twee cd -rom motoren op een as / invloed op de performance

• Topicstarter Topicstarter leo van den haak
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
L

leo van den haak

Guest
Met het ombouwen van cd -rom motoren kom ik steeds het zelde probleem tegen,namelijk de beperkte ruimte voor de wikkellingen door de lage stator hoogte. Mijn vraag is :Is het plaatsen van twee cd -rom motoren op een as geen mooie optie ,wie heeft hier ervaring mee.

Stators stapelen wordt wel gedaan, maar dan moet je een eigen magneetring maken.

2 cdroms op 1 as, ook al lopen ze volledig synchroon toch, gaat denk ik problemen geven met starten.

Harold zei:
Stators stapelen wordt wel gedaan, maar dan moet je een eigen magneetring maken.
2 cdroms op 1 as, ook al lopen ze volledig synchroon toch, gaat denk ik problemen geven met starten.
Volgens Christian Lucas kan het. Ze gedragen zich voor de regelaar als één motor. Ik zou ze dan wel 'hard' koppelen, met tandwielen, eventueel met tandriemen maar niet met snaren. Voor statorstapelen kun je kijken in de 'photos' section van http://www.yahoogroups.com/group/lrk-torquemax

Mijn bedoeling was achter elkaar op een as ,waarvan zowel de stators als de magneet ringen over de nieuwe as kunnen worden geschoven.Met twee identieke motoren dus.

Als je de motoren exact gelijk wikkeld en de magneetringen vastzet op de as zodat de polen exact overeenkomen zie ik geen probleem. Proberen dus!

Niels

Ik ben er zelf in geslaagd een kleine motor te bouwen, stator 21x7, 9 tanden, 13wikkellingen met 0,5 mm draad, meer ging er niet op. Met een prop 6x4 maak hij 6600 rpm, 12W dus.
Hij loopt uitstekend ,maar met een vertraging van 1:4 zal hij zeker een 280 motor kunnen evenaren.

Mijn regelaar is een jeti jes 06-3p , hoeveel ampere hij trekt heb ik nog niet gemeten.
Ik ben aan mijn vertraging bezig , daarna ga ik meten en rekenen of het allemaal klopt volgens windungsberechnung. Mijn stator is zelfs maar 18 x7 , I zal ongeveer op 2,5 ampere liggen, met 6 cellen,hoop ik.

De nieuwe cijvers, met vertraging 1:5.6, prop9x4.7, 3700 rpm,trust 122 gr, het geen ongeveer 8.2 watt betekent, voor een combinatie :motor, vertraging, prop, en regelaar die 54 gram zwaar is.
Voor mij toch al een leuk begin.

Nog nieuwere cijvers , 26 minuten draaien met een accu van 500 mAh, 1.15 ampere trekt hij dus.
Rendement ongeveer 86 %.

De motor is geplaatst. Ik heb wat foto's gemaakt.

Zie hier voor 1 grote foto en 4 foto's van de motor in detail.

afb1441.jpg

afb1442.jpg

afb1443.jpg

afb1444.jpg

afb1445.jpg

bezwaar als ik je foto's ff verklein?

<EDIT, toch maar ff gedaan, doe je het volgende keer zelf? ;) </EDIT>

Leo, kan je deze foto's niet een ietsie-pietesie verkleinen (zie fotoalbum op dit forum).....
800x600 of kleiner, kijkt wat handiger als je geen 24" scherm hebt....

Wat denk je dan van een 15" scherm ik scroll me rot met zo een beelden. :lol:

Dirk zei:
Leo, kan je deze foto's niet een ietsie-pietesie verkleinen (zie fotoalbum op dit forum).....
800x600 of kleiner, kijkt wat handiger als je geen 24" scherm hebt....
Ik ben nog maar een beginneling in dit werk,

geeft niet aldoende leert men.

dank je Joost voor het verkleinen

Ik heb vanmiddag voor het eerst gevlogen met mijn lite flyer met cd-rom motor erop, met 8 GP 350 NiMH ,ondanks de wind, windkracht 4, kon ik 12 minuten in de lucht blijven.Met de 8 GP,s maakt hij 4000 toeren om langzaam terug te zakken naar 3000 .Het is best wel te doen zo"n kleine motor, maar ook die twee motoren op een as gaan er aan komen.

leo van den haak zei:
De nieuwe cijvers, met vertraging 1:5.6, prop9x4.7, 3700 rpm,trust 122 gr, het geen ongeveer 8.2 watt betekent, voor een combinatie :motor, vertraging, prop, en regelaar die 54 gram zwaar is.
Voor mij toch al een leuk begin.

Gek dat je toch maar zo weinig vermogen hebt. Mijn cdr1 ziet er net hetzelfde uit als jouw motortje, ik denk dat het zelfs hetzelfde is! Het mijne heeft 10 windingen 0.5 en nog wat. Het doet met dezelfde vertraging 4750 toeren met 10/4.7... Heb je al een grotere schroef geprobeerd? Of het motortje omgeschakeld naar 3 hoek?

Zie voor verdere meetresultaten in het draadje "graag tips bij wikkelen cdrmotor" van Franck. (bij electro)

Niels

Ik heb de 3 fazen rechtsom over de negen tanden gewikkelt. De motor is gericht op efficentie en duurvlucht .
Ik ga met 3 kokam,s vliegen ,meer spanning nog minder ampere.
Ik hoop daar bij meer als 1.5 uur in de lucht te blijven,dan kan ik mijn laad apparaat thuis laten,wat nogal makkelijk is in de duinen waar ik vlieg.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back