twee cd -rom motoren op een as / invloed op de performance

• Topicstarter Topicstarter leo van den haak
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Vandaag voor het eerst met lypo,s gevlogen,met 3 cellen.Met een prop van 9x4.7 tot 4500 toeren, 180 gram statiese trust, dat betekent ongeveer 15 watt.
Voor een lite flyer vliegt hij veel te snel, 35 km/H ongeveer 2x zijn kruissnelheid. Ik ga daarom maar weer een andere prop uitzoeken.

Niels , 13 of 10 wikkellingen,in een ster , maken veel uit vooral in rendement.Mijn jeti regelaar werk nog steeds prima.
Mijn eerste opzet voor een 12 watt motor is ruim geslaagd, mijn stroom gebruik is nog klein te noemen. Bij rustig weer kan ik 45 minuten in de lucht blijven op een pakket van 560 ma/h.
En als het moet kan ik nog behoorlijk uithalen met mijn 180 gram statiese thrust en snelheid van 10m/sec .
Het beste advies hier in het forum gevonden ,was toch: zet de stator vol met koper.
Ook de eenvoud van de motor , hij is zeer snel uit elkaar te trekken en te wikkellen, heeft daar toe bijgedragen.

Vandaag heb ik mijn derde CD-rom moter met vertraging afgebouwd . Zij leveren 15, 20, en 23 watt met een 9 x4.7 prop met drie lipo cellen . De combinatie,s hebben een statische trust van respectievelijk 180, 220,en280 gram Mijn slot conclusie is dat deze CD-rom motoren elke indoor kist aankunnen . Derhalve is het niet nodig voormij om de dubbele CD-rom motor te bouwen. Mijn advies blijft : zet de motor goed vol met draad lieft met 0.5 draad als dat niet gaat met 0.4 , en zoek de goede magneet ringen uit, dit kun je door de trekkracht te meten die nodig is om de magneet ring los te trekken .

Ron,bedankt voor je toevoeging ,ik ben mijn talen niet zo machtig, en kom dus weinig op deze side,s. Het begint bij mij toch weer te kietelen ,om een dubbelle cd-rom motor te bouwen nu ik mijn nieuwste moter zie, 26watt 5800 rpm met een 9x3.8 prop ,300gram statische trekkracht , vertraging 1:4. Nog even over het wikkelen,ik neem drie draden van 1 meter en probeer daar maximaal 90 cm van weg te wikkelen ,dat komt neer op maximaal 20 wikkelingen per tand, meestal lukt dat niet helemaal daar waar je breedte tekort komt. Ik wikkel in tweelagen b.v. 10 in de eerste en 9 in de tweede , bij minder breedte word dat 9 en 8 , bij mijn kleinste [eerste] motor was dat maar 7 en 6, in ieder geval is het
zaak om de stator zo netjes en vol te krijgen , dit om een zo goed mogelijk electro magnetisch proces in de motor te krijgen.

Leo's foto's

afb480.jpg
afb481.jpg
afb482.jpg

Nog even een verklaring bij de foto,s..Motor nummer 1 en 3 heb ik opgebouwd met behulp van een blokje polycarbonaat , waarin en waaraan ik de nodige asgaten lagerhuizen en bevestigingspunten heb aangebracht , dit materiaal is moeilijk in trilling te brengen ,met als resultaat een rustige en stille motorloop. De tweede moter heeft nog de oude opbouw [zie eerdere foto,s]' Bij de derde motor is de helft van een robbe power gear 1:5 gebruikt.

Vandaag heb ik ook mijn tweede motor een andere opbouw gegeven , de motor draait nu in timing mode 4 [30graden timing] . Dit is een belangrijke verbetering , 30watt inplaats van 18watt 290 inplaats van 220 gram trekkracht. Er is dus veel winst te behalen door alles goed uit te testen en zo tot de juiste instellingen , opbouw, propellors en vertragingen te komen.Tevens denk ik er nu over om ook mijn eerste motor met een master regelaar uit te rusten .

Ik ben er aan begonnen ; Een fotosite en aan die 2 cd-rom motoren op een as, kwam toch nog een probleem tegen de motoren leken het zelfde maar waren dat niet ,de metaal spanen aan de magneetringen gaven een ander beeld ,zij waren dus niet het zelfde.Nog even wachten dus opeen verslag.

