TT Mini Titan

Ik hoorde vorige keer van een aantal mensen dat mijn headspeed erg laag is. Kan dit liggen aan mijn ESC? De volle toeren krijg ik pas met de stick vol omhoog, maar dan schiet de heli als een raket naar boven. Ik kan de throttle curve niet bijstellen op mijn zender. Hoort het zo te zijn dat de volle toeren bereikt zijn op 50% stick omhoog?

uit het TT manual is de 5 punts throttle curve voor beginners:

0 45 65 85 100

dus bij midstick 65 % maar ik heb het hoger staan op 80% bij midtsick

je heli zou moeten hooveren even boven midstick, dat is altijd afhankelijk van je pitch en je throttle.Pitch zou dan iets van +5 graden moeten zijn.

Wat is je pitch op midstick ?
 
De pitch op midstick is 0 graden, afgesteld zoals volgens de gebruiksaanwijzing. Ik heb de stangen aan de servohevels iets langer gemaakt, zodat de heli pas opstijgt bij iets meer toeren.
 
Ik kan in de ESC (met een slechte duitse gebruiksaanwijzing) de volgende punten kiezen:

Lage timing 0 graden
Middel timing 15 graden
Hoge timing 30 graden

Wie weet welke instelling voor de Titan de juiste is?
Daarnaast hoor ik wel de toontjes in het menu, maar kan ik geen keuze maken door de gashendel omlaag/omhoog te bewegen...tis een Hype Alpha Control PRO ESC...
 
Laatst bewerkt:
De pitch op midstick is 0 graden, afgesteld zoals volgens de gebruiksaanwijzing. Ik heb de stangen aan de servohevels iets langer gemaakt, zodat de heli pas opstijgt bij iets meer toeren.

volgens mijn manual moet de pitch +5 graden zijn bij midstick. maar koop er een computerzender bij zo kun je niks bijstellen aan je pitch en throttle curve.

zal eens voor je kijken wat ik aan timing heb in mn esc maar denk dat het daar niet aan ligt eerder aan je pitch die niet klopt.
in een computerzender heb je dat zo bijgesteld.
 
uit het TT manual is de 5 punts throttle curve voor beginners:

Wat is je pitch op midstick ?

Een pluim voor jou Soul! Ik dacht dat de pitch op de middenstick nul was, maar ik had de servoheveltjes haaks ingesteld bij een middenstickstand van nul. Daarom was de pitch bij middenstick dus helemaal niet 0! Hij vliegt nu weer goed (wel wat aggressiever in de lift)!
 
Als je later 3D of kunstvlucht wil vliegen kan je beter beginnen met 0 graden op midstick.

Timing is van je motor afhankelijk.
 
Een pluim voor jou Soul! Ik dacht dat de pitch op de middenstick nul was, maar ik had de servoheveltjes haaks ingesteld bij een middenstickstand van nul. Daarom was de pitch bij middenstick dus helemaal niet 0! Hij vliegt nu weer goed (wel wat aggressiever in de lift)!

Perfekt ben jalours bierdop, zit nog steeds met een wegdraaiende staart.
Sinds ik de heli heb overgekocht heb ik nog niet ermee kunnen vliegen, heb niet veel tijd maar had alles afgesteld in mn zender en de gyro en staart afgeregeld maar de staart draait tegen de klok in weg.Ik was ervan overtuigd dat alles goed stond dus waarschijnlijk een mechanische probleem. Vandaar had ik kontakt gezocht met een specialist, Remco van 4RC.nl
Die heeft me perfekt geholpen, bedankt nogmaals Remco.

Dus samen met Remco ernaar gekeken, Remco ontdekte dat de staarthouder verkeerd zat ( dacht ik al , had weinig pitch op mn staartblaadjes ) Foutje van de vorige eigenaar met monteren denk ik.

Maar na dit gefixt te hebben draait de staart nog steeds tegen de klok in weg.

Nu spotte Remco ook dat er niet de originele tailblades opzaten maar die van Align. Mischien leveren die niet genoeg tegendruk/torque ?

Dus morgen maar eens proberen de originele Thundertiger mini titan staartblaadjes te kopen en deze te proberen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
staartprobleem en align staartblaadjes

vliegt iemand de mini titan met andere tailblades dan de standaard TT blades ?

Volgens mij kan dit wel eens het probleem zijn met mn staart die wegdraait tegen de klok in ???

Ik heb nu align staartblaadjes erop zitten, die zaten erop toen ik de heli kocht.
 
vliegt iemand de mini titan met andere tailblades dan de standaard TT blades ?

Volgens mij kan dit wel eens het probleem zijn met mn staart die wegdraait tegen de klok in ???

Ik heb nu align staartblaadjes erop zitten, die zaten erop toen ik de heli kocht.

Hmm, lijkt me toch sterk dat die standaard align blades niet goed zijn hoor. Heeft de servo wel genoeg ruimte om de staartbladen een flinke pitch te geven? Slipt de belt niet of heeft misschien er tandjes op? Heb je de rotorbladen gebalanceerd en bladspoor eruit gehaald? Heb je nul graden pitch met de gasstick in het midden? (Dit zijn zo;n beetje de dingen die ik heb gedaan om mijn probleem weg te krijgen).

--->Heeft iemand trouwens een oplossing om iets makkelijker recht te hooveren? De gasstick is zo aggressief dat het lastig is een stand te vinden waarom de heli niet omhoog en niet omlaag gaat (je moet de gashendel steeds naar boven en naar beneden doen om de heli stil te houden).
 
