Tulix / DG1000; schuimpje met KTW

ik heb de mijne van shamrock maastricht
was in december enkelt weet neit of ze hem nog hebben op hun site geloof ik wel

het mechanisme bromde bij mij ook maar dit is een questie van je max travel in je zender regelen of op het winch achtige servo hevel het touwtje aanpassen

grtz lip

ik heb de mijne van shamrock maastricht
was in december enkelt weet neit of ze hem nog hebben op hun site geloof ik wel

het mechanisme bromde bij mij ook maar dit is een questie van je max travel in je zender regelen of op het winch achtige servo hevel het touwtje aanpassen

grtz lip

Bedankt, ze hadden nog precies één op voorraad :)

Kan iemand die de meegeleverde brushless ESC gebruikt ook toelichten of deze BEC heeft ingebouwd?
In de PDF handleiding kan ik hier niets over vinden.

Zo ja; is het bij deze regelaar veilig om tot de 1e BEC afslag te vliegen met 3S1P LiPo's?

Kreeg vanmiddag alles binnen, heb hem nu helemaal afgesteld en werkend! Ik gebruik momenteel het mixer printje voor het klapmechanisme. Zal ook eens kijken naar een servovertraging (met name voor het dichtklappen), maar het werkt vooralsnog prima!

Er zat transportschade aan de achterlijst van een vleugel, bij de aansluiting op de romp, maar is snel te herstellen. Ook een aantal kleine deukjes in de voorlijst.
Voor een 'foamie' ben ik erg onder de indruk, mooie 'scale look'. Wel ga ik de voorlijst afplakken met transparante tape, dan wordt ook de eerder besproken rand aan de onderkant wat aerodynamischer. Zat er verder aan te denken om de stopper op voorhand al wat te verstevigen met epoxyhars?

Nu kijken of het een dezer dagen rustig genoeg is voor een proefvlucht.

Laatst bewerkt:
leuk man :D
ik was er ook erg blij eme toen ik hem voor het eerst uit de doos kon halen
zonde van de transport schade maja als je het netjes kunt maken is er niks aan de hand toch

ikzelf vind hem super gemoedelijk vliegen met of zonder wind ik vond een beetje wind zelfs leuker ivm dat ik nog niet goed ken thermieken en met wind de vlucht tijd iets langer werdt bij mij

mischien ben ik de enige met dit probleem maar het kapje tape ik elke keer vast ik vlieg met een rhino 1350mah accu en een ifs ontvanger van graupner met zoeen irritante antenne erop dus me kapje sluit niet goed vandaar dat ik me kapje tape

hier gaat je een hoop plezier van hebben ik heb het iniedergeval wel :D

grtz lip

Vanavond de maiden gedaan!

Later op de avond nam de wind eindelijk goed af. Eerste worp zonder motor, daarna een keer met gas en rustig opstijgen.
Hij doet het erg goed moet ik zeggen. Klimt goed, en klapmechanisme tot nu toe in de lucht elke keer zo als het hoort goed ingeklapt.
Ook de afstelling van de roeren met trim neutraal was al prima, alleen hoogteroer wat trim omhoog nodig. Heb richtingsroer beetje gemixed met de rolroeren.
Moet nog even kijken of hij misschien wat differentiaal nodig heeft op de rolroeren.

Nu komt het enige probleem dat ik tot nu toe ben tegengekomen:

De motor cutoff schakelde nogal vroeg in (accu nog lang niet leeg). Daarna wilde de motor wel weer draaien, maar bij volgas na een tijdje weer cutoff. Daarna 2e accu geprobeerd (ook 3S1P 1300 mAh 20C); maar ongeveer het zelfde effect.

Nou heb ik hier en op RC-Groups diverse gevallen gelezen waar de ESC niet deugde/kapot ging, maar dit lijkt wel anders. Misschien een kwestie van te hoge BEC spanning? (is volgens mij niet in te stellen)
Het gekke is dat ik het hier op de grond nog niet kan reproduceren; hij blijft nu minuten lang doordraaien op volgas.
Of ligt het misschien aan de LiPo's die net nieuw zijn (eerste laad/ontlaad cyclus)??
Heb nog een andere LiPo liggen met een iets hogere toegestane ontlaadstroom, zal die ook eens proberen.

Laatst bewerkt:
Mooi dat alles goed ging. Het is echt wel een leuk vliegtuigje.
Het lijkt erop dat het afslagvoltage van de regelaar aan de hoge kant is. Het gebruiken van een lipo met hogere ontlaadcapaciteit kan zeker helpen, die zal de spanning beter op peil kunnen houden tijdens belasting, waardoor de motor later af zal slaan. Wel vreemd dat je op de grond nog een tijd vol gas kan geven terwijl hij in de lucht afslaat.
Misschien kan het een thermische beveiliging van de regelaar zijn. Als je een tijd op de motor vliegt kan het zijn dat de regelaar te warm wordt waarna hij de motor stopt. Als je vervolgens in zweefvlucht naar beneden komt koelt hij wat af en kan vervolgens op de grond weer een tijdje vol gas draaien. Vlieg je veel op de motor? Van vliegen op half gas kan de regelaar soms nog heter worden dan vol gas vliegen. Probeer het vliegtuig eens als echte zwever te gebruiken, dus zo efficient mogelijk omhoog (vol gas) op de motor, dan tijdje zweven, dan weer op de motor omhoog etc. Kijk eens of de accu dan meer capaciteit kan leveren.

