Turnigy lipo vraagje

..... er schijnt een conserveringsmiddel in te zitten.

Dat verhaaltje heb ik wel meer gehoord maar dat is echt een broodje aap hoor. In een accu, welke dan ook, zit echt geen Ascorbine zuur (E300) of Calcium sulfide (E226) :):):)
Het is wel juist dat je een accu altijd het beste gewoon kan gebruiken. Ook van ongebruikt opgeslagen liggen wordt een accu niet beter. Dat geldt voor ALLE accu's en dus net zo goed voor LiPo's. Alle accu's beginnen al te "slijten" op het moment dat ze gefabriceerd worden. Gebruik (en vooral zwaar belasten) versneld dit proces alleen maar. Helaas is niet gebruiken ook slechter dan wel (normaal) gebruiken.
Bij LiPo's kan je dat probleem voor een deel omzeilen door de accu gedeeltelijk geladen weg te leggen. Met gedeeltelijk geladen wordt bedoeld dat je de accu tot ongeveer 60% oplaad. Wanneer je de accu zo geladen op een koele (tussen de 5°C en 10°C) plaats weglegt kan je hem redelijk lang vrij goed houden. Controleer de accu wel met enige regelmaat en laad hem elke 5 á 6 maanden weer op tot 60%.
Let op de accu zal nog steeds slechter worden maar minder erg dan wanneer je hem helemaal geladen of, nog erger, helemaal ontladen weglegt.

Ik had vorige week een turnigy 2s besteld (nog niet binnen) maar als ik hem binnen heb, in welke volgorde moet ik hem dat gebruiken?

1. balanceren - laden met balancer - rijden - met 0.5 C laden

2. laden met balancer - rijden - met 0.5 C laden

3. rijden - met 0.5 C laden

Ik denk dat optie 3 zo en zo niet goed gaat want denk niet dat die al opgeladen is. En het is toch wel aan te raden om de eerste 3-5 keren dat je hem oplaad met 0.5 C te laden?

Ps. Ik heb geen ontlader dus ik kan hem niet 3 keer achter elkaar opladen, ontladen... enz. Of is dat eigenlijk wel beter?

De turnigy wordt halfvol geladen geleverd . Gewoon volladen met max 1C en je kunt gaan rijden.

optie 2.
optie 3 mag ook.
en optie 1 mag eigenlijk ook. :)

Wat voor balancer stekker zit er aan deze lipo's? Past dit op een Graupner balancer?

Nee, het heeft een JST-XH balancer stekker. Voor een graupner balancer moet je een verloopje hebben.
Zelf heb ik deze.
3065_7XH.jpg

Link naar website

Laatst bewerkt:
(1) Ik heb ook de turnigy 5000mah nu in huis, maar de balancer kabel past niet op mijn robbe 8446 balancer. Kan ik bovenstaande verloopje ook gebruiken?

(2) En die grote kabels om hem aan te sluiten op de Flux, kan je daar ook een verloopje voor krijgen naar Dean-aanlsuiting of moet je dit echt zelf erafknippen en een dean erop solderen?

(3) En heb je ook weer een verlop stekker nodig om hem aan te sluiten op een ultramat 14? Welke kabel moet ik daarvoor hebben?

Op de Turnigy lipo's heb ik deze verloop set: Robbe8214 Equalizer-adaptor JST XH
En past hiermee op mn Robbe 8EQ lader met ingebouwde balancer. Dit zou ook moeten passen op jouw balancer.
Op de lipo + en min zitten 4mm goudpluggen. Het is maar net welke stekkers je wilt blijven gebruiken.
Ik heb gekozen voor de 4mm goudpluggen, deze kunnen een hogere amperage aan dan de deans.
Zelfde voor je laad-kabel hiervoor dan ook een setje 4mm goudpluggen nodig.

Grt,
Eric.

Laatst bewerkt:
bedankt voor je reactie, heb jij ook een flux?
Met andere woorden je hebt de standaard kabel die op de ESC zit van de flux vervangen?

Hoi
Ik heb een sceadu evo 50 elektro uitv. ben op zoek naar goede zware accu,s (lipo)
hebben jullie hier ervaring mee. Welk merk en waar kun je ze kopen 5000 of 6000

Hallo,
Op mn esc zitten de "contra" mannetje/vrouwtje 4 mm goldpluggen naar de lipo.
En deze pluggen zitten ook van de esc naar de motor (drie fasen)

Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel, maw heb je ergens een beroerde connector dan is dat de zwakke schakel.

