TT Mini Titan

Ik zelf haal het bij rcheliparts heb maandag besteld en dinsdag in huis ongelukje gehad met de Mini Titan 6 meter hoogte ineens geen motor meer :eek: maar hij zit alweer in elkaar.

Fluor kleuren al the way voor mij die kun je gewoon niet missen ;) mijn canopy ligt naast die van Raymon staat erg mooi bij de gorrilla gear.

Grt,
Jan-Willem

rcheliparts is een goed idee. jammer dat ze alleen de maingear met bearing op voorraad hebben en niet de losse maingears. Even wachten met bestellen dan maar.

Heb hier nu ook een mini titan staan die wat verzorging nodig heeft.
Waar halen jullie spare parts? Mag ook in HongKong ofzo zijn als ze maar goed geprijst zijn en veel op voorraad hebben.
Meest noodzakelijk zijn tailboom, hoofdtandwiel, tailriem en feathering shaft.

De 325SE heeft toch dezelfde canopy maar alleen andere stickers?
Moet namelijk een andere hebben want die er nu op zit is niet mooi meer.

Kijk hier eens. MHM-Modellbau®

ik ga die servo er gewoon een keer opschroeven.
Het nadeel is dat hij geen mg is. of is dat niet zoon heel groot bezwaar..
Speling heb ik niet iig.

Ik denk dat hij het prima zal doen.
Metal gear is m.i. helemaal niet nodig op een staart.
Langzamer en zwaarder.
Als je crashed komt er vrij weinig kracht op de tandjes te staan (het enige nut van Metal gear servo's).
Op swashservo's is dat een heel ander verhaal uiteraard.

Groet Eric

Een korte vraag: ik heb de Titan nu ook sinds kort, en hij vliegt best fijn. Kan het kwaad als ik nog een paar seconden doorvlieg als ik merk dat de accu leeg gaat? Of mag je hem absoluut niet leegtrekken? Ik heb iets van een "rem functie" zitten op mijn ESC maar ik weet niet precies welke instelling ik moet kiezen...

Laatst bewerkt:
Het is niet de bedoeling dat je nog extra rondjes gaat vliegen ed. maar een rustig cirquitje voor de landing is nog wel mogelijk, het hoeft geen haastwerk te worden. Ligt er wel aan hoe je je lipo save hebt ingesteld, ik zelf heb hem altijd op hoge afslag staan, dan weet je zeker dat je power genoeg hebt om te landen.

En je lipo save stel je toch af in je ESC? Dat heb ik geprobeerd, met die piepjes waardoor je een menukeuze kunt maken, maar als ik gas geef of het gas op nul zet, dan gebeurt er niets in het menu wat wordt gecreeert door het geluid.

Is het overigens de ESC die de motor remt, of is het de motor zelf die gewoon niet genoeg vermogen meer kan leveren?

Ding land op gegeven moment van/zich zelf..
En dan ben je te ver gegaan, gaat lipo sneller stuk van.

als je accu minder vermogen gaat leveren moet je gewoon landen merk je duidelijk op een titan, en dan is er nog niks aan de hand met de accu.
meestal heb ik dan 1800 uit mijn 2200 accu's getrokken

Wat is dan de functie van de "rem" op de ESC? Geeft die geleidelijk minder vermogen aan de motor als de accu leeg raakt?

Ik begrijp niet of het nou

1) de accu is die leegraakt bij mij (dat lijkt me slecht) OF

2) dat de ESC het vermogen van de motor afhaalt (om de accu te berschermen, dat is dus goed).

Ik had overigens nog een tweede vraag: Hoe verander ik de pitch curve van mijn helicopter? Ik vind het erg lastig om de heli precies stil te houden, het is meestal dat óf de heli omhoog gaat, óf omlaag?

