Hallo Gerrit Jan,
Zoals Martin aangeeft, gebruik ik de kogeltjes meerdere keren. Gewoon de C3 tjes nemen, kogeltjes eruit, een randje van de binnenring afslijpen ( het voorbeeld van de originele nemen) en de gebruikte kera kogeltjes er in ( "snappassing").
Wel even kijken of de kogeltjes mogelijk een metaal laagje opgebouwd hebben. ( soms "walst" het kogeltje in laatste fase van zijn/haar "lagerbestaan" een flinterdun laagje van de oppervlakte van de lagerschaaltjes),
Dit is eraf te halen middels de kogeltjes so wie so op te slaan in een potje met wasbenzine, waardoor de flintertjes nadien in het potje terug te vinden zijn.
Ik heb er in ieder geval goede resultaten mee, alhoewel er soms toch een lagertje tussen zit, welke eerder slecht wordt. Of dit komt door het materiaal van de C3 tjes (zal best wel verschil in zitten, afhankelijk van fabrikant) en mogelijk toch een kogeltje er tussen die iets schade aan de oppervlakte heeft opgelopen die de handel wat eerder/sneller laat slijten.
Echter, ik kan niet onderkennen dat de originele GRW lagertjes het langer vol houden. Zelden haal ik met de "namaak"lagertjes deze tijd. Maar je krijgt wel inzicht van de problematieken en mogelijk het omzeilen ervan. ( ideen welkom).Het gaat in ieder geval steeds beter.
Aangaande de looptijd van de lagertjes, kan ik niet direct aangeven hoelang ze meegaan. Soms twee vliegseizoenen, soms nog niet eens half...
Ik gebruikte vrij lang de zuivere olie toevoer,( zoals Martin aangeeft) werkte in mijn optiek het best, maar in de praktijk weleens weg vliegen en dan opeens niet meer weten of het potje gevuld was. ( heb je als je wat ouder wordt...) En soms dus echt vergeten potje te vullen... Voordeel is ook dat je eenvoudig kunt zien of er voldoende olie uit het potje verdwenen was, derhalve voldoende olie op de lagers is gekomen. Dit is bij mengsmering niet direct te kontroleren. behalve bij uitelkaar halen van de motor en het zien van vettigheid in de tunnel.
En je kunt een extra shotje olie op der lagertjes aanbrengen, zonder dat de brand kamer verzopen staat...
Toch vanwege het gemak op mengsmering overgegaan, en ook dit werkt naar behoren.
Ik gebruikte vroeger het Kamps systeem ( dus elk lagertje een eigen toevoer, met 4 mm lucht gaatje in het midden van de tunnel. ( werkt prima) Tegenwoordig 3,5 mm gaatje in diffuser deksel ( dus achter de compressor), en 1 olietoevoer leidinkje voor het eerste ( kompressor-lager).
In de tunnel bevinden zich geen luchtgaatjes of olie toevoer leidinkjes meer.
Inderdaad de drukveertjes bij dit eerste lager geeft het beste resultaat.
groet, ( en ik ga ook weer eens proberen goed te landen, hard nodig...)
Jacques.