Turnigy presteert beter dan Gens Ace

Zoals de titel al aangeeft, presteren mijn normale, goedkope Turnigy accu's beter dan mijn duurdere Gens Ace accu's. Dit verbaasd mij toch wel enigszins, daar een groot deel van de modelvliegers met dure, hoge kwaliteit accu's vliegt en deze ook aanbeveelt voor de langere termijn. Vandaar dat ik ze ook aangeschaft heb.

Ik heb voor mijn T-Rex 550X vier accu's waar ik mee vlieg. Twee hiervan zijn de 'normale' Turnigy 5000mAh 6s 40-50C lipo's, de andere twee zijn Gens Ace 5000mAh 6s 60-120c lipo's.
De Turnigy's heb ik pak 'm beet 10x mee gevlogen voor ik de Gens Ace erbij heb gekocht.
Wat mij meteen opviel is dat mijn iCharger een hogere weerstand meet voor de Gens Ace, ook al zijn ze nieuw. Ik weet niet in hoeverre de iCharger nauwkeurig is met weerstandsmetingen, maar de Turnigy's hebben een weerstand van zo'n 1,5mOhm per cel. De Gens Ace hebben een weerstand van zo'n 3,5mOhm per cel.

Nu vind ik de interne weerstand niet zo heel belangrijk, als de vliegprestaties maar gewoon in orde zijn.
Echter zie ik hier ook een redelijk verschil in. Ik vlieg met 1950RPM (7 min vliegtijd) en 2350RPM (5 min vliegtijd). Meteen na landen check ik de voltages.
De Turnigy's komen op de grond met 3.85v per cel en de accu's zijn koel/lauwwarm.
De Gens Ace komen op de grond met 3.77v per cel en zijn warm, vooral een stuk warmer dan de Turnigy's.
Ik vlieg alle accu's leeg met redelijk dezelfde stijl. Relaxed rondcruisen, af en toe even snelheid oppakken en een looping/rol erbij. Geen 3D verder.

Zijn er mensen die dit ook gezien hebben? Kan ik op de lange termijn (langer dan 1 jaar bijvoorbeeld) alsnog betere prestaties verwachten van de Gens Ace? Ik hoop het, want anders ga ik voortaan lekker verder met de goedkope Hobbyking accu's ;).
 
Interessant als je dat zo onder vergelijkbare omstandigheden kunt meten en vergelijken. Een lage(re) interne weerstand wordt als gunstiger benoemt. Met name bij hogere stromen minder energie in warmte om te zetten.
Regelmatig meten en hier je bevindingen posten.

Erik
 
Je bent niet de enigste, de Gens Ace welk ik in bezit heb zijn wel kleinere zoals de 2200 3S en de 5000 4S, ook deze accu,s zijn slechter ( lees vermogen ) dan de turnigy
accu,s, ik heb zelf Gens ace weggedaan na 1 jaar gebruik omdat er wel heel veel verschil in de cellen zat, de turnigy van de dezelfde leeftijd gebruik ik nog steeds
 
Het kan ook zijn dat de Gens Ace ooit eens overbelast geweest zijn in koude toestand, dan is na enkele seconden de staat van de accu een stuk slechter.
Ik weet niet hoeveel C je trekt maar een lipo moet je, zeker in een heli waar ze continu redelijk vermogen moeten leveren, voorverwarmen.
Dan zakt de interne weerstand.
Aan de andere kant, Turnigy's kunnen ook GensAce zijn met een Turnigy stikker erop.
Prijs en merk zegt niets, je betaald voor de marketing.
Heb je een logger?
Dan kan je zien wat ze in de vlucht doen, volt per cel onder belasting, dat zegt meer dan de interne weerstand want daar heb je pas wat aan als je weet wat het nieuw was.

GJ
 
Hier is laatst ook al over geschreven.
Ik merk nauwelijks verschil tussen diverse merken.
Uit een test, voor wat het waard is, kwam Turnigy HD beter naar voren dan Gens Ace.
 
Ik gebruik beiden merken, maar heb nooit verschillen gemerkt. Ze zijn hun geld waard. Ik kan mij wel voorstellen dat als je het formaat snijkoek gebruikt, het wat minder prettig is als het ene pakket beter is als het andere.
 
ik heb jaren terug een keer een set turnigy's gehad..
die gingen echt merkbaar minder lang mee dan de set hyperions of gens aces.
waar de gens of hyperions op 1,5 jaar zaten, waren de turnigy's binnen het jaar al overleden.

kan makkelijk dat aan de kant van turnigy wat verschillen zijn doorgevoerd tussendoor.
daarnaast heb ik wel eens het gevoel dat de relatief kleine accu's die ik gebruik (3s 2200) een stuk fragieler zijn dan de grote accu's
 
Er is wel achter te komen wie de fabrikant is.
Dan moet je de folie eraf halen en zoeken naar nummers en die weer gaan zoeken op internet.
Gensace is een fabrikant dus die maakt ze zelf.
SLS koopt ze gewoon bij verschillende fabrikanten in China, net als Turnigy en Hyperion weet ik niet zeker, ze maken ook kerncentrales maar ik weet niet of dat nou dezelfde firma is als die in modelbouw zit.

