Tunen zweverts.....

Mooie opsomming,
....

Als ik in Zoutelande vliegend naar beneden moet lopen om te landen, kan ik de zwever niet in een parkeerstand zetten om zorgeloos te lopen, maar moet ik toch constant de kist in de gaten houden en vaak (heel licht) bijsturen.
In die situatie, en alleen dan, zou ik een voorlijker of variabel zwaartepunt hebben.

Rick
Bedank for die blumen ... ;-)

Als ik jouw verhaal over Zoutelande lees, denk ik haast dat ik dat moet plaatsen onder 'hij is voor jouw te moeilijk afgesteld'. Op dàt moment (trappen aflopend) is het net te moeilijk. Je hebt je ogen dan ook elders nodig ...

Tja, de oplossing daarvoor weet ik ook og niet zo 123. Het verschuifbare blokje lood van serge werkt zeker. Maar dat moet toch best een aardig blokje zijn wil het echt effect hebben. En dan vlieg je wel áltijd met ballast. Kweenie of je dat wel wilt ... Verder moet er natuurlijk ook nog een constructie zijn die ervoor zorgt dat dat blokje een beetje op z'n plek blijft, daar moet de ruimte voor zijn, ...

Dirk.

Wat je ook kan doen is ringsteken vlak voor de landing ring met 50 gram lood die net aan de neus van de romp blijft hangen. :mad: Of achter het zwaarte punt een stukje lood vlak voor de landing droppen :p

Het is altijd maar net wat je lekker en goed onder controle hebt. Veel oefenen kan daarbij ook helpen.

Of achter het zwaarte punt een stukje lood vlak voor de landing droppen :p.
Deze vind ik geniaal. Vrij eenvoudig te realiseren. 1 gram lood aan de staart met een soort sleepkoppeling releasen. Alleen ben je dat stukje wel elke keer kwijt (dus uit milieu-oogpunt kun je beter 1 kiezeltje van 1 gram nemen). Een kiezeltje van 1 gram zal een mm of 4-5 zijn schat ik.
En een micro-servootje voorin (ZW-punt) om het te bedienen.

De invloed op de totale vliegmassa is te verwaarlozen.

Dirk.

Een andere wilde gedachte: wat gebeurt er als je je vleugel (een paar mm) naar voor of achter kunt bewegen? Even los van een mechanisme en het gewicht daarvan...

Groet,

Jacob Bos

ik kan ook gewoon een lullig antwoord geven... doe zoals mij en land bovenop de duin waar je staat...
is mogelijk, want ik doe het elke keer.
zelfs een staartgestuurd kistje zonder remkleppen is me gelukt

Een andere wilde gedachte: wat gebeurt er als je je vleugel (een paar mm) naar voor of achter kunt bewegen? Even los van een mechanisme en het gewicht daarvan...

Groet,

Jacob Bos

Dat hebben we op de TU gedaan, inderdaad om het snelheidsbereik te vergroten.
RoboSwift
In de praktijk is een goed compromis vaak beter, zeker beter te realiseren.

Rick

ik kan ook gewoon een lullig antwoord geven... doe zoals mij en land bovenop de duin waar je staat...
is mogelijk, want ik doe het elke keer.
zelfs een staartgestuurd kistje zonder remkleppen is me gelukt

Met windkracht 5 lukte het mij wel om mijn Twin Astir op LVS op het duin neer te zetten maar is niet de meest relaxte manier van landen en ik zou zo even geen andere helling locatie kunnen verzinnen waar dat mogelijk is met zo'n soort kist.
Er zijn kisten waar dat mee lukt maar er zijn er ook vele waar je dat dus echt op je buik kunt schrijven.

Het verschuifbare blokje lood van serge werkt zeker. Maar dat moet toch best een aardig blokje zijn wil het echt effect hebben.
Als je in plaats van een blokje lood de accu gebruikt als verplaatsbare ballast dan vlieg je met minder extra gewicht... alleen een klein servootje.

Toch ben ik bang dat die servo de eerste de beste iets hardere landing niet overleefd. De hele massa van het accupakket ramt op de tandwielen. Het moet makkelijk kunnen schuiven, dus ook bij die landing. De servo is de enige die dat tegenhoudt ...

Dirk

Toch ben ik bang dat die servo de eerste de beste iets hardere landing niet overleefd. De hele massa van het accupakket ramt op de tandwielen. Het moet makkelijk kunnen schuiven, dus ook bij die landing. De servo is de enige die dat tegenhoudt ...

Dirk
mg 5kg servo die een pakket van max 400 gram bedwingt . en met wat crea bea pak je een 180graden servo die wordt dan dus nooit belast in 2 van de 2 posities als je slim bent .

Als je zorgt dat die accu voor de landing in zijn voorste positie ligt, en daarbij dus niet vastgehouden hoeft te worden door de servo maar gewoon rust tegen een stop op zijn glijbaantje...

Als ik mijn Pace 'hands-off' wil kunnen laten vliegen zal het zwp minimaal zo'n 5 mm naar voren moeten tov de normale actieve vlucht.
Om dit te realiseren met een vliegtuig gewicht van 2 kg, zou de accu van 125 gram 80 mm moeten verschuiven. Die ruimte is er echt niet.

Met een gewichtje in de staart op 710 mm van het zwp zal dit 14 gram moeten worden. Dit is te doen, maar zoals geschreven zal het geen lood mogen zijn ivm millieu of een ander te zwaar materiaal ivm gevaar wanneer het iemand raakt.

Voorlopig zie ik nog geen (voor mij) goede oplossing van een niet al te groot probleem.

Rick

waterballast???

Wel een aardig idee... dat kan je betrekkelijk eenvoudig over de hele lengte van je romp verplaatsen. Een slangetje met aan beide uiteinden een expansievat (ballonnetje), en ergens in het midden een pompje...

Of een tankje met een klepje en een servo. Klepje open, tankje leeg, cg naar z'n grootje.

Misschien een domme vraag maar is dit allemaal serieus of zijn we hier met een grote glimlach steeds waanzinnigere ideeën aan het verzinnen om een bijna verwaarloosbaar probleem op te lossen.

Als je de vliegkwaliteiten bezit om een paar mm cg verandering op te merken lijkt het mij dat je dan ook wel in staat bent om die kist te landen. Dat hij wat kieteliger reageerd moet je dan wel op kunnen vangen en anders ben je misschien wel boven je kunnen aan het vliegen.

Justus

Back