Laatst bewerkt:
De Rem (brake) functie in een ESC staat bij een heli altijd op off/uit.
Deze zorgt er namelijk voor dat je motortje remt i.p.v. vrijloopt als je gas/pitch minderd.
De brake staat alleen aan als je een prop gebruikt (vliegtuig).

De batterij protectie instelling zorgt ervoor dat je je toerental automatisch kan laten inzakken op het moment dat je cellen van je lipo onder een ingesteld voltage komen tijdens een vlucht.
Ik zet deze eigenlijk nooit aan, en vlieg gewoon op tijd.
als je net inverted of behoorlijk laag vliegt, en je toerental zakt enorm in, dan kan dat wel eens vervelend zijn.

Ik kan hier niet zo snel terugvinden welke zender je hebt?.
Maar in de meeste gevallen heeft Expo helemaal niets met je pitchcurve instelling te maken.
Ik kan als je wil uitleggen wat expo is.
En als ik weet wat voor zender je hebt kunnen we ook kijken welke functies deze aan boord heeft.

Grt,
Eric

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben op het moment aan het werk, dus ik hou het kort ;)
De ESC heeft meestal een functie die je toerental automatisch omlaag brengt als je voltage te ver zakt tijdens een vlucht (lipo bescherming).
Als je toerental gaat zakken omdat je accu leegraakt, dan belast je je lipo meer dan nodig en eigenlijk goed is.
Je kan beter de 80% regel aanhouden met lipo's (controleren na een vlucht hoeveel MAH je er terug in laad na een vlucht)
als je bijv. 4 minuten vliegt, en je laad 1500 Mah terug in je 2200 Mah lipo...
Dan mag je nog wat langer vliegen, want 2200 x 0.8 (80%) =1760.
1760 - 1500 = 260 Mah over.

De rest kom ik later op terug :)

Grt,
Eric

Eric, ik geloof dat er iets tegenstrijdigs zit in jouw zin:
De ESC heeft meestal een functie die je toerental automatisch omlaag brengt als je voltage te ver zakt tijdens een vlucht (lipo bescherming).
Als je toerental gaat zakken omdat je accu leegraakt, dan belast je je lipo meer dan nodig en eigenlijk goed is
Hoe kan ik meten hoeveel MAH erin gaat? Gewoon de tijd opmeten en de laadstroom?
Waarom kan ik niet gewoon op die ESC vertrouwen?

Zit niets tegenstrijdigs in die zin hoor.
Misschien een beetje onduidelijk ;).

Een regelaar of ESC kan je best vertrouwen.
Maar niet de zogenaamde liposave functie vind ik.
Want je lipo's gaan gewoon veel sneller kapot/op als je tot bijv. 3,3 volt hovert.
Daarnaast kan je bij sport of 3D vlucht in de problemen komen als de liposave functie na een minuut al aanslaat op het verkeerde moment.
Als je 3.0 V ingeeft als ondergrens in de ESC instellingen, en de cellen nog 3,1 V afgeven, dan doet hij het gewoon maar kan je heli bijna niet meer los komen.
Het hangt ervan af welk voltage je ingesteld heb als ondergrens voor de ESC.
Dit kan als je je heli kortstondig wat zwaarder belast, in een looping bijv., dus ook geactiveerd worden omdat je Voltage van je lipo dan heel tijdelijk onder de ondergrens terechtkomt.

Het beste voor je lipo's, en het veiligste vliegen, vind ik gewoon op tijd vliegen en de 80% regel aanhouden.
Het geladen Mah kan je op de wat modernere lipo laders aflezen op het LCD venster als de lipo vol en gebalanceerd is.
En altijd kijken wat je teruglaad is een prima controlle, beter nog vind ik dan het celvoltage meten in rust na een vlucht, wat veel mensen doen.

Grt,
Eric

Hmm, ok. Ik denk dat ik het redelijk begrijp. Wat doet die ESC dan precies? Het vermogen wat naar de motor gaat afknijpen bij een te lage spanning?

Back