GJ
 
Er is wel achter te komen wie de fabrikant is.
Dan moet je de folie eraf halen en zoeken naar nummers en die weer gaan zoeken op internet.
Gensace is een fabrikant dus die maakt ze zelf.
SLS koopt ze gewoon bij verschillende fabrikanten in China, net als Turnigy en Hyperion weet ik niet zeker, ze maken ook kerncentrales maar ik weet niet of dat nou dezelfde firma is als die in modelbouw zit.

GJ
we hebben hier bij de club ook SLS accu,s gehad, heel veel problemen mee gehad, deze SLS accu,s worden hier op de club niet meer aangeschaft, dit zijn de slechtste accu,s die we ooit hebben gehad
 
we hebben hier bij de club ook SLS accu,s gehad, heel veel problemen mee gehad, deze SLS accu,s worden hier op de club niet meer aangeschaft, dit zijn de slechtste accu,s die we ooit hebben gehad

De `snelle jongens` waren erg enthousiast over SLS.
 
Zippy ben ik al lang mee gestopt. Meerdere keren geprobeerd maar gaan bol staan.
Turnigy`s gaan al veel beter en de nano`s zijn bij mij gewoon goed en blijven dat ook meerdere seizoenen.

Ik heb nog een Kokam pakketje uit het begin van de lipo`s en die doet het nog en staat niet bol. Ik gok zo`n 15 jaar oud.
 
Kokams zijn onverslijtbaar.
Maar groot en zwaar vergeleken met de huidige pakketten.
Kokams kon je ook stuk krijgen, ik heb in 10 seconden een 4000 mAh pakket om zeep geholpen door 3x volgas te geven bij een koud pakket, was wel ruim 450A stroom.
Maar de ervaring van mensen ligt ook aan het gebruik en kennis van zaken.
Het is niet zo gek dat ze bol gaan staan als je ze altijd koud gebruikt, niet naar storage teruglaad voor opslag of ze continu te veel leegvliegt en dan niet meteen laad.

GJ
 
een paar van de foute dingen die je meld, doe ik dus.
- niet speciaal voorverwarmen (maar ik blijf ver onder de c waarde)
- ik ontlaad in het toestel. geen storage

ik heb wel eens een jaar storage gedaan.
op mijn formaat accu's gaf dit geen significant verschil.
En ik heb geen zin om voor iedere vliegdag 6:00 op te staan om 4 tot 8 accu's nog even vol te gooien, om na een goede vliegdag met veel brandstoftoestellen weer heel de avond 4 tot 8 accu's te ontladen.
op de kosten per jaar, neem ik mn kansen..

grote pakketten.. die gaan wel financieel zeer doen..
dan zou ik wel een stuk eerder die moeite gaan nemen..
 
Ja maar je ontlaad wel.
Als de accu vol weggelegd wordt gaat ie bol staan en ook als ie helemaal leeg weggelegd wordt.
Als je in een normaal model bij een vol pakket de motor een seconde of 30 tot een minuut laat draaien is de kop eraf en blijven ze beter.
Voorverwarmen is beter, ook voor de prestaties van je model.
Maar als je een mooiweer vlieger bent dan liggen ze al op te warmen in de auto.

Bij de hoge C's die wij trokken, ook al is het maar 11x een seconde of 2, dan is de accu zonder voorverwarmen halverwege de vlucht om zeep.
En de motor draait minder toeren, het lkan zomaar 0,2 tot 0,3 Volt per cel onder belasting schelen, doe dat maal 10 en tel uit je winst.

GJ
 
Wat ik nog even vergat te vermelden was dat ik 2 jaar terug een Turnigy graphene accu had gekocht.
Deze steekt nu toch wel met kop en schouders uit boven de rest van de accu`s die ik heb. Ik heb het over een 2200 pakket 3s. Hij was wat duurder maar dat is het zeker waard.
 
Kokams zijn onverslijtbaar.
Maar groot en zwaar vergeleken met de huidige pakketten.
Kokams kon je ook stuk krijgen, ik heb in 10 seconden een 4000 mAh pakket om zeep geholpen door 3x volgas te geven bij een koud pakket, was wel ruim 450A stroom.
Maar de ervaring van mensen ligt ook aan het gebruik en kennis van zaken.
Het is niet zo gek dat ze bol gaan staan als je ze altijd koud gebruikt, niet naar storage teruglaad voor opslag of ze continu te veel leegvliegt en dan niet meteen laad.

GJ
Kerel! 450 ampère......daar kun je de BBQ me aansteken! En nog een flinke ook.....je bent me dr eentje[emoji3][emoji106]
 
450 Ampere waren gewone stromen die bijna iedereen trok op 4S.
Hoe moet je anders aan die 6500 Watt komen.
Tegenwoordig mag er tot 10S gevlogen worden maar de vermogens zijn daardoor nog hoger geworden, 7 tot 7,5 Kilowatt uit 1800 mAh cellen.
En dat gaat gewoon een seizoen mee.

GJ
 
Back
Top