Trumpeter 1/200 DKM Bismarck - R/C-conversie - werfregister

Arduino waag ik me niet aan.
Ik kan een weerstand nog niet onderscheiden van een Ledje.
Laat staan dat ik allerlei onderdelen aan elkaar kan prutsen zodat zo'n ding al of niet gaat knipperen.

Ik heb ergens zo'n doosje liggen.
Ooit open gemaakt om te zien wat erin zat.
En toen weer dicht.

Voor het eerst van mijn leven won ik iets met een prijsvraag, kan ik er niets mee.
Ironie, heet dat geloof ik o_O

behoorlijk pittig om te bouwen met dat PE erbij
Dat kan ik me inbeelden.
Bismarck 1/200 heeft standaard ongeveer 1800 onderdelen, Pontos doet daar nog eens meer dan 5000 PE stukjes bij.
Bij jou is alles dan nog eens bijna half zo groot.
Ik kijk er naar uit in je verslag meer te vernemen over de gebruikte technieken: lijm, gebruikte applicator, ...

Arduino waag ik me niet aan.
Toen dat de eerste keer voorgesteld werd, was ik er ok zeer weigerachtig tegenover.
Omdat ik er met de andere technieken niet in slaagde om een realistische torenbeweging te genereren, ben ik me gaan inlezen en heb ik een reeks utorials doorgenomen.
Met de uitstekende hulp van Max Z, zijn we tot een oplossing gekomen.
Nu zou ik niet meer zonder kunnen :)

Achterste opbouw niveau 2 donkergrijze dak van de vliegtuighangar en traanplaat afgeplakt en lichtgrijs bijgespoten. Alle plakband verwijderd.

IMGP5649.JPG

Veel modelbouwplezier,

Ja, je moet er wel even een leermomentje in stoppen voordat je het gaat leren Herman:):)
Waar als dat moge zijn, want dat is het; hoe wil je een wiskundige vergelijking oplossen als je denkt dat een wortel alleen iets is dat je kunt eten.
Welnu, de inhoud van een Arduino doos bestaat voor mij uit worteltjes.

En dan heb je wel heel veel leermomenten nodig.
En als je worteltjes dan ook nog eens niet interessant vindt, vraagt het wel heel veel doorzettingsvermogen.

Het schilderwerk aan de grote onderdelen van de dekopbouw is reeds ver gevorderd. Alles moet nog eens nagelopen worden met een penseeltje.

Tijd om verder een de technische kant van het schip te werken.
Stepdown modules in krimpkous ingepakt (blauw).

IMGP5637.JPG

Velcro (lusjes) bevestigd aan de onderzijde van de 5 stepdownmodules en de PCA9685.

IMGP5640.JPG

Veel modelbouwplezier,

Werkplek opgeruimd en de stepdownmodules aangesloten op de steppercontrollers.

IMGP5650.JPG

Het zwarte bakje in het midden bevat de box voor de geluidsmodule die later op de loodbatterij in de romp zal gelegd worden. Bij de plaatsing van de overige componenten moet ik hier dus rekening mee houden.
Het zwarte bakje is opgevuld met pluis uit de droogkast op de geluidskwaliteit te verbeteren.

Veel modelbouwplezier,

Gaatjes van 0,9 mm geboord in de styreen staafjes en de steppermotors geborgd met messing staafjes.

Tijd om te passen of het dek nog op de romp past.

Aan de steun voor de roerservo moest een stukje aangepast worden. Ik had de maat genomen op de diepte van de steppermotor, maar nadien is nog de installatie voor de tandwieloverbrenging erbij gekomen waardoor de motor enkele millimeter zakt, en door die excentrisch te plaatsen komt hij net op de servosteun.

Een kleine versteviging er onder gelijmd en de bovenzijde weg gefreesd lossen ook dit op.

IMGP5651.JPG

Veel modelbouwplezier,

@Jaques en @Pingu57
Dank voor de lovende woorden en de aanmoedigingen :thumbsup:
Ook aan allen die op de leukknop klikken of stilzwijgend volgen

Mindraden van de stepdownmodules en de eindschakelaars aan de massakabel gesoldeerd en de aanhechtingspunten geïsoleerd met krimpkous.

Pluspool van de stepdownmodules en 2 clusters van 4 10Kohm weerstanden aan de + kabel gesoldeerd. De weerstanden dienen voor de eindswitches: de Arduino meet de spanning tussen de weerstand en de switch, en is die groter dan 0 (schakelaar is ingedrukt) dan sluit de Arduino de stroom naar de stepper af. Zonder weerstand heb je gewoon kortsluiting als de schakelaar ingedrukt wordt.

IMGP5652.JPG
IMGP5653.JPG
IMGP5654.JPG

Veel modelbouwplezier,

Abracadabra!!! Draadjes .:D:p

Ziet er voor mij uit als " mijn hersens gaan in de knoop" .

Maar mooi werk Herman. Mooi om te zien dat je dit tot een goed einde gaat brengen.

Ziet er voor mij uit als " mijn hersens gaan in de knoop"
Ik ben dol op pasta, maar in mijn schip liever geen spaghetti :)
wordt vervolgd :)
Maar mooi werk Herman. Mooi om te zien dat je dit tot een goed einde gaat brengen.
Dank voor de aanmoediging, langzaam maar zeker gaat het door tot het einde, hoeveel tijd dat ook mag kosten., en als ik ergens mee in de knoop kom te zitten, is er hier op het forum wel ergens een goede ziel die me wil helpen. :thumbsup:

De 3 Arduino Nano’s voorzien van naar boven gerichte aansluitpennen, krimpkous en velcro.

IMGP5655.JPG

Normaal worden bij de Nano de de aansluitrails met de pinnen naar beneden gemonteerd, om aan te sluiten op een breadboard, maar dit zou te veel plaats in beslag nemen en vergroot het risico op slechte contacten, temeer daar deze ondersteboven tegen het dek worden geplaatst.

Veel modelbouwplezier,

Back