Trumpeter 1/200 DKM Bismarck - R/C-conversie - werfregister

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Herby63, 3 aug 2021.

  1. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik had een proefopstelling gemaakt, en de servo's werkten. Maar ik ben er nog niet mee verder gegaan. De servo's zijn van Alie......
    Zijn voor mijn Prinz Eugen en schaal 1/100. Één van mijn vele projecten.

    Groet,
    Willie.
     
  2. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.041
    Locatie:
    Brugge
    en draaiden ze ook effectief 270° met de normale stickuitslag op je zender?
     
  3. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Ja, alleen het probleem was de rotatie snelheid. Je moet een rustige hand hebben om ze langzaam te laten draaien. Eigenlijk zou er een soort van vertragingssysteem er op gemonteerd moeten worden. 2e probleem is dat ik 2 kanalen moet hebben. Één voor de voorste torens en één voor de achterste. Anders krijg je nooit dat alle 4 torens dezelfde kant op wijzen. Dus een breedzijde vuren.

    Groet,
    Willie
     
  4. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.041
    Locatie:
    Brugge
    Ik heb 2 soorten servovertragers in huis, goedkope uit China, en dure van CTI, waarmee je de servouitslag ook kan beperken en verlengen (maar dat blijkt alleen te werken als je ze eerst beperkt hebt, maar mijn 280°servo's gaan niet verder dan 75° per kant dus 150° samen,
    Ik ben benieuwd naar het type servo dat je hebt. een linkje zou nuttig zijn, als dat kan.
     
  5. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Moet ik nakijken, is al meer dan twee jaar geleden dat ik ze besteld heb. Maar ik zal mijn best doen.

    Groet,
    Willie
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  6. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
  7. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
  8. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.041
    Locatie:
    Brugge
    De Futaba S3003 is een gewone standaardservo die vroeger bij de FC16 zat, die draait echt geen 270° op een standaard stickuitslag.
    Er zit trouwens zo één voor de roerbediening, zie post 81 op pagina 5

    Ik ben dus reuze benieuwd hoe je de verlengde uitslag uit deze servo gekregen hebt.

    Bijkomend probleem is de plaats: toren Caesar en Dora zitten boven de aandrijflijn, en moeten dus miniservo's zijn, voor een standaardservo is geen plaats.
     
  9. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Mijn servo's draaien echt 270 graden. Bovendien zijn ze bestemd voor mijn Prinz. Meer ruimte, en de servo wil ik ondersteboven in de torens gaan hangen. Dus de servo's gaan dan draaien terwijl de servo hevel stil staat.

    Groet,
    Willie
     
  10. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.041
    Locatie:
    Brugge
    Welke zender gebruik je dan wel? Het standaardsignaal van modelbouwzenders is van 1,000 ms tot 2,000 ms. Om verder dan 90° te draaien moet het signaal zeker van 0,500ms tot 2,500ms gaan.

    Zoekend naar de servo's die je in de 2e link gaf, zag ik dat er een type is voor 180 of 270 graden met de toevoeging "radio controle" maar in de massa koopopties vind ik deze niet aangeduid. Dan maar via de zoekbalk iets ingegeven, en dan kwam ik op dit:
    Ppm/Pwm Signaal Versterker 180 ° 270 ° Servo Hoek Expander 3V 16V Voor Afstandsbediening stuurinrichting Hoek Verhogen Extender|Parts & Accessories| - AliExpress
    Ik heb er meteen maar enkele besteld. :)
     
  11. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
  12. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.041
    Locatie:
    Brugge
    heel veel info op de site, maar geen indicatie van de pulsbreedte.
    In ieder geval, leuk voor jou dat het werkt :)
     
  13. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.041
    Locatie:
    Brugge
    @wimo100 Zit er misschien een schakelaar voor dual rate op die zender?
    Mijn vrouw heeft voor haar Micro magic een Graupner HOTT 5 kanaalszender op 2,4 gHz, en daar zit dat ook op.
    Futabastekkers krijg ik echter niet in die ontvanger om te testen of mijn 270°servo dat daar wel haalt.
     
  14. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Ja, dual rate zit er op.

    Groet,
    Willie
     
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Zo, ik had even niet gekeken, en nu moest ik goed bijlezen.
    Je schiet mooi op Herman :rofl::rofl:
     
  16. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.041
    Locatie:
    Brugge
    Vind je? Ik ben de laatste tijd vooral veel houtstof aan het produceren. Je weet wel, voor de masten van de RC. Tussendoor probeer ik dit kleintje technisch in orde te krijgen. Rondneuzen, dit proberen, dat uitzoeken.
    Als het vordert komt er een update.
     
  17. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.041
    Locatie:
    Brugge
    Het affuit van 2 van de lopen van het hoofdgeschut schuin af gezaagd zodat de maximale elevatie bereikt kan worden zonder dat deze onder de bodemplaat uit komen, de gaatjes in de steunen een beetje geruimd met een sleutelvijl, zodat de lopen door de zwaartekracht terug in horizontale positie komen en de gietnaden met sleutelvijl en fijne schuurlat verwijderd.

    De lopen omhoog en omlaag bewegen, heb ik vertrouwen in dat het lukt. De microservo’s kunnen mooi geplaatst worden in de toren. Ik moet alleen de 2 lopen met elkaar verbinden. Een servovertrager zorgt er voor dat de beweging niet te snel verloopt en de draaibeweging van de servo beperken kan ik in de zender programmeren.


    IMGP4945.JPG IMGP4946.JPG IMGP4948.JPG

    Veel modelbouwplezier,
     
    Ronald Vis, Pingu57 en wimo100 vinden dit leuk.
  18. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Dus jij gaat de blastbags niet gebruiken?

    Groet,
    Willie
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  19. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.041
    Locatie:
    Brugge
    Nee, op het varend exemplaar ga ik geen blastbags installeren, om de beweging van de lopen niet te hinderen.

    Mvg,
     
  20. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.041
    Locatie:
    Brugge
    Na een lange stilte in dit draadje, even tijd voor een update.
    Diverse pogingen zijn ondernomen om de geschutstorens op realistische manier te laten bewegen. Voorlopig zonder volledig succes, maar we geven niet op.

    Dag 30: 13/01/2022 1u30

    Een plaat polystyreen van 1,5 mm dik vormgegeven zodat die als polyvalent platform kan dienst doen:

    - afscherming van het bewegend gedeelte ( motoren (buitenlopers) en kardankoppelingen) zodat er geen kabeltjes in verstrikt kunnen raken;

    - bevestigingsbasis voor een veelheid aan elektronische componenten zodat ze niet op de bodem van de romp moeten geplaatst worden.
    upload_2022-1-14_15-50-9.png

    Voor de bevestiging van het platform heb ik 2 stukjes polystyreen van 2 mm dik tegen de zijkant van de romp gekleefd, een 5-tal centimeter achter de centrale spant, en deze met een strook 2 mm styreen verbonden.
    upload_2022-1-14_15-50-34.jpeg

    De plaat wordt op zijn plaats gehouden met magneetjes.
    upload_2022-1-14_15-51-0.jpeg

    Veel modelbouwplezier,
     
    Pingu57, k-k, Jaap Smith en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina