Trumpeter 1/200 DKM Bismarck - R/C-conversie - werfregister

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Herby63, 3 aug 2021.

  1. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.037
    Locatie:
    Brugge
    @k-k Altijd interessant om te lezen hoe anderen een probleem aanpakken.
    Er is nu wel een wezenlijk verschil in de bediening van een slagschip (zonder boegschroeven) en een sleper of duwboot.
    Dus als @Ronk hier voor zijn project dieper wil op ingaan, is het misschien aan te bevelen dat hij een eigen draadje daarover opent, waar we hem met plezier zullen volgen en van passende raad voorzien. :)
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dat lijkt me inderdaad de beste weg Herman. Dus Ronk, start maar een bouwverslag van je duwboot. Altijd leuk, niet alleen voor jezelf, en het levert een hoop advies op. En voor later is het leuk om je eigen verslag nog eens door te nemen en het hele proces nog eens voorbij komt. Succes ermee verder! En voor Herman; Laat maar gauw eens weer iets zien van de vorderingen aan de Bismarck! Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 1 jul 2022
    Herby63 vindt dit leuk.
  3. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.037
    Locatie:
    Brugge
    TIMBERWOLF, wimo100 en Marc w vinden dit leuk.
  4. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    bouw ze.
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    We gaan het zien Herman! Succes en ben benieuwd naar het vaargedrag. Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  6. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.037
    Locatie:
    Brugge
    Inmiddels is de automatisering van de hoofdgeschutstorens goed gevorderd.
    De ontwikkeling van de code voor Arduino, de gebruikte hardware en het voorlopige eindresultaat kan je hier raadplegen.
    Met speciale dank aan @max z , zonder wie het niet gelukt zou zijn.
    Hoe kan ik een geschutstoren 290 graden laten draaien | Pagina 13 | ModelbouwForum.nl

    Intussen zijn de nodige steppermotors besteld, en de hardware voor de koppeling tussen steppers en geschutstoren ontworpen in Fusion 360.
    Tandwielen voor geschutstorens 1V2.jpg
    Ring voor bevestiging steppermotor boven.jpg Ring voor bevestiging steppermotor.jpg
    Deze moeten nog geprint worden, gepast en zo nodig aangepast voor ik ze op 4 exemplaren laat 3D-printen.

    Intussen maar wat modelbouwen :)

    Ik heb alvast wat doosjes gelabeld en de plastic onderdelen van stap 4 en 5 losgeknipt van de ramen en in de doosjes gelegd.


    IMGP5381.JPG IMGP5382.JPG

    Veel modelbouwplezier,
     
    Ronk, Pingu57, EUSIV en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.037
    Locatie:
    Brugge
    Alle onderdelen voor stap 4 en 5 ontdaan van de aanhechtingspunten van het raam en eventuele flashing en de capstan II gemonteerd met Tamiya cement extra thin.

    Trumpeter heeft een heel slechte reputatie wat betreft de hechting van verf en daarom is het noodzakelijk de frets voor gebruik te wassen met een beetje ontvetter. Ik was dat natuurlijk vergeten. Daarom:

    Onderdelen gewassen in de ultrasonic cleaner in lauw water met een drupje detergent om de loswas van het productieproces te verwijderen en een goede hechting van de verf te garanderen.

    Daarna in een theezeef onder stromend water gespoeld en laten drogen op huishoudpapier.

    De photo-etchonderdelen met een halfrond mes los gesneden op een oude CD. Dat is hard genoeg om te vermijden dat de photo-etch vervormt, en zacht genoeg dat het mesje niet te snel zijn snee verliest.

    Photo-etch van bouwstappen 4 en 5 aangebracht met roze Zap. IMGP5388.JPG

    Veel modelbouwplezier,
     
    wimo100, k-k en Marc w vinden dit leuk.
  8. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.037
    Locatie:
    Brugge
    De proefprints zijn klaar.