Ron,ik gebruik altijd de orginele magneet ringen. Mijn ervaring leert dat dit goed te doen is bij een motor met vertraging ,als er meer koppel gevraagd word zou ik wel de magneten vervangen [bij motoren zonder vertraging]. Een vertraging is ook wenselijk om tot een betere propefficientie te komen zodat ik er goed mee kan vliegen met de gestelde doelen:trust 300 gram kruissnelheid 5m/sec en een laag energie gebruik. Dan weet ik zeker dat mijn regelaars en lipo,s [nog van de eerste generatie] het goed aankunnen. Deze combinatie,s zijn dus vooral gemaakt voor indoor en park kisten met een vleugelbelasting van rond de 10 gram/dm^2

Ron, dan heb je het over een hele andere motor , ik waag het te betwijfelen of dat zin heeft bij de door mij gestelde doelen . Maar als je zin hebt ,mag je mij overtuigen van het tegendeel.

Ik weet alleen dat zowat iedereen op het ezone forum en de lrk groep de originele ringmagneten vervangt door Neodymium. Dit heeft naast een hoger koppel nog een voordeel, het toerental van de motor wordt lager waardoor de regelaar niet aan zijn poolwisselfrequentie komt (dit was in den beginne het probleem). Sterkere magneten zorgen er ook voor dat het synchronisatiesignaal naar de regelaar, sterker/beter/duidelijker is. Je regelaar problemen, als die inmiddels niet verdwenen zijn, zouden daarmee ook uit de wereld zijn.

Ik heb nog nooit problemen met mijn regelaars gehad. Mijn motoren moeten het hebben van hun vermogen niet van hun koppel . Van uit dit principe heb je niets aan een lager toerental, het toerental en de timingshoek moet juist verhoogt en vergroot worden. Die magneetring moet in 12 stappen rond zijn en niet in 20. Dit verklaart misschien ook mijn andere kijk op regelaars.Het synchronisatiesignaal is optimaal als je netjes en vol wikkelt. De victorie van het indoorvliegen is begonnen met kleine eenvoudige motoren MET VERTRAGING ,wil de borstelloze motor doorbreken dan zal dat ook zo moeten ,zo is mijn idee.

Vandaag heb ik mijn vierde cd-rom motor getest, 9polen 17maal 0.4mm draad met 10/30 vertraging [tamiya tandwielen] 5000rpm 9x4.7 prop 230gram statisch trust 21.6watt met drie lypo,s Door de wat mindere vertraging is de winst in timing mode 4 niet groot, 5300rpm 24.6watt. Bij mijn volgende motor ga ik veel meer vertragen [een oude GWS vertraging ] ,ik denk dat dit veel meer vermogen geeft. Het is de nog ongewikkelde motor in mijn fotoalbum, en hij staat boven op mijn indoorheks.

ron van sommeren zei:
Ik weet alleen dat zowat iedereen op het ezone forum en de lrk groep de originele ringmagneten vervangt door Neodymium. Dit heeft naast een hoger koppel nog een voordeel, het toerental van de motor wordt lager waardoor de regelaar niet aan zijn poolwisselfrequentie komt (dit was in den beginne het probleem). Sterkere magneten zorgen er ook voor dat het synchronisatiesignaal naar de regelaar, sterker/beter/duidelijker is.
Ron, hiermee beschijf je precies de richting die ik niet op wil,een motor ontwikkelen die gericht is op koppel . Hiermee verschuift het vermogen gelijk naar het tweede plan ,een fatale vergissing als je weet dat het bij de ontwikkeling van motoren in de eerste plaats om het vermogen gaat, zo heeft ons de ontwikkelingsgeschiedenis van allerlei andere motoren geleerd. Te snel heeft men een prop op deze motoren willen zetten, zo is mijn mening . Ik hoop dat de bakens verzet worden , dan heeft de borstelloze motor nog veel verrassingen in petto vooral wat betreft zijn enorme vermogen. De beste wensen en groeten ,leo

Inmiddels heb ik mijn eerste motor verder ontwikkelt , met een iets gewijzigde wikkelling, kan ik nu 27.5 watt , 34 km/uur , en 300 gram trust bereiken . Het motortje heeft inplaats van 13 nog maar 12 wikkellingen
De fase 1 /4 /7 loop met een enkele U om 2 /5/ 8 , zo ook loop 2 / 5 /8 om 3 / 6 / 9 , en ook fase 3 / 6 / 9 met een U langs 4 / 7 / 1 . Deze manier van wikkellen geeft een beter synchronisatie signaal voor de regelaar .. Wikkelling no 13 is dus iets opgeschoven
De motor trekt nog steeds minder als 2.5 ampere , dat zie ik een direkt drive nog niet doen , die heeft minstens het dubbele nodig .
Mijn mega motor laat ik er voor in de kast liggen , al is het daarmee ook mooi vliegen.
Het gas kan direkt tot op de plank , de regelaar [6amper jeti] werkt echt voortreffellijk .

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back