Twee lipo's tegelijk laden: paralell of seriëel aansluiten?

Zoas TT zegt dus. Ik heb zojuist een paralell kabel gesoldeerd maar weet nu niet zeker meer of dat wel correct is. Ik heb een UH iCharger 1010B waar een optie voor meerdere lipo's balanceren op zit (een los bordje naast de lader)..

Dit is de lader:
1010Bplus.jpg

Dus, moet ik mijn twee 2S1P350 pakketjes nu in serie laden of paralell?

Even voor de goede orde, in mijn hoofd is dit seriëel
Deans%20Lipo%20Series%20Lead.jpg

En dit paralell..
Deans%20Lipo%20Parallel%20Lead.JPG

Dusss.. Kan ik beide lipo's aan deze kabel hangen en dan de eerste twee 2S balance poortjes gebruiken of staat er dan straks grijze rook in mijn woonkamer...

:)

OK, ik dacht met mijn domme hoofd "wat voor kwaad zou het nou kunnen, er zit toch een voltage check tussen"...

Wel, laat ik het erop houden dat ik twee nieuwe 2S1P350 lipo's moet solderen (maar dan eerst weer ff nieuwe celletjes bestellen..)

Binnen twee seconden zo rond als tonnetjes, draadjes gesmolten en een hoop stank in huis. Oh well, weer wat wijzer.

Hou het dan toch maar op per stuk opladen :P

???
Wat is er gebeurt?
Volgens mij moet je beide kunnen doen.
Ik heb zelf al enkele malen 2 LiPo's gelijktijdig opgeladen (in parallel), geen enkel probleem (lader (Bantam BC-6) waarschuwt bij verkeerde instelling van aantal cellen).

Dat dacht ik dus ook :'(
Echt erg is het niet (nog geen 7 euro schade) maar wel balen want ik ben niet zo gek op solderen.. :P

Kortsluiting dacht ik ook aan, maar heb de laadkabel doorgemeten en die is keurig zoals hij hoort (zelfs na de gesmolten isolatie). De fout moet er dus waarschijnlijk aan liggen dat ik toch serieel moet laden.. Wou dat ik de gebruiksaanwijzing nog had :(

Heb je de accu's parallel geschakeld en de balancerkabels van de ene accu als cel 1 en 2 aangesloten en de balancerkabel van de tweede accu als cel 3 en 4? Dan krijg je een forse kortsluiting over de balancerkabel.

Hoe had je e.e.a. nu aangesloten?

Let er op: als je parallel aansluit, moet je ook je balanceerstekker parallel aansluiten.

Ik vermoed dat je laadkabel parallel was en je van beide packs de balanceerstekkertjes afzonderlijk hebt aangesloten.

Als je ze afzonderlijk aansluit, zet je packs in serie. Dat houdt in dat de + van het 2e pack aan de - van het 1e pack zit.

Als je dan je laadsnoer parallel hebt, maar je balansstekkertjes in serie, heb je dus een kortsluiting gemaakt. Immers in het laadsnoer zit de + van beide accu's aan elkaar, maar bij de balanceeraansluiting zit de - van de 2e accu aan de + van de 1e..

//edit
ik zie dat N.P.S. hetzelfde denkt.. maar dan iets bondiger :P

Ok, als je dan een parallel laadsnoer gebruikt, maakte je dus inderdaad kortsluiting.

Bij parallel laden, dien je ook de balanceerstekkertjes parallel te zetten.

Dacht dus dat ik dat gedaan had... Omdat ik meerdere poorten gebruikte. Dus bij gebruik van die poorten moet ik een serieel laadsnoer gebruiken.. Hoe balanceer ik dan met een paralell laadsnoer, de balanceerstekkertjes boven elkaar steken? Dus de meest rechtse 2S, de meest rechtse 3S, de meest rechtse 4S etc..?

Kijk eens goed naar je balanceerprintje. Je zult zien dat de laatste pin van de rode poort op jouw foto, is verbonden met de 1e pin van de groene poort. Dat is je kortsluiting.

Als je parallel wilt laden, had je beter de rode poort kunnen pakken en dan het andere stekkertje in de poort er links naast kunnen prikken, als je dat voor elkaar zou krijgen. (dus idd meest rechtse 2s, 3s, etc).

De netste oplossing zou zijn een snoertje te maken wat je in je balanceerprintje steekt in 1 poort, en waar aan de andere kant 2 stekkertjes zitten die je op de balanceerstekkertjes van je accu kunt zetten.

ik laad al tijden al mijn accu's paralllel , gaat perfect en scheelt een lader.
Accu's moeten wel in zelfde ladd/ontlaadtoestand zijn

Dan is serieel beter, hoeft dat niet zo te zijn... Enkle heb je er gemak van, tijdswinst zal het iif NIET op leveren,in tegendeel zelfs!

Het scheelt je een keer loshalen, en aansluiten van het 2de of 3de of xde pakketje...
Maar ook hier, hoe minder onbalans hoe beter...

(toch handig alle accus na gebruik op storage mode laden!)

Er was altijd eens een gouden regel, laad de accus zoals je ze gebruikt!
Dus heb je 2 setjes, en je gebruikt ze los, laad ze ook los. Dit is het allerbeste.

Laatst bewerkt:
ik laad al tijden al mijn accu's paralllel , gaat perfect en scheelt een lader.
Accu's moeten wel in zelfde ladd/ontlaadtoestand zijn
Ja dat klopt dat doe ik ook maar zonder balanceren.
Wil je ook balanceren dan moet je precies weten waar je mee bezig bent.
De oplossing is ongebalanceerd parallel laden en als je gebalanceerd wil laden doe het dan per accu appart.
Inderdaad altijd eerst je accus in de zelfde laad toestand brengen(minder dan 0.1V verschil).

heb geen zin het weer een keer uit te leggen maar

-> Dan is serieel beter : is veel gevaarlijker zonder balanceren.
-> "userabuse" ; duhhhhh
-> Zucht..

Lees dit maar eens, want volgens mij mis je nog wat kennis.
About parallel charging of Lixx / PB packs. - RC Groups
En ga ook nog maar eens bij FMA ( bij kijk de parallel balancing boards ) maar eens langs, heel veilig laden kan gewoon zonder problemen.

Bart,

Back