Hallo Jeroen,
Ik heb de DG1000 nog steeds, maar heb er nog niet heel veel mee gevlogen. Ik ben deze winter veel aan het bouwen geweest.
De ASW28 heb ik nog nooit in het echt gezien, daar kan ik dus geen vergelijking mee maken. De DG1000 vliegt lekker, hij zou alleen iets vlotter op de rolroeren mogen zijn. Ik heb er nog niet thermisch mee gevlogen, maar in lichte turbulentie lijkt hij stijgen goed aan te geven. Verder is hij langzaam genoeg. Ik verwacht goede thermiekprestaties van deze kist. Over stevigheid heb ik tot nu toe niet te klagen, maar ik heb er dan ook nog geen harde landingen mee gemaakt. De staart is aan de slappe kant, maar tijdens het vliegen voldoet het goed. De sterkte van de winglets lijkt ruim goed genoeg. Het meegeleverde mixerboard werkt, maar ik gebruik het niet. Ik heb veel mixmogelijkheden op mijn MX-22 zender, en die gebruik ik ook. De ktw servo stuur ik los aan, zodat ik de gondel langzaam op en neer kan laten klappen. Dat zal de duurzaamheid waarschijnlijk wat vergroten, het systeem krijgt wat minder grote klappen te verduren. Motorvermogen is ruim voldoende.
Dit vliegtuig levert zeker waar voor zijn geld. Het is een redelijk net gebouwd vliegtuig en het vliegt leuk. In vergelijking met de easyglider: de easyglider is wat betreft kwaliteit nog een stapje hoger, maar die is volledig uitgerust ook duurder. Beide vliegen ze fijn. De easyglider is iets vlotter op de controls (leuker aan de helling dan de DG), de DG1000 is beter voor het rustige thermiekvliegen. Thermiekvliegen doen ze beide goed. Ik heb het idee dat de glijhoek bij hogere snelheden van de DG1000 wat beter is, als je de Easyglider gaat duwen kakt de glijhoek snel in (tenzij geballast). De DG1000 is met zijn uiterlijk in het voordeel door het schaaluiterlijk en de slankere vleugels (smaak.....).