Even over het gebruik van de term BEC. BEC staat voor Battery Elimination Circuit, en geeft aan dat de regelaar de ontvanger van stroom kan voorzien vanuit de aandrijfaccu, en dat er dus geen aparte ontvangeraccu nodig is. Vaak wordt ook aangegeven hoeveel stroom een BEC kan leveren aan de ontvanger (meestel 1-3A, soms tot 5A). De spanning die uit de BEC komt is meestal 5 tot 6V (vaak 5,5V). BEC staat niet voor het voltage waarbij de regelaar de motor stopt.

Bedankt,

Inderdaad, ik bedoelde motor afslagspanning, niet zozeer BEC.
Maar op zich wel vreemd als het aan deze LiPo's zou liggen, 20C moet genoeg zijn dacht ik. Desondanks zal ik die andere accu proberen (even deans connector aan solderen).

Vlieg je veel op de motor? Van vliegen op half gas kan de regelaar soms nog heter worden dan vol gas vliegen. Probeer het vliegtuig eens als echte zwever te gebruiken, dus zo efficient mogelijk omhoog (vol gas) op de motor, dan tijdje zweven, dan weer op de motor omhoog etc. Kijk eens of de accu dan meer capaciteit kan leveren.
Nee, ik doe voornamelijk dat laatste; naar geruime hoogte klimmen en dan zweven. M.a.w. meer zweeftijd dan motorlooptijd.
Vertrek morgen met 1:1 zweefvliegtuig achter de auto naar Duitsland, dus kan zijn dat ik de volgende tests pas daar doe. Misschien ook even hellingvliegen met dit model daar! :)

zou het mogelijk zijn om een landingsgestel onder de DG te monteren, en een zelfstart te maken ?
(intrekbaar zou helemaal mooi zijn...)

ps. @jvanakker : waar gaat de reis heen ? stendal/Porta westfallica perhaps ? en wat voor een kist ? (zelf zweefvlieger, ben nogal nieuwsgierig)

Odin

[EDIT] oeps gepost op het account van mijn vader, eigenlijk moet het Skyhigh zijn

Laatst bewerkt:
Vandaag ook mijn DG 1000 ingevlogen.
Op zich alles prima op 1 ding na. de propellor staat steeds verkeerd als deze in de romp zou moeten verdwijnen.

Iemand een idee om dit op te lossen?

gtn

Jeroen

ESC aanzetten met power aan (throttle helemaal omhoog). Als je dan 1 piepje hoort (geloof ik) staat hij aan.
In ieder geval kun je het controleren: Als de rem aanstaat draait hij veel stroever.

Zo weer terug uit Duitsland.
Mooie omgeving daar om echt te vliegen, daarnaast 's avonds ook nog vaak met model DG1000 gevlogen. Nog steeds last van (waarschijnlijk) de ESC die de motor (soms!) uitzet na een tijdje vol gas. Doet het afgezien daarvan verder prima, ik ga waarschijnlijk die regelaar wel vervangen.
Ook een keer met twee grote roofvogels gevlogen, heel lang kunnen zweven zonder motor.

Verder: zoals al eerder vermeld in dit topic: vroeg of laat zal bij iedereen de stopper afbreken... (althans, met de standaard setup).
Bij mij is hij vorige week dus ook afgebroken. Ik ga nu dus ook zelf een stopper fabriceren; wordt vervolgd!

Nog even wat antwoorden op vragen:

zou het mogelijk zijn om een landingsgestel onder de DG te monteren, en een zelfstart te maken ?
(intrekbaar zou helemaal mooi zijn...)

Met kort gras wil starten vanaf de grond prima, heb ik zelf ervaren.
Zie bijv. dit fimpje van iemand anders:
Sy1V8qxESzU[/media] - DG1000
of RLaCdJIobEQ[/media] - St model DG-1000
Maar zelf werp ik hem meestal gewoon, om de onderkant een beetje mooi te houden.
Zit er wel aan te denken om evt. het wiel van mijn Graupner Discus hier op te zetten, plus even een lierhaak erbij.

@jvanakker : waar gaat de reis heen ? stendal/Porta westfallica perhaps ? en wat voor een kist ? (zelf zweefvlieger, ben nogal nieuwsgierig)

Nee we gingen naar Blaubeuren, helemaal in het zuiden. Erg mooi gebied! Tweede week helaas wel veel regen gehad. We zijn ook nog bij de Schempp-Hirth fabriek wezen kijken, was ook heel leuk. Hier worden onder andere de (Duo) Discus, Arcus, Ventus etc. gemaakt! Verder, de kist die ik meenam was een van de clubkisten (G103 Twin II acro).

