Richard Branderhorst
PH-SAM
Hola hola,
Ik kreeg vanavond een mailtje van vliegman met deze tips, wist niet dat ze van het forum kwamen.
Ik was er helemaal niet van geporteerd en heb mijn ongezouten mening aan vliegman teruggestuurd, plus een aantal geCCden.
Nu is dit onaangepast op het forum gekomen, en ja, dan komt het ander over als in een email. Ik ben op een forum nooit zo direct en ben er niet op uit om iemand voor zijn hoofd te stoten.
De oorsprong van het document was mij niet bekend. Nu ik weet dat Hezik dat vertaald heeft, komt het in een ander daglicht. Ik waardeer uiteraard als iemand de moeite neemt zo iets te doen.
Neemt niet weg dat ik het totaal niet eens ben met veel zaken zoals die er ín stonden.
Ik richt mijn speren dus niet op Hezik, maar op de schrijver, die mijns inziens een verwarrend en onvolledige lijst gemaakt heeft. Voor welke typen hij het bedoeld heeft is niet duidelijk, dit is een ALGEMEEN forum en geen kunstvlucht forum. Niet alle acro kisten zijn high powered middendekkers.
Terecht, dat ook Hezik zegt: het is een begin. Ook dat hij zelf de beperkingen van de aangeboden lijst inziet. (maar dat had ik toen nog niet gelezen, uiteraard)
In de inleiding op mijn commentaar email had ik bovendien nog geschreven:
Het staat vol met fouten en technieken waar ik, op zijn zachtst gezegd, forse vraagtekens bij zet.
Het vervelende van trimmen is dat er doorgaans vele oorzaken zijn van afwijkingen, daarmede dus ook de oplossingen. Het is bijna komisch hoe dat de schrijver meent veel te kunnen oplossen met GEWICHT (dat is één van de mogelijke variabelen en beslist NIET de meest voor de hand liggende….)
Het aanpassen van een variabele aan één van de vliegcondities, heeft vaak een kettingreactie als gevolg voor de andere vliegtoestanden, daar lees je niks van.
Het is bovendien geschreven voor een acro model en zeker niet van toepassing op andere modellen.
In rood mijn commentaar.
Ik neem aan dat op mijn commentaar ook weer reacties kunnen komen, de emotie rond dit item in de modelvliegerij grenst aan godsdienst fanatisme J!
Kortom, hier is een goedbedoelende hobbyist aan het werk geweest met weinig of geen verstand van aerodynamica!
Tot zover de inleiding.
Hier mijn reactie op Hezik zijn reacties:
Het item vliegen met wisselende uitslagen, daarmede doel ik NIET op het differential, want dat is volkomen juist dat dit gebruikt wordt, maar de schrijver doelt op het vliegen met dual rate, gezien zijn verschillende benaderingen. Daar ben ik een fervent tegenstander van.
Voor de rest (nogmaals, ik zou het netter geschreven hebben indien het voor een forum bestemd was geweest) blijf ik erbij dat de schrijver bij mij de indruk wekt, totaal geen kennis te hebben van aerodynamische effecten.
Verstelbare instelhoeken..klopt, ik ken de F3A modellen niet van dichtbij. Heb ze wel ooit eens op F3A-X modellen gezien, maar dacht dat die mode weer was overgewaaid.
Rollen door rudder, zoals ik zeg de middendekkers nauwelijks of niet, maar een CAP 21 is ook een kunstvluchtkist en die doet het zeker te weten.
Zie inleiding, als ik de reacties zo lees, dan is de Trim Intifadah al begonnen
Ik kreeg vanavond een mailtje van vliegman met deze tips, wist niet dat ze van het forum kwamen.
Ik was er helemaal niet van geporteerd en heb mijn ongezouten mening aan vliegman teruggestuurd, plus een aantal geCCden.
Nu is dit onaangepast op het forum gekomen, en ja, dan komt het ander over als in een email. Ik ben op een forum nooit zo direct en ben er niet op uit om iemand voor zijn hoofd te stoten.
De oorsprong van het document was mij niet bekend. Nu ik weet dat Hezik dat vertaald heeft, komt het in een ander daglicht. Ik waardeer uiteraard als iemand de moeite neemt zo iets te doen.
Neemt niet weg dat ik het totaal niet eens ben met veel zaken zoals die er ín stonden.
Ik richt mijn speren dus niet op Hezik, maar op de schrijver, die mijns inziens een verwarrend en onvolledige lijst gemaakt heeft. Voor welke typen hij het bedoeld heeft is niet duidelijk, dit is een ALGEMEEN forum en geen kunstvlucht forum. Niet alle acro kisten zijn high powered middendekkers.
Terecht, dat ook Hezik zegt: het is een begin. Ook dat hij zelf de beperkingen van de aangeboden lijst inziet. (maar dat had ik toen nog niet gelezen, uiteraard)
In de inleiding op mijn commentaar email had ik bovendien nog geschreven:
Het staat vol met fouten en technieken waar ik, op zijn zachtst gezegd, forse vraagtekens bij zet.
Het vervelende van trimmen is dat er doorgaans vele oorzaken zijn van afwijkingen, daarmede dus ook de oplossingen. Het is bijna komisch hoe dat de schrijver meent veel te kunnen oplossen met GEWICHT (dat is één van de mogelijke variabelen en beslist NIET de meest voor de hand liggende….)
Het aanpassen van een variabele aan één van de vliegcondities, heeft vaak een kettingreactie als gevolg voor de andere vliegtoestanden, daar lees je niks van.
Het is bovendien geschreven voor een acro model en zeker niet van toepassing op andere modellen.
In rood mijn commentaar.
Ik neem aan dat op mijn commentaar ook weer reacties kunnen komen, de emotie rond dit item in de modelvliegerij grenst aan godsdienst fanatisme J!
Kortom, hier is een goedbedoelende hobbyist aan het werk geweest met weinig of geen verstand van aerodynamica!
Tot zover de inleiding.
Hier mijn reactie op Hezik zijn reacties:
Het item vliegen met wisselende uitslagen, daarmede doel ik NIET op het differential, want dat is volkomen juist dat dit gebruikt wordt, maar de schrijver doelt op het vliegen met dual rate, gezien zijn verschillende benaderingen. Daar ben ik een fervent tegenstander van.
Voor de rest (nogmaals, ik zou het netter geschreven hebben indien het voor een forum bestemd was geweest) blijf ik erbij dat de schrijver bij mij de indruk wekt, totaal geen kennis te hebben van aerodynamische effecten.
Verstelbare instelhoeken..klopt, ik ken de F3A modellen niet van dichtbij. Heb ze wel ooit eens op F3A-X modellen gezien, maar dacht dat die mode weer was overgewaaid.
Rollen door rudder, zoals ik zeg de middendekkers nauwelijks of niet, maar een CAP 21 is ook een kunstvluchtkist en die doet het zeker te weten.
Zie inleiding, als ik de reacties zo lees, dan is de Trim Intifadah al begonnen
