ff terug naar de post van spedter; hij vroeg hoe zijn cirkels mooier of effectiever konden worden, mij viel op in zijn beschrijving dat hij juist up trekt met wind mee. precies tegenovergesteld van wat ik beschreef. ik praat hier over kleine correcties om zo effectief mogelijk te vliegen in cirkels. dus niet ophangen maar blijven cirkelen. wind mee lekker laten gaan en vooral geen of zeker niet te veel up geven. mijn ervaring is dat je dan juist overtrekt of de energie uit je kist haalt.Echt lekker de bocht in ''vallen'' wil die dan niet in mijn beleving. in thermiek draaiend trek ik up wanneer de neus tegen de wind in komt en laat ik t los of reduceer ik het wanneer de neus wind af draait. ik vlieg dus niet perse vlakke cirkels in thermiek, zeker niet met een potje Hollandse wind! in rustigere bellen en of wind hou ik mn standje up het gehele rondje vast wat er voor zorgt dat de cirkels veel vlakker zijn.
Gisteren was een mooie dag met veel thermiek. Kleine bellen, grote uitgestrekte gebieden waar het licht omhoog ging maar ook sterke bellen.
Het was een mooie dag om de techniek van Vincent eens toe te passen.
Ik heb geprobeerd om windje mee in de bel mijn hoogteroer zoveel mogelijk met rust te laten en zodra de neus weer tegen de wind in kwam up te geven.
Voor mij heel raar om te doen omdat ik dit niet gewend ben.
Door deze techniek toe te passen kwam ik meer in een ds mode terecht. [emoji848]
Het werkte wel, maar ik had niet het idee dat dit de beste manier voor mij was.
Toch maar weer terug naar mijn oude gewoonte.
Deze keer ging ik eens heel bewust vliegen met mijn hoogteroer. Wat doe ik nu eigenlijk precies.
Ik kwam er achter dat ik eigenlijk toch een beetje hetzelfde vlieg als Vincent zijn techniek.
Ik geef weliswaar up met windje mee in de bel, maar alleen als ik denk/merk dat ik teveel daal/snelheid heb zonder dat ik mijn kist overtrek. De snelheid behoud ik.
Zodra mijn dlg weer tegen de wind indraait stijgt deze vanzelf geef ik eigenlijk geen tot weinig up.
Dus ik kwam er achter dat ik volgens mij ongeveer dezelfde techniek toe pas als Vincent alleen misschien iets minder extreem.
Hoe weet ik dit? Omdat ik Vincent vaak genoeg in bellen heb zien draaien en hij dit toch nog wat actiever doet dan mij heb ik het idee. [emoji1]
Misschien moet ik nog iets meer snelheid mee geven met mijn kist. Dit heb ik gisteren ook geoefend en dat geen redelijk, maar kan altijd beter natuurlijk. [emoji12]
Misschien kan jij (Vincent) de volgen keer (wedstrijd) eens kijken of er nog verbeteringen mogelijk zijn. Ik ben altijd in voor tips en trucs.
Verder heeft Vincent het over het meevliegen met de bel zonder te draaien.
Deze techniek pas is ook vrij vaak toe, maar voornamelijk wanneer het harder waait.
Soms hoef je helemaal niet te draaien maar is meevliegen genoeg. De ene keer dwars op de wind laten meedrijven de andere keer vol met de wind mee.
Dit werkt vaak heel goed!
Bedankt voor alle inputs.
Leuk om te lezen dat iedereen zo weer zijn eigen manieren heeft.
Ik vlieg zelf veel op gevoel en geloof niet zoveel heel veel in een grammetje meer of minder, de inputs met bv rudder en vlak leggen met ailerons etc..
Ik ben het helemaal eens met Vincent dat de bellen elke keer weer anders zijn. Soms vlieg ik in een bel met rudder, soms alleen met ailerons.
Maar dat wil niet zeggen dat het ene beter is dan de andere.
Ik denk dat je vooral moet vliegen waar je je goed bij voelt en waar je het idee hebt dat je het maximale uit de bel kan halen.
Leuke discussie!!