Laatst bewerkt door een moderator:
hier gaat je een hoop plezier van hebben ik heb het iniedergeval wel :D

Dat kan je wel zeggen ja!
Tot nu toe (ook vandaag weer) bijna elke dag gevlogen. Net weer 3x gevlogen, +- 30 minuten in de lucht per accu.
Er zijn nu goeie cumulus wolken met aardig wat thermiek. Deze DG-1000 is vrij licht, dus verlies je relatief veel tijdens het 'steken' van de ene naar de andere bel. Ook blijf ik meestal bovenwinds, dus ook vaak tegen de wind in terugsteken (al dan niet met motor).
Ik heb 1 iets zwaardere lipo en dat extra gewicht is bij dit soort weer wel prettig. Misschien doe ik er nog wat lood bij ergens op het zwaartepunt.

Nog een opmerking: de aansluiting van het kapje op de romp is aan de voorkant niet echt goed. Als je die rand afplakt, vliegt hij merkbaar beter (lijkt het..) en pakt beter snelheid op.

Misschien moeten we hier voor dit model ook maar een vluchtduur wedstrijdje houden net zoals op RC-Groups (accu capaciteit vermelden). :)

Laatst bewerkt:
Vanmiddag/avond ook weer met de DG1000 gevlogen.
Kon lange tijd geen thermiek vinden. Dacht al bijna dat de thermiek voor vandaag over was, totdat er een buizerd hoog over vloog. Er naartoe gestoken en ja hoor; een goede bel te pakken. Het blijft een mooi gezicht om met zo'n vogel in bel te zitten, al helemaal leuk als je op dezelfde hoogte met hem mee klimt (dus tegenover de roofvogel de zelfde draaicirkel proberen te maken). Gisteravond voor zonsondergang ook was leuk, tijdens vlucht kwamen 2 luchtballonnen heel laag over.

Nog een leuke ervaring met deze DG1000 gehad paar weken geleden: hellingvliegen.
Tot voor kort deed ik dit wel eens aan de Friese waddenzeedijk, maar heb nu wat dichter in de buurt gezocht. Gelukkig geschikte plaats gevonden: voormalige vuilnisbelt bij Leeuwarden. Die is volgens mij minstens zo hoog als de dijk, en heeft bij westenwind de beste helling.
Vlieg daar alleen door de week, i.v.m. met de modelbouwclub op nabije vliegbasis Leeuwarden die in het weekend actief is. Kan uiteraard wel in het weekend met 2.4 GHz... Meer mensen die daar wel eens hellingvliegen??

Van die modelbouwclub ben ik trouwens (nog..) geen lid, omdat ik in het weekend meestal ook al zweefvlieg vanaf diezelfde vliegbasis en dan weer geen tijd heb voor modelvliegen...

Het weiland waar ik altijd vlieg wordt momenteel helaas voorbereid op huizenbouw. Maar heb nog een kleine strook gras waar geen paaltjes e.d. staan. Hierdoor moet ik de laatste tijd dus eigenlijk altijd precisielandingen maken... Dit is wel lastig zonder remkleppen, maar lukt aardig (al dan niet met prop uitgeklapt en windmilling).
Zonder Y-kabel op de rolroeren kan je natuurlijk beide rolroeren omhoog doen zoals ik ook doe op mijn LastDown XL. Heeft iemand hier positieve ervaring mee bij dit model?

Moet wel toegeven dat ik nog steeds geen nieuwe stopper heb gebouwd. Op dit onderdeeltje na is hij verder gelukkig nog als nieuw.
Ik vlieg nu ook vaak met camera voorin (kap eraf, en je hebt zeeën van ruimte). Zelfs een Canon Ixus met vrij groot frontaal oppervlak trekt hij makkelijk de lucht in. Als ik t.z.t. wat mooie beelden heb verzameld post ik het filmpje hier ook wel.

Iemand anders nog leuke ervaringen met dit model?
Beetje stil in dit topic de laatste tijd!

Verder;
Vliegen er hier nog mensen ook met zo'n FPV opstelling op dit model?

2configuracindg100022.jpg

Laatst bewerkt:
Ja ik vlieg daar ook regelmatig, laatst stonden we er met z'n vieren te vliegen. Leuk plekje! Ik moet wel nodig overstappen op 2,4Ghz, want ik vlieg vaak wild. Misschien tot zien!

Ik zit ook te zoeken naar iets (relatief) simpels om bij wijze van spreken 's middags in de pauze even een half uurtje te 'spelen'. :D

Is dit echt de website van Hype?

Hype

Maken zij de modlellen?, dan is er dus alleen de DG 1000 met KTW? :(

Wie is ondertussen de goedkoopste aanbieder? :oops:

Of zijn er vergelijkbare modellen (simpel, semi-scale, klein, KTW) van andere aanbieders?

Dank!

jan.

Mag ik uit het feit dat niemand reageert :( opmaken dat
a. dit inderdaad de site is
b. er nog geen equivalenten (van en ander merk) zijn die diezelfde value for money bieden?

jan.

Back