Grt,
Eric.

de connectors zijn momenteel gewijzigd dacht ik. Vorige pack was 4mm male en female

persoonlijk zijn AL mijn rex 500+600 lipos met 4mm: 2 vrouwelijke stekkers en de esc dus met 2 manneljke. alles standaardiseren is simpelste. Kost wat werk maar is e gemak.
Wat het bewaren betreft gebruik ik altijd de storage functie op mijn lader.
qua kabels: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Charging harness $3.70
zitten nog vrije kabels op (of gewoon kop vr zender die je niet hebt afknippen) en daar dan je 4mm aan zetten in de combi die je wilt.
Zo kan je alles laden +deans+pigtail+nimh+zender+eigen connectorcombi veel handiger dan 35aparte kabels mee te sleuren

Laatst bewerkt:
En geheid dat die deans ergens tegenaan gaat liggen waardoor de boel gaat vonken, dat dopje ben je zo kwijt ;) Bij de HC laders zit een prachtige bundel met laadkabels voor elk wat wil, en al dat gesjouw valt best mee als je thuis de boel vollaad.

tja.. de deans gebruik ik persoonlijk niet. dus kan het dopje ook niet kwijt spelen.
met die 4mm cons zet ik dan natuurlijk wel e plastic contrastekker op ;-)

Soms laad ik ook op het veld of in mijn wagen onderweg...

Doorgaans mag je LiPo's met 1C opladen, dus 8000mah met 8000mah laden (8 ampere).
Je mag ze ook met 500mah (0.5 ampere) opladen; duurt alleen langer.
Er zijn zelfts lipo's die je met meer C (bijvoorbeeld 5C) maximaal mag laden.

Vaak staat er ook op de lipo zelf wel wat de maximale laadstroom is.

De vuistregel is momenteel MAXIMAAL laden aan 1C, alhoewel de huidige turnigys en flightmax nu 2C vermelden. (je mag dus ook trager laden bv 0,5C)

1C is gelijk aan de amperage die op de lipo staat.
dus: lipo 5A= 5A laden.
2200mah=2200mah laden
Lipos minder dan 1000 mah mag je laden aan 2,5C

Houd er wel rekening mee dat bv een 50watt lader 6cellen maximaal kan laden aan ongeveer 1,3ampere! laat je dus niet vangen door de prijs!

Dus als je 8000mah wilt laden aan 1C (8A) moet je dus een zwaardere lader kopen hé bv deze http://www.hobbycity.com/hobbycity/...ct_Name=iCharger_208B_350W_8s_Balance/Charger

Persoonlijk heb ik http://www.hobbycity.com/hobbycity/...e=GT_A-6-10_200W_Balance_charger_&_discharger
met een voeding van 16amp aan 12volt => kan een 6S lipo maximaal laden aan 8,7A

Laatst bewerkt:
vr alle duidelijkheid:
1 Ampere wordt ook uitgedrukt als 1000mah= 1A
dus 800mah=0,8A en 5000mah= 5A

De AFGIFTECAPACITEIT w uitgedrukt in C
dus bv 1 lipo met 5000mah en 20C (en bv 25C burst)
kan dus 20 keer (C) 5000mah afgeven=100A of in burst 125A

maar zoals je zegt:
5000 mAh laden met 1C = 5 A?
en 2C = 10 A dan (voor dezelfde mAh waarde)?
CORRECT

(vergeet je lipos ook niet regelmatig te balanceren)

vr alle duidelijkheid:
1 Ampere wordt ook uitgedrukt als 1000mah= 1A
dus 800mah=0,8A en 5000mah= 5A

Als je iets wilt uitleggen, doe het dan wel goed.
De eenheid van stroomsterkte is de Ampere, afgekort als A. Stroomsterkte wordt ook wel uitgedrukt in milliAmpere afgekort als mA. Een miliAmpere is 1/1000 Ampere. Er gaan dus 1000 miliAmperes in een Ampere. Dan heeft een accu ook capaciteit. Die wordt uitgedrukt in Ampere uur en afgekort als Ah. De 1000 maal kleinere waarde is de milliAmpere uur of mAh

Back