Trumpeter 1/200 DKM Bismarck - R/C-conversie - werfregister

Onderwaterschip geretoucheerd met Motip grondverf rood aan de bovenzijde van de buitenste schroefassen en de schroefasuithouders en de roeren rood gespoten.

20221130_234352.jpg

Veel modelbouwplezier,

Dank voor het volgen, de leuke en leerzame opmerkingen en de "leukjes".

Boegdeel van het dek afgeplakt om de (volgens Trumpeter) metalen boegdekdelen grijs te schilderen en deze dan ook met Vallejo 71.050 Light Grey geairbrushed.
IMGP5554.JPG

Na het verwijderen van de tape ziet het er zo uit.
IMGP5555.JPG

Veel modelbouwplezier,

Luchtherkenningsmerken: Trumpeter levert decals met een witte cirkel met gedeeltelijke zwarte strepen, maar de diameter van de witte cirkel is niet gelijk. Op diverse foto’s, verfschema’s en in het boek AotS The Battleship Bismarck van S. Draminski staan luchtherkenningstekens met gelijke afmetingen. Daarom baseer ik mij voor de afmetingen op Aots pagina 271 voor de boeg en pagina 296 voor het achterschip.

Normaal schilde je eerst de lichtste kleur en laatst de donkerste, maar omdat het mij bijzonder moeilijk lijkt om de witte cirkel af te kleven, vooral op het achterdek met de aanwezige vents, heb ik besloten eerst het zwart, dan het rood en dan het wit te schilderen. We zien wel hoe het uitkomt.

Band afgeplakt met Tamiya Tape en de vrije band zwart geairbrushed.
IMGP5556.JPG

Veel modelbouwplezier,

Zinkanodes op de roeren geschilderd met Vallejo Model Air71.062 Aluminium. (sorry, geen zink in voorraad)
20221205_163517.jpg

Beugel voor over het stuurboordanker gemaakt uit 4 mm rond styreen en met Revell Contacta professional op zijn plaats gelijmd.
De versie die Pontos in resin levert in zijn upgradekit is veel kleiner, maar dit lijkt mij veel meer in verhouding tot de tekeningen en foto's.
20221201_231903.jpg

Veel modelbouwplezier,

Enkele details op het voorschip geschilderd met Vallejo Model Air 71.121 Light Gull Grey

De onderdelen uit doosje 9 geairbrushed met Vallejo Model Air 71.121 Light Gull Grey

En de “navel pipes” (kapje over de opening waardoor de ankerketting door het dek naar beneden wordt gevoerd) op het voordek gelijmd met Tamiya extra thin cement.

IMGP5561.JPG
IMGP5562.JPG

Veel modelbouwplezier,

Om te verhinderen dat er bij het varen water door het voorste ankerkluisgat in de romp kan lopen heb ik uit styreenbuis, rond 4/2 mm een buisje op maat gemaakt.
IMGP5563.JPG

Tegen de binnenzijde van de boeg gelijmd met Revell Contacta Professional en na drogen waterdicht gemaakt met “spruegoo” (met thin cement vloeibaar gemaakte onderdelenraamresten)
(zicht na plaatsing van het dek)
20221207_153742.jpg

Veel modelbouwplezier,

heel mooi bedenksel om het water buiten te houden
Doe ik bij al mijn varende modellen, maar meestal van messingbuis. De vorm was hier wel heel speciaal en het materiaal waartegen moest verlijmd worden is ook styreen, vandaar.

Achterste ankerketting door de dekopening gevoerd en bevestigd aan de (nep)ankerschacht.
IMGP5564.JPG

Een houten blokje aan een schalm bevestigd zodat de ketting niet helemaal in het gat kan vallen in afwachting van de bevestiging en de ketting met enige overlengte afgenepen.
IMGP5566.JPG

Wie herkent het blokje? :) Er was al een gaatje in, dus gemakkelijk aan de ketting te knopen.

Veel modelbouwplezier,

Houten deel van een katrol Herman. De metalen band ontbreekt nog, maar die komt er wel om als de katrol echt wordt ingezet. Wordt een kek scheepje! Gr. Klaas.

Back