Hmm, lijkt me toch sterk dat die standaard align blades niet goed zijn hoor. Heeft de servo wel genoeg ruimte om de staartbladen een flinke pitch te geven? Slipt de belt niet of heeft misschien er tandjes op? Heb je de rotorbladen gebalanceerd en bladspoor eruit gehaald? Heb je nul graden pitch met de gasstick in het midden? (Dit zijn zo;n beetje de dingen die ik heb gedaan om mijn probleem weg te krijgen).

Ja al die zaken heb ik gecontroleerd en zijngoed ben er bijna zeker van dat het een mechanisch probleem is. ga de TT blaadjes erop zetten.

--->Heeft iemand trouwens een oplossing om iets makkelijker recht te hooveren? De gasstick is zo aggressief dat het lastig is een stand te vinden waarom de heli niet omhoog en niet omlaag gaat (je moet de gashendel steeds naar boven en naar beneden doen om de heli stil te houden).

Computerzender en expo op je cyclic functies zetten of mischien als je een ratel in je gashendel hebt deze eraf halen waardoor je mischien net die tussenstanden tussen de ratels ook kunt gebruiken.

hhaahha de lamme helpt de blinde...maar als de ervaren piloten niet reageren dan moeten we het zelf oplossen.
 
Computerzender en expo op je cyclic functies zetten of mischien als je een ratel in je gashendel hebt deze eraf halen waardoor je mischien net die tussenstanden tussen de ratels ook kunt gebruiken.

Heb geen computerzender, ik zou eens kunnen proberen om wat te kloten met de linkages...? Mijn gas heeft geen ratel, dus traploos in te stellen, maar dan nog steeds is het lastig...kan je nagaan hoe agressief het ding is.

Computerzender en expo op je cyclic functies
hhaahha de lamme helpt de blinde...maar als de ervaren piloten niet reageren dan moeten we het zelf oplossen.
Hahaha idd!
 
Laatst bewerkt:
Gaat best aardig voor een lamme en een blinde... :mrgreen:
Ben wel benieuwd hoe dat werkt zonder computerzender trouwens, je moet toch minimaal ergens een electronische 120º mix gebruiken, en kan je de uitslagen van de servo's ook niet verminderen dan?
 
Gaat best aardig voor een lamme en een blinde... :mrgreen:
Ben wel benieuwd hoe dat werkt zonder computerzender trouwens, je moet toch minimaal ergens een electronische 120º mix gebruiken, en kan je de uitslagen van de servo's ook niet verminderen dan?
Jawel, dat kan zeker wel! Dat gaat dan via een EPA schroef op de gyro. De CCPM mixing gebeurt dan op de gyro. Vliegt best goed, ben wel voorzichtig aan het kijken naar een futaba tt9 zender..
 
Een schroef op je gyro waarmee je de uitslag van ALLE servo's verkleint:confused:

Ik vermoed dat deze schroef alleen de uislag van de staartservo aanpast...
Mixen gebeurt nl normaal gesproken in de zender.

Dus dan wordt de vraag: wat kun je allemaal instellen op je zender?

Je kan btw je heli rustiger krijgen door de linkjes van de servo naar de swash een gaatje verder naar binnen te zetten in het heveltje. Wel alles even ver aub, anders komt het niet goed;)

En wat eerder al gemeld werd: op een zender met instelmogelijkheden waren al deze problemen in no time verholpen geweest..
 
Een schroef op je gyro waarmee je de uitslag van ALLE servo's verkleint:confused:

Ik vermoed dat deze schroef alleen de uislag van de staartservo aanpast...
Mixen gebeurt nl normaal gesproken in de zender.
Ik denk inderdaad dat deze inderdaad alleen de uitslag van de staartservo aanpast. Het apparaatje (een [ACEAQ0843] Ace R/C Heading Lock Gyro w/E-CCPM Mixer TG6100M ) mixt dus zelf.

Dus dan wordt de vraag: wat kun je allemaal instellen op je zender?

Da's heel weinig...tis een 6 kanaals zender, met een trim voor iedere stickbeweging, en verder één kanaal voor governor mode en één kanaal voor heading hold.

Je kan btw je heli rustiger krijgen door de linkjes van de servo naar de swash een gaatje verder naar binnen te zetten in het heveltje. Wel alles even ver aub, anders komt het niet goed;)

Hmm, interessant punt. Dat verandert de maximale positieve en minimale negatieve natuurlijk wel, maar dat zou niet uit mogen maken...toch?
 
Nee, dat is juist wenselijk.
Verschillen wil je alleen maken in je "softwarematige" instellingen van servo bewegingen.
Meestal in de mix programma's van je zender dus.
Mechanische instellingen moeten altijd perfect op 90º, in het midden van het draaibereik van servo's en alle mix onderdelen staan.
Een ccpm heli kan theorethisch/mechanisch gezien in alle orientaties hetzelfde vliegen.
 
Dat begrijp ik, maar kan ik dan wel de servolinks 1 gaatje dichterbij op het heveltje zetten?
Verander ik zo de pitch niet dusdanig dat ik teveel toeren ga maken?
 
Nee
Heeft er niet veel mee te maken.
Je toeren onbelast veranderen helemaal niets.
en het hoverpunt blijft ook redelijk op dezelfde bladverdaaiingshoek zitten.
Als je er een lineair oplopende gascurve in heb staan, wat me normaal lijkt als je geen curven kan programmeren..:), dan zal je iets meer toeren maken bij minder uitslag.
Maar in principe kan je 100% gas vliegen zonder problemen, dan maak je met een 13 tands pinion wel ong. 3000 toeren.
Ik zou eerst eens kijken wat je maximale uitslagen dan gaan worden.
 
Okee, ik snap het helemaal. De throttle curve blijft natuurlijk hetzelfde, alleen wordt de pitchcurve iets minder steil. Bij Quartel Modelbouw vertelden ze verhalen over rotorbladen die losschieten bij teveel toeren, vandaar...
 
Back
Top