Trumpeter 1/200 DKM Bismarck - R/C-conversie - werfregister

Diverse bolders Antraciet geschilderd en het hoedje met Insignia White.

De onderdelen van de kapstanders Antraciet geschilderd.

IMGP5567.JPG

Veel modelbouwplezier,

Gronden en airbrushen met Light Gull Grey tot en met stap 44, Funnel cap Aluminium, schijnwerperkappen aan de buitenzijde Insigna White, Rangefinder domes en katapultafdekplaten Medium Sea Grey.

Ankerwinches: wit, rood/groen geschilderd, ribben zwart geschilderd en op het voordek gelijmd met Tamiya extra thin cement.
20221213_231147.jpg

Voorste waterkering en 2 verluchtingsroosters op het voordek gelijmd.
IMGP5578.JPG

Op voor- en achtergrond zie je doosjes met onderdelen die wachten op het aanbrengen van een afwijkende kleur of montage.

Een overzichtsfoto:bij alle dekken is de onderzijde Antraciet gespoten, de onderste millimeter moet nu afgeplakt worden zodat de zijwanden Light Gull Grey kunnen geairbrushed worden
IMGP5577.JPG

Veel modelbouwplezier,

Wordt heel mooi Herby.
Ik heb net het boek "De vernietiging van de Bismarck" van Fritz Otto Busch gelezen.
Dus volg je bouw met belangstelling.
Gr. Menne

Zwemles samen met de Flowerclass Corvette HMCS Snowberry. Om te zien of de blanke lak tegen onderdompeling kan.
IMGP5581.JPG

IMGP5582.JPG

Snowberry is ingespoten met een laag of 5 Vallejo 28.531 Acrilic Matt Varnish, nu zo’n 2,5 jaar geleden. Ongeveer 3 weken na de voltooiing ging ik ermee varen in de lokale vijver. Na een kwartiertje varen bemerkte ik dat het onderwaterschip een rare kleur had. De vernis werd melkachtig wit, waardoor het onderwaterschip er roze uitzag. Na uitdrogen is deze lak weer volledig transparant geworden. Nu wil ik testen of na ruim 2 jaar uitharden dit fenomeen zich nog voordoet, en tevens of de Vallejo 27.652 Polyurethane Satin Varnish waar de Bismarck mee ingespoten is beter reageert op onderdompeling (liefst niet dus ).

Na een half uurtje gezellig samen in bad zie ik bij geen van beide modellen een verkleuring, Snowberry mag dus zo blijven, Bismarck krijgt na nog wat details nog een paar laagjes van de PU-lak.
IMGP5583.JPG

Veel modelbouwplezier,

:thumbsup: mooie drijf proef.
HMCS Snowberry, die staat toevallig nog op mijn verlanglijstje ,weliswaar niet als bouwdoos maar als volledige zelfbouw, waarschijnlijk wel met behulp van de 3D printer :)

Hoi Herby ,
Inderdaad , wat Marc schrijft, mooie test.
Ook op mijn lijstje staat misschien ook nog eens een Flower Class corvet te bouwen.
Maar dan op de ouderwetse manier , op spanten , met hout beklede romp.
Wel zo veel mogelijk zelfbouw.
Zijn er lijnenplan en indelings tekening van de Flower Class covetten beschikbaar?
3 D pinten , daar begin ik maar niet meer aan.
Maar eerst de Alice maar eens klaar.
Ik wacht ook nog op tekeningen vanuit Nieuw Zeeland , van de Willian C Daldy , welke na de Alice aan de beurt is.
Maar misschien ga ik de Finse ijsbreker Karhu ook wel bouwen, spreekt mij ook wel aan.

Veel succes met de Bismarck.

Gr. Menne

Dank voor de morele steun, in deze donkere tijden meer dan welkom :thumbsup:

diepgangsmarkeringen aangebracht: Trumpeter voorziet geen decals voor de dieptemarkeringen, maar in de PONTOS-set zit een drytransfer met 12 exemplaren.
Ik heb in gans mijn fotoarchief echter nog geen enkel onweerlegbaar spoor gevonden van dieptemarkeringen buiten deze aan de boeg en net voor het 2e raampje aan de achterzijde.
Ik meen er dus maar 4 nodig te hebben voor Bissy2, dus kon ik er een stel lenen voor Bissy1. :)
20221217_160934.jpg
20221217_161214.jpg

Voor de oplettende toeschouwer: de onpare meteraanduidingen hebben het streepje enkel naar de boeg toe, de pare meteraanduidingen hebben een streepje aan elke zijde van de "0".
upload_2022-12-21_19-12-10.png

De onderkant van de "bootstripe" ligt (bij mij) op 8,05 m, dus op 1/4 van de hoogte van de "0".

Veel modelbouwplezier,

Is het geen 8,50 Herman? Zit zo te zien halverwege de 8 en 9 meter. Klein plaagstootje mag wel hè?:) Gr. Klaas.

Klein plaagstootje mag wel hè?
Zeker klaas. :)
Heb je het niet over de bovenkant van de "bootstripe"?
Die zit precies in het midden tussen de 4 en de 6, en vermits elk cijfer 10cm hoog is, is de bovenkant van de 4 = 50cm en halverwege tussen de 4 en de 6 dus op 55cm.
maar hoeveel meter hoort daarbij?
Wel, de diepgang bij volledige belading was 10m55.
De onderkant van de "bootstripe" is op geen enkele foto in mijn bezit zichtbaar, maar uit andere bronnen blijkt dat een breedte van 2,5 meter realistisch kan zijn, en op de bijgevoegde foto zie je net volledig boven water de 2 van 8,2 meter.
Waarom zit de bovenkant van mijn "bootstripe dan niet op 10,55 meter?
Op de foto had Bismarck nog haar éénkleurig grijs jasje.
Ze lag half beladen in het water toen de matrozen de donkere boeg en hekzijde geschilderd hebben, tot aan het water.
Daardoor is de "bootstripe" op die plaatsen geen 2,5 m meer breed, en heb ik de onderzijde als referentie genomen om de "bootstripe" uit te zetten en de dieptemarkering aan te brengen.
upload_2022-12-21_23-37-24.jpeg

Tegenwoordig gebeurt dat met een airbrush met brede straal, toen moest het nog met borstel en rolletje. :)

Back