    De pinnen van de stepperbevestigingsschijf en de opening voor de bevestiging van de steppermotor zijn perfect.
    De kraag die in de barbette schuift mag een paar tienden millimeter wijder zijn om spelingsloos te klemmen en een millimeter hoger, want nu steekt de as van de stepper ongeveer een halve mm boven de kraag uit.

    Het gat voor de as in het steppertandwiel is een ietsje te klein, maar met een sleutelvijltje is dit gauw verholpen, zodat deze mooi klemmend over de as schuift.

    Het ronde deel van het geschutstorentandwiel dat in de onderzijde van de geschutstoren moet klemmen is een ietsje te smal. Ik heb er nu een soort katoendraad die gebruikt wordt om sanitaire koppelingen te dichten om gewikkeld om te proberen. Zo kon ik het centerpunt bepalen van het gat dat in de bodem van de geschutstoren moet gemaakt worden voor de doorvoer van de servokabel.
    Dit heb ik met een frees tot ongeveer 6 mm uitgeslepen.
    Dan heb ik de draadjes uit de fiche gepeuterd en door de bodem van de geschutstoren en door de opening in het tandwiel gestoken. Daarna de draadjes terug in de goede volgorde in de fiche geplaatst.

    Draadjes er terug uit gepeuterd, want ze moeten ook nog door het gat in de stepperbevestigingsschijf.

    Geschutstoren op het dek geplaatst, tandwiel er langs onder ingedrukt, stepperbevestigingsschijf onderaan de barbette geplaatst en gezekerd met een stukje tape.

    De code voor de servobediening terug op de UNO gezet en de Uno en Nano terug aangesloten.

    De geprinte onderdelen moeten nog wat bijgestuurd worden, maar waar is niet zichtbaar omdat die schijf volledig toe is. Ik ga dus beginnen met daar wat inspectiegleuven in te voorzien.
    IMGP5389.JPG

    Veel modelbouwplezier,
     
    Pingu57, TIMBERWOLF, k-k en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.037
    Locatie:
    Brugge
    Proefopstelling getest.

    Aandachtspunt: eerste de Adafruit PCA9685 van stroom voorzien, dan pas de Arduino UNO, anders werkt het niet.
    upload_2022-9-12_17-19-8.jpeg

    Ik kan nu de aangebrachte aanpassingen opmeten en het ontwerp in Fusion 360 bijsturen.

    Veel modelbouwplezier,
     
    Ronk, TIMBERWOLF en Pingu57 vinden dit leuk.
  10. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Zo een kanonneke laten draaien :rofl::rofl:ziet er nog wel redelijk complex uit Herman,
     
  11. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.037
    Locatie:
    Brugge
    @Pingu57 op zich is het eenvoudig, maar als je wil dat de snelheid realistisch is en zonder schokken, komt er toch heel wat bij kijken. :) Zo heeft elk tijdperk zijn uitdagingen. :eek:
     
    Pingu57 en wimo100 vinden dit leuk.
  12. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.037
    Locatie:
    Brugge
    Een 6-mm gat gefreesd in de 3 overige bodemplaten van de geschutstorens.

    De lopen ontdaan van de gietresten, de monding ongeveer 1 cm dieper uitgeboord met een 1,75 mm boor en er een eindje messingstaaf in gelijmd met groene Zap. De microservo die in de geschutstoren ingebouwd wordt duwt het affuit naar beneden waardoor de loop omhoog gaat. Wanneer de servohoorn terug naar boven gaat zakken de lopen door de zwaartekracht. Bij de geringste knelling blijven ze staan. Daarom heb ik de toppen van de lopen een beetje verzwaard.

    De affuiten op 30° aan de onderzijde afgezaagd en de lopen gemonteerd op de bodemplaten.
    IMGP5391.JPG

    Veel modelbouwplezier,
     
    Erik B, TIMBERWOLF, wimo100 en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.037
    Locatie:
    Brugge
    Styreen verbindingsplaatje over de lopen gelijmd met Tamiya Extra thin cement en verstevigd met opgeloste styreen.

