Tulix / DG1000; schuimpje met KTW

full

Groeten Jan.[/QUOTE]

Héé, die D-KUSA ken ik; dat is de ASH-31 ;);)

Kijk, hier ligt dat motortje van de 31 op de werkbank en bij de rode pijl zit die veelbesproken stopper.

stopper.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
In de 1:1 wereld gaan ze dan weer voor de neusprop

DSCF3360.jpg

Zie ook:

Future of gliding - Front Electric Sustainer

En dan komen wij met onze, naar verhouding tot deze, immense klapprops!
Toch behoorlijk simpel. Echt een K.I.S.S. oplossing.

Hee Fotor,

Leuk dat je een draadje van de tulix gemaakt hebt, ik had ook al eens hier bij het zweven een draadje ervan gemaakt welke-zwever-om-te-beginnen-2 ,waar later de tulix naar voren wordt gebracht onderaan pagina 2
De inhoud van het model is inderdaad vaag word niet beschreven en is geen info van.
Op de doos vindt je het woord multiplex maar verder ook nergens, het enige wat ik op het internet kon vinden is dat de regelaar een 18 amp regelaar is.

Ik heb er 3x mee gevlogen en vond het een prima zwevertje genoeg power om lang boven te blijven, alles werkt prima ook het klapmechaniek is boven verwachting.
Het enige nadeel is dat de romp vrij flexibel is bij het stabilo,waardoor hij wat zwabbert bij wat hogere windkracht.

veel plezier met de Tulix 2.0

Edwin, zoals je ziet heb ik al lol met de tulix. Hij zou mijn easyglider moeten vervangen. Die vliegt zeker niet slecht (ik blijf fan van de EG), maar de tulix is erg leuk door het schaal uiterlijk en de uitklapmotor. Ik wil soms gewoon weer even iets anders.

De staart is inderdaad aan de slappe kant, maar dat zie je vaak bij schuim zwevers. Ik vind het niet zo'n probleem. Deze vliegtuigen zijn niet bedoeld voor precisie vliegen, en ook niet om in veel wind mee te vliegen. Voor normaal weer en lekker een beetje sturen zonder zorgen voldoet het allemaal uitstekend. Belletje zal de tulix ook goed meepakken denk ik zo, maar dat moet hij nog gaan bewijzen.

Het enige nadeel is dat de romp vrij flexibel is bij het stabilo,waardoor hij wat zwabbert bij wat hogere windkracht.

En wat is 'hogere windkracht' bij jou?
Ik heb dan de Fox van Hype, ook een schuimwafel en die is nog goed te vliegen bij 4-5, bij hoger wordt het echt een handvol en kun je spreken van 'intensief' vliegen maar kan die DG-1000 of Tulix 4-5Bft aan volgens jou?

Ik denk dat de Tulix tot windkracht 4 goed vliegt, daarna wordt het een beetje teveel van het goede. De vergelijking met de Fox is niet helemaal eerlijk, dat is een aerobatic zwever met een stuk kleiner vleugeloppervlak (ik vergelijk even de 1:1 voorbeelden). Een aerobatic zwever heeft normaal een hogere vleugelbelasting en ook een minder gewelfd profiel, beide zorgen dat ze sneller vliegen, en dus ook tot hogere windsnelheden aan de helling gevlogen kunnen worden.

Ik heb gisteren de Tulix gesleept achter een motorkist met behulp van klitteband. Het slepen ging prima, kist was supersnel los en ging strak omhoog. Alleen het loskomen viel niet mee doordat het klitteband wat te sterk was. Leuke ervaring.

Raymond, ik heb je reacties en filmpjes op RCGroups en dit forum gelezen over deze DG1000, leuk!

Ik sta op het punt een niet te dure Thermiek zwever aan te schaffen van 2m spanwijdte. Eerst gekeken naar de EPO asw 28 maar die is redelijk kwetsbaar en ik vind de DG1000 eigenlijk mooier. Ook zijn minder smalle vleugeltippen schijnen hem wat gemoedelijker in het vliegen te maken. De ASW 28 is nogal gevoelig voor tipstall.

Verder vind ik het klapmechaniek zoals ik dat op je filmpjes zag geweldig, maar ik lees op het Duitse forum dat het wel kwetsbaar en afstellingsgevoelig is. Of is dit met het mixerboardje wat er tegenwoordig bij zit verholpen?

Ik ben meer bekend met heli's, en zoek een leuke zwever als aanvulling. Ik heb dus alleen ervaring met heli's en heb daarvoor gevlogen met een Easyglider. Ik zat even te denken aan een Radian voor risicoloze lol maar ik denk dat ik daar toch snel op ben uitgegeken met zijn 3 kanalen.

Heb je de DG1000 nog en bevalt hij nog steeds? Of zijn er andere alternatieven die inmiddels beter zijn?

Met het voorjaar in aantocht (Hoewel, momenteel lijkt het wel een orkaan buiten, niet bepaald vliegweer.....:shock:) leek het me interessant dit draadje weeer een schopje te geven.

