden en om te zien of je zelf beter bent geworden. :)

    Zo'n 30 jaar geleden vloog ik regelmatig met iemand die later zeer succesvol was in de F3J en F3K en wij zweepte elkaar toen best wel op als we samen vlogen. De modellen die wij toen vlogen waren niet met elkaar te vergelijken maar wij leerde veel van elkaar. Omdat er onbedoeld ook een onderlinge competitie ontstond, iets wat alleen maar positief is als je steeds beter wil worden, ga je steeds meer zoeken naar een betere vliegstijl en zo je stimuleer je elkaar enorm.
     
    spedter vindt dit leuk.
  7. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Zeker waar. In het begin van mijn f3k avontuur heb ik achterlijk veel gevlogen met de tantalus clan, Loet hield zelfs een lijstje bij van het aantal ''potjes'' wat we vlogen. een potje waren minimaal 3 vluchten, verschil van 2 moest. het kwam dus voor dat we potjes van 10 vluchten tot de 3 minuten hadden. Loet en ik zijn ermee gestopt na ongeveer 1000 potjes in 2 jaar.... daarnaast had ik de mogelijkheid om elke dag in mn uppie even te vliegen, doorstarts etc. te oefenen achter mijn huis, ik heb dat ongeveer 6 jaar volgehouden om elke dag, wanneer het weer het toeliet= geen regen of storm) te vliegen en bewust iets te verbeteren. ik ben er ietwat in doorgeslagen toen, ik vloog in de ochtend, voor dat de kids weggebracht moesten worden, net na de middag even en dan nog doorstarts oefenen in de avond.Hele weekenden weg naar het buitenland voor wedstrijden, nk geen wedstrijd missen en nog wat fun wedstrijdhes hoorden er bij.Later ging ik ook nog maar in storm vliegen, voor de zekerheid, je weet nooit; straks sta je in de fly off met 7m/s wind....;) gelukkig heeft dat zich uitbetaald. Veel mensen denken nog steeds vaak dat ik iets doe of zie wat zij niet zien of kunnen, volgens mij is het gewoon overdreven veel werk en een kwestie van trainen. hoever je hierin wil en kan gaan bepaal je zelf, ik had in 2015 besloten dat ik er zover als ik mogelijk kon mee wou gaan. tegenwoordig is dat nog wel zo, maar altijd plezier hebben is nu meer de doelstelling en 3x per dag trainen zal nu resulteren in 3x per dag een uitbrander van mijn vriendin en de hele maand slechte broodjes,hahahahaha!
     
    Crazylegscrane, tunderman, l shems en 4 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina