Trumpeter 1/200 DKM Bismarck - R/C-conversie - werfregister

Inderdaad Herman, keek naar de verkeerde motoren c.q. regelaars. En uiteraard ben ik benieuwd naar de prestaties van de "hoofd" motoren en vaart die het schip daarmee wil maken. Dus veeg die info van mij maar weg. Verder wacht ik rustig te tewaterlating en proefvaart af. Gr. Klaas.

Hoi @Bootje1234
Dit zijn de regelaartjes:
1Pc Micro 1A Dual Weg Geborsteld Esc Dc 5V Electronic Speed Controller Lier Printplaat Voor rc Model Speelgoed Auto Vliegtuig 360 °|Controleren| - AliExpress
ik ben gewoon eens zuinig geweest en de goedkoopste die ik kon vinden besteld, binnen de 3 weken in huis, zoals gewoonlijk.
De snelheidsregelaartjes worden niet op een accu aangesloten maar halen hun stroom van de ontvanger. Meestal 5V dus. Misschien iets om rekening mee te houden bij de keuze van de motor die je er wil aanhangen.
En de N20-motors vind je op honderden shops op hetzelfde online platform. zoek op N20 gear motors, kies een aanbieder, kies voltage en aantal omwentelingen voor je project.

Dank je Herby. Ik gebruik geen zender maar een Raspberry Pi met PWM modules eraan. Die krijgen ieder een eigen stroomtoevoer vanaf de accu (uiteraard 12V) waardoor het vermogen van de motoren minder belangrijk is.

Duidelijke taal...........

Staat u 0-3mm fouten door handmatige meting, zorg ervoor dat u niet geest voordat u bestelling.

Verder wacht ik rustig te tewaterlating en proefvaart af.
ze nadert :)
maar eerst nog dit:
Overige firecontrollunits van een 3 mm as voorzien.

IMGP5684.JPG
IMGP5685.JPG

Veel modelbouwplezier,

Overige bevestigingsplaten voor de N20 motors gemaakt

IMGP5686.JPG

IMGP5687.JPG

IMGP5690.JPG

en een aluminium buisje diameter 5 mm voor de doorvoer van de draden voor de brugverlichting en het zoeklicht op lengte afgezaagd en gaten in de dekken gefreesd voor deze buis, zodat de draden niet kunnen verstrengelen in de ronddraaiende as van de main firecontrollunit.
IMGP5688.JPG
alles nog dry-fit

En dan ziet het er zo uit aan de buitenzijde
IMGP5689.JPG

Veel modelbouwplezier,

Gespreid over de voorbije 2 weken kregen de dekuiteinden 1 en de romp 3 lagen doorschijnende satin acryllak uit spuitbus van Vallejo.
Toen ik die echter nat wilde opschuren om de opstaande randjes van de verf waar ze afgeplakt was uit te vlakken, schuurde ik, hoewel super voorzichtig, dwars door lak en verf heen.
Na de nodige retouches werd de romp voorzien van 2 lagen satin polyurethaanlak en na schuren, droog deze keer, en ontvetten met white spirit, werden romp en dekuiteinden afgewerkt met een laag matte polyurethaanvernis van Vallejo, aangebracht met de airbrush.

En dit is het resultaat, hoewel dat op foto niet echt tot zijn recht komt.
upload_2023-4-13_17-57-23.jpeg

Ik laat die nu toch nog even goed uitharden, en ga intussen op zoek naar de pot uierzalf die ik een jaar of 2 al gekocht heb. (al gevonden :) )

Veel modelbouwplezier,

Dank je Ronald, het zijn inderdaad nogal andere technieken dan in de houtbouw, maar ik probeer de zelfde filosofie aan te houden: met een beetje extra inspanning kom je een heel eind verder dan gewoon maar in elkaar kleven, maar aan jou uitdaging om een POF te bouwen ga ik me toch niet wagen, respect daarvoor.

Plastic modelbouw is in een jaar of veertig wel heel veel geëvolueerd. Ik ben in 1993 in de houtbouw gerold omdat ik geen +- 1.200 BEF ( 30 €) wilde uitgeven aan een hoopje plastic. Huidige modellen kosten een veelvoud daarvan, maar door de vele onderdelen en beschikbare upgrades zoals elektronicacomponenten of foto-etch, kan het niveau van het model door menigeen toch flink de hoogte in getild worden.

Hout of plastic, als je er maar veel modelbouwplezier aan beleeft :)

Ik heb mij onlangs ook vergrepen aan een bouwkitje.
En idd je kan er zoveel meer van maken, probleem is dat je met de kleinere schaal bootjes gauw te kampen hebt met het gewicht.
En dan heb je een leuk extra detail gemaakt dan ga je je kunstwerk van een meter afstand bekijken en wat zie je dan....

...niets.
En nog maar te zwijgen over hoe kwetsbaar het eea is.

Maar het is zo mooi om te doen.

Als ik de laatste 10 pagina's van je verslag eens bekijk, dan lijkt het erop dat je flink opgeschoten bent Herman, ondanks al die techniek die uitgezocht, en ook nog even gemonteerd moest worden.
Ik vind haar heel mooi worden :rofl::rofl::rofl:

Laatst bewerkt:
@Pingu57 Hartelijk dank voor het lof en de moed gevende woorden. Ok dank aan iedereen die op de leuk knop klikt, of gewoon maar even langs komt.

Nu het leeuwendeel van de techniek achter de rug is en veel plastic onderdelen voorbereid zijn voor montage, zal het pas snel beginnen gaan.
Vermits gisteravond plots de internetverbinding wegviel ben ik maar een paar details beginnen schilderen.
Om te beginnen :
Reddingsvlotten geschilderd met Vallejo Game Color 72097 Pale Yellow.
upload_2023-4-16_0-12-12.jpeg

Veel modelbouwplezier,

Een aantal lopen van de kleine kalibers luchtafweergeschut glanzend zwart geschilderd (Humbrol , nr niet meer leesbaar, potje is waarschijnlijk meer dan 40 jaar oud)
IMGP5696.JPG

Lopen van de dubbelloops FLAK zwart en de zittingen en rugleuningen van de stoeltjes van FLAK en richtapparatuur granietgrau geschilderd
IMGP5699.JPG

Veel modelbouwplezier,

Back