Hallo Jeroen,
Ik heb de DG1000 nog steeds, maar heb er nog niet heel veel mee gevlogen. Ik ben deze winter veel aan het bouwen geweest.

De ASW28 heb ik nog nooit in het echt gezien, daar kan ik dus geen vergelijking mee maken. De DG1000 vliegt lekker, hij zou alleen iets vlotter op de rolroeren mogen zijn. Ik heb er nog niet thermisch mee gevlogen, maar in lichte turbulentie lijkt hij stijgen goed aan te geven. Verder is hij langzaam genoeg. Ik verwacht goede thermiekprestaties van deze kist. Over stevigheid heb ik tot nu toe niet te klagen, maar ik heb er dan ook nog geen harde landingen mee gemaakt. De staart is aan de slappe kant, maar tijdens het vliegen voldoet het goed. De sterkte van de winglets lijkt ruim goed genoeg. Het meegeleverde mixerboard werkt, maar ik gebruik het niet. Ik heb veel mixmogelijkheden op mijn MX-22 zender, en die gebruik ik ook. De ktw servo stuur ik los aan, zodat ik de gondel langzaam op en neer kan laten klappen. Dat zal de duurzaamheid waarschijnlijk wat vergroten, het systeem krijgt wat minder grote klappen te verduren. Motorvermogen is ruim voldoende.
Dit vliegtuig levert zeker waar voor zijn geld. Het is een redelijk net gebouwd vliegtuig en het vliegt leuk. In vergelijking met de easyglider: de easyglider is wat betreft kwaliteit nog een stapje hoger, maar die is volledig uitgerust ook duurder. Beide vliegen ze fijn. De easyglider is iets vlotter op de controls (leuker aan de helling dan de DG), de DG1000 is beter voor het rustige thermiekvliegen. Thermiekvliegen doen ze beide goed. Ik heb het idee dat de glijhoek bij hogere snelheden van de DG1000 wat beter is, als je de Easyglider gaat duwen kakt de glijhoek snel in (tenzij geballast). De DG1000 is met zijn uiterlijk in het voordeel door het schaaluiterlijk en de slankere vleugels (smaak.....).

Klinkt goed, en ik ben het zeker met je eens wat betreft het uiterlijk, ik vind hem er fantastisch uitzien, ook in de lucht. Ik heb al heel wat YouTube filmpjes gezien en die zien er allemaal goed uit.

Nu heb ik hier een partij 3S 2250 mah lipo's liggen die ik voor mijn 450 heli's gebruik. Zullen deze in de DG1000 passen of zijn ze te zwaar? Gewicht is tussen de 150 en 190 gram en ze zijn ca. 2 x 3,5 x 10 cm.

Scheelt me weer aparte lipo's voor deze kist te bestellen.....

@fotor heey ik heb deze zwever ook gekocht maar dan van hype ziet er eigenlijk het zelfde uit alles vroeg me alleen af hoe heb jij precies het inklap mechanisme ingesteld
want ik krijg het op de mx16 ifs maar niet voor elkaar om de gondel rustig in en uit te laten klappen de enige manier die ik kon bedenken was met het draaiknopje wat een beetje lastig is heb hem nu op een schakelaar staan maar bij het in en uitklappen ramt ie hem echt open en dicht
er zit ook een soort regelaar bij die bij gas geven de gondel uitklapt maar was nieuwsgierig hoe het op de zender in te stellen valt

@barnowl het advies in de handleiding zegt dat een 1350mah lipo zou moeten volstaan
jou lipo lijkt me aan de zware kant hoewel ik er nog geen ervaring met de zwever heb

grtz lip

Jeroen, jouw accu's lijken me te groot en te zwaar. De originele bijgeleverde accu die ik heb (3S1300) is 70x35x20 mm, de max mogelijke maat lijkt me 95x35x25. De originele accu weegt 99 gram, en dan zit er nog iets lood in de neus. 150-190 gram is dan echt te zwaar.

Lip, met de MX16 kan je helaas geen vertraagde servobeweging uitvoeren. Met de MX22 kan dat wel via een trucje. Ik heb 3 flight modes aangemaakt met ieder een eigen servostand voor de uitklapservo. Ik kan een tijdsvertraging instellen voor de overgang tussen de diverse flight modes. In- en uitklappen duurt bij mij op deze manier zo'n 2 seconden.

.......er zit ook een soort regelaar bij die bij gas geven de gondel uitklapt maar was nieuwsgierig hoe het op de zender in te stellen valt

grtz lip

Die regelaar zit er nu juist apart bij om dat uit-en inklappen soepel te laten verlopen. Heb je hem aangesloten volgens de bijgeleverde handleiding:

Zojuist een DG1000 bij Staufenbiel besteld! 8)

Het is de ARF versie zonder zender, lipo en en ontvanger. Die wordt daar redelijk scherp aangeboden voor 139 Euro.

Zolang het rotweer is ga ik eerst eens lekker afstellen.......als ik inderdaad het zwaartepunt niet in orde krijg met die zwaardere lipo's kan ik altijd nog een paar extra 1300 Mah's bestellen.

