[tutorial] hoe maak ik mijn dolgedraaide schroeven los?

  • Topicstarter Topicstarter neoblader
  • Startdatum Startdatum
N

neoblader

Guest
Hoi,

Ik had bij mijn savage een probleempje, de vorige eigenaar heeft namenlijk de kop van een boutje dolgedraaid en de bout zat nog eens erg vast ook.
Geen leuke bedoeling natuurlijk, maar ben je nou een modelbouwer of niet. Hier de oplossing om zo''n vervelend boutje los te halen.
Kan je niet goed met elektrisch gereedschap overweg, vraag het dan even aan iemand die wel hoe zo'n apparaat werkt!!


De%20boosdoener.JPG

De boosdoener
pak nu je dremel of ander slijp apparaat bij de hand en zoek ook een schroevendraaier met een lekker grote kop



de%20machine.JPG

De machine die mijn dag weer goed gaat maken


schroevendraaier.JPG

De schroevendraaier


werk%20methode.JPG

Maak nu met de dremel of een ander slijp apparaat een sleuf overdwars in de kop van de schroef. maak hem niet te groot maar mooi passend voor de grote schroevendraaier die je eerder hebt gepakt


resultaat%20slijpen.JPG

Als het goed is ziet je bout er na het slijpen ongeveer zo uit


werkmethode2.JPG

Draai vervolgens met de grote schroevendraaier de bout eruit


eindresultaat.JPG

Tada :P :lol:



Ik hoop dat jullie allemaal een wijze les hebben gehad.
Rember, Safety first dat betekend dus dat je een bril op moet doen tijdens het slijpen en dat je niet gaat slijpen naast een jerrycan brandstof.

M.V.G.
Tjeerd
 
inderdaad, dit is een oude truc, maar niet iedereen op dit forum is oud ;)
en ook om weer eens wat toe te voegen aan het archief van dit forum ;)
 
toch zijn er genoeg die om zoiets vragen en dan is deze tutorial een mooie verwijzing.

thx

ps uiteraard kan je zo ook prima dolle imbus schroeven loshalen.
 
nog een vraag jij laat het nu zien bij een niet verzonken schroef. maar hoe wil je dit doen bij een verzonken schroef in allu.
zonder het chassie ook te beschadigen met een sleuf
 
marco bosch zei:
nog een vraag jij laat het nu zien bij een niet verzonken schroef. maar hoe wil je dit doen bij een verzonken schroef in allu.
zonder het chassie ook te beschadigen met een sleuf

Bij een verzonken schroef in het chassis doe je hetzelfde, je zult een sleufje in het chassis voor lief moeten nemen.
 
of een kleiner (al afgeslepen) schijfje gebruiken. Dat kan je een gleufje maken dat net groot genoeg is om de bout los te draaien. Daarna kan je hem weer vervangen als je wilt.

Ik gebruik deze truc om cd-spelers enzo open te krijgen. Daar zitten altijd van die irritante mini-sterschroefjes in. (mini-sterschroefjes met streepje maar, anders klinkt het zo stom :D )
 
Erg handig zo'n turtorial!!
Toevallig had ik precies hetzelfde afgelopen zaterdag, de kop van mijn schroef was ook helemaal dol dus kreeg ik hem er ook voor geen mogelijk uit.

Uiteindelijk wel los gekregen maar niet op de manier waarop het zou moeten. Toch wel handig zo'n Dremel.

Nick 8)
 
en Als je een verzonken schroef het , op een Plastic bodemplaat van electro ?.

en ik me bodemplaat niet wil besnijden met me dremel ?
 
Die is lastig, de enige truuk die ik ken is van opzij tussen de koelribben door de kop van de bout afslijpen of zagen
 
Wanneer je echt alles geprobeerd heb, dan is het tijd voor grof geweld. Neem een oude smalle steekbeitel [liefst 1 met doorlopend metaal door het handvat] slijp deze op de juiste breedte en helemaal scherp. Zet de beitel op de kop en geef een flinke tik met een hamer zodat er een sleuf in de schroefkop ontstaat [evt, weer scherp-slijpen en herhalen] draai dan met de beitel de schroef los. Een oude stevige geslepen schroevendraaier met doorlopend metaal in het handvat, kan ook het werk doen. Uiteraard is de beitel nadien alleen hier nog maar geschikt voor.

m.vr.gr. Per
 
Er bestaan ook linkse tappen, je boort dan een gaatje in de schroef, diameter afhankelijk van je tap die je gaat gebruiken. Daarna draai je de tap in het geboorde gat en als het meezit lukt het om op die manier de schroef los te krijgen
 
Bij een verzonken imbus kan je dit doen.

Pak een oud L vorming imbus tooltje die past in de imbus maakt niet uit hoe groot als die maar erin kan. Doe dan een drupje of meer secondelijm in de imbus dan dat tooltje erin. Tijdje wachten totdat die ECHT GOED droog is. Dan draaie en je hebt hem eruit.

1 ding, dat tooltje kan je dan niet meer gebruiken of je moet er stukje afhalen.

Cees
 
cody zei:
.... je boort dan een gaatje in de schroef, diameter afhankelijk van je tap die je gaat gebruiken.

Als je toch gaat boren, neem een iets grotere boor dan de diameter van het schroefdraad, en boor de schroefkop weg. Pas wel op, met zacht materiaal waarin de schroef verzonken is, schiet je per ongeluk door met boren, dan wordt het gat ineens onverwacht groot.

m.vr.gr. Per.
 
Wat ook kan is de kop van de schroef eraf boren.
Een schroef die makkelijk doldraait is dus ook niet van sterk metaal en dus makkelijk weg te boren.

Vestandig is wel om het op een of andere manier in een kolomboor te doen om problemen te voorkomen, vereist meestal ook wel wat demontage omdat je anders je onderdeel niet goed vast krijgt.

Deze truc werkt dus wel met een koelkop van een nitromotor
 
mijn tip.
voor inbusbouten[binnenzeskant] een tork bitje er in slaan en met een beetje geluk losdraaien.
lukte goed bij een 1op1 motor natuurlijk de uitlaatbouten in de kop.
groeten wiebe.
 
Back
Top