    3 Microservo’s geplaatst op de geschutstoren bodemplaat.

    De draden uit de fiches gepeuterd en door het gat in de bodemplaat gestoken.
    IMGP5395.JPG

    Veel modelbouwplezier,
     
    TIMBERWOLF, k-k en Marc w vinden dit leuk.
  14. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.037
    Locatie:
    Brugge
    Doosjes gelabeld met de onderdelen uit stappen 6en 7. Alle onderdelen ontdaan van de aanhechtingspunten van het raam en eventuele flashing en gemonteerd met Tamiya cement extra thin.
    IMGP5392.JPG

    De photo-etch-onderdelen met een halfrond mes los gesneden op een oude CD en aangebracht met roze Zap.

    Veel modelbouwplezier,
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  15. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Dat gaan straks allemaal kwetsbare onderdelen worden tijdens het in en uit het water halen. Denk dat je best straks ook nog een speciale beugel maakt om zo weinig mogelijk te kunnen afstoten tijdens het manipuleren aan de waterkant.
    Gaat er natuurlijk wel prachtig uit zien met die details.
     
  16. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.037
    Locatie:
    Brugge
    Daar probeer ik enigszins rekening mee te houden Marc. Daarom zet ik de verluchtingsroosters ook niet open, en deze onderdelen komen op het dek of tegen de dekopbouw. De ladders en railing aan de zijkant van het dek gaan er niet op komen. Die spaar ik voor nummer 2, die statisch wordt, en met ongeveer 5000 extra photo-etch onderdelen uit de Pontosset. :p
     
    Marc w vindt dit leuk.
  17. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.037
    Locatie:
    Brugge
    Doosjes gelabeld met de onderdelen uit stappen 8, 9, 10, 11 en 12. Alle onderdelen ontdaan van de aanhechtingspunten van het raam en eventuele flashing.

    IMGP5394.JPG IMGP5397.JPG IMGP5398.JPG IMGP5399.JPG IMGP5400.JPG

    Veel modelbouwplezier,
     
    Pingu57, Erik B, Ronk en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Herman, is de werf gesloten? Of bent u anoniem aan het knutselen??? ;)
     
  19. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.037
    Locatie:
    Brugge
    Hoi Peter ( @Pingu57 ) Leuk dat je even langs komt.
    Door mijn onconventionele werkwijze is het even wat veel van het zelfde.
    Voor elke bouwstap de nodige onderdelen verzamelen en klaar maken voor het schilderwerk.
    Ik heb inmiddels al 30 doosjes met onderdelen, min of meer klaar voor de spuiterij. :)

    Dan maar vlug een kleine update.

    Doosjes gelabeld met de onderdelen uit stappen 13 en 14. Alle onderdelen ontdaan van de aanhechtingspunten van het raam en eventuele flashing en de messing trap geplooid met de photo-etch-bender en een fijn pincet voor de treden.

    IMGP5401.JPG IMGP5403.JPG

    Veel modelbouwplezier,
     
    Pingu57 en EUSIV vinden dit leuk.
  20. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.037
    Locatie:
    Brugge
    Tussendoor nog even met de automatisatie van de geschutstorens bezig geweest.

    Geslaagde geïntegreerde test met 4 servo’s voor het heffen van de lopen en 4 stappenmotoren voor het zwenken van de geschutstorens. De stappenmotoren zijn hierbij rechtstreeks aangesloten op een 6V loodaccu. @max z Mochten deze motoren hierbij te warm worden, zal ik ze elk van een step-down-module voorzien die ongeveer 5V levert.
    upload_2022-10-17_18-20-34.jpeg

    Nu moet ik wachten op de bestelde eindswitches voor het stoppen van het zwenken als de maximale uitslag bereikt is. Dan kan ik kijken hoe ik de geprinte onderdelen moet aanpassen.

    Veel modelbouwplezier,
     
    Pingu57 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina