serge pot
Forum veteraan
Yet another CG Calculator - RC Groups
in dit draadje zit een leuk tooltje voor zwaartepunt berekening .
in dit draadje zit een leuk tooltje voor zwaartepunt berekening .
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik gebruik zo'n calculator hooguit één keer: als ik een kist heb waarvan ik niet weet waar het zwaartepunt ongeveer moet liggen, zodat ik een veilige waarde kan berekenen voor de eerste vlucht. Daarna ga ik vliegend aan de slag en hoef ik helemaal niet te weten op hoeveel mm of % het ligt. Door die cijfertjes gaat hij namelijk niet beter vliegen....in dit draadje zit een leuk tooltje voor zwaartepunt berekening .
Ik gebruik zo'n calculator hooguit één keer: als ik een kist heb waarvan ik niet weet waar het zwaartepunt ongeveer moet liggen, zodat ik een veilige waarde kan berekenen voor de eerste vlucht. Daarna ga ik vliegend aan de slag en hoef ik helemaal niet te weten op hoeveel mm of % het ligt. Door die cijfertjes gaat hij namelijk niet beter vliegen....
Datzelfde gaat op voor het instelhoekverschil. Je moet een uitgangswaarde hebben en als het kan ga je daarmee later wat schuiven - maar de exacte waarde is uiteindelijk totaal onbelangrijk. Het gaat om het vlieggedrag, niet om de cijfers achter de komma.
Opmeten doe ik dus eigenlijk ook niet. Ik hoef het alleen precies te weten als een ander me vraagt waar ik het CG heb, of als ik aan het repareren/modificeren ga. Dan schrijf ik het op om na de werkzaamheden weer op dezelfde plek te kunnen beginnen.
Dat zie ik dus anders. Je hebt er naar mijn idee meer aan te beginnen met veel vliegen en leren voelen hoe het vliegt. Als je niet in staat bent om te voelen wat het verschil is met het zwaartepunt 2 mm naar voor of naar achter, dan heb je nog helemaal niks aan die getallen.....dan begin je met getallen....
M.n. een zweefvliegtuig is één grote bak compromissen.@ dirk, en dat is wat we eigenlijk allemaal zoeken bij het uittrimmen en bepalen van het zwaartepunt.
een mooie compromis eigenlijk tussen al deze zaken....
laten we de discussie vooral niet geagiteerd laten worden ....Dirk
- je moet de kist zo instellen als jij het makkelijkste kun vliegen. De meeste efficiëntieverliezen komen voort uit stuurfouten. Een voor jou te moeilijk bestuurbare kist 'dondert' regelmatig een tiental meters naar beneden. Zonde ...
- Je moet de samenhang snappen tussen ligging ZW-punt en trimmen:
- ZW-punt naar achteren = paar klikjes down, en andersom,
- hoe dichter het ZW-punt bij het neutraalpunt (Let op: ik zeg niet hoe verder naar achteren!) hoe heftiger de reactie op hoogte (uitslagen kunnen beduidend kleiner)
- een voorlijk ZW-punt maakt dat een kist de bocht in wil duiken, het ZW-punt (te) ver naar achteren maakt dat de kist de bocht uit wil
- Hoe dichter het ZW-punt bij het neutraalpunt, hoe beter de glijhoek bij down geven.
Mooie opsomming,
Naar aanleiding van een post van je een paar dagen geleden, waarin je stelt dat voor alle vliegtiestanden een zwaartepunt het lekkterste is ben ik het bijna met je eens, maar waarschijnlijk ken je de volgende situatie.
Vliegen doe ik met een vrij achterlijk zwaartepunt, vliegt optimaal goede actieve stuurreacties beste glijhoek.
Maar......
Als ik in Zoutelande vliegend naar beneden moet lopen om te landen, kan ik de zwever niet in een parkeerstand zetten om zorgeloos te lopen, maar moet ik toch constant de kist in de gaten houden en vaak (heel licht) bijsturen.
In die situatie, en alleen dan, zou ik een voorlijker of variabel zwaartepunt hebben.
Rick