Ik heb in 't begin, op aanraden van o.a. Justscale, mijn kop omgebouwd zoals die van Jan (te zien op de foto), dus met de schuine armpjes en swash-meenemer. Na de ombouw had ik plots last van felle trillingen over m'n heli heli die ik eerst niet had........bleek nu dat, door het plaatsen van de swash-meenemer, die ik niet nodig had op de originele versie, ik last kreeg van onbalans op m'n kop !!!!! Nadat ik de kop terug had omgebouwd, dus weer met de hoekjes, boutjes en schroefjes maar zonder swash-meenemer, was het trillen verdwenen.....
't kan soms in een klein hoekje zitten hé.
grts,
Ronny
Wat de trilling veroorzaakt, geen idee, maar het is NIET de onbalans van de swashmeenemer.
Je moet dan eerder zoeken in zwaar lopende draaipunten, vervelende terugmeldkrachten vanwege de schuin geplaatste stuurstangen, of andere zaken die met de cyclische aansturing te maken hebben.
De swashmeenemer zit dusdanig dicht bij de as, dat merkbare trillingen vanwege eventuele onbalans domweg niet voorkomen.
Er zijn domweg zo veel heli's waarbij een swashdriver van vergelijkbare constructie geen enkele merkbare extra trilling oplevert, dat je het echt in andere richting moet zoeken.
Ik durf er heel wat onder te verwedden, dat een simpel balansgewichtje aan de swashdriver, om hem goed uit te balanceren, geen merkbaar verschil oplevert, en dan MOET het dus een trilling van mechanische oorzaak zijn.
Ik wil NIET beweren datje die swashdriver terug moet plaatsen, en ik wil OOK NIET beweren dat de trillingen niet door de swashdriver veroorzaakt werden, slechts uitsluitend, dat het niet aan onbalans ligt, en dat een swashdriver van dit werkingsprincipe gewoon goed moet kunnen functioneren: ik heb er vier van rondvliegen van 450 size tot 800 size, en die trillen niet, maar twee ervan trilden behoorlijk hevig voordat ik de zwaar lopende draaipunten onder handen nam...
Ik gebruik overigens zonder uitzondering verticale stuurstangen en electronische tuimelschijfverdraaiing, dat maakt wel iets verschil op de belasting van de swashdriver.
Groet, Bert