Ben benieuwd, jullie horen het nog wel! ;-)

Natterer heeft em zelfs nog iets goedkoper. Zit er ook aan te denken om deze zwever te halen, vooral het uitklap systeem vind ik erg mooi(ipv klapprop) ook de spanweidte is niet te groot.

@Jeroen,

Het zwaartepuntsprobleem bij grotere accu's is misschien nog te overzien want in de DG-1000 zit standaard al een stukje staal in de neus gelijmd. Maar desondanks voorspel ik je dat het je niet gaat lukken om er een 2200 mah accu in te proppen. Ik heb zelf de complete set gekocht. daarbij wordt het inklappen met tijdvertraging in de zender geregeld. Dus ik heb niet die extra print aan boord maar desondanks past de 1300 mah accu er net in. Overigens is die goed voor minstens 8 x klimmen naar 150 tot 200 meter. Zat dus voor een middagje vliegen.

Max

Max, bedankt voor je suggestie. Op een ander forum twijfelden ze er ook al aan.
Waarschijnlijk zullen er behoorlijke aanpassingen gemaakt moeten worden: Batterij ruimte vergroten en eventueel zwaartepunt aanpassen door achteraan wat gewicht the plaatsen.

Ik heb dus maar een paar 1300's erbij besteld. Zonde om meteen zo in een nieuw model te gaan hakken, toch?

Hij is er!

Vandaag de DG1000 binnengekregen:

De kwaliteit van dit "schuimpje" valt me zeker mee: Redelijk glad geperst en vrij van grove randen (Een heel klein beetje op de vleugeluiteinden).

De inbouw van de servo's ziet er ook goed uit, geen in elkaar geflanste constructie en alles voelt stevig aan.
Vanuit de doos is de servo afstelling 100%, dat heb ik nog niet mee gemaakt.
Standaard centreert alles op de DX7 en je kunt inderdaad zó uit de doos wegvliegen bij wijze van spreken.

Alleen het uitklapmechanisme van de motor vraagt wat aandacht:

Ik heb de ARF versie met mixer. In de handleiding wordt een Futaba zender als voorbeeld gegeven. Echter met de DX7 hoef je GEEN kanalen om te draaien. Alleen de gashendelafstelling moet aangepast worden van de standaard: Ik heb hem op maximale subtrim naar beneden gezet (-125%) en ook de gewone trim helemaal naar beneden. Verder de uitslag naar 150 plus EN min. Zo zit de inschakeling van de uitklapservo niet onderin de knuppel en kun je deze in het middengebied houden tijdens het vliegen wat wel zo lekker is.

Heb je de gasknuppel helemaal onderin zitten zonder je servo uitslag en subtrim te vergroten dan hoef je maar naar de knuppel te kijken en de prop komt al tevoorschijn.

Maar dan nog is het bijna ondoenlijk de motor in te laten klappen zonder de rubber stop extreem te belasten doordat de prop er tegen aan slaat daarom gebruik ik de gear schakelaar om het mechaniek te bedienen: Met deze switch regelt de mixer automatisch en vloeiend het drietraps terugtrekken van de motor zonder de stopper te beschadigen.

Het kost wel even wat testen en afstellen maar met de mixerschroefjes is het te regelen zoals je het wilt.

Het enige wat ik verder moest aanpassen is dat de linkervleugel net iets teveel schuim had binnenin de romp zodat het aandrijfkabeltje van de RMS (Klapmechanisme van de propellor) klem zat. Maar dit was binnen een minuut verholpen door 1mm schuim weg te snijden.

Al met al een heel leuk ding dat zeker waar voor zijn geld is. Nu nog even op geschikt weer wachten om te vliegen. Maar dat zal gezien de reacties en filmpjes die heb bekeken van dit zwevertje ongetwijfeld een leuke ervaring zijn.:-D

Laatst bewerkt:
Ik ben heel benieuwd naar foto's of filmpjes van je maiden.
Ik overweeg dit toestel in de hangar te plaatsen (bij slecht weer)

Gistermiddag ondanks de forse wind hier in de uiterwaarden toch maar even gevlogen:

Niet echt ideaal dus, en de eerste lancering tegen de wind in ging bijna fout omdat het 950g zware vliegtuig bijna tegen de grond ging in een windstoot...... Ik heb mijn Zippy 1300 batterijen nog niet binnen dus er zit nu een 150g 2200 in.
Ondanks de zwaardere batterij toch nog ruim binnen de uiterste waarde van het voorste zwaartepunt en zeker met deze wind gaf het extra gewicht wel wat stabiliteit.

Maar het is dus zowieso handig als je je nek niet wilt verrekken bij het lanceren je elevator trim zo'n 25% omhoog te zetten bij de afworp. Toen ging het verder goed.

De DG1000 vliegt echter voor een zwever bijzonder dynamisch en is zeer snel te corrigeren.
Al bij al een geslaagde eerste test. Zo'n 5 vluchten gemaakt met 5 geslaagde landingen. Wel steeds met de motor uitgeklapt maar slechts aan bij stijgen.

Toch wel een leuke kick en wat anders dan helivliegen......:-D

full

full

full

full

Back