het makkelijkst voor te gebruiken??
Voor grote vlakken, vooral dan de romp, gebruik ik spuitbussen. Laat Motip nu toevallig een rode grondverf hebben die wel heel erg op rode antifouling lijkt.
Motip is ook een acrylverf, dus daarnaast en er over kan je probleemloos acrylverven gebruiken.
Toen ik 3 jaar geleden, als voorbereiding op de Bismarck, 2 plastic modellen maakte, ben ik overgestapt van enamel op acryl. Ik gebruikte Vallejo en Revell Aqua Color.
De Vallejo Model Air-lijn is in principe spuitklaar. Soms doe ik er een paar druppels retarder en een scheutje thinner (beiden van Vallejo) in. Ik heb net 10 minuten geleden wat aan de Bismarck gespoten (verslag volgt binnen een paar dagen) en dat ging heel vlot.
Revell aqua moet je wel verdunnen, maar dat gaat zelfs met water. Kijk eens in mijn fotoalbum
Flower Class Corvette HMCS Snowberry | ModelbouwForum.nl
Het rood is Motip primer, het wit is Vallejo Insigna white, het blauw is Revell Aqua Color, gemengd volgens de bouwhandleiding, het kaki is dan weer Vallejo.
Spuiten of airbrushen, altijd in heel dunne laagjes werken en tussenin laten uitdampen tot de verf mat is, dan pas een volgende passage over het te kleuren onderdeel.
Het geheel is nadien gesealed met matte vernis van Vallejo in spuitbus. 3 weken later ging ik er mee varen en toen bleek de vernis melkachtig te kleuren. Het onderwaterschip kleurde rozig.
Na uitdrogen kwam de normale kleur zonder beschadiging terug. Ik moet dus nu ruim 2 jaar later, dringend eens testen of dit bij tewaterlating nog zo is, want Bismarck moet zwemmen, In voorkomend geval staat de Vallejo polyurethaanvernis al klaar.
Enamelverven gebruik ik nog uitsluitend voor kleine details, die met een penseel bijgekleurd worden. Ik heb daarvan nog een voorraadje van meer dan 30 jaar oud

, dus waarom het halve rek leegkopen voor een paar drupjes waarvan ik de kleur toch al in huis heb.
Vroeger heb ik meer dan eens geprobeerd alcydverven te airbrushen, maar zelden met succes, en vaak met grote frustratie. De standaarddichtingen van een budgetairbrush (en ik had dan nog een DeVilbiss Sprite Major !) kunnen niet tegen de solventen en zwellen op en beschadigen, de verf droogt voor ze de romp raak of in de nozzel, kortom ik heb meer zitten de airbrush los doen en reinigen dan spuiten.
Met acryl moet je alleen regelmatig de naaldtop met een doekje afkuisen, maar zopas met de Vallejo Model Air was zelfs dat niet nodig.
Veel succes met je nieuwe project en vergeet de Hermionne niet hé